imac 2011 - os freezing/heating topic ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-12-2018
Ik ben van plan m'n eerste Imac te gaan kopen, en omdat deze krengen duur zijn heb ik gezocht of er actuele problemen zijn.
Helaas zijn die er, zo kwam ik o.a. dit topic tegen.

https://discussions.apple.com/message/16750610#16750610
bijna 90 pagina's van mensen met problemen imac (freezing)
Got a brand new 27'' iMac, installed Lion. The machine freezes randomly when starting to play videos, either on Youtube, Quicktime, iTunes.
Er zijn nog veel meer topics over problemen over de imac 2011 alleen ga ik die niet hier allemaal posten.

In het kort komt het neer op random freezing en of heating problemen.
Zelfs wanneer deze gewoon net geleverd is, zonder extra plugins/software etc.
I bought the iMAC 27 inch a couple of weeks back with OS X Lion installed...exactly the same problem as everyone mentioned...this is my first apple device and it's very disappointing as i was trying to avoid the most common windows problem...i re-installed the flash player and no luck..have no option other than waiting for an update...Feel cheated by apple. ! sigh !
Ik zit nu zwaar te twijfelen of ik wel een imac ga kopen.
Het lijkt erop dat os lion wat bugs heeft (i.c.m. de hardware mischien) waardoor er een hoop vastlopers/errors zijn.

Ook zijn er mensen die uren aan de telefoon zitten met apple care, en geen steek verder komen.
Deze blijven dus achter met een brakke Imac (tot er misschien ooit een update komt)

Wat zijn jullie ervaringen met vastlopers op de imac 2011 ?

// - bla la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:43
Aangezien er vast weinig mensen reageren die geen problemen hebben...

Ik heb nog nooit een crash meegemaakt met mijn iMac die met load te maken had. De hoeveelheid crashes die niet met load te maken hadden kan ik op 1 hand tellen (en waren niet echt een probleem met Lion maar meer met kernel extensions handmatig verwijderen). Het is de meest stabiele computer die ik ooit heb meegemaakt.

Ik zou zeggen koop er eentje als je er eentje wilt, en je pas druk te maken over crashes als je ze krijgt. De kans is groot dat je dat nooit zal meemaken.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
@ExNomenDei

inderdaad geen reactie == geen negative ervaringen.
Alleen door dat forum ben ik een beetje gaan twijfelen, het is toch € 1700,- en heb dan geen zin in gezeik.

Aan de andere kant kun je ook zeggen dat het maar om een paar mensen gaat die problemen hebben.
(welke helaas niet door apple geholpen worden (ondanks dat ze applecare hebben))

// - bla la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

GC-Martijn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 09:50:
@ExNomenDei

inderdaad geen reactie == geen negative ervaringen.
Alleen door dat forum ben ik een beetje gaan twijfelen, het is toch € 1700,- en heb dan geen zin in gezeik.

Aan de andere kant kun je ook zeggen dat het maar om een paar mensen gaat die problemen hebben.
(welke helaas niet door apple geholpen worden (ondanks dat ze applecare hebben))
De problemen met een frezende mac zijn al geruime tijd opgelost.
Hiervoor heeft Apple al een tijdje geleden een update uitgebracht.

Ik kocht mijn 2011 iMac met Snow Leopard erop en heb de gratis upgrade naar Lion uitgevoerd. Sinds Lion had ik in het begin ook het vastloop-probleem bij afspelen van video's.
Het was een probleem van Safari, volgens Apple, als ik me niet vergis. Maar nogmaals; dit probleem is al opgelost.

Dus ik zou zeggen; Kopen die iMac en genieten van die geweldige machine.
Ik heb nergens last van en sta nog steeds versteld van de snelheid en alle mogelijkheden. (Heb hiervoor nog nooit met Mac gewerkt)

En zoals hierboven al wordt genoemd; Dit is de meest stabiele en betrouwbare computer die ik ooit gehad heb. Ook de meest snelle :)

[ Voor 5% gewijzigd door freddyathlon op 22-11-2011 10:40 ]

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

freddyathlon schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:39:
[...]
En zoals hierboven al wordt genoemd; Dit is de meest stabiele en betrouwbare computer die ik ooit gehad heb. Ook de meest snelle :)
De snelste waarmee JIJ ooit gewerkt hebt 8)7

