Toon posts:

Mijn voeding heeft maar 1x 6pin en videokaart 2x 6pin..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb zojuist een nieuwe PC gekocht, het is dan wel niet een gaming PC maar ik wou graag mijn oude 4890 erin doen, maar nu blijkt de 500watt voeding die erin zit geen 2x 6 pins aansluiting te hebben.
Hij heeft er maar 1, wat kan ik hieraan doen? of kan ik 'm ook met maar 1tje aansluiten?
Ik hoop niet dat het een nieuwe voeding gaat worden >.<

Heb wel nog een cooler master silent pro 800 watt liggen maar die is wat overkill lijkt me..
Wat raden jullie aan?

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 10:50
Van 2xmolex-naar-6 pins kabeltje kopen, tweedehands deed ik dat altijd. Vanuitgaande dat je nog 2 molex aansluitingen vrij hebt op je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, Thanks voor je reactie.

Ik heb inderdaad 1 molexje over, en 1 x 6 pin.
Als ik dan een molex naar 1x6pin zou kopen, kan ik die dan icm de 1x 6pin van de voeding aansluiten op de gpu?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik weet zeker of de 800Watt voeding echt overkill is, de ATi Radeon 4890 is volgens mij een dual GPU kaart welke wel wat watt lust. Het licht eigenlijk ook aan jouw 500 Watt voeding, van welk merk is deze en hoeveel kan deze leveren op de lijnen (Ampere).

Verder zou je gewoon met een verloopje de extra aansluiting kunnen maken, deze verloopjes worden vaak wel direct met de VGA kaart meegeleverd. Als je de kaart los heb gekocht en de doos nog ergens hebt liggen, dan zou ik daar eens in kijken.

edit: Kwa systeem eisen zou 500 Watt moeten kunnen: http://www.amd.com/uk/pro...-system-requirements.aspx , maar dit hangt ook wel af van het werk (kwaliteit) van de voeding.

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 22-11-2011 11:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb de kaart overgenomen een tijdje terug en had helaas geen orginele doos of accessoires.
Verder had ik net even contact met de computerboer hier in de stad en die had een molex naar 6pin voor 4,50 -.-

De voeding die in deze nieuwe pc zit ziet er best cheap uit, een Brilliant Power LPK19-30 500watt.
Ik zou ook eventueel de CM voeding erin kunnen doen en op internet zo'n kabeltje bestellen.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-02 10:50
Ik hoop voor je dat die CM voeding wel 2x 6pins aansluiting heeft, dus dan hoef je dat kabeltje niet te kopen. Wel heb je genoeg ruimte (qua power) voor een 2e HD4890 mocht je dat willen.

Mocht je dat kabeltje kopen liever 2 molexen aansluiten ipv 1, dat schijnt beter te zijn qua stabiliteit, zeker met een wat cheap-ass voeding. (HA, pin me er niet op vastt)

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:35

Steef

GoT's Most Eaten

TL;DR:
1 vrije molex lost je probleem niet op, zorg voor een voeding met 2x PCI-E of tenminste 2 vrije molex connectors per benodigde PCI-E.

Let op!
Er bestaan zeker wel kabeltjes van 1 molex naar PCI-E, maar die zijn (opzettelijk) enkel bedoeld om het vermogen leverbaar door 1 molex door te voeren naar een PCI-E device.

Zoals ook te zien is in dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://store.pcimagine.com/images/vp11.jpg

Iets dichter:
Afbeeldingslocatie: http://store.pcimagine.com/images/vp11-3.jpg

1 molex levert nou eenmaal niet het vermogen wat er kan worden verwacht van een PCI-E aansluiting, het is om die reden dat je 2 molex nodig hebt.

Liefst ook 2 molexen die elk op een aparte boom van je voeding zitten! dubbel het vermogen door een draadje jagen is niet de bedoeling, dus geen molex splitter kopen om de boel te bedriegen :P

Ter illustratie; een lijstje wat de verschillende connectoren mogen leveren:
PCI-E slot: 75 watt max
PCI-E 6 pin connector: 150 watt max
molex: 35 watt max (?)

dit soort grappen leunen op de kwaliteit van je voeding, in dit geval zou ik er gewoon niet aan beginnen en een andere voeding plaatsen.

