Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-06 20:21
Systemspecs
ASUS Z8PE-D18
Dual XEON E5520 processoren
Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK3/6g (4x, totaal 24GB)
Palit GeForce GTX 285 2GB
Highpoint RocketRaid 3530 RAID-controller
Intel SSD 80GB (boot)
Samsung F1 1TB (8x) raid 5
Corsair HX1050 voeding (nieuw)
Windows 7 Ultimate 64bit
gehele systeem is 2,5 jaar oud

Het probleem
Eind september kreeg ik problemen met random freezes in Windows 7 en de melding dat de Nvidia driver een probleem had. Soms kreeg ik niet eens het post screen.
Na alle drivers van het moederbord en de bios geüpdatet te hebben bleven de problemen bestaan. Mijn eerste idee was de videokaart. Na aanschaf van een Club 3D Radeon HD 6790 Coolsteam hoopte ik dat het probleem over was. Helaas was dit niet zo.
De problemen bleven en werden alleen maar erger.
- vastlopers in Windows 7, computer reageert dan helemaal niet meer, ook niet na x minuten/uren
- vastlopers in de bios, als ik er al in kwam
- geen post mesage bij aanzetten van de PC

Wat is er getest
Alles ontkoppeld, CPU's opnieuw geïnstalleerd, 'kaal' geboot zonder expansie kaarten.
Geheugen
alle reepjes zijn afzonderlijk getest, probleem bleef, met MemTest86 liep hij ook vast
Videokaart
2 PCI-e kaarten (Nvidia & ATI) getest en de onboard video, allen met het zelfde probleem

Na wat zoekwerk vond ik op het forum van Corsair mensen met dezelfde problemen als ik. Mijn HX1000W is voor RMA gegaan en na installatie van de nieuwe HX1050W hoopte ik verlost te zijn van de problemen. Ze zijn er echter nog steeds.

Het enige wat ik nog kan bedenken is het moederbord wat de problemen geeft. Bij het opstarten gaat niet altijd de HDD led branden (meerdere HDD's getest), brand deze niet dan krijg ik ook geen post message en kan ik ook niet in de bios komen. Fans starten gewoon op, geen error beeps, geen meldingen van corrupt geheugen.

Ik ben een beetje ten einde raad maar vermoed dat het moederbord op de één of andere manier zijn voltage waardes niet lekker doorgeeft waardoor hij blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Volgens mij heb je gelijk ,je moederbord is volgens mij de boosdoender ik zou er anders ook niets van kunnen maken als je alle andere hardware al heb uitgesloten.
Je kan nog met 1 processor in je moederbord testen en kijken wat dat doet.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Speedy-J schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 14:31:
Volgens mij heb je gelijk ,je moederbord is volgens mij de boosdoender ik zou er anders ook niets van kunnen maken als je alle andere hardware al heb uitgesloten.
Je kan nog met 1 processor in je moederbord testen en kijken wat dat doet.
Ben dit aan het testen, vooralsnog draait het systeem met 1 CPU en 12GB geheugen. Als hte over 1 uurtje nog draait dan wissel ik het geheugen en de CPU. draait het systeem dan ook, dan lijkt het mij duidelijk dat het moederbord defect is.
Moet alleen achter het serienummer van het moederbord komen, kan de doos niet meer vinden. Dan kan ik een RMA bij ASUS aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

The Undertaker schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 18:13:
[...]

Ben dit aan het testen, vooralsnog draait het systeem met 1 CPU en 12GB geheugen. Als hte over 1 uurtje nog draait dan wissel ik het geheugen en de CPU. draait het systeem dan ook, dan lijkt het mij duidelijk dat het moederbord defect is.
Moet alleen achter het serienummer van het moederbord komen, kan de doos niet meer vinden. Dan kan ik een RMA bij ASUS aanvragen
Dan lijkt het op een VRM probleem.
Ik ben een beetje aan het zoeken gegaan en op de volgende plekken zou je een serie nummer kunnen vinden op het moederbord.

Parallell port
Side of PCI slot
Side of power connector
Underneath/backside of board
Side of CNR slot

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Goed, na de switch van processor en geheugen nog steeds GEEN problemen.

Ik heb inmiddels ook het serienummer gevonden op het moederbord en een RMA aanvraag bij ASUS gedaan. Hopelijk gaat het niet te lang duren, garantie is 3 jaar op het moederbord, de mijne is 2,5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
Het zou heel goed kunnen dat het je moederbord is de chipsets van die Asus borden is namenlijk redelijk slecht gekoeld (bij de serverlijn)
Ik heb zelf ook zo'n Asus serverbordjes en die chipset werd loeiheet dus koelpasta vervangen en betere fan op gezet.
Heb de op een na goedkoopste de asus z8na-d6 versie.
Ook met 2 e5520 procs
Een 570 gtx op dit moment
en 20 GB ram

Dat boek bij je moederbord is 80 paginas in het engels dus alles rusig nog doorlezen ook doorlezen waar alle optiets in de bios voor zijn.
Als het probleem niet bij jou ligt zal het het moederbord wel zijn.

Het gene waar ik me wel een beetje aan erger is de lange tijd die het altijd kost om de bios te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Welke koeler heb je voor de chipset gebruikt?

edit:
Ik zie dat ik weinig ruimte heb voor een extra koeler omdat mijn videokaart deels boven de chipset hangt.

[ Voor 57% gewijzigd door Underground75 op 20-11-2011 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
The Undertaker schreef op zondag 20 november 2011 @ 00:39:
Welke koeler heb je voor de chipset gebruikt?

edit:
Ik zie dat ik weinig ruimte heb voor een extra koeler omdat mijn videokaart deels boven de chipset hangt.
De zelfde alleen ik heb er een fan achter geplakt.
Ik heb hem eerst wel vervangen door een zelfgemaakt blokje maar dan kon ik niet meer bij een aantal pci-e poorten die ik nodig had.
Pagina: 1