OCZ SSD even snel als S3 SpinPoint?

Pagina: 1
Acties:

• nemesis3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-03-2025
Beste mensen,

Sinds een ruime 2 jaar maak ik al gebruik van de (helaas! in haast gekochte Acer Expire M3641). Aangezien laatst de harde schrijf was 'gecrashed' en de brander het ook niet echt lekker meer deed, besloot ik dat het tijd was voor een kleine update alvorens ik weer een 'echte' bak zou kopen.

Kortom, het probleem. Ik heb er nu een SSD in geplaatst (OCZ 120GB Agility 3), zou op SII moeten draaien, maar mijn (nog net op de kop weten te tikken) Samsung Spinpoint F3 1TB HDD laat in benchmarks nog een hogere score zien! Allebei maxen ze op ca. 141800 (read) en 114200 (write). Op de SSD is nu W7 geinstalleerd, en ik heb zojuist de F3 toegevoegd.

Google natuurlijk afgestruind, verschillende fora bezocht, drivers geinstalleerd en register aangepast, maar niets helpt. Komt er eigenlijk op neer dat ik geen SATA mode kan selecteren (deze is grijs gekleurd, niet aan te passen), en dus ook niet voor AHCI kan kiezen...

Mijn bios geeft aan (toevallig iemand op een ander forum met hetzelfde probleem):
http://img12.imageshack.us/img12/7545/47438720.jpg

Mijn moederboard is de MCP73PV 333MhZ.

Zou mooi zijn als iemand mij zou kunnen helpen, want voor dit geld kon ik beter nog een TB kopen... ;-) Dank alvast!

Verwijderd

Post je benchmarks? AS SSD bijvoorbeeld. En in RAID draaien is natuurlijk heel slecht omdat je dan geen TRIM support hebt. Je zegt dat AHCI grijs is, kun je geen IDE selecteren dan? Moederbord BIOS update geprobeerd?

Wat voor moederbord heb je? MCP73PV is een nVidia chipset geen moederbord.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 15:45 ]

• nemesis3
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:43:
Post je benchmarks? AS SSD bijvoorbeeld. En in RAID draaien is natuurlijk heel slecht omdat je dan geen TRIM support hebt. Je zegt dat AHCI grijs is, kun je geen IDE selecteren dan? Moederbord BIOS update geprobeerd?

Wat voor moederbord heb je? MCP73PV is een nVidia chipset geen moederbord.
Ik ben niet geheel technisch 'begaafd' (kan nog wel een comp in elkaar zetten, maar dit soort problemen...).

Ik was op zoek naar het moederboard dat in mijn Acer zit, en op twee sites kwam de MCP73PV 333MHZ naar voren. Ik kan verder op zoek gaan. Heeft dit zin voor dit probleem dat je weet?

Ik kan inderdaad wel IDE selecteren, maar beide schijven (SSD en Spinpoint) zitten op een SATA aansluiting (of zeg ik nu iets heel doms?).

Ik draai overigens niet in RAID, deze zijn alle 4 disabled.

Ik heb wel gezocht naar een flash voor het bios, alhoewel ik dit voor het laatst in 2009 gedaan heb. Ik heb gezocht naar nieuwe flash files, maar heb nog niets kunnen vinden. Daarnaast lees ik in veel fora dat in 2007 bijv. onder XP al AHCI drivers worden geinstalleerd en in het bios worden ingesteld, dus ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat mijn computer dit sowieso wel zou moeten kunnen?

De Benschmark (laat, zeker in het begin, nog slechtere resulaten zien dan de 7200 HDD):
http://img194.imageshack....nchmarkoczagility3120.jpg

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je schijven kan monteren kan je ook even naar het moederbord kijken, als je geluk hebt staat daar het modelnummer op geprint.

Als je in je BIOS AHCI instelt dan zal Windows weldegelijk AHCI-drivers installeren en zal je systeem daar ook van booten. Het achteraf wijzigen is wat lastiger (maar niet onmogelijk).