[ Voor 33% gewijzigd door Steef op 22-11-2011 12:24 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zou voor die CM 800 watt voeding gaan, das iig veel beter dan wat je er nu in heb. Die Brilliant voeding die je nu hebt, staat voor 18 euro op internet. Ik verwacht daar erg weinig van (in vorm van kwaliteit)

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

_Dune_ schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:49:
Ik weet zeker of de 800Watt voeding echt overkill is, de ATi Radeon 4890 is volgens mij een dual GPU kaart welke wel wat watt lust.
Of er mist een niet in die zin, ofwel mijn begrijpend lezen is niet optimaal vandaag

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:05

Nemesizz

Untouchable

...de ATi Radeon 4890 is volgens mij een dual GPU kaart welke wel wat watt lust...
De 4890 heeft gewoon een enkele GPU, is een iets betere 4870 zeg maar. Die tijd had Ati/AMD nog x2 erachter staan als het om een dubbele GPU ging (4850 x2, 4870 x2), later hebben ze dit veranderd naar x9xx series (zoals 6990 bijvoorbeeld).

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Nemesizz schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:40:
[...]

De 4890 heeft gewoon een enkele GPU, is een iets betere 4870 zeg maar. Die tijd had Ati/AMD nog x2 erachter staan als het om een dubbele GPU ging (4850 x2, 4870 x2), later hebben ze dit veranderd naar x9xx series (zoals 6990 bijvoorbeeld).
Helaas, weer fout, u gaat niet door voor de wasmachine :p De enige manier om er bij de huidige generatie nog achter te komen of een AMD kaart een dual GPU exemplaar is, is de specs bekijken, het logische systeem is compleet zoek en de fabrikanten die hun eigen varianten en daarbij horende namen bakken maken het er ook niet makkelijker op. De x9xx ging eigenlijk alleen op voor de 5xxx serie. Dual GPU kaarten van AMD in volgorde van verschijnen: 3870x2, 4870x2, 4850x2, 5970, Ares, 6990, 6870x2, 6850x2 give or take een obscuur modelletje ;)

Anyway, dit gaat compleet off-topic. Je kunt een molex naar 6-pin kopen (heb ik nog voor je liggen zelfs, DM maar) maar hier heb je meestal 2 vrije molex aansluitingen voor nodig. Goeie kans dat je dan op die 500W makkelijk de 4890 kunt draaien. 800W is in elk geval overkill :)

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:30
ThaRabbit schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:06:
TL;DR:
1 vrije molex lost je probleem niet op, zorg voor een voeding met 2x PCI-E of tenminste 2 vrije molex connectors per benodigde PCI-E.

Let op!
Er bestaan zeker wel kabeltjes van 1 molex naar PCI-E, maar die zijn (opzettelijk) enkel bedoeld om het vermogen leverbaar door 1 molex door te voeren naar een PCI-E device.

Zoals ook te zien is in dit plaatje:
[afbeelding]

Iets dichter:
[afbeelding]

1 molex levert nou eenmaal niet het vermogen wat er kan worden verwacht van een PCI-E aansluiting, het is om die reden dat je 2 molex nodig hebt.

Liefst ook 2 molexen die elk op een aparte boom van je voeding zitten! dubbel het vermogen door een draadje jagen is niet de bedoeling, dus geen molex splitter kopen om de boel te bedriegen :P

Ter illustratie; een lijstje wat de verschillende connectoren mogen leveren:
PCI-E slot: 75 watt max
PCI-E 6 pin connector: 150 watt max
molex: 35 watt max (?)

dit soort grappen leunen op de kwaliteit van je voeding, in dit geval zou ik er gewoon niet aan beginnen en een andere voeding plaatsen.
Weet je dit zeker? Ik gebruik namelijk zo'n verlengstuk van 1x Molex naar 1x PCI-E (was het enige verloopstukje dat ik bij mijn videokaart kreeg) en t loopt voor zover ik kan zien prima.
Heb je hier ook een bron voor oid?

Edit: noodgedwongen trouwens doordat ik Crossfire 2x 6950 gebruik (dus totaal 4x PCI-E 6 pin nodig), terwijl mijn Thermaltake toughpower 750 watt er maar 3 heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 22-11-2011 14:37 ]

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Weet je dit zeker? Ik gebruik namelijk zo'n verlengstuk van 1x Molex naar 1x PCI-E (was het enige verloopstukje dat ik bij mijn videokaart kreeg) en t loopt voor zover ik kan zien prima.
Hij heeft wel gelijk. Veel voedingen leveren significant minder vermogen over de molex aansluitingen dan over de PCI-e aansluitingen, omdat molex apparatuur zoals fans en HDD's eenvoudigweg minder nodig hebben. Daarom is het niet verstandig een zware videokaart klakkeloos op molexen aan te sluiten als dit niet per se hoeft.

