Wetenschappers creeren licht uit vacuum: Verkeerde Moore

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 14:28
In het nieuwsbericht "Wetenschappers creeren licht uit vacuum";
nieuws: Wetenschappers creëren licht uit vacuüm

wordt aangehaald dat een bepaald effect eerder door Gordon E. Moore, ook wel bekend van Moore's law voorspeld zou zijn. Er is hier alleen sprake van een naamsverwisseling; de persoon die dit voorspelde heette Gerald T. Moore, en is dus niet dezelfde als een van de oprichters van Intel. Zie ook; Squee in 'nieuws: Wetenschappers creëren licht uit vacuüm'

Please do not contact me telepathically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Gefikst, dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micsimoen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11-2022
Het leek me niet nodig een nieuw topic aan te maken maar ik denk ook (zoals Limonadetaart) dat er enkele kleine onjuistheden in het artikel staan. Ik quote hier even eerst zijn reactie.
Er staan een aantal onvolkomenheden in dit artikel waarvan de belangrijkste een totaal verkeerde beschrijving van het Casimir effect is.
In het bericht wordt gerefereerd aan Nederlands onderzoek waarbij twee geleidende (maar ongeladen) platen in vacuum dicht bij elkaar geplaatst worden. Wat er dan tussen de platen gemeten kan worden is een aantrekkende kracht, geen elektromagnetische lading zoals hierboven staat. Deze kracht ontstaat doordat er tussen de platen virtuele fotonen van bepaalde golflengtes niet voor kunnen die buiten de platen wel toegestaan zijn. Deze aantrekking wordt het "Casimir effect" genoemd en is te vergelijken met de aantrekkende werking die schepen die op ruige zee te dicht naast elkaar varen ondervinden.
Verder is het niet het magnetisch veld dat als spiegel fungeert maar een complex stukje apparatuur dat in het micro-golfgebied als spiegel werkt en door een oscillerend magneetveld aangestuurd wordt. Fotonen hebben geen lading en worden niet door elektromagnetische velden afgebogen.
Ten slotte wordt de suggestie gewekt dat "virtuele deeltjes" een uit een breed scala aan "kwantumtheorieen" is. Bij mijn weten volgt het bestaan van kwantumfluctuaties van het vacuum direct uit de combinatie van het elektromagnetisme en de kwantummechanica en wordt het onder fysici als verre van controversieel beschouwd
Zoals Limonadetaart inderdaad terecht stelt is de kracht in het Nederlandse experiment niet een door geladen deeltjes maar door een "mismatch" tussen de elektromagnetische modes tussen de platen en erbuiten. er komt hier ook geen magnetische veld bij kijken. Dit is het statische Casimir effect. In dit experiment werd echter voor de eerste maal het dynamische Casimir effect gemeten (de "creatie" van photonen door het heen en weer bewegen van een "spiegel", met een snelheid, dicht bij die van het licht).

Hij heeft ook gelijk wanneer hij het over het complex stukje apparatuur heeft. Het is niet het magnetische veld dat als een spiegel werkt. Dit magnetische veld is slechts de "aandrijving" van de "spiegel". Het "complex stukje apparatuur" dat namelijk gebruikt wordt is een SQUID welke in deze context bekeken kan worden als een inductor waarvan de inductantie niet-lineair en periodisch afhangt van het magnetisch veld dat door de SQUID gestuurd wordt. Hierdoor kan je de grens van de 1D vrije ruimte (een supergeleidende coplanaire golfgeleider) als het ware vanuit elektromagnetisch oogpunt heen en weer bewegen, dus heb je een "bewegende spiegel". Al gaat dit misschien iets te technisch.

Hopelijk gaat dit alles niet te technisch. Alvast toch bedankt voor het artikel d:)b want het is leuk om na al de jaren dat ik al lid ben van tweakers/tweakers volg, eens iets voorbij te zien komen waar ik zelf aan heb meegewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat gaat inderdaad heel technisch, ik probeer het iets simpeler, doch correct op te schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micsimoen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-11-2022
Bedankt voor de aanpassing. Dit is wel ok zo. :)