Toon posts:

Review request van een RamDisk

Pagina: 1
Acties:

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:57

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
ASUS heeft een review van een RamDisk op X79.

Heb zelf 48GB op mijn X58 en ja ramdisk is gigantisch snel, veel sneller zelfs dan mijn RevoDrive 3 X2 240GB SSD
Nadeel is natuurlijk dat ik maar 40GB heb voor opslag, en veel files/dir's moet swappen. maar batch files en robocopy helpen enorm hier bij.

En op een X79 kan je 64GB prikken, met bv 56GB ruimte voor een RamDisk is files/dir'sswappen een heel stuk minder noodzakelijk

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09-2022
Met de huidige geheugenprijzen en de aanwezigheid van 8 geheugenslots op X79-mobo's wordt het wel steeds makkelijker. Ik schop dit ook even door naar Femme. Mij lijkt het zeker interessant en ik zal er eens over nadenken :)

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Yep aan 2 Corsair Vengeance CMZ32GX3M4X1600C10 setjes kan je geen buil meer vallen, voor 500 euro.
En met binnenkort de komst van S2011 Xeon's, word DDR 1600 de nieuwe standaard, en daar mee ook grotere modules in die snelheid.

Daar ik geen toegang heb tot in snelheid verschillende modules, en niet de tijd heb om goede test methodes te onderzoeken was ik benieuwd naar hoe goed het geheugen schaalt en wat de invloed is van CAS.

Ik weet niet of Corsair 2 setjes CMZ32GX3M4X1866C10R makkelijk uit leent voor review.
  • Geheugen getest bij 1333 en 1600MHz en als mogelijk ook bij 1866MHz
  • En wat is de invloed van CAS op prestaties, want ik weet niet hoe data blokken in het geheugen worden gekopieerd.
  • Wat is de invloed van L3 CPU cache, ik neem aan dat de CPU blokken uit het RamDisk gedeelte leest, tijdelijk opslaat in het L3 cache, en daarna door kopieert naar het werkgeheugen.
  • Heeft het gebruik van een RamDisk ook nadelen voor FPS en dergelijke.(*)
(*)weet niet hoe dat goed te testen is maar heb zelf iig geen nadelige ervaringen tot nu toe.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Marc Rademaker schreef op maandag 21 november 2011 @ 13:15:
Met de huidige geheugenprijzen en de aanwezigheid van 8 geheugenslots op X79-mobo's wordt het wel steeds makkelijker. Ik schop dit ook even door naar Femme. Mij lijkt het zeker interessant en ik zal er eens over nadenken :)
Hey Mark, is de paas naar Femme gelukt, of is de bal over de zijlijn?

Vraag me gewoon af of er een review komt of niet, daar ik nog nergens een review heb gezien van een ramdrive op X79

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:06
Zo dan, ik zal dit topic eens kicken! >:)

Op Corsair's blog is nu een heel artikel gepost over RAMdisk op X79, met behulp van Corsair Vengeance en software als SuperCache5. Wel een interessant stukje, wat wellicht goed is als basis voor een artikel of review (tevens net ingestuurd als nieuwstip). Ook daar zieke snelheden gemeten net als in het filmpje van player-x. Mij lijkt dat dit toch zeker leuke mogelijkheden biedt voor intensieve werkzaamheden in dit geval op het X79 platform.

Zie hier: http://www.corsair.com/bl...caching-performance-tests

[Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 10-02-2012 02:53]

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09-2022
Zeker interessant. Alleen heeft het op dit moment een nog erg hoog niche-gehalte en we hebben al meerdere ssd-reviews in de pijplijn zitten, die we eerst af moeten maken :)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:06
Haha ook te begrijpen natuurlijk! Dan wachten we nog even geduldig af. ;)

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Marc Rademaker schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:27:
Zeker interessant. Alleen heeft het op dit moment een nog erg hoog niche-gehalte en we hebben al meerdere ssd-reviews in de pijplijn zitten, die we eerst af moeten maken :)
Mag dan wel een hoog niche gehalte hebben maar denk dat het wel een van de meest besproken reviews zal worden, en daar er zelfs nergens een goede review is over RAMdisk, zou het zelfs waard zijn om het te vertalen in het Engels en zo nog een hoop hit van overal vandaan te snoepen.

Dat is toch het doel zoveel mogelijk mensen, reviews te laten lezen, daar ik tegenwoordig, nauwelijks meer SSD reviews lees, heb een Revo 3 X2, wat valt er nog sneller te vinden?

Ik zie bij mijn eigen RAMdisk doorvoer van 4 tot wel 10GB/s, zelf een 4000 euro kostende R4 haalt maximaal theoretisch 2.8GB/s, is best leuk als een 500 euro kostend setje, daar de vloer mee aan veegt.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 17:02
Het kon wel eens een hele saaie review worden als het effect word vergeleken met de diskcache die windows sowieso heeft.

