2 Speakers over 3 aderige kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 14:12
Beste Tweakers

Ik ben van plan om de rear speakers van mijn Philips 5.1 set via een 3 aderige kabel een te sluiten.

Uiteraard kom ik hier dus 1 ader voor te kort.

Wat ik mij nu afvraag.. is het mogelijk om de grounds aan weers zeide van de 3 aderige kabel aan elkaar te koppelen en zo dus een common ground voor de rear speakers te genereren.

of is het verstandig om hiervoor toch 2 diodes te gebruiken om stromen van de ene ground naar de andere te voorkomen?
zo dus ongeveer:
waar ik de grounds van de 2 speakers dus bij de X aansluit.
GND1------|<-------X------->|------GND2

Weet iemand of een van beide mogelijk is ? Ik wil namelijk niets opblazen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 15:55
Dat ligt er aan hoe de eindtrappen van je versterker zijn opgebouwd. Meestal gaat het niet, als je beide grounds aan elkaar knoopt dan vliegen de eindtransistors in de versterker er uit. Die diodes zullen niet helpen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk idee, maar dat gaat helaas niet werken.
Over de rode draad van je speaker zal constant een wisselende stroom gegenereerd worden door je versterker. Ga je hier diodes in verwerken, kun je de stroom nog maar 1 kant op laten lopen.
En zonder diodes krijg je stromen over de speakers die elkaar beinvloeden, voor een betere uitleg hoe het in elkaar steekt: http://electronics.howstuffworks.com/speaker5.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Meestal gaat dat niet, omdat beide aansluitingen door een eindtrappen worden aangestuurd. Er is dus geen ground, en ik raad je gewoon een 4 aderige kabel aan, of beter: 2 x 2 aderig.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou even versterker openschroeven en controleren of er een common ground is. Die kans is best aanwezig, mocht dat zo zijn dan kun je gewoon de gnd delen als bij een koptelefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Bij niet al te duren vesterkers wordt de ground inderdaad gedeeld over alle speakers en komt de + (rode draad) van het versterkend element af. Maar idd, even meten of de grounds aan elkaar hangen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Naast deze adviezen toch nog even dit:
Die diodes die je voorstelt kunnen in geen geval. De stroom door de luidsprekers is wisselstroom en daar maak je dan zomaar gelijkstroom van. Er zal dan weinig van het geluid overblijven. En wat er misschien toch nog van overblijft is sterk verminkt.
Ik mis het krachtig afraden van dit idee in de reeds geplaatste commentaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-10 14:12
Bedankt voor alle reacties. En ja.. dit van die diodes is als ik er over na denk best stom.

Ik ga eens even de versterker van binnen bekijken om te zien hoe het met de grounds zit..

allen bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan in ieder geval de grounds van zowel de linker- als rechter rear speaker even doormeten met een multimeter. Geeft de multimeter een weerstand aan van bijna 0 Ohm tussen de ground van RR en RL, dan kan je gebruik maken van een common ground. Anders niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Dat moet je wel meten als de versterker uit staat, want tussen een actieve versterkeruitgang en gnd meet je vaak ook bijna 0 ohm.

[ Voor 3% gewijzigd door bobo1on1 op 19-11-2011 23:52 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1