Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Glasvezel met deuk(je) - kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben bezig onze nieuwe Cisco 3750 switch klaar te maken voor gebruik. De oude switch heeft een uplink via een LC-SC patchkabel. Ik kwam erachter we geen reserve patchkabeltjes hebben liggen, dus ik heb een stel nieuwe kabeltjes besteld, eentje van 1m en eentje van 2m.

Een van de kabels vertoonde een (lichte) buiging, en toen ik het kabeltje door m'n vingers liet glijden voelde ik duidelijk een soort deuk. Als je goed kijkt lijkt het wel of ie ergens een knauw heeft gehad. Kabel teruggestuurd en netjes een andere terug gekregen. Echter die heeft eenzelfde soort deukje op een andere plek, maar wel minder erg.
Toen de reeds aanwezige kabel van 2m uitgepakt en jahoor daar zit ook een duidelijk 'knauw' in:

Afbeeldingslocatie: http://cajones.org/~visser/glas/1t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://cajones.org/~visser/glas/2t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://cajones.org/~visser/glas/3t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://cajones.org/~visser/glas/4t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://cajones.org/~visser/glas/5t.JPG

De mensen van de winkel zeiden dat alles getest is en dan ze gewoon goed werken.
Ik begrijp wel dat echte vezel misschien prima werkt maar zo'n stel gedeukte buitenkabels is toch niet OK?
Of doe ik nou moeilijk?

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
tsja, die worden in de fabriek getest en gecertifieerd, wat er daarna mee gebeurd is natuurlijk nergens beschreven.
Die "deukjes" horen er alleszinds niet in te zitten, maar of die voor enige storing zorgen kan je enkel te weten komen door ze te (laten) testen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo'n "deukje" is over het algemeen niet zo boeiend, dat is waarschijnlijk waar er in de jacket geknepen is om ddat zwarte stuk eromheen te doen of iets in die richting. Ik heb kabels met precies zo'n zelfde fenomeen.

In ieder geval betreft 't naar alle waarschijnlijkheid alleen de (lichtblauwe) jacket. En tussen dat en de vezel zit nog een laag kevlar ('strength member') en meestal een laag buffer.

Overigens is dit geen buitenkabel. Oh je bedoelt waarschijnlijk dus de jacket.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 22-11-2011 00:09 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Voor de lol moet je eens een oude kabel door midden knippen en kijken hoe dik/dun je echte fiber is. Dan kan je precies zien dat zo'n deukje geen deuk uitmaakt (semi-pun intended :P ). Ik heb er nog nooit op gelet en ik gebruik best een hoop fiber. Nog nooit problemen gehad. Zowel niet met SM als MM :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 10:30

erwinb

Probeert iets secure te doen

Als je een glasvezel in een 19" kast tussen de deur klemt en deze dan een bocht maakt met een straal van meer dan ongeveer 1mm is er nog niets aan de hand.
Gewoon proberen dus.

[ Voor 0% gewijzigd door erwinb op 22-11-2011 08:16 . Reden: typo ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
testen lijkt mij het antwoord op je vraag te geven. meestal is het met dit soort gevalletjes dat de beschermlaag niet overal even netjes is aangebracht. dit hoeft nog niets van de kwaliteit van de fiber te zeggen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

erwinb schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 08:14:
Als je een glasvezel in een 19" kast tussen de deur klemt en deze dan een bocht maakt met een straal van meer dan ongeveer 1mm is er nog niets aan de hand.
Gewoon proberen dus.
Multimode ja, met Single mode zou ik dat doorgaans niet proberen, die gaan meestal redelijk stuk daarvan. Niet voor niets 40mm radius doorgaans als minimale buiging gespecificeerd.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kippenijzer schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:50:
[...]

Multimode ja, met Single mode zou ik dat doorgaans niet proberen, die gaan meestal redelijk stuk daarvan. Niet voor niets 40mm radius doorgaans als minimale buiging gespecificeerd.
Neuh, stuk gaan ze niet zo snel. Ik heb singlemode wel 's per ongeluk op meerdere plekken geknikt (uitrollen, trekken, je weet wat er gebeurt) en dat werkt na ontknikken prima.

Glasvezel kan veel meer hebben dan mensen denken.

Wat wel niet werkt is zo'n vezel gebruiken terwijl een dergelijke knik erin zit, dan ontsnapt er al snel te veel licht. Als je toevallig zo'n glasvezeltracer hebt (dwz, een laserpointer met fiber-coupling) kun je dat heel goed zien.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 22-11-2011 14:09 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
CyBeR schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:06:
[...]
Neuh, stuk gaan ze niet zo snel. Ik heb singlemode wel 's per ongeluk op meerdere plekken geknikt (uitrollen, trekken, je weet wat er gebeurt) en dat werkt na ontknikken prima.