[ Voor 42% gewijzigd door Borromini op 20-11-2011 16:10 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Zet je moederbord op IDE anders heb je geen TRIM. Post daarna een AS SSD screenshot. Voor de gein ook van je HDD. Dan kun je zien waarom SSDs zoveel sneller zijn; niet vanwege de sequential I/O maar vanwege de random I/O. Voor grote bestanden zijn HDDs veelal beter.

• nemesis3
Borromini schreef op zondag 20 november 2011 @ 16:08:
Als je schijven kan monteren kan je ook even naar het moederbord kijken, als je geluk hebt staat daar het modelnummer op geprint.

Als je in je BIOS AHCI instelt dan zal Windows weldegelijk AHCI-drivers installeren en zal je systeem daar ook van booten. Het achteraf wijzigen is wat lastiger (maar niet onmogelijk).
Helaas, slechts in zeer kleine letters stond geprint de chipset, maar het moederboard... Dan maar weer naar internet. Via Acer kwam ik wel bij mijn systeem terecht, maar daar was geen verdere info te vinden, en de laatste update dateert uit 2008... Maar op http://support.gateway.co...006273R/4006273Rsp2.shtml vond ik gelukkig wel wat ik zocht!
Moederboard: MSI NVIDEA MCP73PV 4006273R

Vreemd dat de specs aangeven dat er eigenlijk sprake is van SATA II (althans, 300 mps), maar ik er slechts 150 uit geperst krijg (zowel de nieuwe Spinpoint HDD alswel de SSD)...

Ik zal eerst nog even de IDE aanvinken zoals in een andere post aangegeven, want zoals ik aangaf is het niet mogelijk om AHCI aan te vinken in de bios (grijs gekleurd, gedeactiveerd, zie eerdere post).

Verwijderd

Dit lijken me de specs van jouw moederbord:
http://support.gateway.co...006273R/4006273Rsp2.shtml

Je hebt dus 4 poorten met SATA/300; wel vreemd dat AHCI niet werkt voor je. Heb je een BIOS update geprobeerd?

• nemesis3
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:38:

Je hebt dus 4 poorten met SATA/300; wel vreemd dat AHCI niet werkt voor je. Heb je een BIOS update geprobeerd?
Aan de benchmarks te zien, zit ik ook nog op SATA I?? Max 150 ps? Of heb ik het mis?

Tja, ik ben al een paar uur op zoek naar een bios update, maar de laatste update dateert uit 2009, en ik vind enkel 2008 versies...

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 16:19:
Zet je moederbord op IDE anders heb je geen TRIM.
Is dat iets specifieks voor deze chipset dan?

AHCI is voor nieuwere HDs meestal te verkiezen, ik neem aan dat dat voor SSDs evengoed opgaat.

@ topicstarter: hier kan je zien hoe je kan uitvissen dat AHCI aanstaat en of TRIM ondersteund wordt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• nemesis3
Borromini schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:27:
[...]

AHCI is voor nieuwere HDs meestal te verkiezen, ik neem aan dat dat voor SSDs evengoed opgaat.

@ topicstarter: hier kan je zien hoe je kan uitvissen dat AHCI aanstaat en of TRIM ondersteund wordt.
Dank voor de link. Deze is echter dood, maar ik neem aan dat je op deze doelt: http://www.tomshardware.c...ormance-tweak,2911-2.html ?

• nemesis3
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 18:38:

Nou, 2 maal een bios update uitgevoerd, beide m.b.t. mijn mobo. De eerste was een generieke uit 2009, maar ook daar zat weinig verandering in (geen AHCI). Ook bleef alles rond de 150 ms lopen (terwijl dit toch 300 behoort te zijn als je de specs ziet). Nadeel was ook dat elke opstart een Checksum error gaf; F1 om naar de bios de gaan, F2 om gewoon op te starten.

Daarna de Acer site bezocht en de bios van mijn product er weer overheen gezet. Helaas betrof het hier een oudere bios versie dan degene ik had; minder instellingen. Maar in ieder geval, de error is weg.