Dat gezegd hebbende, wil een 6-pins aansluiting met een vermogen van 75W niet zeggen dat de videokaart dit ook daadwerkelijk volledig benut. Daarom werkt jouw videokaart met een 6-pins PCI-e naar single molex connector, maar dit hoeft niet bij elke videokaart en elke voeding zo te zijn! Om op safe te spelen is een PCI-e naar 2x molex verstandiger (alleen nuttig wanneer je de molexen verdeelt over 2 rails).

Mijn advies, probeer het gewoon. Als het werkt: mooi. Blaast die voeding op, dan is dat geen ramp, hij was toch goedkoop :p (nee serieus, opblazende voeding lijkt me niet waarschijnlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door Singular1ty op 22-11-2011 14:44 ]

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:30
Singular1ty schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:43:
[...]

Hij heeft wel gelijk. Veel voedingen leveren significant minder vermogen over de molex aansluitingen dan over de PCI-e aansluitingen, omdat molex apparatuur zoals fans en HDD's eenvoudigweg minder nodig hebben. Daarom is het niet verstandig een zware videokaart klakkeloos op molexen aan te sluiten als dit niet per se hoeft.

Dat gezegd hebbende, wil een 6-pins aansluiting met een vermogen van 75W niet zeggen dat de videokaart dit ook daadwerkelijk volledig benut. Daarom werkt jouw videokaart met een 6-pins PCI-e naar single molex connector, maar dit hoeft niet bij elke videokaart en elke voeding zo te zijn! Om op safe te spelen is een PCI-e naar 2x molex verstandiger (alleen nuttig wanneer je de molexen verdeelt over 2 rails).

Mijn advies, probeer het gewoon. Als het werkt: mooi. Blaast die voeding op, dan is dat geen ramp, hij was toch goedkoop :p (nee serieus, opblazende voeding lijkt me niet waarschijnlijk)
Nou wat ik me meer afvraag is of ik nu niet eens goed moet gaan checken of mijn Crossfire setup wel helemaal conform presteert. zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat ik minder fps krijg vanwege een stroomtekort? Ik ga dit toch eens goed in de gaten houden...

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:35

Steef

GoT's Most Eaten

Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:31:
[...]

Edit: noodgedwongen trouwens doordat ik Crossfire 2x 6950 gebruik (dus totaal 4x PCI-E 6 pin nodig), terwijl mijn Thermaltake toughpower 750 watt er maar 3 heeft.
Als je in de PCI-E stekker kijkt van dat kabeltje zul je zien dat er een contact ontbreekt, schijnbaar heeft je kaart niet meer nodig? Het feit dat je fabrikant dit zo meeleverde doet mij dit denken.

Er bestaat allicht de mogelijkheid dat hij wel bedoeld is om het volledige vermogen beschikbaar in de PCI-E norm uit een molex te trekken, maar dan zal de tak van je voeding daar wel op berekend moeten zijn.

Dat of de fabrikant trekt gewoon doodleuk meer vermogen dan de bedoeling is, het zal de eerste niet zijn. Er is veelal ook wel wat speelruimte aanwezig, en het verschilt per PSU (en diens boom configuratie) wat blijft functioneren voor de PSU inzakt of je hardware doorfikt :P

Het gaat hier voornamelijk om de hoeveelheid vermogen die een tak van de PSU boom binnen specificaties kan leveren. Een tak met 2 molexen is bedacht op die 2 molexen, een tak met 1 molex via een splitter uitbreiden naar 2 molexen om die vervolgens te gebruiken als aanvoer voor je PCI-E kaart is een heel ander verhaal.

Een tweaker met verstand kan prima met zijn voeding gaan zitten morren, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de leek niet zomaar dingen gaat uitbreiden die er mogelijk toe leiden dat de voeding overbelast raakt.
Stoffa schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:00:
[...]

Nou wat ik me meer afvraag is of ik nu niet eens goed moet gaan checken of mijn Crossfire setup wel helemaal conform presteert. zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat ik minder fps krijg vanwege een stroomtekort? Ik ga dit toch eens goed in de gaten houden...
Ik ben wel eens vergeten de 2e PCI-E kabel aan te sluiten op mijn 460 GTX, dat had geen FPS verlaging tot gevolg... het had een niet functionerende videokaart tot gevolg :P

Kijk eens hoe veel vermogen je kaart volgens de fabrikant trekt onder full load, je zou vrij gemakkelijk moeten kunnen bepalen of je voldoende aanvoer hebt.

PCI-E poort op je mobo levert 75 watt max, een 6pin PCI-E max 150 ( ? ). Even googlen, ik ben daar niet zeker van.

TL;DR: what Singular1ty said

[ Voor 19% gewijzigd door Steef op 22-11-2011 15:07 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

Pagina: 1