Klein vraagje over SATA-kabels.

Pagina: 1
Acties:

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 13:41
Hoi allemaal,

Ik was gewoon even nieuwsgierig over dit onderwerp. Ik heb in mijn PC 4 HDDs hangen. 3x met een lange rode SATA kabel (2x 50 cm, 1x zelfs 1m... ik was ook verbaasd toen ik die binnenkreeg! :+ ) en een kleine gele van 20 cm. Omdat het een gigantische kabelzooi is, die niet weg te werken is in mijn kast (niet makkelijk en mooi althans) heb ik 3 extra kleine gele kabels van 20 cm besteld.

Nu vroeg ik me af, zit er verschil in de kabels als de lengte verschilt? Zijn de kortere dus misschien beter in doorvoer dan de lange?

Verwijderd

SATA kabels kunnen 1.5 meter lang zijn, eSATA kan 3.0 meter lang zijn.

Wel is het zo dat een lange kabel dichter bij de limiet komt dan een korte kabel, maar mits de kabel onbeschadigd is en je geen EMI-problemen hebt in je kast zou het niets uit mogen maken.

Je SMART data van je hardeschijven / SSDs laten zien of je kabelproblemen hebt, letten op UDMA CRC Error Count. De raw value hiervan moet 0 zijn; bij een hoger getal heb je een paar kabelfouten gehad. 100 over een lange levensduur is nog niks, maar als je 100 fouten per dag hebt wordt het wel een groot probleem.

• luuksnijmegen
Ik heb inderdaad bij mijn SSD een kabelfout, daarom ook nieuwe besteld. Ik heb een hele sloot aan kabelfouten, wel meer dan 100 per dag volgens mij :P HD tune is verlopen, dus kan zo snel niet even kijken. Wat kan het uitmaken dat ik die fouten heb?

EDIT: Even piraatje gespeeld en een volledige versie opgedoken:
CRC error count: current 64, worst 47, data 27671. In mijn herinneringen was dit veel meer eerst.

[ Voor 24% gewijzigd door luuksnijmegen op 22-11-2011 14:55 ]

Verwijderd

Dan heb je óf EMI óf je kabels zijn ruk.

• luuksnijmegen
emi is electromagnetic interference denk ik? Hoe kom ik daar aan? Ik heb soms dat mijn speakers gigantisch ruizen/kraken, ze zijn aangesloten via sp/dif, kan dat door EMI worden veroorzaakt?

Mn pc zit in een stekkerdoos met randaarde... alleen in de muur zit dat niet, dus niet geaard aangesloten. Verder geen rare dingen bij mn pc, mn subwoofer (z-5500) staat goed ver weg van mn pc, dat kan t niet zijn. Als t de kabels zijn, dan merk ik t vanzelf aangezien ik nieuwe heb besteld.

Verwijderd

SP/DIF is een digitale interface dus daar kan de ruis/kraak niet door komen. Misschien omdat je je speakers niet geaard hebt aangesloten?

EMI in je kast is doorgaans geen probleem wat je kabels zou kunnen beïnvloeden, maar het samenbinden van kabels die toch al lang zijn, of het buigen van kabels is wel enorm slecht.

In jouw geval: heb je nou al andere - nieuwe - kabels geprobeerd? En dan de UDMA CRC Error Count in de gaten houden. Die waarde gaat nooit meer weg, maar het gaat erom dat hij niet verder toeneemt. Gebeurt dat wel, dan heb je nog steeds kabelproblemen.

• luuksnijmegen
Ik heb mijn nieuwe kabeltjes nog niet binnen, ik krijg ze morgen/overmorgen. Ik heb verder geen kabels samengebonden omdat ik idd dacht dat dat slecht was. Als ik de kabels heb zal ik het even testen en laten weten. Thx!
Pagina: 1