Glasvezel kan veel meer hebben dan mensen denken.

Wat wel niet werkt is zo'n vezel gebruiken terwijl een dergelijke knik erin zit, dan ontsnapt er al snel te veel licht. Als je toevallig zo'n glasvezeltracer hebt (dwz, een laserpointer met fiber-coupling) kun je dat heel goed zien.
Ik kom er hier op het anders regelmatig glasvezel kabels tegen die ergens tussen een deur hebben gezeten of met een tie-wrap iets te strak zijn vast gemaakt die daarna toch echt kuren beginnen te vertonen. De verbinding is er dan misschien nog wel,maa de specs van wat je er doorheen kunt sturen zijn vaak toch beduidend lager geworden.

Zo'n deukje als hierboven kan trouwens inderdaad geen kwaad, de echte glasvezel zelf is maar heel dun en in het midden en zal daar geen last van hebben.

[removed]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

redwing schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:12:
[...]

Ik kom er hier op het anders regelmatig glasvezel kabels tegen die ergens tussen een deur hebben gezeten of met een tie-wrap iets te strak zijn vast gemaakt die daarna toch echt kuren beginnen te vertonen. De verbinding is er dan misschien nog wel,maa de specs van wat je er doorheen kunt sturen zijn vaak toch beduidend lager geworden.
Hoe meer licht er kwijt raakt, hoe meer transmission errors. Zover de betreffende vezels niet fysiek kapot zijn (geknapt) is 't niet onwaarschijnlijk dat die behandelingen gewoon een kleine knik in de vezel hebben aangebracht, waardoor bovenstaand geldt. Zolang een dergelijke licht-lekkende knik erin zit is 't kut.

• c0ne
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Een deukje/knikje in de daadwerkelijke vezel is onmogelijk. Glasvezel is óf goed óf kapot.
--
@TS
Naar ik zo zie is er niets aan de hand. Glasvezel patchcord kan heel wat hebben. De vezel word beschermd door een primaire buffer, een 900 micron buffer, een laag aramide (geen kevlar, dat is een handelsnaam van DuPont) en de buitenmantel. Zoals ik hierboven ook al zei, glasvezel is óf goed óf kapot. Patchcord even tussen 2 switches hangen, als het link lampje begint te knipperen is het prima.

Edit: Overigens is het zoeken van een fout in een dergelijk patchsnoertje niet bepaald makkelijk. De meest voorkomende OTDR-meters beschikken niet over een dusdanig kleine pulsbreedte om korte lengtes nauwkeurig te meten. De reflectie van de connectoren aan weerszijden overschaduwt dan de meting. Wat je wel kan laten doen is een dempingsmeting. Dan weet je sowieso of het patchsnoer gebruikt kan worden. Een echte basic methode zou inderdaad een laserpen zijn. Zie je op de plek van de knik wat licht onder de mantel, is je patchsnoer kapot.
Een nieuw patchsnoertje is bijna elk geval goedkoper.

[ Voor 39% gewijzigd door c0ne op 22-11-2011 22:30 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-10 07:39
het licht kan uitbreken op zo'n punt.
net zo als een identifier werkt http://www.tvcinc.com/tes...ical-fiber-identifiers--/ je kan die de demping waarnemen met een otdr meting

om snel een demping in te bouwen op een patch kabel kan je fiber om een pen draaien.
komt wel regelmatig voor in straatkasten van een niet nader te noemen kabelboer.

--Edit--
foto goed bekeken en lijkt alleen de mantel te zijn. als of de kabel niet goed is uitgerold.

[ Voor 12% gewijzigd door hidden op 22-11-2011 22:36 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe deze vezel is opgebouwd, maar meestal zit de eigenlijke vezel in een tube met een gel.
De glasvezel zwemt eigenlijk in de gel. De tube kan dan een deukje hebben, maar dit hoeft nog niet te betekenen dat de vezel beschadigt is. Kwestie van testen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• c0ne
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Bl@ckbird schreef op woensdag 23 november 2011 @ 11:17:
Ik weet niet hoe deze vezel is opgebouwd, maar meestal zit de eigenlijke vezel in een tube met een gel.
De glasvezel zwemt eigenlijk in de gel. De tube kan dan een deukje hebben, maar dit hoeft nog niet te betekenen dat de vezel beschadigt is. Kwestie van testen.
Dat wordt loose-tube kabel genoemd en zul je niet aantreffen in patchcords.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Pagina: 1