Boeken beheren, suggesties voor software

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:24
Een vriendin van mij heeft een hele collectie boeken en zoekt daarvoor een programma waarmee ze die kan beheren.
Nu heb ik ooit eens een (ik meen open source) programma gezien die en dmv de barcode, of dmv de ISBN code boeken kon invoeren (soort DVD profiler maar dan voor boeken)

Collectorz.com Book Collector heb ik al door gegeven, maar is er een freeware programma die zo'n beetje hetzelfde doet?

Heel uitgebreid hoeft het niet te zijn, maar het kunnen invoeren dmv streepjescode (met behulp van haar gsm & Android) of ISBN zou een fijne optie zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 05:04
Je zou is kunnen kijken naar Data Crow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-03 20:52
Calibre is voor ebooks, maar daar kan je volgens mij ook ISBN invullen:
http://calibre-ebook.com/about#features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Calibre :Y

Je kan dan ook een lijst ISBN's opgeven. Er zijn trouwens vast betere tools voor uitleenadministratie (edit dan zou je wel wat extra velden kunnen aanmaken: uitgeleend ja/nee, datum, aan wie), maar voor papieren boeken voldoet het prima (en voor ebooks is het een must-have).

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 20-11-2011 14:18 . Reden: extra velden ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wij hebben een aantal jaren geleden een vrij groot aantal boeken geërfd. Zonder meer uit het hoofd weten wat we in huis hadden (inclusief wat we al hadden) was toen niet of nauwelijks meer mogelijk, we realiseerden ons vanaf dat moment dat we meer dan duizend titels hadden.
Ik heb ze toen allemaal in een Exel-file gezet. In kolommen titel, schrijver (afzonderlijk op voor- en achternaam), categorie (romans, wetenschap, techniek, reizen etc.) en plaatsing (welke boekenkast, woonkamer of zolder en welke plank). Uiteraard uit te breiden met meer kolomen zoals ISBN.
Bevalt ons uitstekend, je kunt gewoon alfabetisch sorteren op een willekeurige kolom en in een oogwenk vind je waar je naar op zoek was.
Eénmalige grote klus, maar die heb je ook bij een speciaal hiervoor gemaakt programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn boeken staan gewoon op alfabet (schrijver) in de kast(en). De non-fictie beslaat nog geen hele kast, en staat gegroepeerd per onderwerp. Prima werkzaam, zolang je anderen geen kopie van je collectie hoeft te geven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als je een grote collectie hebt is de enige realistische optie een programma dat werkt met ISBN-nummers, en dan ook nog eens een grote database heeft. Er zijn veel tools die bijvoorbeeld de database van Amazon gebruiken, maar dan heb je een probleem met out-of-print en minder courante boeken (bijvoorbeeld veel Nederlandse literatuur). Het enige programma wat voor mij aan die eisen voldeed was (jawel) Collectorz.com Book Collector, wat 90%-95% van mijn boeken aan de hand van ISBN herkende. Hoe Calibre werkt met 'fysieke' boeken weet ik niet, ik denk dat ik het destijds niet heb geprobeerd omdat het als e-book manager staat omschreven.

[ Voor 8% gewijzigd door Cocytus op 20-11-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52211

Cocytus schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:57:
dan heb je een probleem met out-of-print en minder courante boeken
Er zijn net zo goed hopen boeken die geen ISBN hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-06 07:49

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Wat wil ze precies 'beheren'?
Gewoon weten wat ze heeft, of ook een uitleen registratie en dergelijke?

www.goodreads.com is een erg prettige site om bij te houden wat je gelezen hebt, wat je er van vond, wat je nog wil lezen en suggesties gebaseerd op wat je gelezen hebt :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Anoniem: 52211 schreef op zondag 20 november 2011 @ 16:02:
[...]

Er zijn net zo goed hopen boeken die geen ISBN hebben.
Ik denk dat elk boek dat de afgelopen 40 jaar in de boekwinkel heeft gelegen een ISBN-nummer heeft (ook herdrukken van oudere werken hebben immers een ISBN-nummer gekregen). Alleen in het VK hebben ze nog een tijdje hun eigen SBN gebruikt. Het fijne van de Bookcollectorz.com database is trouwens dat je niet alléén op ISBN kunt zoeken (al werkt dat wel het snelst en betrouwbaarst), maar ook op auteur, titel, enzovoort. Anders rest nog altijd handmatige invoer, maar ik denk dat je dat met hun database tot een minimum kunt beperken. Of je moet wel een héél aparte collectie hebben, maar als je collectie uit zeldzame 19e-eeuwse boeken bestaat ga je denk ik sowieso niet op GoT vragen met welke software je die kunt beheren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cocytus op 20-11-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Spike_wolf schreef op zondag 20 november 2011 @ 16:08:
Wat wil ze precies 'beheren'?
Gewoon weten wat ze heeft, of ook een uitleen registratie en dergelijke?

www.goodreads.com is een erg prettige site om bij te houden wat je gelezen hebt, wat je er van vond, wat je nog wil lezen en suggesties gebaseerd op wat je gelezen hebt :)
Gewoon wat ze heeft.
Hoeft dus niet zo heel uitgebreid te zijn.
Eenvoudig invoeren zou wel fijn zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit heeft meer met Software te maken dan specifiek boeken ;) Daarom SG >> CSA

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Ik heb Datacrow geprobeerd.
Het ziet er goed uit en werkt eenvoudig. Alleen jammer dat je niet kan invoeren dmv je telefoon maar het zoeken dmv ISBN gaat ook gemakkelijk.

