Aankoop en opsteladvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik kom er niet meer wijs uit, dus hoop ik dat jullie willen (en kunnen) helpen....

Allereerst de fysieke situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i261.photobucket.com/albums/ii49/EgMaf/HT.png
Zoals je ziet, weinig ruimte voor speakers (de Panasonic 50" plasma vult het gat vrijwel volledig, en staat uiteraard wel schuin gericht naar het bankstel, net als de speakers) en geen echt ideale situatie voor optimaal geluid. Maar daar kan ik niet veel aan veranderen.

Momenteel gaat het geluid via een oude Philips MX999, maar de bijbehorende speakertjes zijn inmiddels zo gaar dat we hem eigenlijk alleen nog voor radio gebruiken, samen met 2 oude, gigantische Jamo SL140 speakers (niet in de tekening). De speakers zijn (veel) te groot, en de receiver is ook wel aan vervanging toe.

Bijkomend probleem: Ik woon in "the middle of nowhere" in Frankrijk, dus veel mogelijkheden om bij een speciaalzaak te gaan luisteren, heb ik niet. Audiofielen zijn hier ook al niet zo dik gezaaid, dus misschien moet ik zelfs online gaan bestellen zonder te luisteren. Hopelijk kan ik ergens een dagje tussendoor persen voor een dagje naar Lyon ofzo om te luisteren, maar dan wil ik wel goed voorbereid zijn.

Dus hebben we hulp nodig in onze zoektocht naar een receiver met de volgende mogelijkheden:
  • Max 14cm hoog (of minder als goede luchtstroom aan de bovenkant nodig is: hij komt in een open kastje onder de TV), breedte en diepte loopt wel los
  • 4x HDMI in (1.4?) en 1x out met ARC
  • Multi zone 5.1 (of meer) + 2.0 voor het terras
  • Radio met uiteraard RDS, liefst ook Internet radio
  • Up to date qua codecs etc.
  • Auto-calibratie (met microfoon) vanwege de moeilijke opstelling
  • We zijn erg gevoelig voor lipsync problemen... Maar bestaat dat eigenlijk nog wel met al die digitale verbindingen tegenwoordig?
  • Qua merken: De gebruikelijke zoals Yamaha, Denon, Onkyo, H/K, Marantz etc
En bijpassende speakers:
  • 5.1, maar moet ook goed klinken bij (2.x) stereo bronnen.
  • Center speaker maximaal 24x11 cm (liefst nog iets platter): die komt in hetzelfde meubel als de receiver, op het plankje erboven (bovenop de HTPC)
  • Front speakers zo klein mogelijk, of plat & breed zodat ze onder de TV kunnen (5cm ruimte)
  • We houden van een helder en vol geluid (wie niet...). De Jamo's klinken (stereo) zo gek nog niet, en de Philipsjes op 5.1 zijn niet geweldig maar ook geen ramp, zolang je het volume laag houdt. Diepe bas / subwoofers wordt ons al snel te "zwaar". Zo hebben we al een paar keer Logitech 2.1 setjes voor de PC gehad, maar die vinden we telkens weer veel te zwaar klinken.
Budget is niet onbeperkt. 500 euro zal vast niet lukken, maar rond de 1000 of misschien wat meer hopelijk wel.
Ik lees al een tijdje hier (en elders) mee, maar we kunnen wel wat hulp gebruiken van betrouwbare ervaringsdeskundigen. Dus klop ik hier aan :)

Alvast bedankt voor het lezen, ik ben benieuwd naar de reacties...!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:17
Zoek eens naar Slimline receivers zoals bijv:
Pioneer VSX-S500
Marantz NR1602
(dit zijn eigenlijk ook zo de enige 2 die ik kan vinden die onder je vereiste 14 cm komen)

Deze 2 receivers hebben volgens mij beide geen multi-room functie (dus 5.1 + 2.0) maar als je dat wel wil zal je volgens mij concessies moeten doen kwa ruimte/hoogte anders gaat het niet passen, de gemiddelde receiver zal zo ong. 17 cm hoog zijn.
Kwa luidsprekersetje kijk eens naar bijv. de HK setjes of jbl, infinity, canton en bijv ook de welbekende kef "eitjes".

In mijn opinie zal je dus echt kwa receiver concessie's moeten doen kwa hoogte, of kijk bijv. naar een oplossing als sonos of een squizebox ofzo voor je "multi room".

