Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosegus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06 21:17
Hoi Tweakers,

Ik geniet al vrij lang van alle informatie, benchmarks en de discussies op dit forum. Lezend door het forum heb ik altijd de antwoorden op mijn vragen kunnen vinden. Sinds kort ben ik echter begonnen met het optimaliseren van mijn thuisnetwerk en ik zou erg graag feedback hierop willen hebben. Bij deze dus mijn eerste post!

Voordat ik begon met het omgooien van mijn netwerk heb ik op verschillende forums informatie vergaard over het optimaliseren hiervan. Met een wirwar aan informatie ben ik aan de slag gegaan en afgelopen weekend heb ik het onderstaande netwerk weten te realiseren.

Versie 1 - Huidige opstelling
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/jj5tg4.jpg

De reden dat de data / tv splitter, modem en de router niet bij de hoofdaansluiting staan is, omdat de kamer met de hoofdaansluiting een slaapkamer is en daar wil ik deze apparatuur het liefst niet plaatsen.

Ik heb een flink aantal oplossing bedacht, maar uiteindelijk heb ik het bovenstaande netwerk gerealiseerd. Het internet lijkt het vrij goed te doen, de game-pc die de langste bekabeling heeft (typisch..helaas niet anders mogelijk) haalt netjes 119-121 mbit down en 9-9.5 mbit up (ISP: Ziggo, down: 120mbit, up: 10mbit). Dit heb ik met speedtest.net naar een server in Amsterdam getest, de pingtijd is 5ms. Effectief kan ik met 13.5 - 14.8 mb/s downloaden van servers die het toelaten.

TV1 die rechtstreeks op de decoder staat heeft prima HD beeld, TV2(digitale insteekkaart) die de langste bekabeling heeft, geeft heel af en toe van die blokkerige haperingen. TV3 is er wat minder aan toe, want die heeft continue een soort hele lichte strepen die over het scherm glijden, je moet overigens wel erg goed kijken wil je het waarnemen.

Mijn vragen zijn;
  • Heb ik dit netwerk goed opgezet?
  • Kan ik dit netwerk nog verder optimaliseren, zo ja, hoe kan ik dat doen?
  • Hoe kan ik het beeld op TV2 en TV3 storing vrij krijgen?
Bedankt voor het lezen van me post,

Groeten Vosegus

Edit: Nieuwe opstelling

Heey, ik heb me meer verdiept in het 'ster' systeem en heb volgens mij nog flink wat weten te verbeteren. Zo bleek dat TV2 en TV3 niet persé achter de decoder hoeven te zitten en dat lost een hoop kabel op. In de onderstaande schema's zie je de nieuwe opstelling. Het verschil tussen versie 2 en 3 is dat de modem dichter bij de router (versie 2) of dichter bij de signaalverdeler (versie3) staat.

Versie 2
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ebeybb.jpg

Versie 3
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/rvzs4k.jpg

Ik ben erg benieuwd wat beter is, eigenlijk is het 10m coax kabel vs 10m ftp cat5e kabel. Persoonlijk denk ik dat versie 3 het beste resultaat geeft, doordat de modem dichter bij de hoofdaansluiting zit.

Versie 3 betekent wel weer dat er alsnog een apparaat in de slaapkamer staat; het modem.

Wat zijn jullie gedachtes over deze nieuwe opstelling?

[ Voor 20% gewijzigd door Vosegus op 21-11-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
Als je tv2, of 3 direct op de decoder doet zonder versterker/splitter, is het dan wel goed?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosegus
Tens schreef op maandag 21 november 2011 @ 13:54:
Als je tv2, of 3 direct op de decoder doet zonder versterker/splitter, is het dan wel goed?
Het zou goed kunnen dat de versterker waarop TV2 en TV3 zitten de boosdoener is, ik zal hem vanavond eens er tussen uithalen en een standaard T-splitter er tussen zetten.

Overigens heb ik in de nieuwe opstelling (versie 3) volgens mij helemaal geen extra versterker meer nodig, doordat ik op de hoofdaansluiting er dan standaard één heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Vosegus op 21-11-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je kan (als het goed is) in je TV en decoder zien hoe goed het signaal is (signaal sterkte en kwaliteit).
Misschien is het een idee om daar eens naar te kijken en de twee situaties te testen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Als de hoofdaansluiting de meterkast is, zou ik voor 3 kiezen (weer een apparaat met stekker weggewerkt).

aanvulling: Als het modem ook wifi heeft, is wellicht vanwege de meer centrale ligging optie 2 beter.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Laatst online: 17:05
Tens schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:16:
Als de hoofdaansluiting de meterkast is, zou ik voor 3 kiezen (weer een apparaat met stekker weggewerkt).

aanvulling: Als het modem ook wifi heeft, is wellicht vanwege de meer centrale ligging optie 2 beter.
Als ie de router gebruikt, lijkt t me niet dat ie de (eventuele) wifi functionaliteit van z'n modem gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
endness schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:20:
[...]

