Honda Shadow 750 C 1984 opknappen (6 jaar stilgestaan)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 20:21
Ik heb voor een leuk prijsje een Honda Shadow 750 C uit 1984 op de kop weten te tikken. Staat 33.000 KM op de teller. :)

Probleem is, de motor heeft 6 jaar niet gelopen, heeft wel droog binnengestaan maar verder niets aan gedaan. Inmiddels de onderhoudsmanual opgesnord, dus slopen en weer in elkaar zetten is niet zo'n probleem.

Ik had zelf de volgende zaken die minimaal vervangen moeten worden:

- Motor olie
- Benzine
- Olie filter
- Bougies
- Accu

Nu is de vraag eigenlijk of er nog aan het blok gesleuteld zou moeten worden, is er een (grote) kans dat de cylinders vast gaan slaan omdat ze geen smering hebben? En zo ja wat is dan het beste wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Bougie`s deruit en klein beetje licht olie naar binnen spuiten en dan de motor met hand rustig ronddraaien. daarna alle filters, bougies en vloeistoffen vervangen(denk ook aan de remolie en koelwater (of heeft een shadow dat niet)!!). Controleer rubberslangen en bussen op uitdrogen en vervang de banden.

Daarna lekker genieten

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

cactusman schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 21:37:
Bougie`s deruit en klein beetje licht olie naar binnen spuiten en dan de motor met hand rustig ronddraaien. daarna alle filters, bougies en vloeistoffen vervangen(denk ook aan de remolie en koelwater (of heeft een shadow dat niet)!!). Controleer rubberslangen en bussen op uitdrogen en vervang de banden.

Daarna lekker genieten
+1, dat is t wel ongeveer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 10:23

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Neem aan dat die kilometers miles zijn, had zelf een magna v4 700 als eerste motor a 150eu. Altijd probleemloos gereden tot de uitlaat te hard roestte om te lassen. Ding is geexporeerd naar polen :+

Veel plezier ermee, let wel op ding heeft minder dan 40pk ;)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Wat voor olie kan ik daar het beste voor gebruiken, standaard motor olie, of is iets als SAE 80W-90 beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
na 6 jaar stilstand............grote kans dat er keerringen, klepseals of pakkingen gaan lekken na de eerste km's.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:52
twiekert schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 21:59:
Wat voor olie kan ik daar het beste voor gebruiken, standaard motor olie, of is iets als SAE 80W-90 beter?
80W90 is veel te dik voor in het motorblok, maar je shadow heeft een cardanas en in de eindoverbrenging zit 80W90. In het blok gaat gewoon 10W40, zorg wel dat je motorfietsolie koopt in verband met de natte koppeling.
kendo schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 22:13:
na 6 jaar stilstand............grote kans dat er keerringen, klepseals of pakkingen gaan lekken na de eerste km's.
Kans is er, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. In de jaren dat ik monteur was heb ik heel wat motoren aan de gang geslingerd die wel langer stil hadden gestaan dan 6 jaar en weinig problemen ondervonden met viertakten. Zolang het blok gewoon vettig is van binnen kan er weinig gebeuren. Tweetakten hebben een droog carter en daarvan willen de krukaskeerringen weleens uitdrogen.

[ Voor 41% gewijzigd door Peenutzz op 19-11-2011 22:24 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
kendo schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 22:13:
Mischien toch wel een goed idee om die preventief te vervangen ja. Verder is het in eerste instantie gewoon veel opknap werk, de voorvork lekt ook namelijk. En aangezien ik nog geen motor rijbewijs heb komt tie voorlopig niet verder dan de deur van de achtertuin :P. Banden moeten ook zoiezo vervangen worden voordat er op gereden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Gewoon verse olie ingooien, carbs even schoonmaken (verse slangen en benzinefilter!) en aanslingeren. Blok niet uit elkaar halen voordat je ermee gereden hebt, vaak niet nodig.
Verder bandjes, accu, remvloeistof, voorvork keerringen, achterdempers eventueel vervangen (origineel vaak waardeloos), ketting smeren en gewoon gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Clithopias op 19-11-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:55

StarWing

Huh ?!?

banden zullen ook wel vierkant en verslapen zijn, best ook vervangen (nadat je gecheckd hebt of de rest ok is)

keerringen van de voorvork nakijken en evt olie vervangen
cardanolie vervangen

Maar probeer het ding eerst lopend te krijgen, de rest kan je dan doen.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:13

4x2

lộn xộn quá

Peenutzz schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 22:14:
Kans is er, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. In de jaren dat ik monteur was heb ik heel wat motoren aan de gang geslingerd die wel langer stil hadden gestaan dan 6 jaar en weinig problemen ondervonden met viertakten. Zolang het blok gewoon vettig is van binnen kan er weinig gebeuren.
Ik heb anders in de afgelopen jaren maar bar weinig motoren meegemaakt die het zonder gezeik goed deden.
Laten lopen is het probleem niet, het blok vaak ook niet, maar 9 vd 10x zijn na meer dan een jaar stilstaan de carburateurs ook aardig aangetast en krijg je het nooit meer goed (hoogstens redelijk rijdbaar)
Uitzonderingen zijn dr altijd, maar die heb ik maar heel weinig meegemaakt.

