Raid 0 failure

Pagina: 1
Acties:

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 09:05
Ik doe net mijn pc aan, en merk tot mijn schrik dat ik een schijf mis: mijn raid 0 volume.
Heb hier niets van gemerkt omdat ik boot van een ssd, maar lastig is het wel.

Nogmaals gereboot, en inderdaad geeft de raidcontroller bij het opstarten aan "failure" en hij laat 1 disk niet zien in het overzicht. Ook in de bios is een disk niet te zien.
Het gaat om 2x Samsung Spinpoint F3 HD103SJ van 1TB in raid 0 op een Asus P8Z68-V PRO moederbord en het spul is net een 3 maanden oud.

Ik lees dat je soms maar het beste je raid volume kunt verwijderen, en dat je bios dan pas weer beide schijven laat zien maar dat klinkt vreemd.
Iemand andere ideeën om het spul eventueel weer aan de praat te krijgen? Dat ik de data eventueel kwijt ben maakt mij niet zoveel uit, dit heb ik toch gebackupped.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:47

M2M

medicijnman

schroef de boel eens los en kijk eens of het kabeltje niet los zit.

-_-

Verwijderd

Geen dingen doen zoals verwijderen; als je nu rare dingen gaat doen is de kans dat je data kunt recoveren veel kleiner!

Ga eerst eens met een Linux LiveCD (Ubuntu bijvoorbeeld) de SMART opvragen, en kijk of je een bad sector hebt zoals Current Pending Sector in de SMART-output. Ook kun je hier zien of je kabelproblemen hebt, bij UDMA CRC Error Count, maar de kans hierop is denk ik veel kleiner.

• JeroenV_
Kabels zitten allemaal nog goed, net gechecked. Vanmorgen was er ook nog geen probleem, toen werkte alles nog goed. Ik weet inmiddels ook welke schijf het is, door even de sata kabel los te halen en te booten.
Toen ik de onderste los had, zag de raid controller helemaal geen schijven meer, dus de bovenste is het probleem.

Ik ga nu eens booten van een bart pe rescue disc.
edit: die is al oud, even snel een ubuntu live downloaden en fikken.

edit2: al brandende: de bios ziet de ene disk ook niet meer, hoe gaat die live cd hem dan zien?

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenV_ op 21-11-2011 19:33 ]

Verwijderd

De BIOS ziet arrays op je RAID controller, geen disks. Ubuntu kijkt daar doorheen en ziet disks.

Als je Ubuntu start zou je naar de Disk Utility moeten kijken. Daar zou je je schijven moeten kunnen zien. Daar kun je ook de SMART data bekijken. Als je zo ver bent hoor ik wel weer van je, kunnen aan de hand van die uitslag kijken hoe je je data terug kan krijgen.

Als die ene schijf echt helemaal dood is, is het natuurlijk einde oefening. Maar 98% van deze problemen gaat om een bad sector waardoor één schijf uit de array wordt gezet en dus geen array member meer is. Dan heb je ook geen werkende RAID array meer en kun je er dus niets mee, zonder handmatig ingrijpen.

Als je je data wilt recoveren moet je je aan één gouden regel houden: ga NIETS schrijven naar de schijven. Rommelen in je RAID BIOS (waar je arrays kunt aanmaken cq. verwijderen) of Windows opstarten die je schijven direct kan aanspreken betekent dat naar je schijven wordt geschreven; doe dat dus niet!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 19:43 ]

• JeroenV_
Helaas, ook ubuntu laat er maar 1 zien.
Lijkt dus toch definitief over?
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/359hjck.png

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenV_ op 21-11-2011 19:50 ]

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Had vrijdag een identiek probleem met m'n F3 500GB RAID-0 array alleen bootte ik er dus wel van...

Heb in de BIOS SATA even op IDE gezet en hij herkende de disk met geen mogelijkheid, andere poorten, kabels en stroomkabels mochten niet baten.

Conclusie: Schijf kapot, SSD gehaald.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

@JeroenV: de missende schijf kun je nog proberen in een andere computer plaatsen. Herkent die de schijf niet in de BIOS, dan kun je ervanuit gaan dat de schijf kaduuk is. Mocht de BIOS hem daar wel zien, ga dan niet in Windows booten maar koppel de schijf gelijk af. In dat geval kun je op je primaire computer nog wat zaken proberen.

Als je schijf echt overleden is, is het jammer maar helaas voor je data. Je hebt theoretisch nog wel de helft, maar dat is door de striping versnipperd; niet simpelweg de helft van je data goed en de andere helft kwijt zo werkt het helaas niet.

In de toekomst raad ik je sterk aan een backup te maken. Ook kun je naar een ZFS server met lekker veel schijven kijken, bijvoorbeeld in RAID-Z2. Dat biedt een hoge mate van bescherming tegen gegevensverlies.

• JeroenV_
Ik heb de sata- en voedingskabels inmiddels ook uitgesloten, door deze even te wisselen met de nog wel werkende schijf. Ook dan wordt hij niet herkend, en als ik de kabels die op de kapotte zaten op de werkende zet blijft die ook werken. Het is dus echt die schijf die gewoon spontaan het loodje heeft gelegd.

Zal hem inderdaad losmaken en in een andere pc stoppen, maar daar heb ik weinig hoop in. In principe kan ik ook net zo goed gelijk een rma indienen; best fijn in deze periode waarin geen hd te krijgen is :(
Bij databyte, waar ik de spullen heb gekocht, hebben ze welgeteld 3 typen harddisk op voorraad.

Bedankt voor het backup advies, maar dat had ik al geregeld door 1x per week te backuppen naar usb en naar mijn nas. Helaas heeft mijn pc gisteren niet aangestaan, dus heb ik alleen een backup van de 13e, maar het raid 0 volume gebruikte ik niet voor hele belangrijke zaken dus heel erg is het niet.

In ieder geval bedankt voor de hulp zover.

Verwijderd

Oke, nou de schade valt mee dan en je hebt nog garantie dus hopelijk krijg je weer een verse schijf ervoor in de plaats.
Pagina: 1