LAN-verkeer lijkt via de provider te lopen, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
Recentelijk heb ik een NAS gekocht en nu zou ik graag mijn thuisnetwerk op orde brengen, om te beginnen met een upgrade van 100Mb/s naar 1Gb/s. Nu ik de NAS en een nieuwe switch heb aangesloten verloopt de communicatie tussen de NAS en één van de computers echter met 100KB/s, wat verdacht veel lijkt op mijn uploadsnelheid. Vermoedelijk is dit op te lossen met het aanschaffen van een nieuwe modem/router-combinatie, maar ik zou graag eerst zeker weten dat dit echt nodig is.

Het oude netwerk was:

kabelmodem: Motorola SB5101E
router: Linksys WRT54G
laptop: XP/OS X
desktop: Ubuntu
netwerkprinter: Brother

Mijn poging to het nieuwe netwerk is:

kabelmodem: Motorola SB5101E
switch: D-Link DGS-1008D
laptop: XP/OS X
desktop: Ubuntu
NAS: Synology DS211
netwerkprinter: Brother

Nu blijkt mijn laptop een IP in de 62.x.x.x-range te krijgen en mijn desktop eentje in de 82.x.x.x-range. De NAS zit in dezelfde range als de laptop en communicatie tussen die twee verloopt goed. Zowel laptop-desktopcommunicatie als verkeer tussen desktop en NAS zijn stabiel maar traag; ook de ping is behoorlijk groot dus ik neem aan dat dat verkeer via de provider gaat.

Als tijdelijke oplossing heb ik de oude router tussen de modem en de switch gezet; nu krijgen mijn computers weer IP-adressen in de bekende 192.168-range. Afgelopen nacht is het netwerk er echter mee opgehouden en de snelheid was nog steeds niet naar verwachting. Ook wordt het een warboel van snoeren en adapters, ik zou liever met minder apparaten werken.

Nu de vragen:
-klopt het dat het verkeer tussen mijn desktop en NAS via een server van mijn provider loopt op dit moment?
-kan ik er voor zorgen dat mijn desktop een adres krijgt in de 62.x.x.x-serie en zou dit moeten helpen?
-zo niet, is er dan een alternatieve manier om de apparaten naar elkaar te laten verwijzen, bijvoorbeeld door hun naam te gebruiken in plaats van hun IP? Ik gebruik vooral NFS en netwerkrendering (LuxRender; gebruikt IP-adressen).
-klopt het dat mijn kabelmodem zo simpel is dat hij niet als DHCP-server kan functioneren? In de webinterface staat onder andere “The SURFboard cable modem can be used as a gateway to the Internet by a maximum of 32 users on a Local Area Network (LAN). When the Cable Modem is disconnected from the Internet, users on the LAN can be dynamically assigned IP Addresses by the Cable Modem DHCP Server.” dus er lijkt toch enige functionaliteit te zijn.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 10:19

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Je hebt je router vervangen voor een switch, nu heb je geen DHCP of NATting. Dan is het logisch dat je direct IP's van je provider krijgt.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Snelle ondoordachte reactie, misschien zie ik dingen over het hoofd:
Zo te zien staat DHCP uit, anders hadden de clients binnen je netwerk wel een IP adres gehad die in dezelfde reeks (10.x.x.x of 192.168.x.x oid) zitten.
Kan zijn dat je modem nu aan het bridgen is naar één van je clients in je netwerk, en dat is link. Waarom? Omdat er dan potentieel geen enkele vorm van firewall tussen zit.

Ik ken de mogelijkheden van je modem niet, of hij als router kan fungeren.
Maar wat je nodig hebt, is een router waar DHCP op aanstaat en die alle NAT en firewall werk doet. (doorgaans doen alle routers dan vanzelfsprekend).

Edit:
Om onduidelijkheden dan te voorkomen: het lijkt me redelijk zeker dat het verkeer buitenom (dus via je provider gaat). Dan is traagheid niet je grootste probleem. Dat de hele wereld er nu ook bij kan komen is dat wel.
Om ongelukken uit te sluiten: direct stekkers eruit trekken en dan even nadenken wat te doen.
Het antwoord daarop is: je oude router tussen je modem en switch hangen.

[ Voor 45% gewijzigd door remco_k op 21-11-2011 23:13 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Normaal met je nieuwe situatie (model -> router -> switch) zou het probleem opgelost moeten zijn. Wat moeten wij begrijpen onder 'de snelheid was nog steeds niet naar verwachting'? Kan het zijn dat de NAS zelf niet snel genoeg is om de gigabit lijn vol te gooien?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel simpel antwoord als fix op je probleem: sluit je modem op je router aan, en hang je switch op een van de poorten van de router. De rest kan gewoon op je router danwel op je switch aangesloten worden, geen probleem. That ought to do the trick.
Hou er wel rekening mee dat de poorten van je router maar 100Mbit zijn, terwijl je switch waarschijnlijk Gbit snelheden aankan. Het is handig om alle apparatuur die Gbit aankan, op je switch te zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vind het sowieso al een wonder dat je op elk apparaat een IP door je provider krijgt uitgedeeld, meestal houdt het bij 1 wel op. Je Motorola modem is gewoon een modem in bridge mode, mocht er routerfunctionaliteit in dat ding zitten dan wordt ie iig niet benut door de ISP.
Ik zou persoonlijk de volgende opstelling maken:

modem -> WRT54G -> switch -> NAS+desktop, evt laptop bedraad.

