[PW] DDR vs GDDR?

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://tweakers.net/price...BZlpijZBWtZGpsaaEUW1tbCwA

Wat is het effectieve verschil tussen DDR3 en GDDR3?
Als er geen verschil is, lijkt het me handiger GDDR gewoon te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 07:56

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik denk dat ze bij Tweakers wél even opgezocht hebben wat het verschil is. Dat kan bijvoorbeeld met Google of een andere willekeurige zoekmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Makkelijker gezegd dan gedaan. Doe het voor de grap maar eens.

Ook: kloksnelheid staat er soms als effectieve kloksnelheid (1800 mhz DDR3) of als basis kloksnelheid (900 mhz DDR3). Wat is de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-12-2024

Kraan

Veteraan
Ik weet niet beter dan dat GDDR de DDR-variant voor grafische toepassingen is. Dat is in ieder geval het verschil dat we willen maken. Wat effectief het verschil is, weet ik je niet te vertellen en doet voor de PW verder ook niet terzake. Dat is wellicht meer een vraag voor elders op het forum.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat zie je toch verkeerd. ;)
Volgens de PW specs zit er op sommige 6570s DDR3 en op andere GDDR3. De vraag is of die specs fout zijn of dat er inderdaad non-G DDR3 op sommige (maar niet alle) kaarten zit.

Hoe zit het trouwens met de kloksnelheid?

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-11-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan

Kraan

Veteraan
Die DDR3 zijn dan verkeerd ingevuld.

Edit:
En welke kloksnelheid wil je weten?

[ Voor 38% gewijzigd door Kraan op 22-11-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59888

GDDR or Graphic Double Data Rate memory refers to memory specifically designed for use on graphics cards. GDDR is distinct from the more widely known DDR SDRAM types such as DDR3, although they share some technologies - including double data rate design - in common.
GDDR is wat sneller dan DDR bij gebruik op een grafische kaart. Het is ook wat duurder, vandaar dat bij low-end kaartjes nog wel eens DDR gebruikt wordt. Er is dus een verschil in performance, het lijkt mij dan ook geheel terecht dat dat in de PW wordt aangegeven.

offtopic:
Zo moeilijk is het toch niet te vinden als je met een search op GDDR op wikipedia meteen die uitleg tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En hoe zou het normale DDR op een videokaart moeten passen precies? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 13:37

Ch3cker

Testlab Teamlead
Normaal gesproken nemen wij gewoon de specificaties over van de fabrikanten. Als een fabrikant, zoals Gigabyte bijvoorbeeld zegt dat er DDR3 op een videokaart zit, zullen wij dat ook dusdanig specificeren. Maar als bijvoorbeeld Asus zegt dat er GDDR3 geheugen op hun videokaart zit, specificeren we dat ook.

GDDR3 is zeer zeker iets anders dan DDR3. GDDR heeft ten opzichte van DDR een aantal voordelen, die je zelf gemakkelijk in de gegeven linkjes kan opzoeken.

Met andere woorden : wij hebben de specs ingevuld zoals de fabrikant deze verstrekt. We hebben dan ook geen reden om te twijfelen over de juistheid van de specificaties.

Over de kloksnelheden, dan. Ons beleid is om de effectieve kloksnelheden te specificeren. Dat is namelijk ook de waarde van belang. Daar kan echter wel eens een foutje in sluipen, aangezien sommige fabrikanten alleen de basis kloksnelheid specificeren. Mocht je zo'n foutje tegenkomen, kan je dit doormiddel van de 'specs verbeteren' link aan ons doorgeven, dan wordt dit aangepast.

edit :

Wezz6400 legde het al uit zie ik, ik was net te laat. :)

@Jejking : DDR3 is alleen maar de naam voor de gebruikte techniek in de chips. Ik denk dat wat jij bedoelt een DDR3 DIMM is. Die zijn inderdaad een beetje lastig op een videokaart te plakken, maar daar zijn ze dan ook niet voor bedoelt. ;) De losse DDR3 chips kan je natuurlijk gewoon, not zoals GDDR3 en GDDR5 chips, op een videokaart PCB solderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ch3cker op 22-11-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 59888 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:30:
GDDR is wat sneller dan DDR bij gebruik op een grafische kaart. Het is ook wat duurder, vandaar dat bij low-end kaartjes nog wel eens DDR gebruikt wordt. Er is dus een verschil in performance, het lijkt mij dan ook geheel terecht dat dat in de PW wordt aangegeven.
Wat sneller? Hoeveel sneller dan?
offtopic:
Zo moeilijk is het toch niet te vinden als je met een search op GDDR op wikipedia meteen die uitleg tegen komt.
Nogmaals: Makkelijker gezegd dan gedaan. Doe het voor de grap maar eens. Aan "wat sneller" heeft niemand iets.
Ch3cker schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:36:
Normaal gesproken nemen wij gewoon de specificaties over van de fabrikanten. Als een fabrikant, zoals Gigabyte bijvoorbeeld zegt dat er DDR3 op een videokaart zit, zullen wij dat ook dusdanig specificeren.
Het probleem is dat GDDR3 wel DDR3 is, maar DDR3 geen GDDR3. DDR3 betekent dus niet per se non-G DDR3.
Als niet duidelijk is wat het (performance) verschil is, heb je dus verschillende specs terwijl dat verschil er misschien niet toe doet of er zelfs helemaal niet is. Dat veroorzaakt verwarring.

