Router = firewall?

Pagina: 1
Acties:

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Mensen, ik zit nu echt heel erg te twijfelen. Ik moet voor mijn vaders bedrijfje internet delen.
Daar heb ik nu een server voor, maar is een router een net zo goede firewall als een server met norton internet security of een linuxbak? Of een ISA server ofzo, want dan kan ik misschien beter handmatig gaan backuppen en heb dan geen server meer nodig.

Verwijderd

hoe zo'n router gebruik je dan
via een programmatje.
of een hardware matige router.
Meestal zit er geen firewal in een router.

• Pino64
Oeps, sorry, ik bedoel een hardwarematige router:)
Is dat tevens een goede firewall ten opzichte van een oplossing via een server?

Firewall is erg belangrijk voor mijn vader namelijk.
Even voor de duidelijkheid, hij heeft zelf ook een backupserver, maar ik ga er boven wonen en moet voor internet zorgen. Als een server beter of net zo goed als een router is, kan ik een dubbel backup systeem opzetten, voor als ze beneden de server jatten hehe:)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 17:33

Metten

ik hou het graag simpel

nee maar als je gewoon alle poorten van buitenaf dichtgooid kan een hacker alleen nog maar proberen op je router in te breken. Zo kan je geen webserver oid draaien maar hacken gaat vrij lastig ik denk niet dat iemand nog zijn best gaat doen dan :)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 17:33

Metten

ik hou het graag simpel

Ik vind trouwens dat er vaak nogal paranoia over firewalls en hacken gedaan wordt... Je hoeft echt geen moeilijke beveiligingen aan te leggen als je nix speciaals te halen hebt voor een hacker

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:22

botoo

💀 too old to die young

goede vraag, lastig antwoord :)
De meeste routers zijn idd ook hardwarematige firewalls, maar de installatie van zo'n routertje is een ander verhaal. Je moet toch wel wat 'generieke kennis' (met dank aan GaMeOvEr voor deze fraaie term) hebben om e.e.a. ook goed optimaal werkend te krijgen.

Ik heb er kortgeleden ook eentje aangeschaft, de standaard instellinge gelaten voor wat ze zijn, en heb sindsdien geen BI meldingen meer, dus er word standaard al heel wat afgevangen :)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• Pino64
Bedankt voor de snelle reacties:)
Alleen vraag ik me nog wel af wat nu echt de allerbeste oplossing is qua firewall, router of server, want beide is goed blijkt nu, maar welke net iets beter zal zijn....??...

PS zitten er nog meer nadelen aan een router, behalve geen webserver kunnen draaien. Ik bedoel, kan ik nog online gamen of ftp-en of telebankieren etc....ik noem maar wat

Verwijderd

Omdat hier nog geen echte antwoorden staan:

Ja en nee (nog geen echt antwoord). Sommige routers (vaak de duurdere) bevatten een hardware matige filter (dus geen firewall) die poorten kan blocken of juist niet. Dat ligt dus aan de instelling van zo'n router.

Heb je dit niet, dan zou ik een linux of bsd firewall ertussen zetten. Norton internet security is wel leuk, maar als je een beetje uptime wilt hebben wil je geen windhoos gebruiken.

Kijk eens naar de gratis en commerciele paketten die voor deze OS-en beschikbaar zijn en maak je keuze op grond van wat ze bieden en bedenk dat een goed beveiligd systeem meer waard is dan een goedkope oplossing. Hiermee wil ik niet zeggen dat een gratis firewall per definitie niet goed is, maar als ik je vraag lees kun je wel wat support gebruiken.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 19:22

Beaves

Usque ad Finem

Norton internet security is wel leuk, maar als je een beetje uptime wilt hebben wil je geen windhoos gebruiken.
NT 4 en Win2K ooit geprobeerd?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

NT 4 en Win2K ooit geprobeerd?
Het is inderdaad wel stabiel en dus is mijn redenering op dat punt onjuist (had ff niet aan nt en win2k gedacht). Toch zou ik voor servers geen windows willen gebruiken. Misschien deels vooroordelen, want ik heb nt nooit in een serveromgeving gebruikt. Ik heb alleen goede ervaringen met linux en bsd.

edit:
Denk bovendien eens aan het prijsverschil tussen de 2 os-en

• Pino64
Ik wel. Bevalt wel goed, maar snelheid komt nu even niet aan de orde.
Het is puur de firewall. Gaat een hacker het netwerk op al dan niet via een raar javascript ofzo van je browser. Het gaat mij erom of de hacker door die router verder kan komen.

Verwijderd

De gebruikers hebben ook zo hun verantwoordelijkheid. Javascripts zullen het probleem niet zijn, maar VBS-scripts wellicht wel. Je kunt deze ook wel filteren, maar belangrijker is het de gebruikers voor te lichten over welke schade zijn aan kunnen richten door verkeerd gebruik van het systeem.

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Waarom niet gewoon winroute gebruiken ofzo?! Ik heb thuis een netwerkje met Winroute Pro als router EN firewall.. Heel makkelijk je poortjes mappen die je wel en niet open wil hebben en het werkt als een treintje.. Uiteraard wel op een WinNT of 2k systeempje installen. probeer het eens.

dus ...

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48
Volgens mij zit je met WinRoute en Windows redelijk safe hoor.... Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En die uptime van een Windows bak valt ook best mee:
P133 16Mb FP geheugen }:O winroute op W95NL 1e editie 40 dagen uptime - en toen viel de stroom uit :'(

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Als ik dit alles zo lees is er maar 1 perfecte oplossing. FreeSco (www.freesco.net)

Dit is een gratis router programma met een Linux-kernel.
Tevens is het een firewall.
Ook is het een printserver.
webbased Management mogelijk.

Het enige wat je nodig hebt is een 486je met 2 netwerkkaarten en een diskettestation.

Het geheel staat namelijk op 1 diskette.

Ik werk er nu een half jaar mee en in die tijd is de machine 2x uitgezet. En alleen omdat ik het wilde, niet omdat ik problemen had.

Er is ook geen snelheidsverlies. Ik heb dat ding staan samen met 3 andere pc's en ik heb nog steeds topsnelheden ! (regelmatig boven de 200 op de kabel).
Pagina: 1