Toon posts:

Welke fan kopen voor side-panel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb laatst een Sapphire HD6970 2GB Dirt3 Edition in huis gehaald en de kaart staat er om bekend niet de stilste/koelste te zijn. Ik had dus al snel een oplossing bedacht > Een extra fan op de side-panel.

Nu is alleen mijn vraag. Heeft iemand een goede aanrader voor een 200mm fan? Ik gebruik de HAF 922 midtower case en die kwam zelf ook al met onder andere één Cooler Master MegaFlow 200, aan de voorkant.

Ik denk dus dat ik gewoon nog zo één haal, tenzij jullie een beter alternatief hebben?..

Dat vroeg ik mij dus af.

Alvast bedankt.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het beste kan je een review opzoeken waar meedere fans getest zijn. Als ik ervaring heb met merk A en dat goed bevalt zal ik je die aanraden. Als iemand anders ervaring heeft met merk B zal hij dat aanraden. Of A of B nou beter is weet je dan nog niet, alleen een goede review kan je dat vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Een soort benchmark idee dus. Guess that'll do.

Graag alsnog alternatieven posten, mocht iemand één hebben.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:28
Wat voor fan jij moet is natuurlijk afhankelijk van wat jij in een fan zoekt.

Je hebt een paar dingen waar je op kan letten:

Fan speed ( RPM )

Snelheid waar de fan standaard op draait. Als je je fan constant op 100% laat draaien wil je meestal niet een die dan gelijk 4000 RPM doet, en meestal een hoop herrie maakt. Je wilt dan wss een met een lagere RPM. Heb je hem aan je mobo / fancontroller ( Kan je de snelheid aanpassen ) dan is het iets minder van belang. Al moet je wel letten op de startvoltage: Een fancontroller kan zo weinig stroom doorgeven dat hij niet kan starten..

Airflow ( CFM )

Je wilt natuurlijk wel dat er lucht naar binnen gaat, CFM geeft weer hoeveel dat is.

Geluidsproductie ( dBA )

Is doorgaans afhankelijk van RPM / Vorm van de bladen / Hoeveelheid bladen / Grootte van de fan / etc. En lijkt mij niet minder van belang gezien jij minder geluid wilt hebben van je GPU. Maar daar dus geen bladblazer als vervanger voor wilt.

Als je hier kijkt en het de lijst filtert op 'meest verkocht' komt je al een heel eind. Dit omdat de specificaties van de fans bij alle fans staan.

Ik kan je verder ook niet helpen qua voorkeuren, ik heb geen 200 mm fans. Maar als je daar kijkt, reviews leest, specificaties vergelijkt. Kom je een heel eind!

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

De antec big boy is ook een aanrader.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
ingmaronline schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 00:37:
Wat voor fan jij moet is natuurlijk afhankelijk van wat jij in een fan zoekt.

Je hebt een paar dingen waar je op kan letten:

Fan speed ( RPM )

Snelheid waar de fan standaard op draait. Als je je fan constant op 100% laat draaien wil je meestal niet een die dan gelijk 4000 RPM doet, en meestal een hoop herrie maakt. Je wilt dan wss een met een lagere RPM. Heb je hem aan je mobo / fancontroller ( Kan je de snelheid aanpassen ) dan is het iets minder van belang. Al moet je wel letten op de startvoltage: Een fancontroller kan zo weinig stroom doorgeven dat hij niet kan starten..

Airflow ( CFM )

Je wilt natuurlijk wel dat er lucht naar binnen gaat, CFM geeft weer hoeveel dat is.

Geluidsproductie ( dBA )

Is doorgaans afhankelijk van RPM / Vorm van de bladen / Hoeveelheid bladen / Grootte van de fan / etc. En lijkt mij niet minder van belang gezien jij minder geluid wilt hebben van je GPU. Maar daar dus geen bladblazer als vervanger voor wilt.

Als je hier kijkt en het de lijst filtert op 'meest verkocht' komt je al een heel eind. Dit omdat de specificaties van de fans bij alle fans staan.

Ik kan je verder ook niet helpen qua voorkeuren, ik heb geen 200 mm fans. Maar als je daar kijkt, reviews leest, specificaties vergelijkt. Kom je een heel eind!
Ja ik weet waar ik op moet letten etc. Misschien gaf ik 't idee van niet. Ik gebruik zelf een Scythe fan controller. Echt super fijn ding. Heel mooi ook met blauwe led cijfers etc, maar dat terzijde.

