[testcase] Antwerpen en omsteken in het holst van de nacht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 12:56
Goeiemiddag tweakers

Gisteren was ik in een creatieve bui en ben ik 's nachts op jacht gegaan naar enkele toffe beelden. Na uren ronddolen en fotograferen heb ik voor het eerst kunnen zeggen dat ik toch wel enkele foto's testcase-waardig vond!

Dus bij deze, mijn eerste testcase. Allen zijn genomen met mijn 7D + Canon EF-S 17-55 f2.8.
Voor sluitertijden langer dan 30s heb ik een trigger gebruikt met de bulb functie.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6093/6369023245_c70277ed98_z.jpg
#1 - Hangar with car light beams @ Antwerp by night by f0xbe, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6221/6369016901_a60d56f233_z.jpg
#2 - Antwerp Cathedral and Schelde by night by f0xbe, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6038/6369015557_8bd662201b_z.jpg
#3 - Night trails @ E17 Mechelen by f0xbe, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6215/6369013699_dca33452ed_z.jpg
#4 - Electricity pole silhouette by f0xbe, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6094/6369011791_ed780a2987_z.jpg
#5 - Trees on fire (or not) by f0xbe, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6238/6369007807_613ffe5090_z.jpg
#6 - Tree silhouettes (v2) by f0xbe, on Flickr

Alvast bedankt voor het kijken!

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:14

YSK

Je eerste en laatste foto spreken mij het meeste aan. Jammer dat de rest van je serie niet meer in die stijl is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik vind juist foto 2 en 3 mij het meeste aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:31

qless

...vraag maar...

Ik ken geen E17 bij Mechelen...wel een E19 ;)

Jammer dat bij foto #1 de light trail over de hele lengte loopt.

[ Voor 43% gewijzigd door qless op 21-11-2011 10:18 ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
Voor mij doen vooral foto1 en foto5 het. Jammer van dat bordje bij foto5 wel, dat leidt de aandacht iets teveel af. Ik ken verder niks van fotografie, dus kan niet zo een constructieve commentaar geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Antwerpenaar moet ik zeggen dat je nieuwe dingen hebt kunnen vastleggen die je zeker niet als toerist zou zien. Ik ben er zelf al vaak op uit getrokken in onze mooie stad en toch verbaas je me met enkele foto's.

Compositie vind ik over het algemeen sterk.

Nummer 2 vind ik net iets te donker.

Over het algemeen: nette serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:40

Pixeltje

Woo-woohoo!

Foto 4 en 5 vallen een beetje uit de toon; 4 omdat ik het idee heb dat je de verkeerde foto gepost hebt (no offense,) maar vergeleken met de andere foto's doet deze me helemaal niets.

Foto 5 is in potentie een toffe plaat maar ik vind het licht te fel, waardoor heel veel detail rondom de bron wegvalt.

Foto 1: heel tof; kijkt lekker weg en je hebt een prima sfeertje neergezet; past goed bij de industriële achtergrond. Het licht van de voorbij rijdende voertuigen zou je iets mogen dimmen van mij, maar dat is persoonlijk denk ik. Prima foto dus!

Foto 2: Spreekt me erg aan; mooie kleuren, lekker scherp, compositie is prima en de "kijklijn' is leuk neergezet.

Foto 3: netjes, niet bijzonder naar mijn idee maar goed scherp, leuk gedaan en lekker contrast tussen zwart en rood; beetje oversaturated misschien, maar dat kan ik op dit scherm (werk) niet met zekerheid zeggen.

Foto 6; Leuk gedaan, ook deze weer goed scherp en geen/heel weinig ruis, prima! Zou de hooglichten wat dimmen, net als bij foto 1, is persoonlijk ;)

Al met al prima foto's en zeker testcasewaardig, ik zou zelfs foto 2 in het showcase topic posten :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
Bedankt voor jullie commentaar, echt waar: zeer constructief!

@qless, E19, ofcourse.. :)

En dan nu wat zelfreflectie... ;-)

Het verschil in stijl daar ga ik volledig mee akkoord, en kan ik ook verklaren. Ik fotografeer nog niet zo lang, ik zoek mijn eigen stijl nog een beetje. Ik heb van alles een beetje kaas gegeten, ik heb geleerd hoe ik de "clichéfotos" kan reproduceren en probeer daar nu mijn eigen draai aan te geven, wat niet altijd goed lukt ;-)

Foto 2 en 3 zijn zo'n goed voorbeeld van "13-in-een-dozijn-foto", die zijn al lang voor mijn tijd gemaakt en er is dus niks speciaals aan, maar ze zijn wel geslaagd.
Bij de anderen heb ik mijn beeldvorming proberen te nuanceren, maar op compleet andere wijze, met als doel nieuwe dingen te bereiken. Foto 4 en 5 heb ik hier puur in gezet omdat ze anders waren dan de rest, ze staken er bovenuit en ik vond ze wel "iets hebben".

Over het algemeen moet ik objectief gezien ook toegeven dat mijn belichting niet altijd optimaal is. Bij foto 2 heb ik een keuze moeten maken door de (in mijn ogen) lelijke oranje gloed die de hemel bestrijkt en op die manier heel wat aandacht van de details afsnoept of de foto onderbelichten. Ik koos voor de tweede optie. Meer sfeer en minder oranje, maar meer zwart en minder details.
Bij foto 6 heb ik de straatverlichting te vriend genomen en door de foto flink te desatureren een mooi contrasterend resultaat gecreëerd, maar helaas, door de aard van het licht (snel lichtafval) was er weinig silhouet van de bomen te zien. Door de foto te overbelichten zag ik meer van de bomen, maar ging gepaard met verlies van detail onderaan..
Bij foto 5 heb ik de straatverlichting dermate overbelicht, en leek het bosje wel in brand te staan en dat vond ik wel een leuk effect :)

Speciaal om die oranje gloed in te perken ben ik dus naar Mechelen gereden, een stuk snelweg tussen Rumst en Mechelen is daar onverlicht (meestal). Via het industriepark Mechelen-Noord kan je via de berm aan de snelweg foto's nemen: echt een aanrader!! In Nederland is dat niet zo moeilijk maar in België is pas sinds kort de snelweg niet overal verlicht.

Ik heb helaas ook nog geen gekalibreerd scherm (alhoewel mijn macbook pro misschien aardig in de buurt komt?), ik pas de levels "op den tast", zoals ze hier in Antwerpen zeggen, aan ;).

Godzijdank dat ik mijn goedkope DealExtreme camera trigger en mijn iPhone timer bij had, want met de maximum sluitertijd van 30s had ik het met iso 100 niet kunnen halen > sommige foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van bijna 2min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 18:15

Falcon10

Hit it i would !

Aaaah, Antwerpen :)
Eerst vindt ik het al een enorm goede serie, waar je lekker de nachtelijke sfeer in hebt kunnen vastleggen.

1) Zeer geslaagd. Zowel naar kleur als compositie. Het volledige lichtspoor van de wagen vind ik persoonlijk iets minder, maar dat is persoonlijk.

2) Deze vindt ik eerlijk gezegd de minste van de serie. Misschien omdat het een duizend-en-een foto is ? De Antwerpse kathedraal by night vanop linkeroever, al veel gedaan, blijft dessondanks altijd wel leuk, maar verder niets nieuw aan.

3) Prachtig. Het idee van op de pechstrook te staan om deze foto te maken heeft wel wat en maakt hem uniek. Meestal zie je zo'n fotos zonder de pechstrook of vanop een brug. Ik had in elk geval zelf niet graag op die pechstrook gestaan, ook al is het serieus rustiger op de E19 s nachts :)

4) Leuk, hoewel ik hem eerde rin landscape had gemaakt, met enkel de volledige hoogspanningsmast op, en dus zonder de gedoofde verlichtingspaal rechts op de foto. Het extra licht van de autostrade achter de bomen geeft de foto een leuk sfeertje.

5) Origineel ! Ik vermoed aan de Bulo ongeveer aan de afrit Mechelen Noord ? Heel creatief, en mooi hoe je speelt met het felle licht op de achtergrond en de bomen op de voorgrond.

6) Op zich vind ik deze minder speciaal, maar hoe meer je er naar kijkt, hoe leuker hij wordt, ook weer door het leuke gespeel met licht, schaduw, kleur en bomen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
Fout en juist. De schelde is wel degelijk gemaakt vanaf rechteroever, de kaaien waar de schelde een bocht maakt.
En de bomen zijn inderdaad aan BULO in het industriepark Mechelen-Noord ;-)

Ik had al enkele fotos gemaakt van achter de vangrail, en die waren zeker niet mis maar ik was toch nog niet helemaal tevree. Op de terugweg toch nog even op de pechstrook gaan staan voor een beter shot, maar die nacht was het enorm mistig, met een zicht van hooguit 40m dus dat was behoorlijk angstaanjagend... Toch maar de gevaredtiehoek en fluovestje bovengehaald ;-). Bovendien was er op de zaterdagnacht nog bijzonder veel (uitgaans)verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:40

Pixeltje

Woo-woohoo!

florholvoet schreef op maandag 21 november 2011 @ 22:29:

Ik heb helaas ook nog geen gekalibreerd scherm (alhoewel mijn macbook pro misschien aardig in de buurt komt?), ik pas de levels "op den tast", zoals ze hier in Antwerpen zeggen, aan ;).
Dat kun je vergeten ;) heb onlangs mijn mbp scherm gekalibreerd en schrok van het verschil;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke serie met paar prachtplaten!

#1 - Gelijk de mooiste van de serie, top! Enige wat jammer is is dat de lichtstrepen zo wit zijn.

#2 - idee is leuk, maar ik vind de foto te donker.

#3 - Mooie stripes, maar ook deze vind ik iets te donker.

#4 - Deze vind ik qua compo niet zo geslaagd. Daarnaast vraag ik mij af: is de foto scheef of valt de paal bijna om?

#5 - Interessante plaat. Ik denk dat hij nog wat interessanter was als je wat meer afstand van de boom had genopmen, en daardoor langere schaduwen had kunnen creeeren.

#6 - Deze vind ik niet zo heel geslaagd; ik houd niet van de roze kleurtinten.
Pagina: 1