Tjukkie schreef op woensdag 23 november 2011 @ 09:16:
Uniciteit, je slaat de spijker op z'n kop wat betreft mijn vragen. Uiteraard komen er ook kosten bij voor design, het merk en R&D kosten.
Ik denk dat ik de prijzen even goed in de gaten hou en dan met name de modellen van minstens een half jaar tot een jaar oud. Ik baal er namelijk als een stekker van wanneer iets een stuk goedkoper wordt na je aanschaf en naar mijn mening gebeurd dit minder drastisch op "oudere" modellen
Vraagje voor jou: welke heb jij gehaald en voldoet het aan je verwachtingen? Had je rekening gehouden met modellen die eraan gingen komen of had je uiteindelijk de knoop doorgehakt en eentje gehaald. Gebaseerd op jouw antwoorden ga ik ervan uit dat je ook eerst grondig onderzoek gedaan had

Ik heb uiteindelijk van LG de LW4500 gehaald en 'm uiteindelijk bij de BCC meegekregen voor iets meer dan 600 euro, terwijl de concurrent daarnaast echt niet onder de 800 euro kon. Oorspronkelijk wou ik een TV van Sony of Samsung met actief 3D en Smart TV functionaliteit.
Het was voor mij een must om voor een 2011 model te gaan, omdat als je de afgelopen vier jaar vergelijkt de TV's gewoon steeds beter zijn geworden qua beeldkwaliteit en in de afgelopen 2 jaar (2010 en 2011) qua 3D.
Mijn eisen waren oorspronkelijk nogal hoog: ik wou Smart TV, 3D ondersteuning, dun en mooi design (vooral bezel) en niet te veel energieverbruik.
De rede dat ik 3D wou, was simpelweg vanwege de PS3: games en voor de enkele 3D films die al uit zijn. Als je echter al die eisen zo goed mogelijk wilt, zit je al gauw naar TV's vanaf 1200 euro te kijken. De LW4500 begon ook met een adviesprijs van 1000 euro dit jaar, dus tja. Ik heb er een half jaar over nagedacht en wat mij vooral opviel was hoe snel de prijzen daalde. Als je begin dit jaar een 3D TV wou, was de goedkoopste eentje met een adviesprijs van 1000 euro - een 2010 model. Nu heb ik een 2011 model voor een stuk lagere prijs.
Ik bedacht me toen dat het het eigenlijk niet waard was om voor zo'n high-end TV te gaan, want binnen een jaar tijd dalen die prijzen toch enorm terwijl het in het midden-hoog segment redelijk stabiel blijft (nog steeds dalingen, maar niet zo drastisch).
Vanaf dat punt veranderde ik wat van mijn eisen:
1) Smart TV hoeft niet meer: het is allemaal redelijk nieuw, dus voorlopig sluit ik me laptop dan maar aan via een HDMI kabel mocht ik het nodig hebben
2) Ik zou LG en daarmee passief 3D moeten overwegen
3) De bezel hoeft helemaal niet zo dun mogelijk te zijn: zolang de bezel dunner is dan nu heb ik al een verbetering
4) Met het droppen van bovenstaande eisen kom je al gauw in het midden-hoog segment
5) Goede kijkhoek
Passief 3D uitgeprobeerd in de winkel en viel me helemaal niet tegen. Het eerste wat me opviel was dat het veel meer licht doorliet en het tweede dat je standaard 7 brillen meekrijgt (in plaats van geen, één of twee bij actief 3D). Daarnaast helemaal geen knipperingen!
Maar goed, ik kwam dus bij LG terecht. Het merk leek de laatste jaren veel te werken aan kwaliteit en biedt veel functionaliteit. LG heeft dus de LW4500 en voldoet eigenlijk prima aan mijn eisen!
Er kwamen zelfs nog een paar voordelen bij die bijvoorbeeld Samsung simpelweg niet aanbiedt:
- Mat scherm in plaats van glas < het was geen eis, maar ik vind het toch wel fijn want soms schijnt de zon er dus direct op en dan vind ik een 'spiegel' niet fijn
- LED local dimming
- Laagste energieverbruik
De LW4500 heeft LED lampjes in de bezel. Je kan Local Dimming inschakelen (en uit!) en als bijvoorbeeld rechts het scherm zwart is, en links wit, dan gaan alle LED lampjes rechts uit en blijft het links aan. Je krijgt dan diepere zwartwaarden. Je kan het verschil tussen 'normaal zwart' en 'local dimming zwart' wel zien, voor sommigen negatief en voor sommige positief. Als het negatief is zet je local dimming simpelweg uit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel extra garantie heb 'bijgekocht'. Simpelweg omdat als er later nog problemen zijn, dat ze dan niet moeilijk doen met garantie en aangezien je dan extra service (zoals leentoestel) wordt geboden.
Let wel op dat de zwartwaarden van LG niet de diepste zijn (zie je niet overdag, alleen in een pikdonkere kamer), en het is zeker niet slecht maar als je de beste zwaardwaarden wilt toch even rekening meehouden.
De LW4500 is zeker een goede aankoop.