Als ie de router gebruikt, lijkt t me niet dat ie de (eventuele) wifi functionaliteit van z'n modem gebruikt..
idd, had ik zelf ook kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vosegus
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb de versterker er tussen uit gehaald. TV3 heeft nu niet meer de glijdende strepen / waas waar ik het over had, maar heeft nu wat meer ruis en er verschijnen af en toe diagonaal parallel lopende lijnen.. TV2 heb ik nog niet voldoende kunnen testen (blokkerige storing gebeurde maar zelden). In ieder geval blijkt die versterker niet helemaal nodig te zijn. Ik heb overigens het idee dat die storing komt, doordat TV2 en TV3 nu achter de decoder van TV1 zitten, wat niet nodig blijkt te zijn.

Ik heb net ook nog even uitgerekend over hoeveel meter kabel de tv's in de huidige situatie (versie 1) lopen en... daar ben ik toch wel van geschrokken!

TV 1 > 15m (10m coax + 5m coax)

TV 2 > 35m (10m coax + 5m coax + 20m coax)

TV 3 > 20m (10m coax + 5m coax + 5m coax)

Als ik versie 3 ga realiseren dan lopen de tv's over de volgende hoeveel kabel;

TV 1 > 5m

TV 2 > 15m

TV 3 > 7.5m

Totaal scheelt dat dus gewoon 42.5m aan kabelafstand..

Kortom zo'n ster-opstelling ziet er behoorlijk effectief uit. Ik ben dus van plan versie 3 te gaan realiseren, ik heb wel nog een aantal vraagjes;
  • Is het slimmer om het modem dichter bij de signaalverdeler (Versie 3) te zetten of dichter bij de router (Versie2)? Het gaat dus eigenlijk om 10m coax kabel vs 10m ftp kabel. TV is er niet meer vanaf dat punt, dus het gaat enkel om de internet performance.
  • Een collega raden aan om een versterker/splitter combi te kopen, zoals de Hirschman GHV20. Kan ik mijn modem uberhaupt daar wel rechtstreeks op aan sluiten?
  • Moet ik dan geen einddozen plaatsen om het versterkte signaal weer normaal te krijgen?
  • Is het uberhaupt wel nodig om zo'n versterker te nemen met de hoeveelheid kabel die ik in situatie 3 heb? Inprincipe is alles in de huidige situatie met de belachelijke hoeveelheid kabel al prima..ik wil het enkel tweaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:31
Vosegus schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 15:59:
  • Is het slimmer om het modem dichter bij de signaalverdeler (Versie 3) te zetten of dichter bij de router (Versie2)? Het gaat dus eigenlijk om 10m coax kabel vs 10m ftp kabel. TV is er niet meer vanaf dat punt, dus het gaat enkel om de internet performance.
  • Een collega raden aan om een versterker/splitter combi te kopen, zoals de Hirschman GHV20. Kan ik mijn modem uberhaupt daar wel rechtstreeks op aan sluiten?
  • Moet ik dan geen einddozen plaatsen om het versterkte signaal weer normaal te krijgen?
  • Is het uberhaupt wel nodig om zo'n versterker te nemen met de hoeveelheid kabel die ik in situatie 3 heb? Inprincipe is alles in de huidige situatie met de belachelijke hoeveelheid kabel al prima..ik wil het enkel tweaken..
Als je voor een versterker gaat, zou ik voor een Tratec FRA-752/N gaan. Die wordt door Ziggo meegeleverd bij het interactieve televisiepakket en doet naast het signaal naar je TV versterken ook het retoursignaal van je interactieve ontvanger mocht je die hebben. Afhankelijk van hoe sterk je signaal nu al is kan je misschien ook wegkomen met een drieweg splitter.

Officieel moet je je modem zo dicht mogelijk bij het AOP plaatsen. In de praktijk kan je daar wel een beetje van afwijken, zoals je ook hebt gemerkt in de huidige setup. Je hebt nu bakken met kabel tussen AOP, signaalverdeler en modem zitten, en je haalt nog steeds de volle 120/10 met lage pingtijden. Als je fatsoenlijke kabel gebruikt (Hirschmann KOKA799) maakt het in de praktijk geen klap uit of je 1m gebruikt of 5m. Houd er rekening mee dat als je je signaalverdeler vervangt door de genoemde Tratec versterker waarbij je modem op uitgang 1 komt, dat je van een demping van 9.5dB op je oorspronkelijke signaalverdeler nu ineens naar geen demping gaat. Om 9.5dB te dempen met KOKA799 kabel ben je bijna 100m verder, je hebt dus wel wat speling als je je modem niet in de slaapkamer wilt hebben.
Pagina: 1