Hoe lang op 60C idle draaien?

Pagina: 1
Acties:

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 11:01
Setup: Dell 1558 studio laptop met Intel i3 Core 230M. Vooral de GPU wordt zwaar belast, hij moet 3 grote schermen en laptopscherm tegelijk van input voorzien. Door geklooi met drivers, kan ik mijn laptop niet uitzetten. Dan worden de drivers gereset bij opstarten, [long story insert]. Zaak is dus dat hij eeuwig blijft draaien. :Y).

Wanneer hij belast wordt, zie ik de temperatuur soms tegen 85C aankruipen. In coolerpads ben ik niet geïnteresseerd. Laptop is bijna dichtgeklapt, dus blokjes als poten onder laptop gezet, zodat hij aan onderkant 1 cm speling heeft. Dan kan de warme lucht ook langs onderkant wegstromen. Niet dat het veel helpt, maar soit.

Idle zit hij op 55C á 60C. Nog aardig veel, maar wel in safety zone. *O*.

De hamvraag is, of het wel verantwoord is om de laptop dag en nacht op 55/60C te laten draaien zonder dat het ooit afgekoeld wordt?

Verwijderd

Als het werkt zou het moeten blijven werken, maar je krijgt natuurlijk wel te maken met een verhoogde slijtage aan onderdelen omdat processen nu eenmaal sneller gaan op hogere temperatuur.

Waarom wil je 'm overigens niet gewoon een beetje extra koelen?

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 10:52
Zolang de temperatuur gelijk blijft moet het niet uitmaken. Er kan dan niets krimpen/uitzetten.

Niet druk om maken. Tegen de tijd dat die CPU 'versleten' is, is de laptop alweer ouderwets.

Verwijderd

FunFair schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:51:
Zolang de temperatuur gelijk blijft moet het niet uitmaken. Er kan dan niets krimpen/uitzetten.

Niet druk om maken. Tegen de tijd dat die CPU 'versleten' is, is de laptop alweer ouderwets.
Ik heb het niet over krimpen en uitzetten, ik heb het over atomen die aan de wandel gaan door elektrische verschillen en dergelijke fenomenen. Dergelijke processen gaan een stuk rapper op hogere temperaturen.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:13
Hatsieflatsie schreef op maandag 21 november 2011 @ 05:31:

De hamvraag is, of het wel verantwoord is om de laptop dag en nacht op 55/60C te laten draaien zonder dat het ooit afgekoeld wordt?
Op zich geen vreselijk drama, de levensduur zal wel (iets) beperkt worden.
Is hybernate gebruiken geen optie?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:35

D4NG3R

kiwi

:)

Welke temps haal je onder load, want temps van rond de 90c load en 50 a 60c idle zijn nou niet echt heel bijzonder (voor een laptop) :) .

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 21-11-2011 16:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:19:
[...]

Ik heb het niet over krimpen en uitzetten, ik heb het over atomen die aan de wandel gaan door elektrische verschillen en dergelijke fenomenen. Dergelijke processen gaan een stuk rapper op hogere temperaturen.
Als hij niet uit kijkt, lost zijn laptop voor zijn ogen op!

Valt dat trouwens onder de garantie voorwaarden? Wandelende atomen?

[ Voor 8% gewijzigd door Seth_Chaos op 21-11-2011 16:30 ]

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-01 19:05
Seth_Chaos schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:28:
[...]

Vrees van niet.. 8)7

Mijn oude laptop had standaard deze temperatuur.. Is het niet een idee om er gewoon een paar ventilators eronder te knuppen? Of wat ik altijd deed, zorgen dat het apparaat schuin staat (achterkant hoger) zodat het voldoende frisse lucht kan happen? Scheelde altijd paar graadjes!

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Verwijderd

Seth_Chaos schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:28:
Begrijp je nu niet wat ik bedoel of zit je te geinen?
Waarschijnlijk niet, want dat is slijtage. Dat valt eigenlijk nooit onder garantie.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

offtopic:
Atomen wandelen niet zo makkelijk weg. Moleculen doen dit al 1000x makkelijker. Kijk naar water dat op een tafel bij kamertemperatuur toch verdampt

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-01 11:01
Beatboxx schreef op maandag 21 november 2011 @ 20:20:
offtopic:
Atomen wandelen niet zo makkelijk weg. Moleculen doen dit al 1000x makkelijker.
Ga je schoolgeld terughalen, moleculen zijn opgebouwd uit atomen.

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hatsieflatsie schreef op maandag 21 november 2011 @ 21:23:
[...]
Ga je schoolgeld terughalen, moleculen zijn opgebouwd uit atomen.
Ja en zoals je weet zitten die atomen ook vrij stevig aan elkaar vast binnen een molecuul dus een lange wandeling zit er niet in voor deze atomen :(
Waar atomen wel makkelijk kunnen wandelen zijn in zuivere(?) stoffen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:17
Alleen maar beter voor de laptop toch? minder heatcycles is minder kans op die soldeerpuntjes slijtage.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Volgens mij gaat het hier primair over metaalroosters, al krijg je natuurlijk wel andere fenomenen op grensvlakken tussen verschillende metalen (tin(legering)/koper/etc.). Ik ben geen kenner op dat gebied, maar voor zover ik begrijp zorgen een hogere temperatuur, spanning en/of weerstand (al dan niet dankzij die hogere temperatuur) op termijn voor metaalmigratie en wordt die termijn steeds korter naarmate die invloeden heftiger worden.

Zonder een dergelijk fenomeen zou de levensduur van chips oneindig moeten zijn, zonder bewegende (mechanische) delen.

En nog maar eens.
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 05:33:
Waarom wil je 'm overigens niet gewoon een beetje extra koelen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 01:40 ]

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 10:52
Nog een ander voorstel.

Waarom pak je het bronprobleem niet aan met je drivers?

• Haunting_Spirit
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-12-2025
Lijkt me dat stof op den duur een probleem gaat vormen voor je temperatuur.

Zoals FunFair al zei, waarom niet het bronprobleem aan pakken?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:38

M2M

medicijnman

als het echt een issue is, of een paar handelingen zijn die je elke keer moet doen zou je het ook in een scriptje kunnen drukken natuurlijk....

-_-

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
of het wel verantwoord is
Nee het is niet verantwoord.
Pagina: 1