• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:59
Hey,

Ik ben even door mijn goede ideeën heen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Het huidige setup:
- msi k9n platium
- amd athlon x2 4600+
- 4gb kingston geheugen
- ati 3870
- corsair 400w voeding
- 80gb ide schijf van WD
- dvd speler

Het probleem:
Ik heb dit setup bij elkaar gescharreld en in een kastje gebouwd. Hij startte bij de eerste keer meteen op en alles leek goed te gaan. Bij het installeren van windows 7 64bit kwam er een bluescreen tevoorschijn. Na een aantal keer proberen is het gelukt om windows te installeren, maar elke keer dat hij opnieuw opstartte, liep hij weer vast.

Omdat er maar een 300w aopen voeding in zat, heb ik die de schuld gegeven en een nieuwe gekocht. Na het installeren van de corsair voeding bleek ik dezelfde problemen te houden.

Wat heb ik ondertussen getest:
- bios reset
- bios update
- memtest, komt er goed door
- voltage op geheugen iets hoger
- voltage op processor iets hoger
- WD hdd test, gaat goed
- aantal testen voor de CPU (van de UBCD). Deze falen allemaal bij opstarten
- Kubuntu live (laatste versie). Deze komt met een kernel panic tijdens het starten: Kernel panic - not syncing: fatal machine check on current CPU

De CPU wordt wel goed herkent in het bios en lijkt ook gewoon op de compatible list van het moederbord te staan. Verder wordt hij na een uur memtesten ongeveer 56 graden, maar dat vind ik ook wel meevallen.

Kan ik de conclusie trekken dat de CPU defect is? Of heeft er iemand nog een goed idee? _/-\o_
-

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:12
Waarom heb je niet gewoon alle voltages op default staan?

Verwijderd

Ik begrijp iets niet goed uit je verhaal. Kan je op dit eigenste moment windows opstarten? Als dat zo is kan je uit de bluescreens de foutcodes halen en heb je meteen al meer informatie.

Als je dit niet kan kan je je HD even als bootdisk in een andere machine hangen en de event logs nakijken en de foutcodes opzoeken in google.

Mij lijkt het dat als alleen testen die met de CPU te maken hebben falen het inderdaad meer aan de CPU gelinkt zal zijn dan aan iets anders. Het moederbord blijft altijd een kandidaat..

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

na een uur je GEHEUGEN testen word je cpu 56 graden?

Hoe warm denk je dat ie word na een uur je CPU testen?

Ik denk dat het probleem daar zit, probeer eens te kijken of je cpu-koeler goed bevestigt zit? Alsmede, of je koelpasta nog vloeibaar, en dus niet hard en opgedroogd?

http://specs.tweak.to/16495

• arvidbeheerder
Thanks voor de antwoorden!

De koelpasta is nieuw(netjes aangebracht ook), de koeler is er goed opgezet. Windows kan ik op dit moment niet starten, een live cd van kubuntu (laatste versie) ook niet.

@Heephstan: zoals ik in de start post al zeg, krijg ik geen cpu test gestart.

@ GeeEs: Voltages op default heb ik uiteraard ook geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Iemand anders nog suggesties?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:12
Wellicht onwaarschijnlijk, maar makkelijk te checken... is er toevallig één/meerdere pootjes van de CPU kapot/verbogen? Is de socket in orde op het mobo?

Of het echt de CPU is, zal je alleen kunnen testen met een andere CPU op datzelfde mobo, of deze CPU op ander mobo .. oid.. Dat de CPU test niet wil starten kan ook andere oorzaken hebben lijkt me, zoals een software fout, of fout in het mobo van/naar CPU oid...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kaal doen, dus Mobo+CPU+GPU+RAM+PSU en dan bijv alleen keyboard en monitor en power er in. Als je dan je BIOS gewoon in kan en een uurtje hw data kan monitoren, dan weet je dat daar geen probleem zit.

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:13
(oudere) MSI bordjes zijn nou niet van de beste kwaliteit. Heb 2 weken terug ook een MSI moederbord vervangen in de pc van een vriend. Ding had 4 bolle elco's en gaf daardoor constant BSOD's en reboots.

Misschien even goed kijken of er bij jou ook elco's bol staan?

• arvidbeheerder
Ik ga even kijken naar de pootjes van de cpu en de elco's op het mobo, thanks

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een corrupte sata/ide kabel kan ook roet in het eten gooien ,als de ide kabel op een of andere manier defect is kan je crosstalk krijgen dus een hoop vage dingen,heb je een platte of rounded ide kabel ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• arvidbeheerder
Rounded IDE kabel, en hij zit wel wat dubbel gevouwen in de kast... Ik zal hem is vervangen

• arvidbeheerder
Kleine update, het vervangen van de IDE kabel hielp inderdaad, maar ik heb nu weer een andere bluescreen. Ga maar even een sata schijf proberen

• arvidbeheerder
Het heeft even geduurd, maar ik heb weer tijd gehad om te testen.
Het probleem met de cpu testen blijft zich voordoen. Ik heb ondertussen de cpu eruit gehad en zag dat er een haartje tussen de pootjes zat. Ook zat er een klein beetje koelpasta tussen 2 pootjes. Beide heb ik verwijderd. Daarna heb ik gekeken of alle pootjes nog recht stonden, maar dat is geen probleem. Ik heb de cpu weer terug gezet en opnieuw de ubcd gestart, maar ik kan nog steeds geen cpu test runnen.

Iemand nog een idee?

edit: ook de condensatoren van het moederbord zien er goed uit

[ Voor 6% gewijzigd door arvidbeheerder op 27-11-2011 13:59 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Pasta geleid stroom, dus of de cpu nog goed is kun je alleen testen door een andere cpu erin te zetten.
Pasta moet zo dun mogelijk erop, er mag zeker niks langs de pootjes of de zijkant eruit komen.

Start ubuntu livecd, zonder harde schijf aangesloten.

Zoveel mogelijk hardware verwijderen, maar dat de pc toch opstart.

Moederbord op een stuk karton leggen, en daar starten, misschien verkeerd ingebouwd.

Kabels checken.

Condensatoren nog goed op je moederbord.

Harde schijf kontroller op ide zetten, indien deze op AHCI staat. AHCI is beter, maar deze moet al op AHCI staan als windows geinstalleerd wordt.

• Gerardus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hou eventueel rekening mee met een disfunctionerende Harddisk controller. De aanpassing van ide naar AHCI bij mijn oude settings met dezelfde CPU en mobo heeft er bij mij toe geleid dat het mobo aangaf dat er fouten daarin werden ontdekt. Na vervanging van het mobo (had er nog eentje liggen) werkte het wel perfect. DIt was 3 jaar geleden, en de PC in feite draait hier nog altijd.
Pagina: 1