Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:31:
[...]
Weet je dit zeker? Ik gebruik namelijk zo'n verlengstuk van 1x Molex naar 1x PCI-E (was het enige verloopstukje dat ik bij mijn videokaart kreeg) en t loopt voor zover ik kan zien prima.
Heb je hier ook een bron voor oid?
Edit: noodgedwongen trouwens doordat ik Crossfire 2x 6950 gebruik (dus totaal 4x PCI-E 6 pin nodig), terwijl mijn Thermaltake toughpower 750 watt er maar 3 heeft.
Als je in de PCI-E stekker kijkt van dat kabeltje zul je zien dat er een contact ontbreekt, schijnbaar heeft je kaart niet meer nodig? Het feit dat je fabrikant dit zo meeleverde doet mij dit denken.
Er bestaat allicht de mogelijkheid dat hij wel bedoeld is om het volledige vermogen beschikbaar in de PCI-E norm uit een molex te trekken, maar dan zal de tak van je voeding daar wel op berekend moeten zijn.
Dat of de fabrikant trekt gewoon doodleuk meer vermogen dan de bedoeling is, het zal de eerste niet zijn. Er is veelal ook wel wat speelruimte aanwezig, en het verschilt per PSU (en diens boom configuratie) wat blijft functioneren voor de PSU inzakt of je hardware doorfikt
Het gaat hier voornamelijk om de hoeveelheid vermogen die een tak van de PSU boom binnen specificaties kan leveren. Een tak met 2 molexen is bedacht op die 2 molexen, een tak met 1 molex via een splitter uitbreiden naar 2 molexen om die vervolgens te gebruiken als aanvoer voor je PCI-E kaart is een heel ander verhaal.
Een tweaker met verstand kan prima met zijn voeding gaan zitten morren, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de leek niet zomaar dingen gaat uitbreiden die er mogelijk toe leiden dat de voeding overbelast raakt.
Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:00:
[...]
Nou wat ik me meer afvraag is of ik nu niet eens goed moet gaan checken of mijn Crossfire setup wel helemaal conform presteert. zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat ik minder fps krijg vanwege een stroomtekort? Ik ga dit toch eens goed in de gaten houden...
Ik ben wel eens vergeten de 2e PCI-E kabel aan te sluiten op mijn 460 GTX, dat had geen FPS verlaging tot gevolg... het had een niet functionerende videokaart tot gevolg
Kijk eens hoe veel vermogen je kaart volgens de fabrikant trekt onder full load, je zou vrij gemakkelijk moeten kunnen bepalen of je voldoende aanvoer hebt.
PCI-E poort op je mobo levert 75 watt max, een 6pin PCI-E max 150 ( ? ). Even googlen, ik ben daar niet zeker van.
TL;DR: what Singular1ty said
[
Voor 19% gewijzigd door
Steef op 22-11-2011 15:07
]