2 verschillende fans op 1 pwm aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Op mijn Asus moederbord heb ik helaas maar 1 4-pin pwm aansluiting. Momenteel heb ik hier een 92mm fan op aangesloten en ik zou hier graag nog een 120mm fan op aansluiten, zodat beide fans aangestuurd worden door Speedfan.

Hiervoor wil ik de volgende splitter gebruiken:
http://shop.conrad.nl/com...koeler-kabels/971677.html

Ik neem aan dat je hier de fans niet afzonderlijk van elkaar kan aansturen, maar dat is ook niet echt noodzakelijk. Beide fans zullen hetzelfde signaal krijgen door de pwm kabel en zullen dus beide sneller of langzamer gaan draaien al naar gelang de gekozen temperatuur.

Denken jullie dat ik op deze manier 2 verschillende fans (1x92mm Coolermaster en 1x120mm scythe) kan aansturen?

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Dat kan, arctic cooling heeft ook een aantal pwm fans met een doorluskabeltje en dat werkt gewoon dus waarom zou een splitter niet werken?

• Spurlie
Niet dat het signaal zwakker wordt als 2 fans op dezelfde kabel aangesloten zijn ofzo?

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Uit ervaring (heb zelf van die fans gehad) werkte alles gewoon op de originele snelheid, het enige is dat je niet 4 of 5 fans op 1 pwm aansluiting moet doen omdat je pwm controllertje dan door kan branden. Aangezien jou adaptertje zijn stroom netjes van de voeding haalt is daar geen sprake van.

[ Voor 18% gewijzigd door gijsiej op 20-11-2011 22:27 ]

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:05
edit: daar was je zelf ook al achter :)
gijsiej schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:22:
Uit ervaring (heb zelf van die fans gehad) werkte alles gewoon op de originele snelheid, het enige is dat je niet 4 of 5 fans op 1 pwm aansluiting moet doen omdat je pwm controllertje dan door kan branden. Aangezien jou adaptertje zijn stroom netjes van de voeding haalt is daar geen sprake van.
Ik kan het niet helemaal goed zien, maar is het niet zo dat bij dit kabeltje alleen het PWM signaal van het moederbord afkomt, en het vermogen rechtstreeks van de voeding. Hierdoor hoeft de controller op het moederbord toch niet significant meer te leveren?

Of zie ik dat nu verkeerd..

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:57

Fordox

00101010

pwm zit op het moederbord dat tevens ook gelijk de voedingslijn is. op de moederbord kun je daar dan je fan snelheid mee aanpassen.

het ander zit zo: de koppelstukjes schakelen allemaal de energie parallel. dat betekend dat de voltages gelijk blijven, maar de ampere's minder.
je controller kan maar een bepaald aantal ampere aan (word meestal aangegeven in watt, watt = spanning x stroom, maar de spanning is altijd gelijk). als hij meer ampere moet leveren dan dat hij kan, brand hij door.
ik zou de aantal fans in koppeling van pwm maar max op 3 laten.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• BlueMotion
Maar het vermogen wordt toch niet geleverd door de PWM lijn. Die geeft alleen maar een stuursignaal. Het vermogen komt rechtstreeks van de voeding, middels de molex connector. Daar heb je de controller van je moederbord niet voor nodig, dus die kan ook niet kapot gaan.

• Spurlie
Ja dat was mijn gedachte ook. Dacht dat de pwm kabel alleen een signaal stuurt.

• Spurlie
Zou ik ook de 2e pwm fan gewoon kunnen aansluiten op een 3 pin aansluiting en de blauwe pwm kabel doorlussen van de 1e fan?

• BlueMotion
Ja, dat kan. Maar wat wil je daarmee bereiken? Dat je niet zo'n kabeltje nodig hebt? Dan kan je denk ik beter de PWMkabeldraad van de tweede fan bij de stekker van de eerste fan in het moederbord stoppen.

• Spurlie
Ja precies, want vind 10 Euro (incl verzenden) toch best veel geld voor zo'n kabeltje.

Hoe zou ik het beste de pwm kabel van de 2e fan bij de stekker van de eerste fan kunnen stoppen?

• BlueMotion
Bij nader inzien is het misschien toch handiger om de PWMdraad van de tweede fan op de eerste te solderen. (als je daar bij kunt). Die fan stekkertjes zijn toch te klein om draden te gaan combineren, en dan wordt het sowieso niet netjes..

• Spurlie
Ik ben alleen niet zo handig met solderen :+

Zou het kwaad kunnen door de kabels te verbinden met een klein kroonsteentje en deze vervolgens 'isoleren' met tape?

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-10-2025

john43

Emmen

zou je gezien de ruimte mogelijk beter de draden over een lengte van een halve cm of zo met een stanly mes blank kunnen maken zodat de kern te zien is.
Daar met een tweede draadje ( en soldeerboutje ) een draadje aan solderen.Daarna per draadje isoleren.

Soms wordt het contact slecht als je hem er alleen omheen draait en niet soldeert.

Groet, John woonplaats Emmen

• BlueMotion
Als je die 2 zo wilt combineren, ontkom je eigenlijk niet aan solderen. Ik zou in ieder geval niet aan kroonsteentjes ed. beginnen: te veel kans op storingen/slecht contact.

Dus wat john43 zegt, of de PWMdraad van de tweede fan op het contactpunt van de eerste solderen. (als je daarbij kunt) Dan hoef je je niet meer druk te maken over hoe je het netjes aansluit op het moederbord.
Pagina: 1