Toon posts:

pc start niet meer een aan/uit knop werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De PC van een maat van mij (msi ga-8simlnf (integrated graphics) + P4 socket 478) start niet meer op. Geen beeld, geen bios posting, geen piepjes, de fans draaien wel en de harde schijf hoor je eventjes opstarten, daarna niks meer. Het meeste merkwaardige vind ik dat de aan/uit knop niet meer werkt! Aanzetten kan wel maar uitschakelen (10 seconden indrukken) kan alleen maar door de stekker eruit te halen. Wat zou stuk kunnen zijn? Mobo of cpu?

• nimmolon
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-01 21:42
Ik denk eerder de PSU. Een defecte voeding kan de PC soms nog wel van stroom voorzien, maar onvoldoende voor een normale boot. Hij gaat dus aan, fans gaan draaien maar daar blijft het dan bij. Ik zou als het mogelijk is de PC testen met een voeding waarvan je zeker weet dat hij werkt.

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 16:18
Ik heb evt. wel een voeding waarmee je kan testen. Hoeveel watt heb je er nu in zitten?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:17
Er kan meer kapot dan enkel een mobo/cpu. Waarbij de die laatste vrijwel nooit de boosdoener is. Zoals eerder genoemd zou je de voeding eens kunnen vervangen/testen. Dat zou ook mijn eerste stap zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog wel een psu (2 zelfs), dus die kan ik zo testen en ik heb zelfs nog een spare cpu 478 en ik kan de reepjes er 1 voor 1 uithalen etc. Maar ik vind het zo vreemd dat ik niet meer kan uitschakelen. De off toestand van de power switch is toch een "zachte" uitschakeling, dat moet toch door het mobo geregeld worden en toch niet door de psu?

• nimmolon
De 4 sec soft-off delay is inderdaad een bios instelling. Maar als de PC niet normaal opstart, kan dit ook ontregeld zijn. Als je makkelijk een andere voeding kan testen zou ik dit doen, samen met eventueel een bios reset.

Verwijderd

Topicstarter
Twee werkende psu's erin gezet: niks. Reepjes verwisseld: niks. Alle reepjes eruit: niks en zelfs geen pieppiep. CMOS battery verwisseld: niks. Lijkt mij toch dat het mobo definitief stuk is, of iets anders?

• nimmolon
Mijn idee nadat je dit allemaal gedaan hebt is ook het mobo inderdaad.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-02 09:24
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 11:02:
Twee werkende psu's erin gezet: niks. Reepjes verwisseld: niks. Alle reepjes eruit: niks en zelfs geen pieppiep. CMOS battery verwisseld: niks. Lijkt mij toch dat het mobo definitief stuk is, of iets anders?
Ook rekening ermee gehouden dat de aan/uit schakelaar misschien de geest heeft gegeven ?
start systeem eens met een clipje/platkop schroevendraaier even de 2 pins van power aantikken @ mobo :P

* Was net wakker... niet hele start topic goed gelezen
begrijpend lezen is ook een kunst :+

[ Voor 12% gewijzigd door osmosis op 19-11-2011 19:00 ]

Verwijderd

jterpstra schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 11:38:
[...]

Ook rekening ermee gehouden dat de aan/uit schakelaar misschien de geest heeft gegeven ?
start systeem eens met een clipje/platkop schroevendraaier even de 2 pins van power aantikken @ mobo :P
Dat is een zogenaamd maak/breek kontakt, de pc gaat echter wel aan. Ik vermoed dat het moederbord de geest heeft gegeven. Zie je bolle condensatoren op het mobo?
Pagina: 1