Al met al: nu een oudere bios, nog steeds geen AHCI, schijven die 2 maal zo snel horen te lopen en een SSD die nog langzamer loopt dan een HDD...

Het is dat ik destijds per direct (binnen 24 uur) een nwe comp nodig had en mij bij BCC voor EUR 699 deze onzin liet aansmeren, maar de volgende wordt weer volledig maatwerk (informatique, als ik dat hier zo mag zeggen, was daar altijd erg tevreden over).

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Let er wel op dat je SSD tijdens de benchmark ook gebruikt word voor je OS en dus een lage score laat zien, jouw hdd heeft geen wordt niet gebruikt door het systeem dus zal een relatief hoge score laten zien. Je SSD hoort zelfs nu nog sneller te zijn dan de hdd

Verwijderd

Borromini schreef op zondag 20 november 2011 @ 20:27:
[...]
Juist voor SSDs is AHCI belangrijk; voor HDDs vrijwel niet hooguit de hot-swap functionaliteit. Voor SSDs betekent dat 8 tot 16 keer hogere random read (qd=32) performance.

Maar als hij geen AHCI kan, dan maar IDE, dan mis je NCQ en kun je dus maar één kanaal gebruiken bij random reads. Dit kun je goed zien in de scores van CrystalDiskMark en AS SSD.

In zijn geval stond zijn controller op RAID, wat betekent dat je geen TRIM compatible driver meer hebt. Alleen Intel en AMD drivers kunnen in RAID mode (terwijl de SSD zelf geen onderdeel is van een array) TRIM doorgeven aan de SSDs. Grote kans dat nVidia dit niet kan, ik heb er in elk geval niets over gehoord. nVidia maakt ook geen chipsets meer dus waarom zouden ze ?
Dat moet je ook eens afleren. :P

Die 'fsdeletenotify' command line utility is pure onzin. Het staat wel een miljoen keer op het internet, maar het is grote onzin. Alleen als jij die utility eerder hebt gebruikt om TRIM uit te zetten, kun je daarmee TRIM aanzetten. Het regelt ook alleen maar of Windows/NTFS überhaupt TRIM-requests genereert.

Waar het om draait is of je driver de TRIM requests ook doorgeeft aan je SSD, of ze keihard in een zwart gat stopt. Dat laatste gebeurt bij alle TRIM incompatible drivers en alle RAID modi onder Windows.

Je kunt niet zien of TRIM écht inschakeld is. Wel kun je met AS SSD zien welke driver je gebruikt en of deze TRIM ondersteunt. Daarom dat ik ook vroeg om AS SSD, ook omdat je hier de alignment kunt zien, en hij goede random I/O scores weergeeft. ATTO is kansloos omdat deze zero writes doet en alleen sequential I/O test wat voor SSDs bijna nutteloos is.

Verwijderd

nemesis3 schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:15:
Nadeel was ook dat elke opstart een Checksum error gaf; F1 om naar de bios de gaan, F2 om gewoon op te starten.
Dat hoort je inderdaad te krijgen, je hoort dan F1 te kiezen, en de BIOS instellingen op te slaan (save & exit). Daarna hoor je deze boodschap niet meer te zien. Soms moet je een CMOS clear uitvoeren na het flashen van je BIOS. Maar dat zijn uitzonderingen. Dus mijn vraag: heb je wel gesaved? En nog belangrijker: kon je AHCI kiezen in die nieuwe BIOS?

Zo nee, blijf dan gewoon op IDE. Een Agility is toch niet zo snel en heeft maar beperkt baat bij AHCI/NCQ. Lang niet zoveel als de beste SSD momenteel: de Crucial M4 (of andere Marvell-controlled SSDs).
brilsmurfffje schreef op zondag 20 november 2011 @ 21:20:
Let er wel op dat je SSD tijdens de benchmark ook gebruikt word voor je OS en dus een lage score laat zien
Voor HDDs is dat inderdaad een punt omdat een paar seeks tussendoor de sequential read/write score flink kan aantasten. Een hardeschijf is alleen snel als hij ongestoord grote bestanden kan inlezen of wegschrijven.