Je kunt niet uitsluiten dat geen enkele IMac ergens last van zal hebben. Zo zijn er zo nu en dan wel problemen met de iMac door een dooie HDD of een partitie die aan zijn grootje is. Daarnaast is de iMac wel fijn voor werk, maar als het op gamen aan komt zou ik voor iets anders gaan. Dus als je voor werk gaat dan: Ja, maar maak wel regelmatig backups (net zoals bij Windows PC's)

Voor gamen: Kies een andere pc, een windows PC. (Ik weet er kan ook dualboot op de iMac, maar voor minder heb je meer)'

Daarnaast zijn de problemen net zo veel met een iMac als met een Windows PC. Ookal beweren meeste mensen van niet, nu de iMac erg in opmars is komen er ook steeds meer problemen naar boven.

Daarnaast is bekend dat de service van Apple ronduit flut is.

[ Voor 13% gewijzigd door jopitan op 22-11-2011 10:51 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GC-Martijn
"Daarnaast is bekend dat de service van Apple ronduit flut is."

Dit was mij niet bekend, hier kwam ik pas achter nadat ik die topics gelezen had.
Ik had er ook meer van verwacht (voor +/- € 300,-) maar ja, je hebt dan nog iets om op terug te vallen wanneer de hardware kapot zou gaan.

ik ga hem niet voor gaming gebruiken, wel voor bijv. photoshop.

@freddyathlon
"De problemen met een frezende mac zijn al geruime tijd opgelost."
Volgens de laatste berichten, geloof ik dat dus niet.
Mensen die recent een nieuwe imac hebben gekocht klagen er namelijk ook over.
(en deze hebben niks extra's geïnstalleerd)

maar goed, dat zijn er dus maar een paar.

// - bla la

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan

jopitan

It's just a fact

GC-Martijn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:58:
ik ga hem niet voor gaming gebruiken, wel voor bijv. photoshop.
Photoshop is vooral gelukkig met een krachtige processor en veel geheugen. Als je bijvoorbeeld After Effects of 3DSMax zou gebruiken dan zou ik in mijn mening een eigen PC nemen, niet een iMac.

Ik heb nu bijvoorbeeld een i7-930 op 3.6GHz draaien met 12GB kingston hyperx @ 1600MHz draaien. Het loopt als een zonnetje, zowel Photoshop als After Effects en 3DSMax. Het enige wat vooral handig is met renderen is een Quadro kaart van Nvidia (maar deze zijn nogal aan de prijzige kant)

In mijn mening kun je voor een iMac gaan voor Photoshop, maar voor videorendering en 3DSMax zou ik voor een eigen pc gaan, omdat je deze eventueel ook makkelijk kunt uitbreiden met extra geheugen of een nieuwe processor of een nieuwe videokaart. Inplaats van dat je nu een iMac koopt waarvan de hardware na 2 a 3 jaar verouderd is en je een compleet nieuwe iMac moet kopen. Maar met plaatjes van een resolutie van groter dan 4000x3000 wordt photoshop erg memory hongerig. (Uit eigen ervaring)

[ Voor 27% gewijzigd door jopitan op 22-11-2011 11:07 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:43
jopitan schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:48:
[...]

De snelste waarmee JIJ ooit gewerkt hebt 8)7

Je kunt niet uitsluiten dat geen enkele IMac ergens last van zal hebben. Zo zijn er zo nu en dan wel problemen met de iMac door een dooie HDD of een partitie die aan zijn grootje is. Daarnaast is de iMac wel fijn voor werk, maar als het op gamen aan komt zou ik voor iets anders gaan. Dus als je voor werk gaat dan: Ja, maar maak wel regelmatig backups (net zoals bij Windows PC's)

Voor gamen: Kies een andere pc, een windows PC. (Ik weet er kan ook dualboot op de iMac, maar voor minder heb je meer)'

Daarnaast zijn de problemen net zo veel met een iMac als met een Windows PC. Ookal beweren meeste mensen van niet, nu de iMac erg in opmars is komen er ook steeds meer problemen naar boven.

Daarnaast is bekend dat de service van Apple ronduit flut is.
Hoi :). Ik zal rustig reageren.