Sidenote: het is hier natuurlijk geen vraag-en-krijg-antwoord forum dus zelf beetje onderzoek mag wel, deze 2 receivers had je al zo kunnen vinden op google of op het zoeken bij de fabrikant websites oid.
En er zijn wel meer topic's geschreven over de zogenaamde slimline receivers.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Verwijderd

De opstelling zoals je nu aangeeft ziet er niet ideaal uit. Ik zou de bank recht tegenover de tv en speakers plaatsen, je krijgt zo anders wel een heel scheef geluidsbeeld. Of als het niet kan een andere bank kiezen :)

Als je al aangeeft dat je de logitech 2.1 te zwaar vind klinken moet je je wel afvragen of je een hele surroundset met subwoofer wilt kopen. Een goede stereoset is dan misschien beter geschikt en geeft ook nog eens meer leefruimte.

Zelf luisteren is toch wel een voorwaarden, lees ook eens wat reviews van enkele vakbladen. Het Britse hifi blad Whathifi heeft net hun Product of the Year 2011 awards uitgereikt: http://www.whathifi.com/awards/2011
Dat is een behoorlijk kritisch blad wat merken tenminste aan durft te pakken als het gewoon niet klinkt. In tegenstelling tot veel Nederlandse bladen die alles prachtig mooi vinden.

• EgMaf
@Annuk:
Annuk schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 01:53:
Zoek eens naar Slimline receivers zoals bijv:
Pioneer VSX-S500
Marantz NR1602
(dit zijn eigenlijk ook zo de enige 2 die ik kan vinden die onder je vereiste 14 cm komen)
Thanks! Ik had al lopen zoeken, maar ik had niet aan de term "slimline" gedacht.
Deze 2 receivers hebben volgens mij beide geen multi-room functie (dus 5.1 + 2.0) maar als je dat wel wil zal je volgens mij concessies moeten doen kwa ruimte/hoogte anders gaat het niet passen, de gemiddelde receiver zal zo ong. 17 cm hoog zijn.
Je opmerking heeft me een heel simpel idee gegeven: De HTPC etc. passen ook op het onderste schapje (14cm hoog), dus ik zou ook reciever + centerspeaker (gestapeld) op het bovenste schapje kunnen zetten. Daar heb ik dan 22cm hoogte voor.
Kwa luidsprekersetje kijk eens naar bijv. de HK setjes of jbl, infinity, canton en bijv ook de welbekende kef "eitjes".
Met name over die KEF eitjes hoor ik niet veel goeds, en bovendien is de centerspeaker ervan te hoog (net als bij de meeste setjes, vandaar mijn vraag om hulp)...
In mijn opinie zal je dus echt kwa receiver concessie's moeten doen kwa hoogte, of kijk bijv. naar een oplossing als sonos of een squizebox ofzo voor je "multi room".
Dat is inderdaad een alternatief dat ik overweeg als ik er met een reciever niet uit kom. Maar ik heb de hoop nog niet opgegeven :)
Sidenote: het is hier natuurlijk geen vraag-en-krijg-antwoord forum dus zelf beetje onderzoek mag wel, deze 2 receivers had je al zo kunnen vinden op google of op het zoeken bij de fabrikant websites oid.
En er zijn wel meer topic's geschreven over de zogenaamde slimline receivers.
Ik weet het, en ik ben ook zeker niet te beroerd om zelf (nog meer) onderzoek te doen. En er zijn zat recievers die aan een deel van mijn eisen voldoen (zoals de 2 voorbeelden die je noemde), maar ik hoop met jullie hulp een beter compromis te vinden.

Ik vrees alleen dat het niet te voorkomen is dat het toch een beetje een vraag & antwoord topic zal zijn, omdat ik niet de hulp van een lokale audiofiel of audioshop in kan schakelen. Soms zal ik dus ook wel domme vragen stellen... Hoe zou ik (online) bijvoorbeeld makkelijk recievers & (surrond-)speakers kunnen vinden op basis van grootte? Is er ergens een site die toevallig daar makkelijk op laat zoeken? Tot nu toe ga ik naar de diverse merken-sites, en dan 1 voor 1 alle technische specs van alle modellen af...

