Internet aanleggen in oud stadspand: vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Beste tweakers,
Ik heb even jullie hulp nodig. Ik woon sinds kort in Den Haag, en heb daar maar even het gedeelde internet van het huis genomen (het is een groot stadspand aan de Emmakade met 5 bovenwoningen, waarvan ik er eentje heb). Nu is dit totaal ruk: een abo van XS4ALL, de goedkoopste, dus 8mb/s dat ik dus deel met iedereen anders. Daarnaast zit er ook nog iemand te goochelen met de instellingen en filters waardoor mn poorten én bepaalde websites én PSN gaming geblokkeerd worden. Niet fraai dus.

Ik wil dus mn eigen internet aanleggen, maar daar moet ik zelf technisch voor gaan regelen. Ik heb het volgende al vastgesteld:

- Er zouden meerdere ISRA punten moeten zijn. Zie even de foto: Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/5ur8cj.jpg
- Er loopt een telefoon-koperlijn naar mijn appartement. Ik weet alleen niet precies waar vandaan
- Er loopt een UTP naar mijn appartement
- De meterkast is een teringzooi
- Als ik bij Telfort of T-mobile een abo afneem laten zij ook gratis de lijn aansluiten (lees: signaal doorgeven)

Nu hoop ik dus dat jullie me kunnen helpen. Ik moet dus weten: is hetgeen waar ik de foto van heb gemaakt ook daadwerkelijk het IS/RA punt? :P
Dan: kan ik vanuit het IS/RA een lijn aansluiten op de koperlijn die naar mijn appartement loopt en daar dan het signaal splitten en de modem aansluiten?
Of kan ik ook de UTP gebruiken om het signaal te transporteren? Ik wil niet mijn modem daar op de begane grond zetten in de meterkast, die moet echt in mn appartement.
Is er nog iets dat ik over het hoofd zie?

Alvast erg bedankt!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je focust hier helemaal op DSL. Is er evt een kabelaansluiting? Allicht dat dat andere mogelijkheden biedt...

Oslik blyat! Oslik!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16

ralpje

Deugpopje

Je foto is inderdaad het isra (of eigenlijk zijn het er drie :))
Vanaf daar kun je of op koper naar boven en daar splitten, of op UTP naar boven en daar splitten. Andere optie is bij het ISRA splitten en voice en dsl gescheiden over die ene UTP naar boven brengen.

Verder: met dion_b. Zeker als je in 'lastige' wijkcentrale zit kan dat nog wel eens sneller zijn dan wat je op dsl kunt halen, ook.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-12-2025
Dank.
Ik zou dat graag willen (kabel), alleen er loopt een kabelabo van de eigenaar en ik kan daar niet op gaan zitten. De snelheid zit ik niet over in, als het goed is zit ik dicht bij de centrale.

Hoe werkt het splitten van UTP? Welke aders moet ik dan in het IS/RA stoppen?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:16

ralpje

Deugpopje

Maakt niet uit, als je dezelfde aders maar aan de andere kant gebruikt. Meest gangbaar is blauw / blauw-wit.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:19
Je hebt kans dat de KPN op jouw huisadres 3 invoeren heeft geregistreerd en een simpel internet aanvraag van de lijn zou ik niet gaan gokken. Even met je provider naar keuze bellen lijkt me een betere/ veiligere optie.

Welke kabel van jouw naar boven loopt is op 2 manieren vrij simpel te meten.
optie 1, een kabeltracer alleen de kans is klein dat je die hebt anders had je de vraag niet gesteld :P
optie 2: maar ff een ader paar blank in je kamer en twist deze in elkaar, ga naar de meterkast en meet met je multimeter welke aders er volle sluiting maken.... haal ze boven uit elkaar en meet of er wat verandert is beneden ;)
Of je dit nou met de utp of 1x4(rood, blauw, oranje en wit) doet dan maakt voor DSL niet uit.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

klaasbram schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:47:
Je hebt kans dat de KPN op jouw huisadres 3 invoeren heeft geregistreerd en een simpel internet aanvraag van de lijn zou ik niet gaan gokken. Even met je provider naar keuze bellen lijkt me een betere/ veiligere optie.

Welke kabel van jouw naar boven loopt is op 2 manieren vrij simpel te meten.
optie 1, een kabeltracer alleen de kans is klein dat je die hebt anders had je de vraag niet gesteld :P
optie 2: maar ff een ader paar blank in je kamer en twist deze in elkaar, ga naar de meterkast en meet met je multimeter welke aders er volle sluiting maken.... haal ze boven uit elkaar en meet of er wat verandert is beneden ;)
Of je dit nou met de utp of 1x4(rood, blauw, oranje en wit) doet dan maakt voor DSL niet uit.
optie 3, hang er boven een pc/switch/router aan.
Ga naar beneden en prik daar een pc/switch/router/<netwerkapparaat> er aan, wanneer je link hebt: bingo.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

deejaylethal schreef op maandag 21 november 2011 @ 14:27:
Dank.
Ik zou dat graag willen (kabel), alleen er loopt een kabelabo van de eigenaar en ik kan daar niet op gaan zitten. De snelheid zit ik niet over in, als het goed is zit ik dicht bij de centrale.

Hoe werkt het splitten van UTP? Welke aders moet ik dan in het IS/RA stoppen?
Als jij je eigen huisadres hebt (afwijkend van de eigenaar) en een eigen brievenbus, dan moet Ziggo volgens mij gewoon kunnen leveren :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1