[LCD] LG 47" Modellen, goedkoop maar kwalitatief?

Pagina: 1
Acties:

• Tjukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-11-2024
De laatste tijd heb ik me verdiept in de verschillende huidige tv's en dan met name de grotere modellen. Zo zijn er voor- en nadelen tussen plasma en lcd schermen, maar een groot voordeel van plasma is normaliter de prijs.

Nou ben ik een aantal modellen van LG tegen gekomen, die met hun prijs zo laag zitten, dat ze op dat gebied met plasmaschermen kunnen concurreren:

pricewatch: LG 47LK950
pricewatch: LG 47LD420
pricewatch: LG 47LK530
pricewatch: LG 47LV3550

en nog een aantal anderen.

Wat is nou het addertje onder het gras? Waarom zijn deze LCD tv's zo goedkoop? Met name kijk ik naar de LK950 model, want die heeft zelfs een passieve 3d functie erop zitten!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik was zelf eerst ook nooit echt te spreken over LG, maar uiteindelijk toch een TV van ze gekocht eerder dit jaar.

Er zijn echter wel een aantal redenen waarom ze mogelijk zo goedkoop zijn. LG en Samsung, de grootste 'prijsvechters', produceren namelijk zelf hun displays. Fabrikanten zoals Sony kopen display's van Samsung, LG en Sharp. Daar zit dus al de eerste besparing: als ze display's aan een ander verkopen, vragen ze natuurlijk een extra premium.

Ten tweede is LG simpelweg een prijsvechter. Dit is hoe alle 'grote merken' beginnen: flink concurreren. Zo gaat het al jaren: een klein merk komt met scherpe, goed geprijsde televisie's en wint een groot marktaandeel. Dan worden ze duurder en valt het marktaandeel weer weg. Zo verkocht Samsung bijvoorbeeld vorig jaar de meeste 3D TV's, terwijl LG dit jaar flink wat heeft verkocht. Samsung is dit jaar een enorm marktaandeel kwijtgeraakt als je kijkt naar 3D TV's.

Nu noem je bijvoorbeeld de 47 inch LK950. Fair Enough, 680 euro voor een 47 inch LCD TV mét 3D is erg scherp, ja. Nogmaals, ze gebruiken dus hun eigen display's wat kosten bespaart. Daarnaast is er nog wat: vrijwel alle 3D TV's maken gebruik van LED. Echter maakt de 47LK950 gebruik van het 'ouderwetse' CCFL achtergrondverlichting. Gevolg: een dikkere televisie, meer stroomverbruik (nog steeds minder dan plasma) en een dikkere rand.

Kijk maar eens naar de LED 3D TV's: deze zijn erg dun en hebben aardig dunne randen. De LK950 is dus echter een LCD TV met CCFL achtergrond verlichting i.p.v. LED. De TV is dikker, verbruikt meer stroom en heeft een dikkere rand. Voordeel is dat de technologie al een stuk goedkoper is.

Dat maakt het dus zo concurrerend. Bij de LK950 hebben ze besloten voor een dikker design te gaan met een bredere bezel en hoger energieverbruik. Dan heb je dus niet te maken met de nieuwere technieken omtrent LED TV's.

Het is een keuze. LG biedt ook een vergelijkbare 47 inch LCD TV, maar dan met LED achtergrond verlichting. Die TV is duurder, maar heeft dan wel local (edge) dimming, kleinere bezel, dunner en minder stroomverbruik.

Naar mijn mening slimme tactiek van LG. Die CCFL LCD TV's doen eigenlijk verder niet echt onder voor de LED LCD TV's van LG, maar nogmaals: CCFL is een stuk goedkoper. Beeldkwaliteit is in sommige gevallen dan ook gewoon hetzelfde, met uitzondering van de local dimming TV's waar net wat grotere zwartwaardes mogelijk zijn. Als je dan geen 'fetish' heb voor hele dunne bezels en een superdunne TV, dan is zo'n CCFL LCD TV een goede optie!

Trouwens ook complimenten richting LG vanwege het besluit om Local Dimming toe te voegen bij een aantal van zijn Edge LED TV's (dus LED in de rand). De meeste fabrikanten besluiten dit alleen bij hogere series te stoppen, maar zij doen het ook in de 'midden-hoog'-range. En als je het niet wilt kun je het gewoon uitzetten.

• Tjukkie
Uniciteit schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:30:
Ik was zelf eerst ook nooit echt te spreken over LG, maar uiteindelijk toch een TV van ze gekocht eerder dit jaar.