TS:
Hoop dat dat leuke prijsje iets van 50-100 euro is, ander wordt het al heel snel veel te duur.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Het ging over klepseals en keerringen, daar verwacht ik weinig problemen mee, hooguit die van de voorvork. Als de motor niet goed wil lopen haal je uiteraard de carburateurs uitelkaar en maak je ze schoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

En dat schoonmaken zit juist het probleem in, want vaak lukt dat niet meer, dan zijn ze intern te erg aangetast en moet je ze gewoon in de kliko gooien.
Ultrasoon reinigen, reinigingsmiddeltjes, je kunt proberen wat je wil, maar je krijgt het niet meer goed.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
4x2 schreef op maandag 21 november 2011 @ 10:33:
En dat schoonmaken zit juist het probleem in, want vaak lukt dat niet meer, dan zijn ze intern te erg aangetast en moet je ze gewoon in de kliko gooien.
Ultrasoon reinigen, reinigingsmiddeltjes, je kunt proberen wat je wil, maar je krijgt het niet meer goed.
Heb er heel wat onder handen gehad en nog nooit iets weg hoeven gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Gefeliciteerd dan ;)
Ik heb er zat weggeknikkerd die niet goed te krijgen waren, op geen enkele manier.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Goed, na wat sloopwerk en onderzoek moet er heel veel gebeuren aan deze motor. De benzinetank roest van binnen, de sub benzinetank is verstopt, ook met roestdeeltjes en benzine aanslag :(. verschillende bouten en moeren zijn kats verroest, ook toe aan vervanging dus.

Heb inmiddels goedkoop een pakking kit voor de gehele motor kunnen bestellen, de kleppenbehuizing gaat er zoiezo af om te checken hoe de cylinders ervoor staan.

Morgen gaat het blok eruit. Foto's komen snel voor de geintereseerden die een leek aan een motor willen zien knutselen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Leuk! Als je veel lostrekt, zeker electra even labeltje eraan hé :)

Papierplakband + benzinestift; en geen geeikel bij het inelkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:04
twiekert schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:36:
Goed, na wat sloopwerk en onderzoek moet er heel veel gebeuren aan deze motor. De benzinetank roest van binnen, de sub benzinetank is verstopt, ook met roestdeeltjes en benzine aanslag :(. verschillende bouten en moeren zijn kats verroest, ook toe aan vervanging dus.

Heb inmiddels goedkoop een pakking kit voor de gehele motor kunnen bestellen, de kleppenbehuizing gaat er zoiezo af om te checken hoe de cylinders ervoor staan.

Morgen gaat het blok eruit. Foto's komen snel voor de geintereseerden die een leek aan een motor willen zien knutselen :P
Zo ben ik ook eens begonnen aan een Virago 750. Alles stap voor stap controleren, je komt er wel :)

Over je benzinetank. Is deze zodanig verroest dat je een vervanger moet hebben of kan je iets proberen met cola of een ontroester?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Beerkeeper schreef op maandag 28 november 2011 @ 09:36:
[...]

Zo ben ik ook eens begonnen aan een Virago 750. Alles stap voor stap controleren, je komt er wel :)

Over je benzinetank. Is deze zodanig verroest dat je een vervanger moet hebben of kan je iets proberen met cola of een ontroester?
Ik heb een tankcure ontroester kit gebruikt, daar zit een cleaner in, een ontroester en een 2 componenten epoxy achtig spul om alles lekvrij en roestdeeltjes af te schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Jaah eindelijk weer goed weer om aan de motor te klussen *O*

Hier istie dan:
Afbeeldingslocatie: http://jstienst.home.xs4all.nl/motor/motor.jpg

Krijg em alleen niet gestart, de motor draait wel, en heb wel vonk op de bougies maar niet heel veel. Ik heb de ignition coils doorgemeten en die zijn niet helemaal volgens spec. Als ik em probeer te starten en ik meet het voltage bij de ignition coils dan duikt deze van 12v naar ~5 volt, dit lijk me niet helemaal normaal :?

Het voltage bij de spark units gaat van 12v naar de ~9.5 volt, ook wat aan de lage kant.

En nog een issue bij de carburateur, er zit een luchtverbinding tussen de 2 carbs, maar daar lekte ook benzine uit (choke stond nog vol open :X ) bij een poging tot starten, het lijkt ook alsof er een slang op aangesloten moet worden, maar hiervan staat niets in de manual?