Niemand sluit iets uit, maar we geven onze eigen ervaringen met een product. Jij kan ook niet beweren dat een Mac sowieso instabiel is, dus dat lijkt me geen sterk argument.

Goed, dan over gamen. Ik heb de basis-27" iMac met een HD6770m. Dat is niet bijzonder snel, en al helemaal niet voor 1650 (voor mij was 'ie ietsje minder, zeg 1550, maar dat terzijde) euro. Maar ik speel wel Starcraft 2, Deus Ex Human Revolution, en Elder Scrolls: Skyrim erop zonder problemen. Nee, niet op maximale settings (en Skyrim 'maar' op 1920x1080), maar wel op high en wel vloeiend en zonder problemen. Daarnaast speel ik zonder lawaai, heb ik een resolutie van 2560x1440 als ik niet aan het gamen ben, en heb ik maar 1 ding op mijn bureau staan. Ik had ook nog een versie met een HD6990M kunnen kopen, maar ik zou er niet veel anders mee hebben gedaan.

Ik had absoluut een Windows-only computer kunnen kiezen, en qua performance had ik meer per euro gekregen. Maar dan had ik 'm zelf moeten bouwen (niet erg, vind ik leuk), had ik niet automatisch betere onderdelen gekregen (Z68 moederbord, Firewire, Thunderbolt, een 27" IPS-Led-backlit scherm met 2560x1440), en kon ik of alleen Windows draaien, of nogmaals de hel van Hackintosh doorstaan. Ik kreeg bij de iMac overigens ook nog een Bluetooth toetsenbord, het beste (bluetooth of niet) touchpad ter wereld, en een Bluetooth muis erbij.

De garantie bij Apple is best goed geregeld. Een vriend van mij heeft een Macbook Pro waarbij er iets fout ging met het touchpad (die bleef voortdurend ingeklikt) terwijl ik er bij was. Zo van het ene tot het andere moment. Een half uur, en een tripje naar een Premium Reseller later, en het was gerepareerd. Dell kan je dat soort garantie niet aanbieden ongeacht hoe veel geld je ze betaalt. Dat Apple een beetje raar doet met de lengte ervan ben ik overigens eens, gelukkig dan maar dat we consumentenrecht hebben in Nederland.

Edit: Over backups trouwens. Maakt jouw Windows computer (en dit is geen persoonlijke aanval, begrijp me niet verkeerd) elk huur incrementele backups die je kan herstellen op elke computer, en die geregeld worden op je router? Kan je die ook doorzoeken en willekeurige files met een slimme UI terughalen als je ze hebt weggegooid? En hoe lang duurde het om dat in te stellen? Bij mij duurde het een kwartier, inclusief een harde schijf formatteren en aansluiten, en wellicht overdrijf ik dan nog. Mijn laatste backups waren om 10:41 en 10:21. (twee Macs).

Edit 2: Hoewel je de CPU en de GPU niet makkelijk kan vervangen, is geheugen een fluitje van een cent. Er gaan SODIMMs in, maar wel maximaal vier en hij kan 32GB geheugen aan.

[ Voor 10% gewijzigd door coptician op 22-11-2011 11:12 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan

jopitan

It's just a fact

coptician schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:07:
[...]

Hoi :). Ik zal rustig reageren.

Niemand sluit iets uit, maar we geven onze eigen ervaringen met een product. Jij kan ook niet beweren dat een Mac sowieso instabiel is, dus dat lijkt me geen sterk argument.
Ik zeg ook niet dat de Mac sowieso instabiel is, maar ik heb meerdere in mijn handen gehad waarvan de hardeschijf van kapot was of dat ineens de gehele OS naar zijn schrootje was. En ja dat geld ook voor Windows PC's, ook genoeg daarvan door me handen gehad
Goed, dan over gamen. Ik heb de basis-27" iMac met een HD6770m. Dat is niet bijzonder snel, en al helemaal niet voor 1650 (voor mij was 'ie ietsje minder, zeg 1550, maar dat terzijde) euro. Maar ik speel wel Starcraft 2, Deus Ex Human Revolution, en Elder Scrolls: Skyrim erop zonder problemen. Nee, niet op maximale settings (en Skyrim 'maar' op 1920x1080), maar wel op high en wel vloeiend en zonder problemen. Daarnaast speel ik zonder lawaai, heb ik een resolutie van 2560x1440 als ik niet aan het gamen ben, en heb ik maar 1 ding op mijn bureau staan. Ik had ook nog een versie met een HD6990M kunnen kopen, maar ik zou er niet veel anders mee hebben gedaan.
iMac's zijn bedoeld voor werkzaamheden en niet echt voor gamen. Dat je er op kunt gamen sluit ik niet uit. Maar als je een beetje normale graphics wil (wat voornamelijk bij mij een grote must is) je beter een eigen pc kunt kopen aangezien je deze eventueel ook nog kunt uitbreiden (makkelijk, voor lage kosten)
Ik had absoluut een Windows-only computer kunnen kiezen, en qua performance had ik meer per euro gekregen. Maar dan had ik 'm zelf moeten bouwen (niet erg, vind ik leuk), had ik niet automatisch betere onderdelen gekregen (Z68 moederbord, Firewire, Thunderbolt, een 27" IPS-Led-backlit scherm met 2560x1440), en kon ik of alleen Windows draaien, of nogmaals de hel van Hackintosh doorstaan. Ik kreeg bij de iMac overigens ook nog een Bluetooth toetsenbord, het beste (bluetooth of niet) touchpad ter wereld, en een Bluetooth muis erbij.
Het leuke is dat thunderbolt amper nog te vinden is in devices omdat het door andere fabrikanten nog niet standaard word ingebouwt in de kasten en/of externe hardeschijven enzov. Ik heb momenteel 3x een 24" (5760x1080 resolutie) scherm op mijn monitor stand bevestigd en dat voornamelijk voor 3DSMax en After Effects en Photoshoppen. Het feit dat je er dan ook nog heerlijk mee kunt gamen is altijd mooi meegenomen. (Nou snap ik wel dat mijn totale setup een paar honderden euro's duurder is dan de basis iMac, maar hij is dan ook stukken krachtiger)
Ik moet je dan wel meegeven dat de touchpad erg fijn is die je bij de iMac kunt krijgen. Het nadeel alleen van de bluetooth devices is dat het op batterijen draait en niet op een herlaadbare accu. (Herlaadbare batterijen is dan een optie), maar ik vind batterijen erg onpraktisch.
De garantie bij Apple is best goed geregeld. Een vriend van mij heeft een Macbook Pro waarbij er iets fout ging met het touchpad (die bleef voortdurend ingeklikt) terwijl ik er bij was. Zo van het ene tot het andere moment. Een half uur, en een tripje naar een Premium Reseller later, en het was gerepareerd. Dell kan je dat soort garantie niet aanbieden ongeacht hoe veel geld je ze betaalt. Dat Apple een beetje raar doet met de lengte ervan ben ik overigens eens, gelukkig dan maar dat we consumentenrecht hebben in Nederland.
Appels (letterlijk) met Peren (Dell) vergelijken. Dell is ook een stukje goedkoper dan wat je bij Apple betaalt. Het is algemeen bekend dat Apple zwaar overpriced is en daardoor zullen ze wel enige service moeten leveren, maar je wordt ook maar vaak genoeg afgewimpeld en moet je ineens 200 euro bijbetalen voor de reperatie. Uit eigen ervaring zeiden ze bij de Iphone dat het waterschade was, ookal was het dingetje onderin bij de aansluiting niet rood. Ik had een foto van voor de opsturing opgestuurd en toch moest ik nog die 200 euro bijbetalen.

Ik wil niet zeggen dat ik compleet tegen Apple ben. Zo heb ik ook mijn apple producten thuis liggen waar ik een trotse bezitter van ben. Toch ben ik zelf meer voor een eigen PC omdat je eventuele kapotte elementen zelf makkelijk kunt vervangen. Wat bij apple meteen je garantie laat vervallen als je zelf je iMac openschroeft. Daarnaast kan ik makkelijker een component uit mijn PC RMA sturen waarvoor ik een nieuwe krijg en waar ik niet de hoofdprijs voor heb betaald en toch een nieuwe terug krijgen. Bij andere leveranciers heb ik gewoon meer het gevoel dat ze minder moeilijk doen over een eventueel terug gestuurd product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

GC-Martijn schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 10:58:

