Toon posts:

hoe ubuntu te deinstalleren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.001 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met Linux kan ik helaas toch niet de workflow realiseren zoals ik die onder windows had. nu probeer ik windows te installeren maar de pc wil niet meer booten vanaf dvd of usb stick .

ik heb ook al een paar keer een bios reset uitgevoerd door de JBAT1 kort te sluiten.

Kon keurig de bootvolgorde aanpassen maar na opstarten blijft ubuntu hardnekkig opkomen en de usb en dvd worden lekker genegeerd.:(

sorry om het te zeggen maar voor mij begint ubuntu nu bijna virus achtige proporties te krijgen die zich eenmaal genesteld niet meer vrijwillig wil laten verwijderen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Wat is er zo ingewikkeld aan het formatteren van een hardeschijf, als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?

See you in another life, brother.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:41
ubuntu heeft echt geen controle over je bios. Als je de boot volgorde goed hebt ingesteld (dus usb en/of dvd eerst en dan pas hd), dan kan ik niet anders concluderen dan er iets mis is met je boot medium.

Nogmaals, ubuntu komt pas in beeld nadat je systeem van de hd gaat booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 12:30

killercow

eth0

Hos,

Je moet gewoon tegen windows vertellen dat hij zn master boot record moet repairen.

http://www.microsoft.com/...cons_fixmbr.mspx?mfr=true

To be honest, windows doet precies het zelfde, weinig met virus te maken, meer met te weinig kennis van hoe t een en ander werkt op dat nivo. Dat je pc de usb en dvd negeer hangt van je bios instellingen af, niet van ubuntu.

De installer van Ubntu snapt echter wel dat er verschillende Os-en bestaan. De windows installer blijft dit echter hardnekkig negeren, waardoor je nu dus zonder knopje zit om dit te fixen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 23:03
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:37:
sorry om het te zeggen maar voor mij begint ubuntu nu bijna virus achtige proporties te krijgen die zich eenmaal genesteld niet meer vrijwillig wil laten verwijderen :(
Mooi is dat - je hebt blijkbaar niet de nodige kennis om je computer terug van Windows te voorzien, dus begin je lekker maar Ubuntu af te breken...

En verder:
zie post van "borft"

Sjonge... |:(

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog helemaal geen windows geinstalleerd. ik was kaal begonnen met ubuntu.

maar als ik de bootvolgorde aanpas en met ubuntu usb weer wil opstarten zoals ik het toendertijd ook geinstalleerd heb dan wordt die compleet genegeerd nu.

en als het niet ubuntu is die toch een andere bootvolgorde dan de bios wil hanteren wat kan het dan nog meer zijn dat hier een rol in kan spelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-10 16:18
F10 / F12 / F2

probeer het eens zal vast wel ergens een boot menu bij zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-10 16:29

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:49:
maar als ik de bootvolgorde aanpas en met ubuntu usb weer wil opstarten zoals ik het toendertijd ook geinstalleerd heb dan wordt die compleet genegeerd nu.
Je moet die USB-stick ook niet vanuit Ubuntu opstarten. Is je stick überhaupt wel bootable?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hhoekstra schreef op zondag 20 november 2011 @ 14:51:
F10 / F12 / F2

probeer het eens zal vast wel ergens een boot menu bij zitten. :)
aangezien dat al helemaal niet opkwam dat ik naar bootmenu kon (en het is F2 in mijn geval) heb ik de JBAT1 jumpers moeten kortsluiten om weer in de bios te kunnen komen. dat lukte dan ook en kon ik ook de bootsequence aanpassen, alleen wordt het niet gepakt om de een of andere reden ?

en yep Foolski ik had ook moeten beginnen met een bootable usb stick om ubuntu geinstalleerd te krijgen. met dezelfde usb stick wil die nu niet meer opstarten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ubuntu doet niets met je BIOS, dat moet je toch echt als gebruiker doen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:01:
Ubuntu doet niets met je BIOS, dat moet je toch echt als gebruiker doen.
vreemd, hoe kan het dan komen dat ik uberhaupt niet meer de optie krijg om op F2 te drukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel01
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-10 15:14
Hoi heb je toevallig een externe Harddisk aan 1 van je usb poorten hangen? Die los koppelen voor het booten wilt wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 14:13
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:05:
[...]

vreemd, hoe kan het dan komen dat ik uberhaupt niet meer de optie krijg om op F2 te drukken ?
Heeft niets met je OS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

trek desnoods je hdd eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Laatst online: 04-10 16:29

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou ook eens kijken of er een update voor je bios is. Als je settings niet opgeslagen worden en je steeds je bios moet resetten om in je boot-menu te kunnen komen, is er daarmee imo iets gaars aan de hand.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:59
Doe anders even vanuit je bios een reset to defaults. Check daarna of je dvd/usb wel bootable is op een andere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:05:
[...]