Zou trouwens ook handig zijn om geheugenbandbreedte weer te geven (of is de PW nog niet slim genoeg om dat te berekenen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Zoals ik dus daarnet gezegd heb, is dat pertinent niet waar. GDDR3 en DDR3 zijn twee verschillende dingen. Dat het op dezelfde techniek gebasseerd is, is daarbij irrelevant.

Zoals Wezz6400 ook al gezegd heeft, is dit makkelijk op te zoeken. Ik vind je gebrek aan inzet vrij storend, en je vraag hoort naar mijn mening niet in het PW forum thuis. Speciaal voor jou zal ik het nog even uitleggen :

GDDR3 verbruikt minder stroom, en wordt daardoor minder warm (en gaat daardoor dus ook langer mee). Als gevolg daarvan zal je met GDDR3 dus ook makkelijker hogere clocks halen, gezien je met een lagere hoeveelheid stroom (en dus hitte) dezelfde kloksnelheden kan halen als bij DDR3.

Samenvattend is GDDR3 dus gewoon een beter component dan DDR3, en daardoor ook duurder. Op goedkopere videokaarten zal je dus sneller DDR3 aantreffen, en op de iets duurdere kaarten GDDR3.

Overigens zijn we hier allang aan de hele vraagstelling voorbij gegaan : de specs in de PW kloppen gewoon, en dat is waar het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ch3cker schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:08:
ls Wezz6400 ook al gezegd heeft, is dit makkelijk op te zoeken. Ik vind je gebrek aan inzet vrij storend, en je vraag hoort naar mijn mening niet in het PW forum thuis. Speciaal voor jou zal ik het nog even uitleggen :
Blijkbaar begrijp je mijn punt niet en verwar je dat met een gebrek aan inzet van mijn kant.
GDDR3 is trouwens niet op DDR3 gebaseerd, maar op DDR2.

Voordat ik dit topic postte stonden hier nog kaarten met DDR3 tussen. Nu niet meer.

pricewatch: Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3
Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3
Radeon HD6570 op 650MHz met 1GB GDDR3
Wat is het nou? DDR3 of GDDR3?
Je zegt net zelf dat ze niet hetzelfde zijn. Je zegt ook dat de specs kloppen. Volgens mij spreek je jezelf aardig tegen.

http://tweakers.net/price...yUshkR6PbrtxtlCIabRoMKaUP

DDR5 bestaat niet. Nog een gevalletje kloppende specs zeker?

[ Voor 33% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-11-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:55:
[...]
Blijkbaar begrijp je mijn punt niet en verwar je dat met een gebrek aan inzet van mijn kant.

Voordat ik dit topic postte stonden hier nog kaarten met DDR3 tussen. Nu niet meer.
pricewatch: Sapphire Ultimate HD 6570 1GB DDR3

Je zegt net zelf dat ze niet hetzelfde zijn. Je zegt ook dat de specs kloppen. Volgens mij spreek je jezelf aardig tegen.
Ik begrijp je punt prima, maar er is al meerdere malen gezegd dat je het verschil tussen DDR3 en GDDR3 prima zelf op kan zoeken via Google.

Laten we je startpost er nog eens bijhalen :
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:23:

Wat is het effectieve verschil tussen DDR3 en GDDR3?
Als er geen verschil is, lijkt het me handiger GDDR gewoon te schrappen.
Antwoord : Er is dus wel een verschil (en DDR3 en GDDR3 wordt ook beide op videokaarten gebruikt), en dus zal GDDR3 ook gewoon in de PW als spec blijven staan.

Dan je volgende vraag :
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:30:
kloksnelheid staat er soms als effectieve kloksnelheid (1800 mhz DDR3) of als basis kloksnelheid (900 mhz DDR3). Wat is de bedoeling?
Dat heb ik je hier uitgelegd :
Ch3cker schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:36:
Over de kloksnelheden, dan. Ons beleid is om de effectieve kloksnelheden te specificeren. Dat is namelijk ook de waarde van belang. Daar kan echter wel eens een foutje in sluipen, aangezien sommige fabrikanten alleen de basis kloksnelheid specificeren. Mocht je zo'n foutje tegenkomen, kan je dit doormiddel van de 'specs verbeteren' link aan ons doorgeven, dan wordt dit aangepast.
Dan je laatste vraag, die ik overigens nog niet beantwoord heb :
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 17:54:
Zou trouwens ook handig zijn om geheugenbandbreedte weer te geven (of is de PW nog niet slim genoeg om dat te berekenen)?
Dit soort dingen is leuk om te weten, maar niet echt van belang, aangezien je de andere specs al hebt. Ik vind het een leuke spec, die zeker wel wat zegt over de performance, maar ik ben bang dat het niet, of in ieder geval niet snel, opgenomen zal worden. Dit is niet iets wat wij zelf even in kunnen stellen, daar is een devver voor nodig.

