temperatuurgeregelde fan :(

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mijn mobo heeft een functie dat als de cpu temp <30 graden dat ie hem uitzet. Normaal heb ik altijd mn }:O draaien dus is ie altijd wel > 30graden. Wegen omstandigheden heb ik nu een tijdje geen }:O draaien en wordt mn cpu aldoor rond de 30 graden, dus een tijdje 27 graden -> fan UIT. Dan wordt ie langzaam warm, 30g -> fan AAN, koelt ie weer af enz..

kortom ik wordt helemaal gek van die fan die om de 5 minuten aan gaat en even later weer uit. Kan ik daar ook wat aan doen? Zodat ie altijd aan staat bijv.? In de bios kan ik er niks over instellen.. kan het misschien met een progje in windows ofzo?

mn mobo is een super socket 7 ding; DFI P5BV3+ rev. C (via MVP3 chipset).

Ik kan natuurlijk wel de fan rechtsreeks aansluiten op de voeding maar dan moet ik het kabeltje doorknippen enzo.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhmz...
Koetju weer draaien :)
Of overklokken, dan wordt ie vast warmer...

maar 'k neem aan dat het een bios optie is, doet ie dat ook als je in dos zit ?
zo niet, dan is het een windows proggie, en moet het ergens in je windows zitten. Anders moet het echt in je bios staan, of anders je mobo boekie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38
Heb ik ook gehad. Voer je het voltage een beetje op of ga je overclocken...

Ik heb het toen opgelost door die System Health monitor te installeren.

• Palomar
  • Niet online
nee.. in de bios staat niet zo'n optie.. wel allerlei opties om alarm af te laten gaan bij > 50graden enzo.. in het mobo boekje staat ook heel trots vermeld: 'Automatic Fan Control'.. maar niet hoe ik het uit kan zetten :(. Ik heb geen windows progje geinstalleerd, dus daar kan het niet aan liggen..

Ik heb zo een idee dat dit gewoon een 'feature' van het moederbord is waar je verder niks aan kan veranderen.. |:(

• Palomar
  • Niet online
Op donderdag 22 maart 2001 10:39 schreef _JGC_ het volgende:
Heb ik ook gehad. Voer je het voltage een beetje op of ga je overclocken...

Ik heb het toen opgelost door die System Health monitor te installeren.
Kun je het daar wel mee uitzetten? Dat progje doet het bij mij alleen niet (onder win2K).. maar op screenshots drvan zag ik geen opties om het uit te zetten.. maar dat kan dus WEL?

• _JGC_
Bij mij is het zo dat zodra ik het progje start dat de fan gaat draaien. Voor w2k heb je overigens de NT4 versie nodig.

• _JGC_
Nog een tip:
Waarschijnlijk gebruik je je AGP fan header op dat bord toch niet, dus plaats em daarop. Gaat ie ook direct minder toeren draaien, dus weer iets stiller.

BTW: Ik gebruik gewoon een 12V canon 80mm fan die nu op 7V draait, en hij koelt best :) en lawaai maken dat ie doet (NOT)
Pagina: 1