Geschikte kwaliteitsgeluidskaart voor Linux

Pagina: 1
Acties:

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Experts, ik heb hulp nodig bij het uitzoeken van een geschikte geluidskaart die het goed doet in Linux. Voor Windows is het allemaal peanuts, want alles werkt er wel op. Dat is wat minder het geval voor Linux, waar je afhankelijk bent van Alsa met de bijbehorende driver configuratie. Ik draai overigens Debian Sid/Unstable.

Geschiedenis:
Net een nieuwe PC gekocht, werkt prima, maar zoals bekend is de onboard HD audio botweg slecht te noemen. De kwaliteit laat te wensen over. Mijn vorige PC had op het moederbord een Creative Live! 24-bit kaart zitten, wat een betere kwaliteit levert dan de standaard onboard dingen. Geen problemen mee gehad, werkte direct onder Linux en degelijk stereo upmix naar surround over analoog was eenvoudig te verkrijgen via PulseAudio.

Van mijn collega heb ik een Auzentech kaart mogen testen (weet niet meer welke, weet alleen dat het een of andere C-Media chip gebruikt, het was een wat oudere kaart), maar dit ging niet super. Surround was niet zo eenvoudig, zelfs met PulseAudio. Ik had op de wiki van Alsa een asoundrc configuratie gevonden om een beetje degelijke surround te krijgen en dat werkte op zich prima, maar ik kon niet het volume van de achter speakers aanpassen (center en sub ook niet) via de mixer. Dit moest heel omslachtig via de asoundrc configuratie en liet veel te wensen over. Omdat de front speakers een stuk dichterbij staan, is dit niet handig want dan hoor je de achter speakers haast niet.

Dus, dan maar niet die Auzentech en werken met de lage kwaliteit onboard kaart. Hiervan heb ik gelijk alles wat ik wil: volume per speaker te regelen, stereo upmix (wellicht een overblijfsel van de eerder geprobeerde config van de Auzentech, terwijl die verwijderd is), alles koek en ei. Maar ja, de kwaliteit. Ik hoor verschil tussen de kaarten en dat irriteert mij. Ik wil het volle bereik van muziek kunnen horen. Audiofielen weten waar ik 't over heb, al ben ik zelf IMO niet zo audiofiel. Ik wil gewoon degelijke kwaliteit.

Op zoek dan maar naar een betere kaart. Pricewatch er bij gepakt, budget aangegeven en alle externe opties uitgezet (firewire, usb). Dan reviews lezen en kijken wat werkt met Linux. Creative met hun X-Fi krijgt veel kritiek, maar dat is voornamelijk berichten uit 2008 en eerder, toen de support om te janken was. Nu schijnt het beter te zijn, maar ik twijfelde toch.
Andere opties waren Auzentech (weer), of Asus met hun Xonar serie. Als ik de Auzentech en Asus vergelijk, zijn ze nagenoeg gelijk, beide gebruiken of een C-Media chip, of een X-Fi chip. Omdat ik met de X-Fi twijfelde, heb ik de Auzentech X-Raider 7.1 gekozen. Deze gebruikt de C-Media 8768 chip.

Eigenlijk had ik beter moeten weten, C-Media wil gewoon niet degelijk surround geven op Linux. Grootste probleem schijnt de tweede DAC die aanwezig is om de achter speakers aan te sturen. Maar ja, die heb je in principe als je niet verder gaat dan 5.1, dus die 7.1 zal dat probleem niet hebben, dacht ik. Niet dus.
Donderdag de kaart binnen gekregen, paar uur geleden in m'n PC gezet (tegelijk met m'n nieuwe CPU koeler) en draaien dan maar. Eerst speelde er helemaal niets en gaf 't fouten. Omdat m'n videokaart ook een geluidskaart heeft ivm audio over HDMI, de module uitgeschakeld. Herstart, en voilá, geluid. Maar toch weer alleen de front speakers (of met de rear als ik 4 channel mode aanzet, maar geen volume regeling). Ik zit dus met hetzelfde geneuzel als de andere Auzentech die ik geprobeerd heb. Erger zelfs, de center speaker doet 't niet.

Omdat we als consument gelukkig gebruik kunnen maken van wetten en regels mbt koop op afstand, wil ik deze kaart dus terug sturen en een kaart halen die wel aan mijn wensen voldoet. Via omruilen of geld terug en ergens anders een halen. De kaart is vreemd genoeg spontaan verdwenen van de website van Highflow, de winkel waar ik 'm besteld had.

Mijn wensen:
  • Volledige support voor Linux;
  • Surround opties via analoog;
  • Upmixen van stereo naar surround, dus uitbreiden naar de achter speakers (PulseAudio kan dit vast ook wel met nieuwere kaarten);
  • Volume per speaker/kanaal kunnen regelen;
  • Analoge aansluitingen, inclusief front-panel;
  • Liefst met hardware mixing om de CPU wat te ontlasten (al heb ik daar geen tekort aan);
  • Beetje toekomst gericht, m'n kaart is PCI, maar als 't met PCI-e kan, is dat een plus, PCI kan tenslotte met een paar jaar weg zijn. Dit punt is niet vereist.
Creative twijfel ik bij vanwege de driver support in het verleden, maar lijkt nu de enige kandidaat aangezien alle C-Media gebaseerde kaarten hetzelfde geëtter zal geven als ik nu heb. En resultaten in het verleden bieden tenslotte geen garantie voor de toekomst ;). Omdat het met de X-Fi eerst klote ging en een paar jaar heeft geduurd, is de driver nu degelijk voor zover ik heb gelezen. Maar omdat ik nergens iets heb kunnen vinden mbt mijn wensen, is het zoals het weer nu: mistig, dus onzeker voor de keus.
Auzentech heeft mij nu twee keer teleurgesteld, ik durf dus geen X-Fi based kaart van hun te nemen. Al moet ik de teleurstelling eerder aan de ondersteuning voor C-Media toekennen.

Dus, welke kaart kan ik het beste nemen die aan mijn eisen voldoet, zonder weer een slechte ervaring rijker te worden? Ik zit te zoeken in de prijsklasse onder de €100,-. Max 10% erboven mag, maar moet zeer goede argumenten hebben.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Topicstarter
Niemand die mij kan adviseren? Of even met een Linux Live CD kan kijken wat de mogelijkheden zijn met hun geluidskaart indien er geen Linux gebruikt wordt en dat hier kan melden?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Stefetta
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Ik heb vrijwel dezelfde vraag ivm het gebruik van XBMC onder Linux... niemand die hier ervaring mee heeft?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware was een halfjaar geleden al niet de plek voor vragen over geluidskaarten, dat is het nu nog niet.

Geluidskaarten zijn audio-devices, audio-devices worden op GoT is Audio & HiFi besproken.

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!