Overigens was mijn comment over het gebrek aan inzet een logisch vervolg op je eigen commentaar :

"Nogmaals: Makkelijker gezegd dan gedaan. Doe het voor de grap maar eens. Aan "wat sneller" heeft niemand iets."

Als je het namelijk 'voor de grap' zelf had gedaan, had je gezien dat er op Wikipedia heel duidelijk uitgelegd wordt wat nou het daadwerkelijke verschil is tussen GDDR3 en DDR3. Mocht die uitleg je te moeilijk zijn, had je ook nog via google het volgende topic op tomshardware.co.uk kunnen vinden.

Dan nog even over je laatste berichtje :
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 18:55:
[...]

Ik spreek mezelf niet tegen. Ze zijn niet hetzelfde, en in eerste instantie klopten de specs dus ook gewoon. Echter heeft Kraan, naar aanleiding van jou topic, de specs verandert, aangezien hij dacht dat je gelijk had. Dit wordt morgen dus weer aangepast.
http://tweakers.net/price...yUshkR6PbrtxtlCIabRoMKaUP

DDR5 bestaat niet. Nog een gevalletje kloppende specs zeker?
Je toon begint me een beetje te irriteren. Lang niet alles specs kloppen in de Pricewatch, waaronder deze. DDR5 bestaat (nog) niet. Echter heeft XFX op hun website bij elk product met GDDR5 standaard DDR5 staan. Aangezien ons uitgangspunt is dat we de specs van de fabrikant overnemen, is dit 1 op 1 overgenomen. Helaas foutief dus, in dit geval. Ook dit zullen we morgen oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik denk dat de verwarring komt dat er twee de zelfde GPU's zijn verwerkt op twee kaarten met elk ander geheugen, of niet?

Dit kan nochtans prima, Sapphire, MSI, Asus, ... zijn allemaal andere fabrikanten van videokaarten, hiervoor gebruiken ze in dit geval allemaal de 6670 GPU van AMD. Welk geheugen/koeling/... ze echter gebruiken in combinatie met de GPU is aan hun, de ene fabrikant kan kiezen voor wat goedkoper geheugen om de prijs te drukken (DDR3) terwijl de ander er wat beter geheugen (GDDR3) erin verwerkt om betere prestaties te leveren ten opzichten van de concurrentie.

GDDR3 is in ieder geval beter als DDR3, als dit antwoord niet toereikend is, kan je altijd eens een kijkje nemen naar benchmarks van kaarten met de zelfde chip maar met ander geheugen. Want ik denk niet dat veel tweakers zin hebben in copywriten, wat zoals gezegd, zijn de gebruikte technieken en de redenering hierachter uitstekend omschreven op Wikipedia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Pixel Punk schreef op woensdag 23 november 2011 @ 16:49:
GDDR3 is in ieder geval beter als DDR3,
Is dat zo? GDDR3 is gebaseerd op DDR2... Data rate van DDR3 is hoger dan van DDR2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ch3cker

Ch3cker

Testlab Teamlead
Olaf van der Spek schreef op woensdag 23 november 2011 @ 17:56:
[...]

Is dat zo? GDDR3 is gebaseerd op DDR2... Data rate van DDR3 is hoger dan van DDR2.
Je hebt gelijk, GDDR3 is inderdaad gebasseerd op DDR2, maar heeft enkele belangrijke verbeteringen. GDDR3 is in verhouding tot DDR3 'sneller' (heeft een hogere bandwith), maar loopt op een iets hoger voltage.

Nogmaals, als je meer wilt weten over de verschillen tussen GDDR(3) en DDR(3), open dan even een topic in het daarvoor bestemde forum. Dit heeft inmiddels niks meer met de Pricewatch te maken. :)

• Kraan

Kraan

Veteraan
Ch3cker schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:29:
[...]
Nogmaals, als je meer wilt weten over de verschillen tussen GDDR(3) en DDR(3), open dan even een topic in het daarvoor bestemde forum. Dit heeft inmiddels niks meer met de Pricewatch te maken. :)
Eensch... Dat er genoeg verschil bestaat om dit te duiden in de PW is inmiddels duidelijk. Inhoudelijke discussie graag elders op het forum houden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.