Clean install SnowLep met CD die met MBP kwam - mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Hallo,

een snelle vraag, ik kon het niet vinden met mijn zoekopdrachten toen ik Googlede (zal waarschijnlijk aan mijn zoektermen hebben gelegen), maar ik wil graag een 100% clean install doen van Snow Leopard (heb ik nu ook al op m'n MBP), maar vroeg me af of dit te doen is met de CD die met m'n MBP kwam, aangezien dat niet zo'n fancy ding met dat prestigieusze dier erop is.

Werkt de CD die met m'n MBP kwam precies hetzelfde als de retail Snow Leopard CD?
Ik wil niet upgraden naar Lion na alle negatieve dingen die ik er over gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je geeft niet aan welke MBP je hebt, en ook niet welke installatiemedia is meegeleverd. Ik kan dus niet zeggen of je zonder meer SL op je MBP kunt installeren.

Opties:

1. Je hebt Leopard (of ouder) meegeleverd gekregen. Je zult SL moeten kopen, met die installatie-cd kun je SL installeren.

2. Je hebt SL gekocht of meegeleverd gekregen.
Je kunt SL zonder meer opnieuw installeren. Of vanaf de SL-cd of vanaf de installatiemedia.

3. Je hebt Lion meegeleverd.
Je kunt SL niet installeren, zonder dat je het installatiemedium bemachtigt.

Overigens, alleen de installatiemedia bevatten de additionele software van iLife.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWouter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-08-2024
De DVD's die je bij je Macbook meegeleverd krijgt zijn inderdaad niet fancy. De fancy DVD's zijn degene die je los koopt in de Apple Store. Meestal zijn ze grijs en staat er met een soort van klein lettertype op voor welk soort Mac het is en welke versie het is. Als er 10.6.x op staat heb je Snow Leopard, 10.7 Lion, 10.5.x Leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
Aangezien je inderdaad niet in je TS aangeeft welke versie je hebt ga ik er maar vanuit dat je een MBP 13" 2010 versie hebt (aan je posthistory te zien).

Deze werden geleverd met 2 grijze schrijven waaronder 1 install disk (os x 10.6) en 1 software install disk met het ilife pakket erop. Om een clean install van SL te kunnen doen, kun je simpelweg doen wat er op het installatie schijfje staat gedrukt... ' press c when starting'. Door de C knop ingedrukt te houden start je mac op vanaf de installatie schijf je kun je een nieuwe installtie starten.

Vergeet niet om schijfhulpprogramma bijvoorbeeld voor de installatie te gebruiken om je huidige partitie te formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En misschien nog wel t belangrijkste. Waarom niet upgraden naar Lion? Ik ben benieuwd welke negatieve dingen heb je er over gehoord? Zelf geen enkel probleem namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
k5052 schreef op zondag 20 november 2011 @ 00:59:
Aangezien je inderdaad niet in je TS aangeeft welke versie je hebt ga ik er maar vanuit dat je een MBP 13" 2010 versie hebt (aan je posthistory te zien).

Deze werden geleverd met 2 grijze schrijven waaronder 1 install disk (os x 10.6) en 1 software install disk met het ilife pakket erop. Om een clean install van SL te kunnen doen, kun je simpelweg doen wat er op het installatie schijfje staat gedrukt... ' press c when starting'. Door de C knop ingedrukt te houden start je mac op vanaf de installatie schijf je kun je een nieuwe installtie starten.

Vergeet niet om schijfhulpprogramma bijvoorbeeld voor de installatie te gebruiken om je huidige partitie te formatteren.
Perfect gezien! Ik denk dat mijn vraag niet super duidelijk was, maar dit was wel een goed antwoord.
De vraag is eigenlijk gewoon: is de SL DVD die met m'n MBP kwam (die grijze) identiek aan degene uit de winkel. Lijkt zo te zijn, dus bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Tijmendal schreef op zondag 20 november 2011 @ 12:19:
De vraag is eigenlijk gewoon: is de SL DVD die met m'n MBP kwam (die grijze) identiek aan degene uit de winkel. Lijkt zo te zijn, dus bedankt!
Neen, die is niet identiek als de retail-schijf die je in de winkel koopt. Vaak zijn de meegeleverde discs voorzien van extra drivers die specifiek voor jouw hardware nodig zijn. Ik heb grote problemen gehad toen ik mijn iMac wilde herinstalleren en daarvoor de door mij aangeschafte upgrade SL gebruikte in plaats van de meegeleverde Leopard. Misschien dat dat bij MacBooks iets anders ligt, maar bij de iMac was dat zeker het geval.

Daarnaast krijg je op je meegeleverde media iLife en nog wat extra apps die je op de retail-schijf niet vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-10 11:14
Onjuist. Je maakt het eigenlijk allemaal maar moeilijker voor TS. De grijze discs zijn hetzelfde als de retail discs op 1 uitzondering na: ze zijn specifiek bedoeld voor de desbetreffende modellen waarmee ze geleverd worden. Dit houdt in dat je niet klakkeloos je eigen 'grijze' schijf met SL kunt gebruiken op een iMac als je een Macbook Pro install disk gebruikt.

Verder bevat de tweede software install schijf inderdaad iLife en wat diagnostic software, wat niet deel uit maakt van het originele OS.

edit: om het duidelijk te maken. Het gaat om de aanname in je post wat aangeeft dat er extra drivers bij zitten voor het desbetreffende apparaat. Dit is onjuist, er zitten namelijk minder drivers bij, namelijk alleen de drivers/kext files bij die specifiek voor 1 apparaat zijn in tegenstelling tot meerdere drivers/kext files voor alle Apple ondersteunde apparaten op de retail disk. Verdere discussie wie het wel juist of niet juist uitlegt aan TS is overbodig en offtopic naar mijn mening.

[ Voor 32% gewijzigd door k5052 op 20-11-2011 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Maar toch zeggen we hetzelfde. Ben het met je eens dat de TS geholpen is met jouw eerdere antwoord. Alleen de conclusie die hij trekt is naar mijn idee onjuist.
Pagina: 1