Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hi!

ik heb een laptop van Sony, type VGN-fw21. per ongeluk heb ik een bestand geopend waardoor mijn bios is geupdate met als gevolg een zwart scherm. Niet best dus.

Weet iemand wat ik nu kan doen om de pc weer werkend te krijgen?

bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Per ongeluk heb ik een bestand geopend waardoor mijn bios is geupdate met als gevolg een zwart scherm.
Hoe kan dat per ongeluk gebeuren.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het was een bestand die tussen allemaal stuurprogrammas stond die ik had gedownload van de Sony vaio site. Niet handig maar wat nu?? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_Mertens
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 14:35
Heb dit ooit gehad bij de pc van men pa. Ik kon nog delen van het bios zien op het scherm. Gelukkig had iemand in de familie dezelfde laptop en heb ik met deze laptop mijn bios kunnen resetten door de schermen te vergelijken. Ik weet niet of dit je kan helpen aangezien je niets meer ziet maar zo heb ik het kunnen oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik werk nu met exact dezelfde laptop als degene die niks meer doet. Helaas gaat de pc aan en is verdere het beeld zwart. hoor wel dat de laptop aangaat maar dat was het.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:46

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik vraag me ook af hoe zoiets per ongeluk kan gebeuren... Maar dat terzijde, volgens mij is er weinig tot niets dat je kan doen. Als je nog garantie hebt, binnenbrengen die laptop, anders zit je met een probleem vrees ik.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_Mertens
Je hebt minder geluk als ik toen. Desktops hebben hier gelukkig een CMOS-knop voor :p Misschien dat het biosbatterijtje losmaken en terugsteken helpt? Hopelijk kan iemand dit bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
helaas geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Heeeeeeel lang geleden hadden ze opstart diskettes voor dit soort gevallen geloof ik. Bestaat er tegenwoordig niet een soort van rescue cd of usb stick voor zoiets?

Ik zou de Hirens boot-cd eens proberen. http://www.hirensbootcd.org/download/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent_Mertens
om te booten van cd of usb moet je in je bios zijn :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vincent_Mertens schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:05:
om te booten van cd of usb moet je in je bios zijn :s
In het geval van een rescue hoeft dat niet. Het apparaat zoekt dan naar een BIOS en flashed deze zelf.

@TS. Haal de laptop eens open en reset de BIOS eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moet ik nu mijn laptop openmaken en dan iets doen met die chip??

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2011 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Hmz dat is dus een bad flash.
Als je niet opgestart had was er nog een kans geweest om een 2e keer te flashen.
Maar nu kun je niks meer. Dan zal de bioschip eruit moeten en door een extern apparaat geflashed moeten worden.
Beste kans is mailen met sony of ze dit voor je willen doen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het de enigste mogelijkheid om de pc werkend te krijgen?

en kan alleen sony dat of ook een andere partij?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

OS-X van Apple werkt toch tegenwoordig ook zonder bios op gelijksoortige hardware? Dus je zou in theorie ook om het bios heen moeten kunnen lijkt mij. Als reparatie door Sony betaalbaar is kun je dat natuurlijk het beste doen, anders zou ik toch eens zo'n rescue disk of stick proberen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bang dat als ik sony ga inschakelen de kosten nogal fors zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hoe voer je in godsnaam per ongeluk een bios update uit :?

Je zou even kunnen proberen de laptop los te koppelen en dan de accu er even uit te halen. Dan terug doen en opnieuw opstarten. Geen idee of het werkt maar je kunt het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-08 11:19
Naja mailen kost niks, informeer eens zou ik zeggen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Je flash is corrupt, en helaas hebben veel notebooks geen backupflash functie.
Andere worden de eprom ( geloof ik ) moet opnieuw door sony geflashed worden, tot zo ver is gewoon je mainboard dead ( omdat je bios corrupt is )

Waarschijnlijk helpt resetten en dingen niet en zul je echt aangewezen zijn op Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Staat er eigenlijk nog belangrijke, onvervangbare data op dat ding?

Je zet ook niet zo simpel even een nieuw moederbordje in een laptop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:20:
Staat er eigenlijk nog belangrijke, onvervangbare data op dat ding?

Je zet ook niet zo simpel even een nieuw moederbordje in een laptop....
Data is natuurlijk geen enkel probleem. HDD eruit halen en aansluiten op een andere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:45
Fiber schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:14:
OS-X van Apple werkt toch tegenwoordig ook zonder bios op gelijksoortige hardware? Dus je zou in theorie ook om het bios heen moeten kunnen lijkt mij. Als reparatie door Sony betaalbaar is kun je dat natuurlijk het beste doen, anders zou ik toch eens zo'n rescue disk of stick proberen.
Apple heeft gewoon nog steeds een soort bios(efi).