Bij een SSD geldt dat echter niet en merk je bijna niets van I/O die tussendoor gebeurt. Dus voor SSDs hoef je hier eigenlijk niet op te letten, tenzij je met heftige dingen op de achtergrond bezig bent (bestanden uitpakken op je SSD bijvoorbeeld), maar dat spreekt voor zich.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb geen SSD, ik probeer louter te helpen :>

Maar goed, weer wat bijgeleerd.

Verwijderd

Is ook niet onaardig bedoeld. O+

En ook niet jouw schuld, want dat fsdeletenotify komt miljoenen keer voorbij op het internet. Dit terwijl het enkel een debugging utility is om met opzet TRIM uit te schakelen in Windows. Iets wat voor een normale gebruiker nooit voorkomt tenzij die met opzet die utility gebruikt om TRIM uit te schakelen. Maar er wordt gesuggereerd dat je met die utility kan zien of TRIM inschakeld is/werkt. Dat is dus in feite onwaar, omdat TRIM altijd aan staat - ook voor hardeschijven, die er simpelweg niets mee doen. De echte vraag is of het TRIM request ook bij de SSD aankomt, en de storage driver is daarbij cruciaal. Daarom is AS SSD ook zo'n belangrijke/goede tool omdat het zowel een benchmark is, alsmede de driver en alignment weergeeft, wat cruciaal is voor met name SSDs.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Om even te mengen met de discussie, het is schijnbaar een Nvidia chipset, dus voornamelijk drivers is hierbij nogal belangrijk.
Het belangrijkste driver punt hierbij is, om vooral niet de nvidia drivers te gebruiken, performance met SSD's is vaak verschrikkelijk en ze hebben geen support voor TRIM.

Dus wat je het beste kan doen, is onder apparaat beheer, dus de drivers van de Nvidia SATA controller ongedaan maken en zorgen dat hij zich de standaard drivers van Windows gebruikt.

Nadat je dit hebt gedaan, graag een screenshot van AS-SSD dan zoals eerder aangegeven, om de drivers en alignment te controleren.

Ook zou fijn zijn om dan misschien een screenshot te maken van ATTO weer, want gezien de miserabele performance van de Agility 3 in AS-SSD zou een eventueel snelheidsprobleem niet aan het licht komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 21-11-2011 00:11 ]

Verwijderd

Het is inderdaad vreemd dat ATTO zo'n brakke performance laat zien. Theoretisch kan de link op SATA/150 lopen, maar ik heb daar eigenlijk nog nooit van gehoord; alleen VIA chipsets en dat soort rommel die slechte SATA ondersteuning hebben.

Ernstig snelheidsverlies door gebrek aan TRIM is een andere mogelijkheid, maar Sandforce zou met zero-writes (ATTO) altijd nog flink hoger moeten laten zien. Maar als er ook nog misalignment in het spel is: wie weet. Daarom vroeg ik expliciet naar een AS SSD screenshot. Dat is altijd de basis voor een discussie over SSD performance.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Google maar eens, dan vind je veel gevallen dat Nvidia probemen heeft met SSD's.

Om even te linken naar een concreet geval waar het probleem duidelijk te zien is. Waar terug val wordt gedaan op standaard Windows drivers en dus performance in orde weer is.
http://www.ocztechnologyf...488&viewfull=1#post373488
http://www.ocztechnologyf...763&viewfull=1#post374763

Ik begrijp je punt over AS-SSD, mijn voorkeur is ook om uit te gaan van een screenshot van AS-SSD. Majah, het is geen goed vergelijking materiaal met de al aanwezige informatie van ATTO.
En als zero write performance in orde is, in combinatie met een OK in AS-SSD, dan betekend meestal ook dat de SSD goed draait.

