• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik van Win7 32 bit overgestapt naar 64 bit, omdat ik een geheugen upgrade naar 8 GB heb gedaan. Nu heb ik een probleempje met met Realtek HD Audio Manager.

Onder 32 bit had ik nadat ik de officiele driver van Asus installeerde een leuke HD Audio Manager van Realtek. Hierin kon je o.a. instellen dat audio zowel over de line-out achter de PC en de front jack tegelijkertijd wordt afgespeeld.
Dit vind ik fijn omdat ik mijn headset altijd in m'n PC laat zitten en ik dus geen zin heb om de headset steeds in te pluggen als ik hem wil gebruiken, maar ook altijd m'n speakers direct wil kunnen gebruiken als ik m'n receiver aanzet, zonder dat ik eerst m'n headset uit moet pluggen.

Onder 64 bit werkt die Realtek HD Audio Manager niet meer. Ik heb exact dezelfde drivers weer geinstalleerd als die ik onder 32 bit gebruikte, en het geluid werkt wel prima. Maar die HD Audio Manager heb ik niet. Hij staat niet in de systray (nee, ook niet verborgen) en in het Configuratiescherm is er ook geen icoontje van te vinden.

Onder C:\Program Files (x86)\Realtek\Audio\Drivers\WDM vind ik een paar executables die zouden kunnen helpen:
RTLCPL.exe
RTHDCPL.exe

Respectievelijk Realtek Control Panel en Realtek HD Control Panel. Als ik die aanklik gebeurt er echter niets.

Bij de geluidsinstellingen van Windows kan ik wel iets instellen, maar niet de dingen die ik wil (afzonderlijk/tegelijk laten afspelen op beide jacks).

Dit kon ik onder Win7 32 bit dus wel.

Ik heb trouwens een Asus P6P67-M Pro en gebruik de drivers van de site van Asus.

Groeten,

Compizfox

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• E65
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-01-2020

E65

Aka Thunderstorm65

Heb je de 64bit versie van de driver geïnstalleerd? Bij mij werkt alles prima, de software staat bij mij ook in de \program files\ directory en niet in de x86 (32bit) directory. Haal anders de drivers bij realtek zelf even op.
Link:
http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false

[Voor 21% gewijzigd door E65 op 20-11-2011 17:52]

Doet graag mooie dingen met geluid

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Er is maar 1 download, die volgens de site van Asus zowel geschikt is voor 32 bit en 64 bit. Dat klopt ook wel, want anders zou die driver echt wel een error geven en niet willen installeren, als hij enkel voor 32 bit was.

Op de site van Realtek staan alleen de "Driver only" versies, daar heb ik dus al überhaupt niets aan.

Het is trouwens ook de enige download voor Audio op de productpagina van m'n mobo op de site van Asus, dus een oudere versie proberen is er ook niet bij.

[Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 20-11-2011 19:07]

• E65

E65

Aka Thunderstorm65

Compizfox schreef op zondag 20 november 2011 @ 19:02:
Op de site van Realtek staan alleen de "Driver only" versies, daar heb ik dus al überhaupt niets aan.
Heb je het überhaupt geprobeerd?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Sorry, maar er staat toch driver only? Ook op andere bronnen op internet lees ik dat dit alleen een driver is en dat Realtek HD Audio Manager en/of ander utilities hier juist niet bij zitten.

Ik denk dus niet dat ik daar heel veel mee opschiet... ;)

• E65

E65

Aka Thunderstorm65

Dan haal je hem toch bij de concurrentie weg?
http://www.msi.com/produc.../?div=Driver&os=Win7%2064

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:27:
Sorry, maar er staat toch driver only? Ook op andere bronnen op internet lees ik dat dit alleen een driver is en dat Realtek HD Audio Manager en/of ander utilities hier juist niet bij zitten.

Ik denk dus niet dat ik daar heel veel mee opschiet... ;)
Realtek Audiomanager zit daar wel bij want ik heb vaakgenoeg de laatste driver van de site van Realtek af gehaald voor bv laptops en dergelijke.

• E65

E65

Aka Thunderstorm65

Roel1966 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:49:
[...]

Realtek Audiomanager zit daar wel bij want ik heb vaakgenoeg de laatste driver van de site van Realtek af gehaald voor bv laptops en dergelijke.
Tja, die ervaring heb ik ook. Vandaar mijn vraag.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Goed idee :) Als dat tenminste gaat werken op een ander bord, ik neem aan van wel.
Roel1966 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:49:
[...]
E65 schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:59:
[...]
Tja, die ervaring heb ik ook. Vandaar mijn vraag.
Hmm OK. Ik las het tegendeel op internet, maar ik zal het proberen dan. ;)

EDIT:

Thx man :)

De drivers jatten van MSI heeft uiteindelijk geholpen. Wss ook omdat dat versie R2.66 was, en die van Asus maar versie R2.54 :P

[Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 20-11-2011 21:48]

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-01 12:46
Heb hier nu hetzelfde probleem, maar dan met het Asrock Z77 Extreme4 mobo

Heb de x64 drivers van MSI gedownload en geinstalleerd, maar kan net als de ts niet datgene instellen wat die Realtek manager nou juist zo fijn maakt: het afzonderlijk/tegelijk laten afspelen op beide jacks

Is deze instelling uit de nieuwe versie verdwenen? Het is namelijk niet (meer) mogelijk te dubbelklikken op de audio-uitgangen

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Dat is verplaatst. Ergens zit nou een opties-menu waar je de modus van de front-jacks kunt instellen: AC'97 vs HD audio.
Als je dat op AC'97 zet speelt hij het geluid op de front en back jack tegelijk af ;)
De optie zit er dus nog wel in, ze hebben het alleen een andere (onduidelijke) naam gegeven.

Ik moet trouwens opmerken dat bij de "Driver only" download op de site van Realtek zelf wel de HD Audio Manager zit, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden.

[Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 21-10-2012 23:58]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje mosterd na de maaltijd maar:

1) * Windows 7 (of ander nieuw OS) drivers mini-FAQ + beleid * gemist :?
2) ondanks dat het op het moederbord zit is dit gewoon een audiodevice en hoort het dus niet in Processors, Moederborden & Geheugen.

Move PMG -> AH

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee