Vragen m.b.t. mechanische tilt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05
Hallo medetweakers.

Ik ben op dit moment een plan aan het maken voor een nieuwe Custom Case en ben daar voor alvast de benodigde delen voor in aan het slaan.

Er zijn echter een paar dingen die ik nog aan het uitvogelen ben waar ik graag jullie input voor vraag. :)

Afbeeldingslocatie: http://img38.imageshack.us/img38/2215/kaasmod1.jpg

1.
Zoals je kan zien op het plaatje wat ik even heb gesketchupped zie je de case (links) en een (wat een 19" breedbeeld lcd gaat worden) scherm (rechts). De bedoeling is (dat is het idee). om het scherm te laten tilten. Zoals je op het plaatje ziet, zie je een rails (die ik van ladeblok rail wil gaan fabriceren) waar nokken/wieltjes aan het scherm in zullen vallen en aan de onderkant van de voorkant van de case zie je een cilinder wat in dit geval even het gemotoriseerde mechanisme voor moet stellen. Als die cilinder naar buiten komt wanneer het scherm in de rails hangt zal het scherm naar onderen wegkantelen.

Vraag: Heeft iemand ervaring met zo'n constructie? en wat voor aandrijving kan ik het beste gaan gebruiken? (19" scherm is natuurlijk niet super licht waarbij er aardig wat verticale kracht op het mechanisme komt te staan) of zijn er mensen die een betere oplossing weten? feitelijk is het het zelfde idee als wat je bij veel navigatiesystemen ziet met een scherm wat kan omklappen om een CD erin te doen.

Dat de bekabeling van het scherm ook tricky word weet ik maar daar heb ik al wat oplossingen voor bedacht (kabels ontmantelen/flatcable)

2.
Om het mezelf nog makkelijker te maken *kuch heb ik een tweetal Omron photoelectric switches in huis, mooi spul en ik gebruik er momenteel een om mijn CD lade open en dicht te doen (zie filmpje: http://youtu.be/sKMASeJk6lI )
Die switches schreeuwen er natuurlijk om om gebruikt te gaan worden om het tiltpaneel te activeren/deactiveren.
Het probleem is alleen (en dat is opzich voor de dvd speler waar hij nu aan hangt niet zo'n probleem) dat hij omdat er nu geen reflectortje voor zit en ik de gevoeligheid laag heb staan hij eigenlijk altijd "AAN" staat. Door m'n hand zoals in het filmpje er langs te halen onderbreekt hij de schakeling even waardoor de DVD speler open of dicht gaat.

Vraag:

Aan de ene kant wil ik dus die sensor gaan gebruiken maar wil ik "aan" en "uit" omwisselen om ipv een constante verbinding een puls te kunnen geven wanneer ik m'n hand er langs haal. Iemand een idee voor een schakeling?

Daarnaast wil ik een uitschakelvertraging bouwen zodat wanneer ik die puls geef, het scherm volledig open of dicht tilt. ik dacht aan zoiets: http://www.circuitsonline...sen/relaisvertraging.html . Iemand een idee of dat werkt?

Alvast bedankt!! alle input en tips zijn welkom! :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen idee hoe je dit moet doen en of het werkt, maar ik wil vast zeggen dat het een tof idee zijn (en die sensors zijn cool jonge :o )
als het werkt wel je casemod posten he 8)

ps. succes dermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:51:
geen idee hoe je dit moet doen en of het werkt, maar ik wil vast zeggen dat het een tof idee zijn (en die sensors zijn cool jonge :o )
als het werkt wel je casemod posten he 8)

ps. succes dermee
zal ik zeker doen! op dit moment staat het nog te veel in de kinderschoenen om een CCIP goedgekeurd te krijgen maar zodra ik een basis heb ga ik een CCIP aanmaken.