Afbeeldingslocatie: http://jstienst.home.xs4all.nl/motor/carb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dat is de vlotterbakontluchting en als daar benzine uit loopt stromen je carburateurs gewoon over doordat minstens 1 vlotternaald niet afsluit.
Oftewel: dr af halen en open maken, als je geluk hebt zit er alleen vuil tussen.
Als je iets minder geluk hebt zijn de naalden kapot en als je nog wat minder geluk hebt zijn de zittingen ook stuk.
En als je dan echt pech hebt zijn de zittingen niet meer nieuw te krijgen en kan de hele zooi in de afvalbak.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:04
Over de voltagedrops: Je accu is wel in orde en opgeladen?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Accu is gloedjenieuw en gisteren nog opgeladen. De carburateur zal ik eens open maken. heb gelukkig de hele monteur manual erbij dus kan alles checken. :)

/EDIT 17:45

:D :D whooptadadooo :*) :*)

hij start en loopt, het zij onregelmatig en stationair zit er nog niet in maar das een kwestie van afstellen ;)

waarschijnlijk een kwestie van een vieze carbarateur.

Edit 18:30

Het feest is weer voorbij -O- _O-. Starten ho maar en accu is leeg. Hoe werkt die afsluiting met die vlotternaald eigenlijk? die wordt dichtgedrukt door een zwart buis met veer erachter en de benzine drukt dan de naald open? Maar hoe wordt de benzine toevoer vergroot als je de gashendel open trekt? alleen de carburateur kleppen gaan dan open waardoor je meer lucht en brandstof krijgt maar ik zie niet meer benzine :?

[ Voor 79% gewijzigd door twiekert op 29-03-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Ongeveer hetzelfde als de vlotter in een wc.
Benzinepeil stijgt, vlotter komt omhoog, vlotter duwt naald in de zitting en er komt geen benzine meer door (tot ie zakt enz enz enz)

Als je gas geeft trekt het apparaat door de onderdruk de gasschuiven open waardoor er benzine omhoog gezogen kan worden.
Even 'iets' simpeler uitgelegd dan dat het werkt, maar goed.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:22

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De vlotterkamer is een bufferkamer voor de carburateur. Als je gas geeft, wordt vanuit de vlotterkamer brandstof aangezogen. Het peil daalt in die kamer vervolgens, de naald zakt en de benzine-toevoer naar de vlotterkamer komt weer op gang. Die toevoer is als het goed is groter dan de motor maximaal kan aanzuigen, maar werkt door de leidingen met enige vertraging.

Dat je niet meer benzine ziet, klopt, aanzuiging van brandstof werkt passief. Langsstromende lucht laat benzine van de naald verdampen en door de zuigende kracht of capillaire werking, wordt er steeds nieuwe brandstof aangevoerd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Dank voor de uitleg :) Met de plaatjes van howstuffworks.com erbij is het mij duidelijk. Ik heb em inmiddels ook weer aan de gang, choke gaf wat problemen en de bougies moesten nog ff extra aangedraaid worden.

Maar nu wel een nieuw probleem na +-20 seconden stationair lopen begint de motor langzaam steeds meer toeren te maken, en dat zonder gas te geven en de choke helemaal dicht. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 13:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

twiekert schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:20:
Maar nu wel een nieuw probleem na +-20 seconden stationair lopen begint de motor langzaam steeds meer toeren te maken, en dat zonder gas te geven en de choke helemaal dicht. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken :?
Airscrew?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 18:47
Jups lijkt mij dat je motor dan te veel lucht krijg, Gaat daardoor meer toeren maken. Er zit ergens een ventiel waarmee je lucht toevoer op de motor kan regelen.

Te veel lucht Meer toeren, te weinig lucht geen laag toeren naar onstabiel. Kwestie van juiste verhouding zoeken en proberen.. Kan zijn na een ritje dat je dan weer kan sleutelen aan je lucht toevoer :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2

4x2

lộn xộn quá

Dr zit aan de zijkant van de carburateurs (geloof de linkerkant) een geribbelde schroef, als je die linksom draait zet je het stationair toerental lager.
Hij moet ongeveer 1100 toeren draaien stationair.

En het enige wat dat ding doet is de gaskleppen open zetten, die verandert verder niks aan het mengsel.
De mengselschroef waar ze het hierboven over hebben kun je het beste op de fabrieksafstelling zetten (meestal ~2 slagen uitgedraaid) en van daaruit verder gaan.
Maar als je die meer dan een volle slag moet verzetten bij een originele motor zit er meestal nog iets anders fout.

En dan heb je nog kleppen stellen en carburateurs synchroniseren.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
Ik ga toch maar eerst de carburateurs goed schoonmaken en reviseren, ik heb al 2 revisiekits hiervoor besteld. Mengselschroef zou het probleem kunnen zijn deze waren namelijk niet afgedopt maar gewoon opengelaten door de garage denk ik. Starten blijft lastig maar dit komt ook omdat tie maar op 1 poot liep. Een van de bobines is stuk en op 1 cylinder zal die ook wel moeilijker starten en lopen. De synchronisatie tussen de carbs is ook niet helemaal lekker, de cylinders draaien namelijk niet op het zelfde RPM als ik ze afzonderlijk van elkaar start,

Helaas ook een kleine olie lekkage in het deksel van de rocker arms, schroefdraad van 2 bouten is stuk dus dat was ook wel te verwachten, dat wordt nieuwe tappen morgen -O-

Inmiddels ben ik het complete ding aan het strippen zodat ik het frame en de benzine tank kan laten zandstralen en poedercoaten. :)
Pagina: 1