Kennelijk heb je zelf iets vernaggeld?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 01-10 15:01
Met een asus moederbord heb ik een keer gehad dat ik de bootvolgorde zo moest instellen. Omdat hij de volgorde anders niet pakte.
Volgorde instellen hoe je die wilt hebben, in de bios.(en saven).
Dan booten, en direct weer naar de bios, de volgorde weer kontroleren(weer saven), rebooten.
Met deze volgorde werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf een pc in elkaar geknutseld met een msi h67ma-e35 moederbord. daar werkt het kennelijk allemaal wat anders dan bij asus. ga zo maar eens een nieuwe bootusb maken en kijken of het dan wel wil werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangezien inmiddels duidelijk is dat dit niks met het OS te maken heeft maar alleen met de BIOS kunnen we dit topic wel sluiten. Open vooral een nieuw topic in een toepasselijk board als je er niet uit komt. Misschien heb je nog iets aan: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien per ongeluk de uefi boot files van ubuntu 11.10 in de bios geladen, moederbord handleiding nakijken hoe je hier uit geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyMiel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 22:16
Dit
Lijkt erop dat je met de ubuntu usb stick probeert te booten. In dat geval kom je inderdaad weer terecht in een ubuntu omgeving. Als dat zo is, probeer dan van een windows cd op te starten en dan daarmee je hard disk te formatteren en windows te installeren.

Er is eigenlijk niet zoiets als een operating system deinstalleren, tenmminste niet zoals je een programma deinstalleert. Je verwijdert/formatteerd gewoon de partitie waar het os opstaat en zet er iets nieuws overheen. Dit is hetzelfde of het OS nu Windows, Mac OS X, Linux of iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben al een heel stuk verder. 1 van de aspecten waarom ik mijn nieuwe pc niet van dvd kon starten was omdat die niet op mijn nieuwe usb toetsenbord reageerde. met mijn oude toetsenbord lukte het wel en heb nu ook de juiste ingang voor het usb toetsenbord gevonden wat kennelijk niet elke usb ingang kan zijn.

en de ubuntu omgeving van de usb stick is wel wezenlijk anders aangezien daar geen inlog op zit en op mijn geinstalleerde versie wel dus het verschil is wel zichtbaar.

de dvd van windows start nu op maar ik kan de ubuntu partitie of andere partities die ik met de ubuntu startup heb gemaakt niet opnieuw formateren. denk dat de mbr dusdanig anders is dat windows er geen kaas meer van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Format gewoon je HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Partities wissen en nieuwe aanmaken. Windows kan niets met ext4 partities en formatteren zou de installer doen denken dat het al een Windows compatible file system is. Dat is het niet, dus weigert het dienst. Klik op Meer Opties oid om partities te kunnen verwijderen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Hero Of Time schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:08:
Partities wissen en nieuwe aanmaken. Windows kan niets met ext4 partities en formatteren zou de installer doen denken dat het al een Windows compatible file system is. Dat is het niet, dus weigert het dienst. Klik op Meer Opties oid om partities te kunnen verwijderen.
Helpt niet. Je moet je MBR overschrijven.

Aan TS: gewoon Windows CD (of DVD, waar komt Windows tegenwoordig op?) erin en ervan booten.

Eventueel; om linux "eraf" te halen, vanuit Ubuntu het commando:
code:
1
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=446 bs=1

Maar, heeft weinig nut. Het enige wat je ermee opschiet is dat je PC, in plaats van Linux (of eigenlijk; in plaats van GRUB) te starten, de melding "No operating system found" zal geven :P

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:08:
yeps dat was het, ik probeerde eerst te herformateren maar na verwijderen en opnieuw aanmaken ging het goed.

Wat ik wel verassend vind van linux is dat je helemaal niks hoeft te doen om netwerkinstellingen in te stellen. je bent direct online :) nu met windows begint dat ding meteen te miepen dat hij niks kan vinden, waarom kan windows dat ook niet automatisch doen net zoals linux ? maar ja dat is eigenlijk weer een nieuwe vraag O-)
Nu maar weer eens op mijn oude pc kijken hoe dat ingesteld stond |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Rainmaker schreef op zondag 20 november 2011 @ 22:11:
[...]

Helpt niet. Je moet je MBR overschrijven.
Dat doet Windows voor je als je 'm installeert. En daar heb je geldige partities voor nodig op je schijf, dus dien je niet geschikte partities weg te gooien. Er is geen enkele reden waarom je handmatig je MBR zou moeten schrijven. We leven anno 2011, niet 1960.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

echt niks meer met NOS te maken

[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20-11-2011 23:21 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.