Die sensoren heb ik een keer per toeval in m'n bezit gekregen van een vriend die een zak vol elektronica aan me had verkocht voor 10 eu. Zat een hele berg bruikbare spullen in waaronder deze dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
De ideeen die je hebt voor electronica (relaisvertraging? aan/uit pulsen?) zou ik snel vergeten.
Ja het is er werkend mee te krijgen, maar wordt of niet soepel of heel complex.

Ik zou voor de aansturing een microcontroller pakken, kosten bijna niets en kunnen de meest gave dingen aansturen.

Een ding wat bijvoorbeeld eenvoudig met een micro aan te sturen is is een servo, dat is een motor die niet ronddraait maar naar een vaste positie draait.

Ik zou dan het scherm plat op de rails maken dat hij vlak naar binnen kan schuiven, hier hang je een mechanisme op met een band, een paar eindsensors (optisch of mechanisch maar niet veel uit) welke aangedreven wordt door de microcontroller op een h-brug.

Hierdoor kan je dus de la naar binnen en buiten bewegen, ongeveer zoals een cd-lade.
Dan plaats je bij het scherm een flink sterke servo die het scherm draait naar de uiteindelijke hoek.

Het scherm aansluiten met bandkabel zou ik overigens afraden, tenzij je afgeschermde of getwiste bandkabel gebruikt, ik zou een normale kabel door het scharnier doen, als je over de volle lengte van het scherm een buis hebt welke draait draai je de kabel maar een 90 graden over de breedte van het scherm, bijna elke kabel kan daar prima tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
SA007 schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:50:
De ideeen die je hebt voor electronica (relaisvertraging? aan/uit pulsen?) zou ik snel vergeten.
Ja het is er werkend mee te krijgen, maar wordt of niet soepel of heel complex.

Ik zou voor de aansturing een microcontroller pakken, kosten bijna niets en kunnen de meest gave dingen aansturen.

Een ding wat bijvoorbeeld eenvoudig met een micro aan te sturen is is een servo, dat is een motor die niet ronddraait maar naar een vaste positie draait.

Ik zou dan het scherm plat op de rails maken dat hij vlak naar binnen kan schuiven, hier hang je een mechanisme op met een band, een paar eindsensors (optisch of mechanisch maar niet veel uit) welke aangedreven wordt door de microcontroller op een h-brug.

Hierdoor kan je dus de la naar binnen en buiten bewegen, ongeveer zoals een cd-lade.
Dan plaats je bij het scherm een flink sterke servo die het scherm draait naar de uiteindelijke hoek.

Het scherm aansluiten met bandkabel zou ik overigens afraden, tenzij je afgeschermde of getwiste bandkabel gebruikt, ik zou een normale kabel door het scharnier doen, als je over de volle lengte van het scherm een buis hebt welke draait draai je de kabel maar een 90 graden over de breedte van het scherm, bijna elke kabel kan daar prima tegen.
Thnx, Servotjes daar frot ik al m'n halve leven mee, en inderdaad erg praktisch. Echter is de uitslag van wat ik wil groter dan wat een servo met goed fatsoen kan doen (corrigeer me als ik er naast zit :) ), wat ik wil bereiken is net als met de Origen AE S21T Black bijvoorbeeld (die L3p aan het modden is).

Wat jij bedoeld (als ik het goed begrijp) is dat ik het scherm aan de onderkant moet laten scharnieren met sterke servo's maar dat is kostentechnisch imo misschien niet zo handig omdat ik dan hele dikke (en dure) servo's moet gaan kopen.(19" scherm is behoorlijk gewichtig)

Ik zat te denken aan een soort wormwiel aan de onderkant die dan een rail naar buiten duwt die weer aan de onderkant van het scherm vast zit waardoor je het zelfde effect krijgt als bij de Origen AE

In ieder geval bedankt voor de tip @ kabels :)

Microcontroller is geen gek idee! dat maakt wel dat de tilt/tiltback cyclus makkelijker af te stellen is (en ik kan dan toch die sensoren gewoon gebruiken?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Je kan met microcontrollers alle sensors pakken waar je zin in hebt. Is ook een stukje simpeler om af te stellen dan zonder.