Het is natuurlijk mooi om gewoon nog zo'n zelfde Cooler Master MegaFlow 200 erbij te prikken, maar dat zou puur voor de 'look' zijn. Ik weet zelf al dat die specifieke fan geen herrie maakt. Ik draai 'm dan ook op 540 rpm, omdat 'ie genoeg koelt op die snelheid.

Ik heb uit ervaring wel geleerd dat, hoe kleiner de fan, hoe meer geluid 'ie maakt. Daarom ga ik ook voor een 200mm en ook gewoon voor de betere koeling/rpm verhouding.

Ik zal even die lijst checken en die Antec Big Boy.

Verwijderd

Topicstarter
Ben tot 't besluit gekomen, om nog een 2e Coolermaster 200mm Megaflow Fan te nemen.

Thx voor 't meedenken.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
denk niet dat het heel veel zal gaan schelen kwa temps..

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of ik je serieus kan nemen, met zo'n avatar.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou eerder even MSI afterburner downloaden. (gratis en werkt bij alle kaaten)

Maak een mooi fanprofiel dat de fan laag houd tijdens idle gebruik en laat de fan maar draaien tijdens belasting. Dat hoor je toch niet. Verder kan een sidefan voor overdruk zorgen waardoor het luidruchtiger word in je kast en de koeling juist minder. Dat heb ik gehad met mijn CM 690II Advanced. De sidefans eruit gehaald en het was een stuk stiller en de GPU was 5 graden koeler.

Een goede intake fan en een of meerde outake achteraan en bovenaan zijn voor een GPU meer dan voldoende.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dat MSI programma checken, maar ik heb de Megaflow fan al besteld en ik denk dat 't wel zal helpen. Zo niet, dan heb ik weer wat geleerd.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 01:50:
Ik zal dat MSI programma checken, maar ik heb de Megaflow fan al besteld en ik denk dat 't wel zal helpen. Zo niet, dan heb ik weer wat geleerd.
Je leert het meeste van het fout doen zullen we maar zeggen. ;)
Succes ermee.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• [Remmes]
  • Laatst online: 20-01 23:25
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 01:38:
Weet niet of ik je serieus kan nemen, met zo'n avatar.
ja, mijn avatar laat zien hoe en wie ik ben, hoeveel ik weet etc :+... nee een fan in de sidepanel verstoord meestal je hele airflow in de kast, heel misschien dat je kaart 3c koeler word...

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Niet zo gevoelig. Ik bedoelde 't op een 'leuke' manier.

OT: We zullen zien.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-01 10:52
Verwijderd schreef op zondag 20 november 2011 @ 15:55:
Niet zo gevoelig. Ik bedoelde 't op een 'leuke' manier.

OT: We zullen zien.
Daar hebben ze smilies voor uitgevonden ;)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als je een stillere en koelere videokaart wilt hebben is het wellicht een beter idee om gewoon een efficiëntere videokaartkoeler aan te schaffen. Het toevoegen van een extra fan zal een kleinere invloed hebben op de temperatuur en bovendien juist alleen maar meer geluid veroorzaken.

En bedoel je verder niet de 6950? Voor zover ik weet is er geen Dirt3 Edition van de 6970.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Oftewel heeft een sidefan dus geen zin en zal meer verstoren dan koelen ? kan mij niet voorstellen want ik veel game kasten zit er minimaal 1 fan aan de side panel , als het geen zin zou hebben waarom plaatsen ze het dan?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
jayjay1986 schreef op maandag 21 november 2011 @ 17:27:
Oftewel heeft een sidefan dus geen zin en zal meer verstoren dan koelen ? kan mij niet voorstellen want ik veel game kasten zit er minimaal 1 fan aan de side panel , als het geen zin zou hebben waarom plaatsen ze het dan?
Dat is iets heel anders. Hier gaat het om een videokaartkoeler die te veel lawaai maakt. Als je deze geluidsproductie wilt reduceren is het logischerwijs niet verstandig om er nòg een koeler bij te plaatsen, die zelf ook geluid maakt. Het verdient dan aanbeveling om de standaard koeler van de videokaart te vervangen door een after-market exemplaar. Met andere woorden, het probleem bij de bron aanpakken.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is echt de 6970 Dirt 3 edition. Ik kreeg Dirt 3 er ook bij, dus. Wat de extra fan/after market fan betreft. Ik check eerst gewoon hoe 't gaat met een extra Megaflow. Ik heb nog zo'n zelfde fan in m'n front panel zitten en die is heel stil, dus ik verwacht 'tzelfde van die andere.

Dit is m'n kaart: HD6970
@FunFair

Smilies zijn lame, nuff said.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2011 23:02 ]

Pagina: 1