Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Topicstarter
Ik zat net even met een goede vriend van me te praten over de huidige banen binnen de grafische wereld.

Het is algemeen bekend dat binnen de grafische wereld de banen onder druk staan, of eigenlijk dat er weinig werk is. De grafische wereld heeft het zwaar.

De beste man is inmiddels +/- 40 jaar en heeft nogal wat ervaring opgedaan maar ziet ook dat het bedrijf waar hij werkt lastiger opdrachten krijgt. Slim genoeg is hij zich aan het oriënteren op een nieuwe functie, en ja binnen de grafische wereld...

Nu kwamen wij samen tot de conclusie dat de salarissen wel eens te hoog ingezet kunnen zijn. Iemand met ervaring is op zich geld waard maar de gouden tijden binnen deze sector zijn gewoon over, dus werken voor je geld.

Na vijftien jaar in deze branche gezeten te hebben is het opzich best gek als je qua salaris naar beneden zou moeten gaan om je baan te houden, maar wat is acceptabel ?

De man kan alle default dingen welke elke grafische designer tegenwoordig kan, Photoshop, Illustrator, Indesign, HTML. Werkte aan mooie projecten, boeken, huisstijlen, folders, etc.

Wat voor een salaris zal een man netto over moeten houden in de maand ? of bruto moeten verdienen ? Het lijkt me wijs dat hij daar wat meer inzicht in gaat krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Salariskompas van intermediar etc al gecheckt? En wellicht dat ze hier ook wat meer weten: Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:56:
Salariskompas van intermediar etc al gecheckt? En wellicht dat ze hier ook wat meer weten: Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11)
Ik heb wat van die sites voor hem afgelopen, maar komt daar slecht uit. Ik denk dat de directe ervaring ook veel belangrijker is.

Ik zal eens in dat topic vragen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:23
The Eagle schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:56:
Dat gaat voornamelijk over tweakers met ICT banen. DTP is toch een ander wat hier niet echt terug te vinden is..

Denk ook dat de salaris schaal van DTP/Grafische wereld toch behoorlijk kan verschillen als je in een bepaalde sector zit.

Een PHP webdesigner mag blij zijn met 500 euro voor een enkele website Ongeveer 2,5 dag werken?? Maar als je meer reclame werk doe. Dan kan je rond de 4 tot 4,5 duizend euro rekenen. Afhankelijk ook weer welke branche..

Grafische werk kan van flyer tot boek, van poster tot website, van Foto reclame tot TV reclame. Welke vorm van sport doet jouw maat?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
To_Tall schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:02:
[...]

Grafische werk kan van flyer tot boek, van poster tot website, van Foto reclame tot TV reclame. Welke vorm van sport doet jouw maat?
Het is wat je zegt een lastige kwestie, en da blijft het ook.

Wat doet hij, Flyers, boeken, huisstijlen, reclame indien nodig... geen TV :)

De overlap is lastig en dat bepaalt weer je "extra" waarde vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 09:52
Volgens mij is die overlap nou juist vaak het probleem...

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Wat zijn de aansluitende kwaliteiten? DTP is vaak nogal verbreed. Een grafisch concept is onderdeel ván iets, waar het vroeger misschien de hele communicatie was. Is er ervaring met variabel data printen en opzetten van grafische uitingen daarvoor? Is er ervaring met koppelen van databases en cross-media uitingen?

Die zaken kunnen ook door een derde partij ingebracht worden, maar zijn toegevoegde waarde vooral omdat bij ervaring ermee niet veel communicatie over en weer nodig is om het grafische deel aan te laten sluiten. Is er ervaring met grafisch ontwerp voor het web? Ervaring met geanimeerde content?

Al die zaken spelen mee. DTP voor statische print alleen is lastig; veel traditionele printbedrijven gaan op in grotere met een breder dienstaanbod. De vraag naar dergelijke DTPers neemt daarmee af, alsmede de salarisverwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is heel lastig een salaris te kunnen bepalen, echter moet je je denk ik focussen op de echt relevante zaken zoals ik vermeld had.

Tuurlijk doe je bij de ene baan andere dingen dan bij de andere baan... maar dat betekent niet dat je salaris direct omhoog of naar beneden moet gaan. Soms leer je namelijk ook weer zaken bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat je (nouja, die man dan) moet accepteren dat ie in eerste instantie wat minder verdient dan bij z'n vorige werkgever. Daar is een reputatie opgebouwd, en heeft hij zich al bewezen wat ie in z'n mars had.

Bij een nieuwe werkgever begin je weer van voor af aan.

Toen ik tegen m'n nieuwe werkgever zei wat ik verdiende bij m'n vorige werkgever, vond ie dat veel. Waarop ik zei dat ik in die 15 jaar erg veel functies heb gehad, waardoor ik breed inzetbaar ben. Kreeg toen gelijk te horen: Oh, dus je hebt er 15 jaar over gedaan om op dat salaris te komen.. Ja, maar was dus niet echt van plan om weer 15 jaar er over te moeten doen om te groeien. Bijkomend punt is dat ik bij m'n eerste werkgever begon toen ik 15 was.

Als er ruimte is om nog door te groeien, zou je een lager salaris prima kunnen accepteren, en na het contract voor bepaalde tijd kan je weer verder praten/onderhandelen. Dan is het natuurlijk handiger om een half-jaar contract te hebben.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben hier inmiddels een beetje uit, rond de 40 jaar ligt tussen de 3500 en 4000 euro bruto.

Stel je wil een dergelijk persoon op uurtje factuurtje inhuren met de lange termijn gedachte naar een contract.

Je zal ergens moeten middelen in tarief per uur. Ik zou niet tegen de max aan zitten en ook niet op zijn minimum wat hij bij een vast contract krijgt.

Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 19:07
Freelance tarieven van grafisch ontwerpers waar ik weleens mee werk liggen tussen de 60 en 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
Anoniem: 149075 schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:48:
Nu kwamen wij samen tot de conclusie dat de salarissen wel eens te hoog ingezet kunnen zijn. Iemand met ervaring is op zich geld waard maar de gouden tijden binnen deze sector zijn gewoon over, dus werken voor je geld.
Dat is bij de ICT ook gebeurd, in 2000 is alles ingestort en salarissen die toen gerekend waren bestaan nu echt bijna niet meer.
Bedrijven die te hoge salarissen bieden prijzen zichzelf vaak de markt uit waardoor werknemers op straat komen te staan en bij een nieuwe werkgever een ander salaris krijgen (lager).

Je ziet daarom ook eigenlijk niet dat mensen salarisverlaging krijgen doordat een bedrijf eerder failliet gaat dan dat werknemers een lager salaris accepteren.

[ Voor 27% gewijzigd door Bender op 16-12-2011 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik vergeet te vermelden en een probleem is is het volgende:

De persoon in kwestie heeft momenteel geen werk. Als hij bij de partij begint waar hij kan starten wordt er vrijwel zeker meer werk gegenereerd dus zou hij dan kunnen blijven en heeft hij een fantastische baan.

Niets is zeker, dus wil men eerst kijken op een soort van freelance basis of dit gaat lukken.

Freelance, uurtje factuurtje, echter heeft de persoon weinig zin om vaan de KvK te gaan om zich in te schrijven, tevens wordt het uurtarief voor de werkgever dan ook belachelijk hoog. Terug rekenen kan.. maarja zonder uiteindelijk resultaat voor de werkgever en zonder KvK voor de freelancer is dat ook niets.

Je zou dus moeten middelen met een 0 uren contract en dan 30 euro per uur rekenen ?

Op een termijn van 2-4 weken zou dit best kunnen denk ik.
Pagina: 1