AUX temperatuur hoog, USB poorten 'knipperen'...

Pagina: 1
Acties:

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb iets vreemds de laatste tijd en ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.

Allereerst is er een AUX temperatuur die bij het opstarten 67 graden is, maar al heel gauw op 88 zit.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/28i9ru1.png

Dat is toch al zo lang ik me kan herinneren. Waar is die AUX temperatuur van? De videokaart? De fan van de videokaart (een HD5730 als ik me niet vergis) draait wel. Ik heb er eerder geen aandacht aan besteedt, omdat er bij andere pc's wel vaker vreemde waardes opdoken bij de AUX. Maar hier vind ik het vreemd dat de waardes veranderen, alsof het echte waardes zijn.

En de laatste tijd is er dus ook iets vreemds aan de hand met mijn USB poorten. Ik heb verder niks nieuws ingestoken of uitgetrokken, maar zo nu en dan valt mijn USB toetsenbord uit. Ik moet hem dan in een andere poort steken, en dan doet hij het weer. Misschien dat het met elkaar te maken heeft?

Wie heeft er ervaring met dit soort problemen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:28

Nemesizz

Untouchable

Je zet er helaas niet bij welk moederbord je precies hebt.
Maar goed, AUX is bij sommige moederborden een niet-aanwezige sensor. Dit heb ik op een paar borden al gezien (AMD platform metname). AUX temperaturen komen dan ook totaal niet voor in het BIOS, maar programma's als Speedfan kunnen soms die "spook sensoren" wel zien en geven dus een willekeurige waarde (meestal een hoge temperatuur).

Check dus je BIOS of je daar ergens een temp zien met dezelfde waarde als AUX, zie je die niet, is het gewoon een "spook sensor".

Dat je USB poorten uitvallen, kan te maken hebben met powermanagement van Windows. Even het energie beheer aanpassen en zorgen dat Windows de USB poorten niet mag uitschakelen om energie te besparen.

• Verstekbakker
  • Niet online
Nemesizz schreef op zondag 20 november 2011 @ 11:23:
Je zet er helaas niet bij welk moederbord je precies hebt.
Maar goed, AUX is bij sommige moederborden een niet-aanwezige sensor. Dit heb ik op een paar borden al gezien (AMD platform metname). AUX temperaturen komen dan ook totaal niet voor in het BIOS, maar programma's als Speedfan kunnen soms die "spook sensoren" wel zien en geven dus een willekeurige waarde (meestal een hoge temperatuur).

Check dus je BIOS of je daar ergens een temp zien met dezelfde waarde als AUX, zie je die niet, is het gewoon een "spook sensor".

Dat je USB poorten uitvallen, kan te maken hebben met powermanagement van Windows. Even het energie beheer aanpassen en zorgen dat Windows de USB poorten niet mag uitschakelen om energie te besparen.
Ja ik had gisteravond eigenlijk even moeten kijken, maar ik besloot dat voor vandaag te laten, want het was al laat.

Het moederbord:

Asus P5P41TD met biosversie 0505 build 08/06/10.
Processor: Intel C2Q Q8400 2,66GHz
Geheugen: 8192 MB (4x 2GB Team Elite op 1333)
Video: ATI Radeon HD5830

Het uitvallen van de poorten is volgens mij niets van powermanagement, want het gebeurt op een vreemde manier. Alsof er stroomtekort is ofzo. Het toetsenbord kan dan bijvoorbeeld het caps-lock lampje niet meer aan krijgen wanneer de toetsverlichting (Logitech G110 heeft verlichte toetsen) aan staat of zoiets geks...

Rotte voeding misschien? Hoe kan ik zoiets testen?

Verwijderd

Gebruik HWMonitor, die is duidelijker en maak je geen zorgen, heb ik ook als ik speedfan run.
Verder probeer je KB op een ander PC als het kan, het is je KB denk ik, aan je voeding ligt het niet iig en kijk in device manager of de usb poorten correct werken.

start --> control panel --> administrative tools --> computer management --> device manager --> r.click op alle usb poorten --> properties/eigenschappen en test de usb poorten.

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:12
Speedfan geeft op mijn Asus P5 standaard een AUX waarde van 119, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Anders had er allang brand uitgebroken.

Enige wat ik wel raar vind, is dat de temperatuur dus wel schommelt. Mijn waarde staat continue op 119, dus zowel min, max als mean.

• Verstekbakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 november 2011 @ 09:14:
Gebruik HWMonitor, die is duidelijker en maak je geen zorgen, heb ik ook als ik speedfan run.
Verder probeer je KB op een ander PC als het kan, het is je KB denk ik, aan je voeding ligt het niet iig en kijk in device manager of de usb poorten correct werken.

start --> control panel --> administrative tools --> computer management --> device manager --> r.click op alle usb poorten --> properties/eigenschappen en test de usb poorten.
Nergens conflicten te zien met mijn USB's. Het is ook moeilijk te testen door het bord te wisselen, hij doet het uitvallen 'af en toe'. Volgens mij meestal als ik opstart, maar weet niet zeker meer...

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/33fddw1.png
Bartvw schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:17:
Speedfan geeft op mijn Asus P5 standaard een AUX waarde van 119, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Anders had er allang brand uitgebroken.

Enige wat ik wel raar vind, is dat de temperatuur dus wel schommelt. Mijn waarde staat continue op 119, dus zowel min, max als mean.
Ja daarom wekt het argwaan bij mij. Ik heb op mijn vorige moederbord ook steeds rare waardes gehad (-48 bijv.), maar die bleven constant.

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
heb je fans met een fancontroller?
Dan zou je namelijk even een testje kunnen doen. Zet alle fans uit en kijk in hwmonitor. Als de temperaturen van je cores gaan stijgen en die AUX gaat mee stijgen dan is dat idd een sensor. Anders is het gewoon niets.
Overigens zou het gerust kunnen dat die temperatuur gewoon niet klopt en het een heel ander sensor is of iets dergelijks. Komt wel vaker voor.

ik zou dat usb probleem niet zo snel relateren aan die hoge temperatuur sensor.

Always look on the bright side of life.

• Verstekbakker
  • Niet online
clifdon schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 00:23:
heb je fans met een fancontroller?
Dan zou je namelijk even een testje kunnen doen. Zet alle fans uit en kijk in hwmonitor. Als de temperaturen van je cores gaan stijgen en die AUX gaat mee stijgen dan is dat idd een sensor. Anders is het gewoon niets.
Overigens zou het gerust kunnen dat die temperatuur gewoon niet klopt en het een heel ander sensor is of iets dergelijks. Komt wel vaker voor.

ik zou dat usb probleem niet zo snel relateren aan die hoge temperatuur sensor.
Geen controller, heb in het BIOS aangegeven dat hij het zelf maar uitzoekt, dus als het te warm wordt moet hij harder. Heb wel de melding voor de CPU-fan moeten uitzetten, omdat hij de hele tijd zeikte dat het te langzaam draaide.

Verder zitten er 5 of 6 '12cm' casefans in die kast (heb ze er zelf niet ingezet, zaten er al in), dus oververhitting lijkt me heel sterk ook, maar je weet het natuurlijk maar nooit...

Vanaf nu ga ik dus de AUX gewoon negeren. Daar zal het probleem dan wel niet vandaan komen.

Na wat intensief Googlewerk ben ik wel op het spoor gekomen van mensen die klagen over dat de USB niet genoeg stroom kan leveren voor het G110 toetsenbord. Kan dat? Ook dit herken ik eigenlijk wel. Jammer dat nergens de uiteindelijke oplossing staat beschreven. Het zou jammer zijn als hij stuk is, vond het een duur grapje voor een toetsenbord. De lay-out van het ding is perfect...

Verwijderd

Verstekbakker schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:44:
[...]

Nergens conflicten te zien met mijn USB's. Het is ook moeilijk te testen door het bord te wisselen,
Wat is er moeilijk aan om je keyboard op een ander PC te proberen (ik heb het niet over je moederbord hoor) je kan het ook op een laptop proberen.
Ik denk toch dat het je keyboard is en idd zet die auxtin = ? AUXiliary Temperature INput ? uit je hoofd, het is vals reading denk ik. Kan je die g110 omruilen? garantie? Of terug sturen naar Logitech voor een nieuwe.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2011 02:24 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 02:15:
[...]

Wat is er moeilijk aan om je keyboard op een ander PC te proberen (ik heb het niet over je moederbord hoor) je kan het ook op een laptop proberen.
Ik denk toch dat het je keyboard is en idd zet die auxtin = ? AUXiliary Temperature INput ? uit je hoofd, het is vals reading denk ik. Kan je die g110 omruilen? garantie? Of terug sturen naar Logitech voor een nieuwe.
Moeilijk omdat het probleem niet altijd voorkomt en wisselen van usb poort helpt soms ook gewoon. Dan zou ik het bord dus een hele maand moeten uitproberen tot ik het op een andere pc/laptop ook merk, dat is een beetje moeilijk dus.

Met het probleem naar Logitech zit in de planning, maar eerst zeker weten dat het probleem niet aan mijn pc ligt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verstekbakker op 22-11-2011 02:56 ]

Pagina: 1