Wat je moet kijken is of je een cd er in kan stoppen met de bios versie en hopen dat die hem vanaf dat flashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de pc was helemaal schoon. er stond nog geen data op. Had net w7 geistalleerd en wilde de stuurprogramma's gaan installeren. Dus heb ook ff die bios onderhanden genomen. lekker handig ..... :(:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als je kunt aantonen dat je op de juiste manier je BIOS hebt geprogrammeerd met de juiste hulpprogramma's van Sony dan kun je van Sony verlangen dat ze kostenloos je BIOS voor je programmeren, of je nou garantie hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Trommelrem schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:40:
Als je kunt aantonen dat je op de juiste manier je BIOS hebt geprogrammeerd met de juiste hulpprogramma's van Sony dan kun je van Sony verlangen dat ze kostenloos je BIOS voor je programmeren, of je nou garantie hebt of niet.
Precies en anders rekenen ze waarschijnlijk alleen je verzendkosten etc.
Als ze zeggen pech kerel koop maar een nieuwe, zou ik nooit meer iets met die naam kopen.

Maar nogmaals zonder contact te leggen weet je het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb op het forum van sony deze post ook neergezet.

De bios heb ik enige tijd geleden gedownload. hoe lang geleden dat is weet ik niet maar het komt wel van de site van sony af, das zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar even voor alle duidelijkheid; ik kan dus niet via eeen cd of usb stick de laptop aan de gang krijgen. Resetten van de bios kan ook niet?? Batterij eruithalen heeft geen zin....

Is het mogelijk om de chip eruit te halen en er een nieuwe in te zetten? ik heb ook iets gezien over jumpers die verplaatst kunnen worden. kan dat bij deze laptop en zo ja...hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:47:

Is het mogelijk om de chip eruit te halen en er een nieuwe in te zetten? ik heb ook iets gezien over jumpers die verplaatst kunnen worden. kan dat bij deze laptop en zo ja...hoe?
Ja, dat kan. Het zou makkelijk zijn als je exact dezelfde laptop hebt, dan kun je de chips omwisselen terwijl het systeem is ingeschakeld. Van vroeger weet ik dat elektronicazaken ook flashchips voor je kunnen programmeren. Ze kunnen zelfs de chip er af solderen en terugsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
ik kan dus niet via eeen cd of usb stick de laptop aan de gang krijgen. Resetten van de bios kan ook niet??
Ja dat kan. Elke bios heeft een bootloader die je met een upgrade programma niet kan overschijven.
Hiermee kan je via basic apparaten. Een boot cd of floppy, de bios herstellen.
Dit is veel werk, maar het is me eens gelukt met een hp moederbord.

Sluit eens een externe monitor aan, en zoek wat lege cd's.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 20-11-2011 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
jeroen3 schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:50:
Ja dat kan. Elke bios heeft een bootloader die je met een upgrade programma niet kan overschijven.
Hiermee kan je via basic apparaten. Een boot cd of floppy, de bios herstellen.
Dit is veel werk, maar het is me eens gelukt met een hp moederbord.

Sluit eens een externe monitor aan, en zoek wat lege cd's.
Laptops hebben deze functionaliteit doorgaans niet. Desktops inderdaad vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Waarom zou een laptop dat niet hebben? Je programmeert hem immers via dat stukje bootloader als je een tool gebruikt in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle reacties.

is het nou zo dat ik de laptop in de prullenbak kan gooien vanwege een chip die verkeerde software heeft? een eenduidig antwoord is er njiet te geven op dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Heb je Sony al gebeld? Wat zeggen zij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:10:
is het de enigste mogelijkheid om de pc werkend te krijgen?

en kan alleen sony dat of ook een andere partij?
Zit een bedrijfje in Nederland dat veel met bios(-chips) van laptops kan:
http://www.flashbios.org/...bios-complete-laptop.html

Kost zo'n 100 euro als ze de chip moeten vervangen volgens hun site, maar misschien is dat goedkoper dan Sony/andere laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok das wel een optie. Ik zag ook dat je een bioschip los kan bestellen. Hoe weet ik welke ik nodig heb en is het ook lasitg om deze zelf op het moederboard te plaatsen? het openmaken van de laptop heb ik al vaker gedaan en das geen probleem

ik heb trouwens sony niet gebeld want het is gister gebeurd en ze zijn niet open in het weekend. wel heb ik een mail gestuurd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Afhankelijk van het feit of de bios op het moederbord gesoldeerd zit, of dat je hem eraf kan halen.
Heb zelf nooit bij een laptop gekeken hoe dat daar zit, maar ik schat dat hij wel gesoldeerd zit.

Ik heb dit een keer met een PC gehad, alleen toen was de bios flash gewoon mislukt.
Vervolgens heb ik de bios chip uit de PC gehaald, een andere PC aangezet, daar de bios uit gehaald, en de kapotte erin gezet, en toen weer geflashed.
Dit kan wel, als je de bios eruit kan halen, en je een PC hebt waar deze bios in past.

[ Voor 45% gewijzigd door TheTMC op 21-11-2011 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Precies, grote kans dat 'ie op het moederbord gesoldeerd zit...Je zegt dat je de laptop al vaker open hebt gehad? Je zou nogmaals een blik kunnen werpen op hoe/waar de bios-chip zit.

Of het vervangen lastig is als 'ie gesoldeerd is? Tja, hoe handig ben je, en in het bijzonder met soldeerbout?
Als je na het zien van dit filmpje denkt "Oh, eitje! Kan ik ook!", doe je het zelf ;)

En anders zou ik het door iemand/bedrijf laten doen die dat al *tig keer gedaan heeft.
Pagina: 1