Ik heb momenteel logitech g15 van de eerste generatie. Deze typt niet slecht, maar heeft zijn beste tijd gekend, de spatiebalk begint af en toe wat lastig te doen. Nu ben ik op zoek naar een mooie vervanger.
Enig onderzoek op het internet leert me dat je voor het serieuzere werk een mechanisch toetsenbord moet hebben
. Nu ben ik een jonkie die nooit een ibm model M heeft gehad (of een ander mechanisch toetsenbord) en heb ik toch enige twijfel bij deze aankoop, gezien het toch een aardige investering is.
Na wat onderzoek en lezen ben ik erachter dat er een heleboel mechanische technieken bestaan, maar de belangrijkste zijn deze van cherry. De keuze is best groot, cherry mx blue, red, brown, black, .... met allemaal net wat andere karakteristieken.
Voor een eerste mechanisch toetsenbord (oei, dat doet vermoeden dat er spoedig meerdere zullen volgen
) heb ik de keuze al weten te beperkten tot de blue's en brown's. Dit omdat deze het meest frequent gebruikt worden en overal als zeer goed aangeschreven staan.
Zover ik kan inschatten heb ik geen bezwaar tegen het extra geluid van de blue's en (naar wat ik gelezen heb) komt het meeste geluid komt toch door tijdens het typen de toetsen tot beneden in te drukken ipv tot na de aanslag direct 'los te laten'. Al heb ik geen idee of dat op een redelijke termijn te leren valt en anders zijn er nog altijd 'o-ringen' te vinden om dat wat te dempen.
Ik heb vooral schrik dat het wat 'zwaarder' gaat typen, of zelfs te zwaar. Welke toetsenborden voldoen er aan mijn lijstje van eisen?
.
Enig onderzoek op het internet leert me dat je voor het serieuzere werk een mechanisch toetsenbord moet hebben
Na wat onderzoek en lezen ben ik erachter dat er een heleboel mechanische technieken bestaan, maar de belangrijkste zijn deze van cherry. De keuze is best groot, cherry mx blue, red, brown, black, .... met allemaal net wat andere karakteristieken.
Voor een eerste mechanisch toetsenbord (oei, dat doet vermoeden dat er spoedig meerdere zullen volgen
Zover ik kan inschatten heb ik geen bezwaar tegen het extra geluid van de blue's en (naar wat ik gelezen heb) komt het meeste geluid komt toch door tijdens het typen de toetsen tot beneden in te drukken ipv tot na de aanslag direct 'los te laten'. Al heb ik geen idee of dat op een redelijke termijn te leren valt en anders zijn er nog altijd 'o-ringen' te vinden om dat wat te dempen.
Ik heb vooral schrik dat het wat 'zwaarder' gaat typen, of zelfs te zwaar. Welke toetsenborden voldoen er aan mijn lijstje van eisen?
- Toetsenbord moet 'blank' zijn, ik typ sinds kort dvorak en een azerty/qwerty afdruk is overbodig/verwarrend.
- Degelijk, mijn g15 is lang meegegaan en van een duur mechanisch toetsenbord verwacht ik niets anders dan dat het 10+ jaar mee zal gaan (is geen probleem voor de meeste modellen vermoed ik?).
- Richtprijs is max 150E (inclusief verzenden naar .be).
- Numeriek gedeelte.
- Liefst zwart, al is er niets mis met fleurige caps (rood?).
- Das keyboard (nadeel glimmend) en dan moet ik nog kiezen tussen brown en blue switches.
- Filco Ninja Majestouch-2 (niet te krijgen zonder opdruk van letters?).
- Andere opties zijn welkom
.