**knip**

Trouwens ook complimenten richting LG vanwege het besluit om Local Dimming toe te voegen bij een aantal van zijn Edge LED TV's (dus LED in de rand). De meeste fabrikanten besluiten dit alleen bij hogere series te stoppen, maar zij doen het ook in de 'midden-hoog'-range. En als je het niet wilt kun je het gewoon uitzetten.
Uniciteit, super bedankt voor je uitgebreide en onderbouwde reactie. De combinatie tussen eigen schermfabriek, marktpenetratie prijzen en gebruik van ccfl backlight is een duidelijk antwoord op mijn vraag.

Als ik kijk naar een 47" LG model met LED backlight EN 3d functie, dan zit ik al gauw op vergelijkbare prijzen van andere merken.

Dan blijven er uit het rijtje hierboven nog 2 modellen over:
pricewatch: LG 47LD420
pricewatch: LG 47LV3550

De 420 is een model uit 2010, zonder local dimming, lagere contrast, geen dlna en hoger stroomverbruik. Wel met LED Backlight voor nog geen 600 euro. Voor een paar tientjes meer heb je de 3550 met alle goodies erop die de 420 niet heeft, excl. 3d functie.

De enige TV's die op prijs/functionaliteit in de buurt komen zijn de:
pricewatch: Philips 47PFL4606H
pricewatch: Samsung UE46D5000

Bijna identiek op een paar kleine punten na. De Samsung is €100,- duurder, maar wel 7KG!!! lichter :o Maar heeft aan de andere kant wel 20% hogere stroomverbruik en 3x zo hoog verbruik in stand-by stand :S Je betaalt dus meer voor het gewicht?

Bepaalde dingen zijn me duidelijker geworden, terwijl weer nieuwe vraagstukken ontstaan 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door Tjukkie op 22-11-2011 16:56 ]

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Je betaalt natuurlijk ook voor het design. Samsung maakt hele stijlvolle TV's en dat beseffen ze ook wel. Neem bijvoorbeeld de Samsung UE46D7000 en Samsung UE46D8000. Ze zijn beide vrijwel identiek aan elkaar met uitzondering van design en RAM geheugen voor Smart TV. De D8000 kan echter vele honderden euro's extra kosten, terwijl ze dezelfde beeldkwaliteit hebben.

Het is goed mogelijk dat die D5000 bijvoorbeeld van duurdere materialen gebruik maakt. Daar waar de ene fabrikant misschien voor aluminium gaat, gaat de ander voor staal.

Die LG 47LD420. Tja, een oud model en dan willen ze er gewoon vanaf. Die LV3550 kostte bijvoorbeeld begin dit jaar nog rond de 1000 euro en kost nu nog maar rond de 700 euro.

Andere verklaringen voor goedkopere prijzen kunnen zijn:
- Webshops: geen fysieke winkel, geen personeelskosten, geen showroom modellen etc.
- Grote winkels als de BCC. Neem bijvoorbeeld de LG 42LW4500. Bij de Harense Smid kost deze momenteel nog 800 euro en de BCC kan 'm al leveren voor 600-700 euro. De Harense Smid kan daar gewoon niet onder duiken, maar de BCC wel. De BCC verdient bijvoorbeeld aan alle accessoires: ze proberen je met gemak een HDMI kabel van 80 euro te verkopen omdat oude HDMI kabels geen 3D zouden kunnen afspelen. Misschien nog een goede geluidsset erbij? Er zijn er genoeg die er intrappen...

Zoiezo zijn de functies niet altijd direct één-op-één te vergelijken. Elke fabrikant berekent de contrastratio verschillend en dan krijg je dus verschillende uitkomsten.

Daarnaast komen er natuurlijk ook research & development kosten bij. Neem bijvoorbeeld Smart TV (dus internet functionaliteit op je TV). LG biedt momenteel twee vrijwel identieke TV's aan waarbij de één mét Smart TV én 3D is, en de ander zónder Smart TV maar mét 3D. Toch vragen ze voor die eerste een hoop extra geld. Het platform zelf is er nu en kost dus niet zo heel veel meer, maar ze hebben er nog geen enorme winst uit kunnen halen.

Welke vraagstukken ontstaan er dan?

• Tjukkie
Uniciteit, je slaat de spijker op z'n kop wat betreft mijn vragen. Uiteraard komen er ook kosten bij voor design, het merk en R&D kosten.

Ik denk dat ik de prijzen even goed in de gaten hou en dan met name de modellen van minstens een half jaar tot een jaar oud. Ik baal er namelijk als een stekker van wanneer iets een stuk goedkoper wordt na je aanschaf en naar mijn mening gebeurd dit minder drastisch op "oudere" modellen :)

Vraagje voor jou: welke heb jij gehaald en voldoet het aan je verwachtingen? Had je rekening gehouden met modellen die eraan gingen komen of had je uiteindelijk de knoop doorgehakt en eentje gehaald. Gebaseerd op jouw antwoorden ga ik ervan uit dat je ook eerst grondig onderzoek gedaan had ;)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Tjukkie schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:16:
Uniciteit, je slaat de spijker op z'n kop wat betreft mijn vragen. Uiteraard komen er ook kosten bij voor design, het merk en R&D kosten.

