Welk mechanisch toetsenbord?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 19:59

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik heb momenteel logitech g15 van de eerste generatie. Deze typt niet slecht, maar heeft zijn beste tijd gekend, de spatiebalk begint af en toe wat lastig te doen. Nu ben ik op zoek naar een mooie vervanger.

Enig onderzoek op het internet leert me dat je voor het serieuzere werk een mechanisch toetsenbord moet hebben :). Nu ben ik een jonkie die nooit een ibm model M heeft gehad (of een ander mechanisch toetsenbord) en heb ik toch enige twijfel bij deze aankoop, gezien het toch een aardige investering is.

Na wat onderzoek en lezen ben ik erachter dat er een heleboel mechanische technieken bestaan, maar de belangrijkste zijn deze van cherry. De keuze is best groot, cherry mx blue, red, brown, black, .... met allemaal net wat andere karakteristieken.

Voor een eerste mechanisch toetsenbord (oei, dat doet vermoeden dat er spoedig meerdere zullen volgen :+) heb ik de keuze al weten te beperkten tot de blue's en brown's. Dit omdat deze het meest frequent gebruikt worden en overal als zeer goed aangeschreven staan.

Zover ik kan inschatten heb ik geen bezwaar tegen het extra geluid van de blue's en (naar wat ik gelezen heb) komt het meeste geluid komt toch door tijdens het typen de toetsen tot beneden in te drukken ipv tot na de aanslag direct 'los te laten'. Al heb ik geen idee of dat op een redelijke termijn te leren valt en anders zijn er nog altijd 'o-ringen' te vinden om dat wat te dempen.

Ik heb vooral schrik dat het wat 'zwaarder' gaat typen, of zelfs te zwaar. Welke toetsenborden voldoen er aan mijn lijstje van eisen?
  • Toetsenbord moet 'blank' zijn, ik typ sinds kort dvorak en een azerty/qwerty afdruk is overbodig/verwarrend.
  • Degelijk, mijn g15 is lang meegegaan en van een duur mechanisch toetsenbord verwacht ik niets anders dan dat het 10+ jaar mee zal gaan (is geen probleem voor de meeste modellen vermoed ik?).
  • Richtprijs is max 150E (inclusief verzenden naar .be).
  • Numeriek gedeelte.
  • Liefst zwart, al is er niets mis met fleurige caps (rood?).
Mogelijke opties:
  • Das keyboard (nadeel glimmend) en dan moet ik nog kiezen tussen brown en blue switches.
  • Filco Ninja Majestouch-2 (niet te krijgen zonder opdruk van letters?).
  • Andere opties zijn welkom :).
Hopelijk zijn er hier tweakers met wat tips en praktijkervaring. Helaas weet ik geen winkel zijn waar ik toetsenborden kan uitproberen :(.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

misschien was iets over mechanical keyboards wel handig geweest. Dus voor mensen die niet weten waar het over gaat: leesvoer

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DeadLock schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:01:
Welke toetsenborden voldoen er aan mijn lijstje van eisen?
  • Toetsenbord moet 'blank' zijn, ik typ sinds kort dvorak en een azerty/qwerty afdruk is overbodig/verwarrend.
  • Degelijk, mijn g15 is lang meegegaan en van een duur mechanisch toetsenbord verwacht ik niets anders dan dat het 10+ jaar mee zal gaan (is geen probleem voor de meeste modellen vermoed ik?).
  • Richtprijs is max 150E (inclusief verzenden naar .be).
  • Numeriek gedeelte.
  • Liefst zwart, al is er niets mis met fleurige caps (rood?).
Kijk eens bij Unicomp. Het zijn ex-werknemers van IBM die de patenten en machines overgenomen hebben toen IBM met de Model M ophield. De SpaceSaver is leverbaar in zwart, met Dvorak layout, en inclusief verzenden ruim onder € 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Bedankt voor het aandragen van een extra optie. Alleen weet ik niet of de 'Buckling Spring Keyswitches' zo geschikt zijn, deze hebben beduidelijk meer kracht nodig om in te drukken in vergelijking met de mx brown/blue's. Of dat ook een nadeel is durf ik zonder praktijkervaring niet te zeggen, maar het is wel een grotere gok :).

Edit: Een europese leverancier/winkel heeft ook mijn voorkeur.

[ Voor 9% gewijzigd door DeadLock op 21-11-2011 20:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:21
In het afgelopen nummer van Hardware.info stond heel veel informatie over mechanische toetsenborden! Ook werden er, uit mijn hoofd, 5 modellen getest. Moet je even opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wegen de kleine al of niet vermeende voordelen eigenlijk wel op tegen het forse prijsverschil?
Heel globaal € 150,- tegen een Microsoft bordje van € 15,- dat ons uitstekend bevalt. Ook mijn vrouw die typiste is geweest beaamt dit. Op zowel die van haar als op mijn PC hebben we zo'n goedkoop bordje.
Dat "rubbertoetsjegevoel" had ik alleen bij mijn eerste hobbycomputertje van Sinclair zo rond 1984, daarna niet meer. En het lawaai dat huidige toetsenborden nog maken is me meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-09 10:26
Ik weet er verder weinig van maar kwam laatst wel dit artikel tegen op tomshardware:
http://www.tomshardware.c...switch-keyboard,2955.html

Wellicht goede input voor je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag mijn das keyboard binnen :). Ik heb het model met de blue switches (het gewone model dus) en ik kan alleen maar zeggen dat het heerlijk typt O+.

Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat het niet mat afgewerkt is, waardoor je alle plekken en vingerafdrukken ziet. Maar dat wist ik natuurlijk op voorhand ;). Daarbuiten is het typen op een mechanisch toetsenbord een heerlijke ervaring, nooit geweten dat typen zoveel fijner kon zijn!

De toetsaanslag gaat een stuk lichter dan ik me had ingebeeld, ik had ergens schrik dat de toetsaanslag zwaarder zou gaan dan op een ander toetsenbord, maar dit is absoluut niet het geval. Het geluid dat ik produceer tijdens het typen is alleen maar leuk ritmisch getik O+. De vooruitgang vanaf een g15 is gigantisch en onmogelijk te beschrijven zonder dat ik me een doorgeschoten audiofiel ga voelen, maar dan op het gebied van toetsenborden (bestaat daar ook een naam voor?).

Deze aankoop is nu al zijn geld meer dan waard en gezien de duurzaamheid van een mechanisch toetsenbord verwacht ik de komende jaren nog erg veel plezier te beleven van deze aankoop :).

Strava

Pagina: 1