Al het geheugen wat niet gebruikt word, word al zoveel mogelijk als diskcache ingezet. Op welke manier zou het handmatig toewijzen van cache dan veel kunnen uitmaken?
Het is immers niets anders dan een ramdisk die als diskcache word gebruikt...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36
mjtdevries schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:16:
Het kon wel eens een hele saaie review worden als het effect word vergeleken met de diskcache die windows sowieso heeft.
Dit is exact wat ik me ook afvraag! Ik kan me nauwelijks een praktische toepassing bedenken waarbij dit voordeel heeft t.o.v. filecache. Het enige wat misschien helpt is dat filecache "kwijt" is na andere kopieer-acties en de ramdrive gewoon blijft bestaan. Maar daar staat tegenover dat je niet eerst de ramdrive hoeft te vullen.
Oftewel bij een review zou ik graag een vergelijking zien met een systeem met evenveel RAM waarbij filecache de functie vervult die de ram-drive anders heeft.
Onder Linux (in mijn geval Ubuntu) heb ik al enkele jaren standaard een /dev/shm, zeg maar een variabele ram-drive die meer RAM gaat gebruiken naarmate ik er meer op zet. Standaard is die drive 50% van m'n geheugen groot, en gebruik ik hem om /tmp in te linken. Op die manier heb ik het beste van 2 werelden: ram-drive wanneer het uitkomt, filecache voor de rest van de tijd.

@player-x: Waar gebruik jij je ram-drive praktisch voor?

[Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 15-03-2012 18:25]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
RemcoDelft schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:23:
@player-x: Waar gebruik jij je ram-drive praktisch voor?
Ik heb semi-permanent WoW en min of meer permanent in staan, en bv BF3, Dirt 3 CS2 en wat andere games die ik uitwissel, en daarnaast permanent FF, Total commander en wat andere snuisterijen, die ik veel gebruik op de RAMdisk staan.

Vooral WoW en andere games, die nieuwe gedeeltes tussentijds laden, hebben veel voordeel aan een RAMdisk, als je door de wereld gaat, dan laat hij gewoon veel sneller nieuwe delen, maar in het algemeen laden alle games veel en veel sneller, en zijn ze regelmatig ook nog soepeler om te spelen.

Heb sowieso toch geen klagen, met een 3930K@5.1GHz en 3x 5870@1.1GHz 2GB Matrix kaarten.
Zit rustig te wachten tot dat alle stof rond de HD7970 en de GTX 680 is neer geslagen, en ga dan eens kijken naar een CF/SLI set, dat later wel eens uitgebreid kan worden naar een Tri/Quad-SLI/CF opstelling.

Voor het wisselen van games heb ik voor alle games een batch file gemaakt om ze heen en weer te kopiëren, en robocopy is daarvoor echt je vriend. :+

Vooral met het terug kopiëren naar de SSD, worden als je de juiste instellingen gebruikt, alleen de files die veranderd zijn gekopieerd, de rest word gewoon weggegooid.

• AHBdV
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
mjtdevries schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:16:
Al het geheugen wat niet gebruikt word, word al zoveel mogelijk als diskcache ingezet. Op welke manier zou het handmatig toewijzen van cache dan veel kunnen uitmaken?
Het is immers niets anders dan een ramdisk die als diskcache word gebruikt...
Volgens mij is de disk cache voornamelijk een read cache, en niet een write cache. ( tenzij je lazy-write hebt aan staan). Ik kan me voorstellen dat voor pure temp files, die niet meer dan een paar minuten op de computer staan een ram disk dan effectiever is dan een diskcache die toch nog zal proberen naar disk te schrijven

wat player-x hierboven beschrijft wordt heel goed door de Vista/7 prefetch gedaan. Een ram disk kan je natuurlijk wel beter controleren...

[Voor 9% gewijzigd door AHBdV op 16-03-2012 13:51]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
AHBdV schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 13:48:
wat player-x hierboven beschrijft wordt heel goed door de Vista/7 prefetch gedaan. Een ram disk kan je natuurlijk wel beter controleren...
Met een RAMdisk slaan de programma's die je wild gebruiken op in je geheugen, prefetch laad ze er pas in als je ze nodig hebt, een groot verschil met opstarten van ze.

StorageReview heeft een server gerichte review online gezet.
http://www.storagereview....ance_ddr3_ram_disk_review

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is een RAMdisk ook bruikbaar voor VM's? Dat je daar bijv. de VM laat bewaren bij gebruik?
Dan wordt het een erg snelle VM :)

[Voor 23% gewijzigd door Raven op 16-03-2012 18:38]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:34
heeft iemand hier ervaring met fancycache? kan je een deel van je ram en een deel van je ssd samen als cache voor een hd gebruiken met verschillende caching algoritmen.

volgens mij is er ook een ssd fabrikant die een stukje software heeft die zoiets doet.