Als je sneller wifi wilt kan je evt een 802.11N router zoals de TP-Link WR1043ND kopen, die heeft verder nog 4 gigabit poorten waardoor je switch misschien overbodig wordt.

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
Veel dank voor de reacties allen! :)
kKaltUu schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:05:
Je hebt je router vervangen voor een switch, nu heb je geen DHCP of NATting. Dan is het logisch dat je direct IP's van je provider krijgt.
Dat begrijp ik, maar betekent dat dat ik het best een router kan gaan gebruiken of kan ik ook een bruikbaar LAN opzetten met de IP's die ik krijg van mijn provider?
remco_k schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:06:
Zo te zien staat DHCP uit [...]
Kan zijn dat je modem nu aan het bridgen is naar één van je clients in je netwerk, en dat is link. Waarom? Omdat er dan potentieel geen enkele vorm van firewall tussen zit.
[...]
wat je nodig hebt, is een router waar DHCP op aanstaat en die alle NAT en firewall werk doet.
[...]
het lijkt me redelijk zeker dat het verkeer buitenom (dus via je provider gaat). Dan is traagheid niet je grootste probleem. Dat de hele wereld er nu ook bij kan komen is dat wel.
Ik heb vanochtend mijn laptop voor het gemak direct in de modem geplugd, het idee om mijn data via het internet te versturen is inderdaad niet zo prettig.
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:11:
Normaal met je nieuwe situatie (modem -> router -> switch) zou het probleem opgelost moeten zijn. Wat moeten wij begrijpen onder 'de snelheid was nog steeds niet naar verwachting'? Kan het zijn dat de NAS zelf niet snel genoeg is om de gigabit lijn vol te gooien?
De snelheid zat in de orde van grootte van 1MB/s, terwijl ik enkele tientallen zou verwachten aangezien dat tussen de NAS en de laptop ook lukt. Ik vraag me nu af of de router (100Mb) in dit scenario de snelheid bepert tot 100Mb/s, of dat de snelheid van de switch (1Gb/s) bepalend is.
The Eagle schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:15:
Heel simpel antwoord als fix op je probleem: sluit je modem op je router aan, en hang je switch op een van de poorten van de router. De rest kan gewoon op je router danwel op je switch aangesloten worden, geen probleem. That ought to do the trick.
Hou er wel rekening mee dat de poorten van je router maar 100Mbit zijn, terwijl je switch waarschijnlijk Gbit snelheden aankan. Het is handig om alle apparatuur die Gbit aankan, op je switch te zetten.
Dat lijkt in principe te werken, maar na een aantal uren had mijn desktop geen verbinding meer - hopelijk was dat eenmalig, ik zal het met die setup nogmaals proberen.
_JGC_ schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:17:
Ik vind het sowieso al een wonder dat je op elk apparaat een IP door je provider krijgt uitgedeeld, meestal houdt het bij 1 wel op.
Ja, dat is inderdaad vriendelijk van ze. :)
Ik zou persoonlijk de volgende opstelling maken:

modem -> WRT54G -> switch -> NAS+desktop, evt laptop bedraad.

Als je sneller wifi wilt kan je evt een 802.11N router zoals de TP-Link WR1043ND kopen, die heeft verder nog 4 gigabit poorten waardoor je switch misschien overbodig wordt.
Duidelijk! Mijn laptop is was al bedraad dus de snelheid van het draadloze netwerk is geen issue.

Nogmaals dank allemaal voor de duidelijke en onverwacht snelle antwoorden! Ik ga verder met de modem-router-switch-opstelling. Mocht dat niet naar behoren gaan werken dan kan ik de drie apparaten alsnog vervangen door één nieuwe. :)

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02 10:19

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Charango schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:28:
Veel dank voor de reacties allen! :)

[...]

Dat begrijp ik, maar betekent dat dat ik het best een router kan gaan gebruiken of kan ik ook een bruikbaar LAN opzetten met de IP's die ik krijg van mijn provider?
Meh, ja... maar dan moet je wel een server neerzetten die DHCP uitdeelt en aan NAT (en hopelijk een firewall) doet. Hiervoor zijn juist routers in het leven geroepen.

Modem mag je (vaak) niet vervangen aangezien dit (vaak) in bruikleen is van de provider, wat erachter hangt is helemaal jouw keus qua inrichten.
Mocht je je doorvoersnelheid willen testen tussen apparaten, kan je met jperf (windows) of iperf (linux) een leuk onderzoek doen.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:10
Motorola Surfboard? Klinkt als een DOCSIS2 modem van Ziggo. Mocht dit zo zijn, bel ze eens op en zeur eens om een Wi-Fi modem. Dan ben je van je probleem af en kan je gewoon direct je switch op dit nieuwe modem aansluiten. Internetsnelheid gaat dan ook nog eens omhoog :)
Pagina: 1