Ik denk dat ik de prijzen even goed in de gaten hou en dan met name de modellen van minstens een half jaar tot een jaar oud. Ik baal er namelijk als een stekker van wanneer iets een stuk goedkoper wordt na je aanschaf en naar mijn mening gebeurd dit minder drastisch op "oudere" modellen :)

Vraagje voor jou: welke heb jij gehaald en voldoet het aan je verwachtingen? Had je rekening gehouden met modellen die eraan gingen komen of had je uiteindelijk de knoop doorgehakt en eentje gehaald. Gebaseerd op jouw antwoorden ga ik ervan uit dat je ook eerst grondig onderzoek gedaan had ;)
Ik heb uiteindelijk van LG de LW4500 gehaald en 'm uiteindelijk bij de BCC meegekregen voor iets meer dan 600 euro, terwijl de concurrent daarnaast echt niet onder de 800 euro kon. Oorspronkelijk wou ik een TV van Sony of Samsung met actief 3D en Smart TV functionaliteit.

Het was voor mij een must om voor een 2011 model te gaan, omdat als je de afgelopen vier jaar vergelijkt de TV's gewoon steeds beter zijn geworden qua beeldkwaliteit en in de afgelopen 2 jaar (2010 en 2011) qua 3D.

Mijn eisen waren oorspronkelijk nogal hoog: ik wou Smart TV, 3D ondersteuning, dun en mooi design (vooral bezel) en niet te veel energieverbruik.

De rede dat ik 3D wou, was simpelweg vanwege de PS3: games en voor de enkele 3D films die al uit zijn. Als je echter al die eisen zo goed mogelijk wilt, zit je al gauw naar TV's vanaf 1200 euro te kijken. De LW4500 begon ook met een adviesprijs van 1000 euro dit jaar, dus tja. Ik heb er een half jaar over nagedacht en wat mij vooral opviel was hoe snel de prijzen daalde. Als je begin dit jaar een 3D TV wou, was de goedkoopste eentje met een adviesprijs van 1000 euro - een 2010 model. Nu heb ik een 2011 model voor een stuk lagere prijs.

Ik bedacht me toen dat het het eigenlijk niet waard was om voor zo'n high-end TV te gaan, want binnen een jaar tijd dalen die prijzen toch enorm terwijl het in het midden-hoog segment redelijk stabiel blijft (nog steeds dalingen, maar niet zo drastisch).

Vanaf dat punt veranderde ik wat van mijn eisen:
1) Smart TV hoeft niet meer: het is allemaal redelijk nieuw, dus voorlopig sluit ik me laptop dan maar aan via een HDMI kabel mocht ik het nodig hebben
2) Ik zou LG en daarmee passief 3D moeten overwegen
3) De bezel hoeft helemaal niet zo dun mogelijk te zijn: zolang de bezel dunner is dan nu heb ik al een verbetering
4) Met het droppen van bovenstaande eisen kom je al gauw in het midden-hoog segment
5) Goede kijkhoek

Passief 3D uitgeprobeerd in de winkel en viel me helemaal niet tegen. Het eerste wat me opviel was dat het veel meer licht doorliet en het tweede dat je standaard 7 brillen meekrijgt (in plaats van geen, één of twee bij actief 3D). Daarnaast helemaal geen knipperingen!

Maar goed, ik kwam dus bij LG terecht. Het merk leek de laatste jaren veel te werken aan kwaliteit en biedt veel functionaliteit. LG heeft dus de LW4500 en voldoet eigenlijk prima aan mijn eisen! :)

Er kwamen zelfs nog een paar voordelen bij die bijvoorbeeld Samsung simpelweg niet aanbiedt:
- Mat scherm in plaats van glas < het was geen eis, maar ik vind het toch wel fijn want soms schijnt de zon er dus direct op en dan vind ik een 'spiegel' niet fijn
- LED local dimming
- Laagste energieverbruik

De LW4500 heeft LED lampjes in de bezel. Je kan Local Dimming inschakelen (en uit!) en als bijvoorbeeld rechts het scherm zwart is, en links wit, dan gaan alle LED lampjes rechts uit en blijft het links aan. Je krijgt dan diepere zwartwaarden. Je kan het verschil tussen 'normaal zwart' en 'local dimming zwart' wel zien, voor sommigen negatief en voor sommige positief. Als het negatief is zet je local dimming simpelweg uit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel extra garantie heb 'bijgekocht'. Simpelweg omdat als er later nog problemen zijn, dat ze dan niet moeilijk doen met garantie en aangezien je dan extra service (zoals leentoestel) wordt geboden.

Let wel op dat de zwartwaarden van LG niet de diepste zijn (zie je niet overdag, alleen in een pikdonkere kamer), en het is zeker niet slecht maar als je de beste zwaardwaarden wilt toch even rekening meehouden.