Intel srt doet het ook natuurlijk

Als je windows readyboost zo ver krijgt dat ie een ssd als cache gaat zien ipv een usb stick kan zoiets misschien ook

zou een leuke showdown zijn om die allemaal tegen elkaar te laten strijden

[Voor 4% gewijzigd door haarbal op 16-03-2012 18:42]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:36
player-x schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 19:07:
[...]
Voor het wisselen van games heb ik voor alle games een batch file gemaakt om ze heen en weer te kopiëren, en robocopy is daarvoor echt je vriend. :+

Vooral met het terug kopiëren naar de SSD, worden als je de juiste instellingen gebruikt, alleen de files die veranderd zijn gekopieerd, de rest word gewoon weggegooid.
Ik vind het een hoop overbodig gekopieer voor iets wat filecache ook kan. Als je dan perse een bepaald iets in filecache wilt: `cp gamesdir /dev/null` (of een Windows-variant daarvan). Eenmaal inlezen is genoeg, wegschrijven op een ramdrive is niet eens nodig, en als klap op de vuurpijl worden veranderingen ook direct op de juiste plek opgeslagen zodat terugkopieren ook niet nodig is.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Marc Rademaker schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 09:27:
Ik denk eerlijk gezegd dat je e.e.a. met een dergelijke review al een stuk minder niche maakt, want als je kunt laten zien welke winsten daarmee te halen zijn is dat waarschijnlijk voor best wat mensen een aanzet om het ook daadwerkelijk te doen. Voor de grotere groep die dat niet gelijk zal navolgen is het ook zeer interessant om te zien. Volgens mij is de content van Tweakers deels interessant omdat het voor jou relevant is en deels interessant omdat we allemaal eigenlijk nog steeds twaalf zijn en gave dingen willen zien!

Ik heb toendertijd in een baldadige bui ook eens benches gedraaid op de (vrij kleine) RAMdisk die ik toen aangemaakt heb om de SSD te ontlasten waar mogelijk.

Samsung 830

RAMdisk

[Voor 17% gewijzigd door Camacha op 16-03-2012 20:38]

Persuader of bytes.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Leuk idee om Femme hier een Review aan te laten weiden, zeker met het x79 platform met 8 geheugensloten.

Voorbeeld van mijn RAMdisk score's op een x58 platform, inmiddels 3 jaar met kleine RAMdisk operationeel:
Spec's:
i7 920 (C0) @ 3600MHz
Baseclock 180 x 20 (HyperThreading aan - Turbo uit)
DDR3-1440 MT/s (CAS 7-7-7-20-1T) (tRFC 72)
Uncore 3060MHz

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12-2022
Nou is dat geen erg cool idee dan ? fancycache gebruiken om je SSD een gedeelte Ramdisk als cache te geven ? of je hdd ? is dit tevens wel mogelijk ? Ik gebruik de Ramdisk ook maar ik heb het idee dat deze niet gevuld wordt (IE temp files)

• AHBdV
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08-2018
player-x schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 17:33:
[...]

Met een RAMdisk slaan de programma's die je wild gebruiken op in je geheugen, prefetch laad ze er pas in als je ze nodig hebt, een groot verschil met opstarten van ze.
Juist niet!!

Wat jij beschrijft is hoe de normale diskcache werkt. De Prefetch is fundamenteel anders. Hij kijkt welke programma's je veel gebruikt, en laat die al in de cache vóórdat je het programma opgestart hebt. Daarom heet het ook PRE-fetch.

Voor iets dat je heel veel gebruikt is de prefetch dus vrijwel hetzelfde als een ramdisk. Ik merkte dat bijvoorbeeld toen ik oblivion iedere avond speelde, en de laadtijd heel veel sneller werd, omdat zelfs hele grote bestanden door de prefetcher vooraf in de cache geladen werden.

Bij een ramdisk heb je het natuurlijk zelf in handen... De prefetcher zou kunnen beslissen een spel niet te laden, omdat je het de laatste tijd niet veel gespeeld hebt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoe zit het met de ramdisk als je je PC uitzet/crashed? Principe doet me nog steeds denken aan de oude ramdisk uit de DOS periode, maar daar was je bij uitzetten/crash alles wat er in stond ook meteen kwijt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-12-2022
Onder windows 8 hoef je Fancycache niet te gebruiken dat verhoogt de boottime alleen maar :S . Ik ben er nog niet achter hoe het wel werkt , ik snap het principe alleen ik merk er gewoon geen fluit van ook niet bij games. (4 gb RAM gereserveerd voor 2 tb raid 0 f3) Als ik deze door ASS laat testen zie ik de snelheden wel maar ik merk er niks van in real life en of games . Erg vaag dus
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee