Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 10:28
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een 64GB Crucial M4 SSD aangeschaft voor mijn nieuwe PC. De bedoeling is dat hij Windows 7 64 bit gaat draaien.

Nu ben ik een beetje in de war wat de volgende stappen zijn. Ik heb hem ingebouwd en hij word herkent bij de installatie van Windows. Hier ben ik nu even gestopt. Ik lees veel over eerst een firmware update doen. Ik heb echter geen brander omdat ik nu op een netbook typ en USB Flash drive heb ik verder geen ervaring mee.

Ik ben op de hoogte van zaken als aligning (automatisch met Win 7 geloof ik) Defragmentatie uitzetten, powerperformance regelen etc. Maar dit is allemaal pas na de Win 7 installatie.

Kan ik simpelweg de SSD inbouwen (al gebeurd dus) en gelijk Windows 7 installeren of moet ik nog een aantal voorzorgsmaatregelen treffen alvorens ik dit doe?

(ik ben al bekend met het grote ssd topic)

Alvast onwijs bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:29
Firmware lijkt me wel verstandig van te voren(omdat je anders wellicht belangrijke data kwijt raakt), de rest heeft vooral met Windows 7 settings te maken en die kun je altijd en overal aanpassen...

[ Voor 11% gewijzigd door Rctworld op 19-11-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het upgraden van de firmware van de M4 kan ook met data erop... Ging bij mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
Dus men kan bij aankoop gelijk de SSD inbouwen en in gebruik nemen als ik het goed begrijp. Alles wat getweakt moet worden etc. kan gedaan worden na de installatie van Windows 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Defrag wordt automatisch uitgeschakeld (op een nieuwe/snelle SSD met een WinSAT score hoger dan 6.5) probeer maar eens in defrag bij een schedule aan te maken om vervolgens je SSD te selecteren: hij zal niet in het lijstje voorkomen van beschikbare drives.

Firmware upgrade kan ook achteraf zonder problemen, maar als je de keuze hebt zou ik het voorafgaand aan de Windows installatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Bipolar schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:12:
Dus men kan bij aankoop gelijk de SSD inbouwen en in gebruik nemen als ik het goed begrijp. Alles wat getweakt moet worden etc. kan gedaan worden na de installatie van Windows 7?
Yes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Als je hem pas hebt aangeschaft kan het goed zijn dat je firmware 0009 al hebt.

Je kan dit controleren door op de sticker van je SSD te kijken, de aanwezige firmware versie staat hierop aangegeven.

Verder zou ik helemaal geen extra tweaks toepassen, de meeste tweaks zijn puur voor muggenzifters die denken net een beetje extra te moeten doen om capaciteit extra te hebben en eventuele writes te verminderen.

Met de moderne SSD's zijn geen extra tweaks nodig, daarbij regelt windows 7 het meeste zelf al.

[ Voor 83% gewijzigd door Swordlord op 19-11-2011 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
Bedankt Tweakers! :D

Heb inmiddels mijn SSD-firmware een upgrade gegeven en alles lijkt op rolletjes te gaan tot zover. Heerlijk snel al! Nog geen test gedaan maar je voelt direct het verschil!

Wat ik tot nog toe gedaan heb:
  • Schijfdefragmentatie uitgeschakeld.
  • Superfetch en Windows search uitgeschakeld.
  • Hybernation uitgeschakeld.
  • Power instellingen op Hoge prestaties en schijf nooit uitzetten ingeschakeld.
  • Multiboot uitgeschakeld.
Moet ik nog:
  • Indexeren uitschakelen?
  • Trimmen uitschakelen?
  • Write/cache in/ of uitschakelen?
  • Systeemherstel uitschakelen?
  • Onderpartitioneren?
(Als bron heb ik deze link gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Bipolar schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:02:
Moet ik nog:
  • Indexeren uitschakelen?
  • Trimmen uitschakelen?
  • Write/cache in/ of uitschakelen?
  • Systeemherstel uitschakelen?
  • Onderpartitioneren?
(Als bron heb ik deze link gebruikt)
Test het eens met en zonder en bepaal of je het zoeken zonder snel genoeg vindt.
Neeeeeeeeee dat wil je juist aan hebben staan.
vanaf blijven, staat automatisch goed (aan).
scheelt alleen opslag ruimte
kost opslagruimte en (oa door trim) niet nodig als je niet je hele schijf vol maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 19-11-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bipolar
job schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 17:04:
[...]
  1. Test het eens met en zonder en bepaal of je het zoeken zonder snel genoeg vindt.
  2. Neeeeeeeeee dat wil je juist aan hebben staan.
  3. vanaf blijven, staat automatisch goed (aan).
  4. kost alleen opslag ruimte
  5. kost opslagruimte
  1. Als het verder weinig uitmaakt laat ik het maar voor wat het is denk ik.
  2. Even gecheckt en mijn TRIM staat ingeschakel :)
  3. Even gecheckt en deze staat ook ingeschakeld. Dus is prima dan.
  4. Staat uitgeschakeld dus ook prima.
  5. Onderpartitioneren zal ik niet aankomen dan.
Helemaal top! _/-\o_

Dan kan ik nu eens gaan kijken waarom mijn CPU fan het niet doet :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 17:24
Je kunt ook een bootable USB stick maken voor die firmware upgrade.
Verder, zoals al geschreven, gewoon een default Windows 7 installatie doen, dan staan alle 'tweaks' gewoon direct goed.
Let wel op dat je in de BIOS de mode van de SATA poorten in 'AHCI' mode zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Heb zelf laatst een nieuw systeem aangeschaft met ook een Crucial M4 SSD erin, maar ik heb er verder niet naar omgekeken. Aansluiten, Win7 ziet hem automatisch, installeren en klaar. De mijne staat 0009 firmware op (als ik CrystalMark mag geloven) dus dat scheelt, prestaties zijn goed zo.

Nu verdiep ik me er niet echt in, ben daarin geen echte Tweaker. Ding moet gewoon werken zegmaar, maar vraag me toch wel af.. waarom? Waarom hibernation uitzetten? Waarom al die andere dingen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Heel simpel..
Ruimte besparing.
Windows reserveert ruimte op een partitie door functies als Pagefile, Hybernation, Systemrecovery.

Gezien een SSD minder groot is in storage als een HDD, zou je die extra paar GB's kunnen gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Swordlord op 19-11-2011 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Ah, als dat alles is.. Dacht dat het van serieuzer belang was, ik heb zelf namelijk 256GB (238GB bruikbaar) en ik heb nog altijd 166GB over. Toegeven, niet alles staat er al op maar toch wel driekwart van wat ik wil. Een grootverbruiker ben ik niet in dat opzicht, maar bedankt voor de uitleg. _/-\o_

Specs

Pagina: 1