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 21-11-2011 00:32 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:25

Quad

Doof

Of probeer anders een benchmark vanaf een live CD, zodat er geen gebruik gemaakt wordt van potentiele shit in de drivers etc.
Start ook al is het puur voor de indicatie HD Tune op (vanaf bijv. Hirens Boot CD) en kijk dan wat de waardes weergeven worden.
Zijn die hetzelfde, ligt het in elk geval niet aan het OS, en heb je iig een optie die je kan laten varen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:49:
Is ook niet onaardig bedoeld. O+

En ook niet jouw schuld, want dat fsdeletenotify komt miljoenen keer voorbij op het internet. Dit terwijl het enkel een debugging utility is om met opzet TRIM uit te schakelen in Windows. Iets wat voor een normale gebruiker nooit voorkomt tenzij die met opzet die utility gebruikt om TRIM uit te schakelen. Maar er wordt gesuggereerd dat je met die utility kan zien of TRIM inschakeld is/werkt. Dat is dus in feite onwaar, omdat TRIM altijd aan staat - ook voor hardeschijven, die er simpelweg niets mee doen. De echte vraag is of het TRIM request ook bij de SSD aankomt, en de storage driver is daarbij cruciaal. Daarom is AS SSD ook zo'n belangrijke/goede tool omdat het zowel een benchmark is, alsmede de driver en alignment weergeeft, wat cruciaal is voor met name SSDs.
offtopic:
Bedankt voor het inzicht :). Dat weet ik dan ook weer als ik in m'n volgende bak een SSD duw :)

• nemesis3
Swordlord schreef op maandag 21 november 2011 @ 00:20:
Google maar eens, dan vind je veel gevallen dat Nvidia probemen heeft met SSD's.

Om even te linken naar een concreet geval waar het probleem duidelijk te zien is. Waar terug val wordt gedaan op standaard Windows drivers en dus performance in orde weer is.
http://www.ocztechnologyf...488&viewfull=1#post373488
http://www.ocztechnologyf...763&viewfull=1#post374763

Ik begrijp je punt over AS-SSD, mijn voorkeur is ook om uit te gaan van een screenshot van AS-SSD. Majah, het is geen goed vergelijking materiaal met de al aanwezige informatie van ATTO.
En als zero write performance in orde is, in combinatie met een OK in AS-SSD, dan betekend meestal ook dat de SSD goed draait.
Maar... als ik het goed begrijp (ik ben nog niet zodanig ervaren...) zit ik 'slechts' 60 MBPS onder de performance die kunnen worden gehaald? (Als je de ATTO sheet vergelijkt met http://www.ocztechnologyf...hmentid=9551&d=1239456873 --> uit jouw eerste threat)? Hij zal dus niet tientallen keer zo snel gaan als een 7200 HDD (zoals werd beweerd bij Expert)? Had ook eerder wat onderzoek moeten doen, dan had ik er gewoon een tweede F3 SpinPoint ingeprikt...

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De snelheid van een SSD zit hem in de acces times en snelle afhandeling van kleine bestanden. Door deze snelle afhandeling van acties, is een SSD sneller dan een HDD.

Kijk maar naar de screenshots van volgende HDD en daarna een SSD.
Op het 4k performance vlak, wat heel veel te maken heeft met acces times en kleine willekeurige bestanden.
HDD
Afbeeldingslocatie: http://axelv.net/images/Reviews/WD6401AALS/WD6401AALS%20-%20CrystalDiskMark%203.0.png

SSD
Afbeeldingslocatie: http://upload.projectd.nl/upload/ssd3.jpg

Maar je hebt de hoofdreden van mijn voorgaande post totaaaal gemist, het was om aan te tonen, dat jouw snelheid evengoed niet klopt en dat dit kan liggen bij de drivers die je gebruikt...

Dus post nou eens AUB een screenshot van de AS-SSD benchmark....

Edit:
De topics waar ik naar toe deed linken, waren ook niet over jouw SSD, want een agility 3 kan vele male sneller in "theorie"

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 21-11-2011 17:13 ]

Verwijderd

@nemesis3: je begrijpt het hele punt van een SSD niet, het hele punt is dat een SSD met random I/O veel sneller is. In simpele taal: kleine bestanden. Met sequential I/O (denk: grote bestanden) is een HDD eigenlijk veel beter of in elk geval niet veel slechter.