De LW4500 is zeker een goede aankoop. :)

• Tjukkie
Zo te zien had jij nog hogere eisen dan ik toen der tijd :D

Smart TV hoef ik niet en lijkt me onnodige als je er eenmaal een htpc aansluit.
Ik wil juist een passief 3d scherm, zodat je niet met die "grote zware logge" 3d brillen hoeft te zitten. Die cheap ass dingen van de pathe zijn goed genoeg 8)

Met Local Dimming heb ik geen ervaring, maar hoop er snel achter te komen.

De LW4500 lijkt me idd een erg goeie koop. Hij staat momenteel nog steeds op €639,- ! :o

Bedankt weer voor de uitgebreide reactie. Ik was al naar de iets oudere 2011 modellen aan het kijken en twijfelde aan LG, maar je hebt me overtuigd dat dit merk zich ook kan voordoen t.o.v. de andere merken :)

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Tjukkie schreef op woensdag 23 november 2011 @ 15:17:
Zo te zien had jij nog hogere eisen dan ik toen der tijd :D

Smart TV hoef ik niet en lijkt me onnodige als je er eenmaal een htpc aansluit.
Ik wil juist een passief 3d scherm, zodat je niet met die "grote zware logge" 3d brillen hoeft te zitten. Die cheap ass dingen van de pathe zijn goed genoeg 8)

Met Local Dimming heb ik geen ervaring, maar hoop er snel achter te komen.

De LW4500 lijkt me idd een erg goeie koop. Hij staat momenteel nog steeds op €639,- ! :o

Bedankt weer voor de uitgebreide reactie. Ik was al naar de iets oudere 2011 modellen aan het kijken en twijfelde aan LG, maar je hebt me overtuigd dat dit merk zich ook kan voordoen t.o.v. de andere merken :)
De 42 inch staat nu bij plattetv.nl op 639 euro inderdaad, maar je vergeet de verzendkosten die flink zijn waardoor je alsnog minimaal op 650 uitkomt. Daarnaast zou ik zelf geen TV online kopen, maar da's meer omdat je dan altijd een winkel hebt om terug naartoe te gaan (en in dit geval zit je helaas weer gauw aan 700 euro, maar wie weet kan je er dan nog wat vanaf lullen :)). Kijk ook nog even naar hoeveel brillen ze meeleveren. Standaard zitten er twee in de doos, maar sinds een maand ofzo krijg je er ook standaard extra een 'party-pack' (nog eens 5 3D brillen) erbij t.w.v. 20 euro. Het is goed mogelijk dat ze die er dan uithalen en daarop bezuinigen.

En tja, zoals ik al zei twijfelde ik ook erg aan LG maar (tot dusver) geen problemen. Het is altijd verstandig om er zelf nog info over op te zoeken, maar van wat ik heb gezien zijn ze sinds 2009 ongeveer echt weer bezig met betere kwaliteit. Maar goed, zoals ik al zei had ik er garantie bijgekocht en ik weet niet hoe dat met jou zit.

Als je van plan bent de LG LW4500 te kopen, vraag in de winkel anders even of je een bedenkperiode hebt. Bijvoorbeeld dat je een week de TV kan uitproberen en als het je niet bevalt, dat je 'm alsnog terugbrengt. Ik ben tevreden met de TV, maar er kan van alles zijn waarom jij dat niet vindt. Als je 'm gaat kopen, bekijk 'm dan eerst goed in de winkel. Ik neem aan dat je de TV toch minstens enkele jaren wilt houden en het zou zonde zijn als je dan spijt krijgt van je aankoop. Deze alinea geldt eigenlijk voor élke dure, grotere aankoop. ;)

Ben je op zoek naar een TV of was je gewoon benieuwd waarom die 47 inch van LG goedkoop zijn in vergelijking met de concurrent?

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:11
47LK950 is tot en met zondag voor €599 te koop bij Saturn (hier in Tilburg sowieso)

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

• Tjukkie
Bedankt voor de tips uniciteit :)

Ik ben inderdaad zelf op zoek naar een tv en wil er een aanschaffen binnen nu en een maand. LG maakt een grote kans nu ;)

Goeie tip Schizo. Dat is nu i.c.m. de €15 korting per €100,- uitgave toch?

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-02 22:11
Tjukkie schreef op donderdag 24 november 2011 @ 11:12:
Bedankt voor de tips uniciteit :)

Ik ben inderdaad zelf op zoek naar een tv en wil er een aanschaffen binnen nu en een maand. LG maakt een grote kans nu ;)

Goeie tip Schizo. Dat is nu i.c.m. de €15 korting per €100,- uitgave toch?
Klopt.. staat voor 689 in de winkel en is dus na de actie 599

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Pagina: 1