Ze is het nu zelf ook aan het proberen en ze is er op het moment over te spreken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

De importfunctie of itemimport (datacrow/toolsmenu) heb ik proberen te begrijpen maar kom er niet uit.
Ik heb geprobeerd met $.csv of $.txt of $.docx met daarin een veld met als eerste titel = ISBN13 en daaromder de lijst van nr die hij online moet opzoeken en toevoegen in programma. maar ik krijg lege regels. In het programma heb ik veld ISBN13 naar ISBN13 ingesteld. maar ik krijg lege database?! Wat doe ik fout???! Of kan het niet een bulkimport?!
Heb al gegoogled maar geen info over bulk import te vinden?!
Ben ik genoodzaakt alle isbn op te zoeken en een voor een te importeren?

[ Voor 12% gewijzigd door digidokter.net op 19-02-2017 12:09 ]

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je zegt niet concreet wat je nu met welke functie probeert. Niet de Add books by ISBN-functie? Copy, paste, klaar? Zojuist geprobeerd, werkte redelijk (als in: ik moest achteraf nogmaals in bulk metadata ophalen voor een betere match).

Alternatieve omweg: [google=calibre csv import] -> 1e hit ->
write a macro in Excel or knock up your own standalone exe/script to create a directory structure of fake books named to match your calibre regex for each row in the csv. Each "book" could just be an empty text file. Then just bulk import to Calibre, and use the "Remove format" menu option to delete the fake book formats, and do a metadata retrieval to populate descriptions, covers etc.
[...]of

You would want to test it on a single book first (I've never used the command line myself) but if you had title in column A and author in column B the formula could look something like this:
=CONCATENATE("calibredb.exe -e -authors """&B1&""" -title """&A1&"""")

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 19-02-2017 09:00 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

F_J_K schreef op zondag 19 februari 2017 @ 08:59:
Je zegt niet concreet wat je nu met welke functie probeert. Niet de Add books by ISBN-functie? Copy, paste, klaar? Zojuist geprobeerd, werkte redelijk (als in: ik moest achteraf nogmaals in bulk metadata ophalen voor een betere match).

Alternatieve omweg: [google=calibre csv import] -> 1e hit ->
[...]
Nee, de csv bevat alleen ISBN13 nummers:\in veld1 (kolom1)
Ik weet niet hoe datacrow werkt maar hoopte dat hij de overige velden online (bol.com) zou ophalen?!

[ Voor 1% gewijzigd door digidokter.net op 19-02-2017 12:30 . Reden: veld ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah, datacrow. Dat stond er net nog niet en er werden ook andere tools besproken :P Nooit gebruikt, dus daar kan ik niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

F_J_K schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:31:
Ah, datacrow. Dat stond er net nog niet en er werden ook andere tools besproken :P Nooit gebruikt, dus daar kan ik niet mee helpen.
Maar ik ben nu ook bezig met calibre te proberen:
Heb boek import adh van ISBN van klembord gepaste.
Alle providers geselecteerd:
Resultaat is nu alle boeken zijn onbekend. :(
Nu is hij bezig met metadata ophalen?! Wellicht komt hier iets uit?! Even afwachten...:)

Vraagje aan @FJK:
Kan je ook bij calibre van bol.com metadata ophalen, zo ja hoe werkt dat?!

Update:
van de 119 boeken zijn er maar 7 herkend de rest is niet herkend. :(
Zie log:
https://paste.ubuntu.com/24026378/
********************************************************************************

[ Voor 25% gewijzigd door digidokter.net op 19-02-2017 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Er zijn metadata source plugins voor diverse boekensites, waaronder Bol.com, installeer dus die van Bol Nederland (en desgewenst ook andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

F_J_K schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:29:
Er zijn metadata source plugins voor diverse boekensites, waaronder Bol.com, installeer dus die van Bol Nederland (en desgewenst ook andere).
OK dank! _/-\o_
De nieuwsbrieven vreten veel processorkracht!! zit op 400% met mijn quad core!
Verder is alles gelukt!
Thanks FJK _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door digidokter.net op 19-02-2017 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1021927

Beste,

Ik ben op zoek naar een gratis programma om de inhoud van de boeken van de club te catalogeren.
De meeste Bibliotheek programma's zijn goed om titels schrijvers en uitgevers op te slaan.
Maar bij ons gaat het over boeken met bv 250 verschillende vissen. Het is de bedoeling dat ik een vis kan opzoeken en nadien een lijst krijg in welke boeken deze vis wordt besproken.
Kan er iemand mij hierbij helpen

Jan Bekaert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

@Anoniem: 1021927 Klinkt alsof je beter een maatwerk database kunt maken. Excel zou al voldoen denk ik, met wat verticaal.zoeken.

Als je dat gaat doen, ajb overigens in een los eigen topic (en daarbij alvast een eigen opzet).

Pagina: 1