Ik heb meerdere malen om een AS SSD screenshot gevraagd, daarin kun je je performance goed aan afleiden. Maar als je met ATTO blijft rommelen kan ik je niet verder helpen.

Zie hierboven. (thanks Swordlord) 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 17:11 ]

• nemesis3
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:01:
[...]

Dat hoort je inderdaad te krijgen, je hoort dan F1 te kiezen, en de BIOS instellingen op te slaan (save & exit). Daarna hoor je deze boodschap niet meer te zien. Soms moet je een CMOS clear uitvoeren na het flashen van je BIOS. Maar dat zijn uitzonderingen. Dus mijn vraag: heb je wel gesaved? En nog belangrijker: kon je AHCI kiezen in die nieuwe BIOS?

Zo nee, blijf dan gewoon op IDE. Een Agility is toch niet zo snel en heeft maar beperkt baat bij AHCI/NCQ. Lang niet zoveel als de beste SSD momenteel: de Crucial M4 (of andere Marvell-controlled SSDs).

[...]

Voor HDDs is dat inderdaad een punt omdat een paar seeks tussendoor de sequential read/write score flink kan aantasten. Een hardeschijf is alleen snel als hij ongestoord grote bestanden kan inlezen of wegschrijven.

Bij een SSD geldt dat echter niet en merk je bijna niets van I/O die tussendoor gebeurt. Dus voor SSDs hoef je hier eigenlijk niet op te letten, tenzij je met heftige dingen op de achtergrond bezig bent (bestanden uitpakken op je SSD bijvoorbeeld), maar dat spreekt voor zich.
Heb overigens contact gehad met Acer helpdesk (50 cpm) --> wil toch graag de AHCI drivers geinstalleerd zien. Dit zou mogelijk moeten zijn op mijn systeem. Echter, de links die ik uiteindelijk na 20 minuten doorkreeg, verwezen naar 2007 bestanden. Geen AHCI, en geen Bios Flash waarmee je je config kan kiezen...

Dank voor de uitleg!

• nemesis3
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:10:
@nemesis3: je begrijpt het hele punt van een SSD niet, het hele punt is dat een SSD met random I/O veel sneller is. In simpele taal: kleine bestanden. Met sequential I/O (denk: grote bestanden) is een HDD eigenlijk veel beter of in elk geval niet veel slechter.

Ik heb meerdere malen om een AS SSD screenshot gevraagd, daarin kun je je performance goed aan afleiden. Maar als je met ATTO blijft rommelen kan ik je niet verder helpen.

Sorry, ik dacht dat de ATTO benchmark ook OK zou zijn, omdat je aangaf "bijvoorbeeld AS SSD". Maar hij is nu aan het downen.

• nemesis3
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:10:

En... bij dezen dan mijn AS SSD score: http://img337.imageshack.us/img337/6286/asjpg.jpg

Verwijderd

Zijn prima scores. En NCQ werkt op dit moment, waarschijnlijk omdat je controller op RAID staat en niet op IDE. Enig punt is dat je nu de nVidia drivers gebruikt (wat ook moet bij de 'RAID' instelling) en dat je dus mogelijk geen TRIM hebt. Ik heb in elk geval geen informatie gehoord dat nVidia nu ook TRIM support heeft in zijn drivers. Dus ik zou aanraden je controller op IDE te zetten en de microsoft IDE driver te gebruiken.

In je AS SSD screenshot zou je dan ipv nvstor64 'pciide' moeten zien. Je Random 4K read QD64 score neemt dan wel af, naar ~20MB/s. Dat is gevolg van het missen van NCQ, wat IDE mode niet heeft.

Mocht het zo zijn dat nVidia drivers wél TRIM support hebben, dan kun je het beter zo laten. Echter ik vermoed van niet. Met name omdat nVidia geen chipsets meer maakt dus ik niet zo snel zou weten waarom ze in 2009-2011 aan TRIM compatible drivers zouden werken voor iets waar ze toch geen geld meer aan verdienen.