@freddyathlon
"De problemen met een frezende mac zijn al geruime tijd opgelost."
Volgens de laatste berichten, geloof ik dat dus niet.
Mensen die recent een nieuwe imac hebben gekocht klagen er namelijk ook over.
(en deze hebben niks extra's geïnstalleerd)

maar goed, dat zijn er dus maar een paar.
Het zou opgelost moeten zijn. En ik heb er geen last meer van en kom threads hierover ook vrijwel niet meer tegen. Misschien geen updates voor OSX binnengehaald of andere software erop wat in de weg zit...
Ik weet 't ook niet. Maar aangezien ik er geen dingen meer over tegenkom, mag jij er ook vanuit gaan dat het is opgelost. Laat dit dus ook de aanschaf voor een iMac je niet in de weg staan, is mijn advies.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

De grote freezes met de iMac van mid 2011 zijn sinds de eerste update opgelost. Ja ze waren irritant en slordig maar intussen is Lion behoorlijk probleemloos. Laat je dus niet tegenhouden want je krijgt er een dijk van een machine voor terug

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

jopitan schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 11:23:
[...]

Appels (letterlijk) met Peren (Dell) vergelijken. Dell is ook een stukje goedkoper dan wat je bij Apple betaalt. Het is algemeen bekend dat Apple zwaar overpriced is en daardoor zullen ze wel enige service moeten leveren, maar je wordt ook maar vaak genoeg afgewimpeld en moet je ineens 200 euro bijbetalen voor de reperatie. Uit eigen ervaring zeiden ze bij de Iphone dat het waterschade was, ookal was het dingetje onderin bij de aansluiting niet rood. Ik had een foto van voor de opsturing opgestuurd en toch moest ik nog die 200 euro bijbetalen.

Ik wil niet zeggen dat ik compleet tegen Apple ben. Zo heb ik ook mijn apple producten thuis liggen waar ik een trotse bezitter van ben. Toch ben ik zelf meer voor een eigen PC omdat je eventuele kapotte elementen zelf makkelijk kunt vervangen. Wat bij apple meteen je garantie laat vervallen als je zelf je iMac openschroeft. Daarnaast kan ik makkelijker een component uit mijn PC RMA sturen waarvoor ik een nieuwe krijg en waar ik niet de hoofdprijs voor heb betaald en toch een nieuwe terug krijgen. Bij andere leveranciers heb ik gewoon meer het gevoel dat ze minder moeilijk doen over een eventueel terug gestuurd product.
Je vergeet dat er vele mensen niet hun eigen pc open willen schroeven, enja als hij buiten garantie stuk gaat kunnen de kosten meer oplopen. Maar gezien de zeer hoge tevredenheid onder Mac gebruikers valt dat dus ook wel weer mee. Zelf een pc bouwen heeft zijn voordelen, maar zeker ook zijn nadelen en daarnaast heb je daar ook geen gegarandeerde garantie en ben je buiten de garantie ook aan de goden overgeleverd. Jij hebt misschien slechte ervaringen met Apple support, anderzijds velen ook goede. Met een iMac koop je een geweldige machine die door zijn behuizing en ontwerp inderdaad wat meer kost dan een knutsel pc en met de betrouwbaarheid is niks mis. Ben je een fanatieke gamer, koop een zelfbouw pc. Voor de rest zonder geknutsel, koop lekker een iMac.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• GC-Martijn
Ik ga er waarschijnlijk toch een halen na de kerst, maar zou iemand het volgende kunnen testen met de laatste versie van Lion ?
Anycase when i went to apple store last weekend to check out the display imacs.
i tried the sleep -> video freeze test there in 27" imac.
1. played some youtube video
2. paused the video in the middle
3. forced the imac to sleep for 1-2 minutes
4. after waking up, i could not continue playing the same video...only that particular tab in safari FROZE!!!!Looks like this is the minor version of what we are discussing here. Anyways wanted to share this.
Ik neem namelijk automatisch aan dat een apple store de laatste versie gebruikt.
En dit bericht is van een paar dagen terug.

// - bla la

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

Ligt eraan, sommige hebben zelfs nog oude modellen staan omdat uiterlijk niks gewijzigd is.

Ik heb trouwens geen last van bovenstaande issue maar dat is een imac van 2010.

Ik heb af en toe crashes met apps dat wel, welke ik niet kan her produceren.

Ik teken nergens meer voor

Pagina: 1