Kan je eens in je tekening tekenen hoe de bedoelig is dat het scherm gaat bewegen, want het is me niet helemaal duidelijk waarom een servo niet genoeg uitslag zou hebben (bijna alles servo's halen 180 graden of meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
SA007 schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:35:
Je kan met microcontrollers alle sensors pakken waar je zin in hebt. Is ook een stukje simpeler om af te stellen dan zonder.

Kan je eens in je tekening tekenen hoe de bedoelig is dat het scherm gaat bewegen, want het is me niet helemaal duidelijk waarom een servo niet genoeg uitslag zou hebben (bijna alles servo's halen 180 graden of meer)
http://youtu.be/lVT51_OSA4g @1:10 zo moet het ongeveer gaan bewegen (sorry en thanks @ L3p voor het filmpje ;) )

EDIT: deze is misschien wat duidelijker nog: http://youtu.be/C8GLgAcUcNY

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 21-11-2011 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 10:34

l3p

www.^.nl

No problem :*)
Hoe het precies werkt bij de Origen case weet ik niet eens, het is een wirwar van printjes en kabeltjes :)
Je zou het gerust eens mogen komen bekijken van dichtbij als je daar iets mee kan.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
l3p schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:49:
No problem :*)
Hoe het precies werkt bij de Origen case weet ik niet eens, het is een wirwar van printjes en kabeltjes :)
Je zou het gerust eens mogen komen bekijken van dichtbij als je daar iets mee kan.
:P ik zou het graag eens van dichtbij bekijken alleen zie ik dat je in Fryslan woont en da's nou niet echt naast de deur, heb je niet toevallig een close-up van het schermpje als het open kantelt? :) thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 10:34

l3p

www.^.nl

Ik wil best een detail filmpje voor je maken, maar dat kan wel een paar weekjes duren voordat ik weer tijd heb om alles aan te sluiten.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
l3p schreef op woensdag 23 november 2011 @ 19:56:
Ik wil best een detail filmpje voor je maken, maar dat kan wel een paar weekjes duren voordat ik weer tijd heb om alles aan te sluiten.
Geen probleem joh :) thnx voor het aanbod anyhow !

Ik vermoed dat die Origen overigens een wat ingewikkelder draai/kiep systeem heeft, meer als bij navigatiesystemen waarbij er een soort wigconstructie achter zit.

Wat dat betreft gok ik dat de kantel methode die ik bedacht heb het meest eenvoudig zou moeten zijn omdat je minder draaipunt variabelen hebt waarbij het op millimeter afstelling aankomt. Ik ben alleen nog aan het bedenken hoe ik dat het gemakkelijkst ga doen, met een wielworm, een ketting, een getande strip of wat dan ook.

Misschien zijn er ergens een soort pre-made elektronische uitzet systemen te krijgen, ik heb al met wat ideeën zitten spelen zoals een oud cd-rom lade systeem en dat modden maar imo is dat niet krachtig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
ik heb nog met wat andere ideeën zitten spelen. Ik heb een oplossing (denk ik) gevonden voor het in en uitschakelen van het tilting mechanisme:

http://prosje.be/Projects/FFToets.html#FFDrFF

Van wat ik er van begrijp is het een schakeling met een begin en eind schakelaar die met 1 drukschakelaar is te bedienen. Dat zou imo ideaal zijn omdat ik dan niet met timing rekening hoef te houden van hoe lang het duurt voor het scherm in of uit is geklapt.

Daarnaast heb ik nog gekeken naar simpele systemen voor het in en uitschuiven van het onderste deel van het scherm, voor de geleiding zat ik hier aan te denken (of vergelijkbaar uiteraard)

http://www.ladegeleider.nl/N_art_329.html

Voor de aandrijving kwam ik eigenlijk per toeval op een idee, weet iemand of zoiets als dit krachtig genoeg zal zijn?

http://link.marktplaats.nl/505267182

Pagina: 1