• nemesis3
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:43:
Zijn prima scores. En NCQ werkt op dit moment, waarschijnlijk omdat je controller op RAID staat en niet op IDE. Enig punt is dat je nu de nVidia drivers gebruikt (wat ook moet bij de 'RAID' instelling) en dat je dus mogelijk geen TRIM hebt. Ik heb in elk geval geen informatie gehoord dat nVidia nu ook TRIM support heeft in zijn drivers. Dus ik zou aanraden je controller op IDE te zetten en de microsoft IDE driver te gebruiken.

In je AS SSD screenshot zou je dan ipv nvstor64 'pciide' moeten zien. Je Random 4K read QD64 score neemt dan wel af, naar ~20MB/s. Dat is gevolg van het missen van NCQ, wat IDE mode niet heeft.

Mocht het zo zijn dat nVidia drivers wél TRIM support hebben, dan kun je het beter zo laten. Echter ik vermoed van niet. Met name omdat nVidia geen chipsets meer maakt dus ik niet zo snel zou weten waarom ze in 2009-2011 aan TRIM compatible drivers zouden werken voor iets waar ze toch geen geld meer aan verdienen.
Ja, ik zie nu het verschil met de HDD: http://img694.imageshack.us/img694/4453/as2be.jpg

Op zich ben ik wel tevreden met deze waarden. Tot op heden ben ik, als leek, ervanuit gegaan dat een SSD per definitie altijd 10 to 20 keer zo snel is (mede door een artikel dat ik had gelezen in Computer easy --> bij de kapper, maar dan echt!). Aangezien ze bij Expert ongeveer hetzelfde aangaven, ben ik tot aankoop overgegaan. Gezien deze figures niet ten onrechte, maar ben toch verkeerd / anders voorgelicht.

Verwijderd

Het idee van een SSD is dat die héél goed is in dingen waar een hardeschijf héél slecht in is: random I/O. Met name je systeemschijf voor Windows en geïnstalleerde applicaties en spellen hebben hier baat bij. Een SSD is de grootste performanceverbetering in 10 jaar voor de gemiddelde desktop. Dus is zeker de moeite waard. In vrijwel alle systemen was de hardeschijf de grootste bottleneck. Bij een verse Windows installatie merk je dat nog niet zo, omdat de schijf dan veel sequential I/O kan doen. Maar bij een gebruikte installatie kan je systeem enorm traag worden en dat probleem heb je bij een SSD niet meer; het blijft snel omdat SSDs random I/O enorm snel kunnen verwerken.

De meest extreme verschillen betekent dat een SSD van 100 tot 1000 keer sneller is dan een hardeschijf; dat zijn wel workloads die je alleen met synthetische 'laboratorium' testen kunt produceren. In de praktijk merk je voornamelijk dat het opstarten van Windows veel sneller gaat, het aanklikken van programma's en ook spellen. Doe je geavanceerde dingen zoals virtual machine images, dan hebben die ook enorm veel baat bij SSDs.

Voor grote bestanden zoals dingen die je download, muziek, films en dat soort bestanden is een SSD eigenlijk slechter dan een hardeschijf. Helemaal als je bedenkt dat een hardeschijf per gigabyte véél goedkoper is. Gebruik een SSD dus voor de systeemschijf en een HDD voor massaopslag, bijvoorbeeld zaken die je downloadt.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 18:43:
TRIM is nooit uitgebracht voor de Nvidia drivers.

Dus IDE zal maar gewoon moeten, ik heb zelf ook nog ergens een Nforce plank eens uit het stof gehaald om te kijken hoe en wat. Maar er is bijna niet omheen te komen. Wil je NCQ functies hebben, moet je controller in RAID setting en moet je werken met de Nvidia driver...

Edit:
Nvidia heeft schijnbaar nooit de moeite genomen om AHCI te ondersteunen.

Scroll maar wat verder naar beneden naar de tabelen.
http://techreport.com/articles.x/11212

[ Voor 39% gewijzigd door Swordlord op 21-11-2011 21:00 ]

Pagina: 1