@lukaon
Verwijderd schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 10:55:
De opstelling zoals je nu aangeeft ziet er niet ideaal uit. Ik zou de bank recht tegenover de tv en speakers plaatsen, je krijgt zo anders wel een heel scheef geluidsbeeld. Of als het niet kan een andere bank kiezen :)
Nog liever zou ik de openhaard in de hoek willen, en de TV & speakers in het midden. Maar helaas, het gaat niet anders. Tussen de bank en de TV moet het looppad komen (de muur naast de TV is een glazen schuifdeur naar het terras). Gelukkig hangen we meestal toch scheef op de bank :-)
Als je al aangeeft dat je de logitech 2.1 te zwaar vind klinken moet je je wel afvragen of je een hele surroundset met subwoofer wilt kopen. Een goede stereoset is dan misschien beter geschikt en geeft ook nog eens meer leefruimte.
Met "zwaar" bedoel ik dat de bassen (uit de sub, op de minimale instelling) de rest veel te veel overheersen, vooral op lage volumes. Bij betere HT 5.1 setjes (en zelfs bij mijn oude Philips setje)speelt dat probleem niet.
En ik vrees dat goede stereo (2.0) speakers juist meer leefruimte kosten dan kleine sattelietjes (de sub kan op de grond achter de TV)
Zelf luisteren is toch wel een voorwaarden, lees ook eens wat reviews van enkele vakbladen. Het Britse hifi blad Whathifi heeft net hun Product of the Year 2011 awards uitgereikt: http://www.whathifi.com/awards/2011
Dat is een behoorlijk kritisch blad wat merken tenminste aan durft te pakken als het gewoon niet klinkt. In tegenstelling tot veel Nederlandse bladen die alles prachtig mooi vinden.
Geloof me, ik lees alles wat los en vast zit. Ook Duitse bladen. WhatHiFi vind ik persoonlijk niet zo'n betrouwbare bron. Merken als Sony en Samsung scoren daar vaak verrassend hoog (of verwar ik ze nu met MijnHiFi..? Zoals gezegd, ik kom er niet meer wijs uit...)

@Annuk & lukaon: In ieder geval bedankt voor jullier reacties!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:32

Marc H

- - Is wakker - -

Wel eens over gedacht om de setup een kwart te draaien?

Afbeeldingslocatie: http://natuurpics.nl/zooi/gotsetupje.jpg
groen is voorzet wandje voor 1, naar wat ik aanneem een stuk muur is.
Blauw is de TV, met daaronder de center speaker.

Op deze manier wordt het geluidstechnisch een stuk beter. Je zou iets kunnen maken als deze tweaker heeft

Je hebt gelijk ook meer ruimte om goede speakers kwijt te kunnen. De receiver zou je in het wandje kunnen inbouwen, of op dezelfde plaats kunnen laten staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Marc H op 19-11-2011 13:24 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• EgMaf
Helaas slaagt die opstelling (in onze ruimte) niet voor de WAF test :( Wel goed gevonden trouwens!
Maar er zijn ook een paar andere factoren die in deze opstelling tegen werken:
  • Avondzon schijnt de kamer in via de glazen schuifdeur, en het zonlicht zou met deze opstelling dus direct op de TV vallen.
  • De natuurlijke zichtrichting van de ruimte is naar het terras (met uitzicht op de vallei) door de glazen schuifdeuren. Met deze opstelling zou je met je rug naar het uitzicht zitten (ja, we zitten ook op de bank zonder films te kijken :))
Ik heb trouwens ook geprobeerd hoe het zou zijn om de TV aan de andere kant van de schuifdeur te zetten (nee, niet buiten :) , maar tegen de binnevallende hoek). Geloof me, je wilt niet zien hoe lelijk dat uitkomt :)

Verwijderd

Ik zou het met die opstelling vooral gaan zoeken in de muurbevestigingen in plaats van vloerstaanders of de boekenplankmodellen. Je hebt dan een stuk meer vrijheid.

Bijvoorbeeld de LG HX976TZW. Yep, ook een winnaar 2011 uit de laatste Whathifi.com test >:) http://www.whathifi.com/review/hx976tzw

Testsites moet je zeker niet al te serieus nemen maar als je er een paar leest krijg je toch wel een soort van idee van de do's en don'ts.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/r0tm6c.jpg

• EgMaf
TV staat in de hoek, op een (mooi passend) kastje, op een prettige hoogte en (uiteraard) schuin naar de bank gericht. Een muurbeugel zou ik dus alleen doen om iets meer hoogte te krijgen (bv voor de center speaker), maar echt mooier zou het er niet niet op worden.

Voorlopig zijn de beste kanshebbers:
  • Marantz NR1602 (bedankt voor de tip!): Blijkt dus gewoon 7.1 of 5.1+2.0 (Multi-room) te kunnen! Specs waren er niet heel herder over, maar reviews en de PDF handleiding gelukkig wel :)
  • Focal Sib & Co (met misschien een Sib XL als center speaker en front speakers)
Samen kosten die bij de lokale MediaMarkt kloon (ja, die hebben we wel hier) zo'n €1000 (zonder de XL-s), dus da's prima binnen budget.

Of misschien toch een Yamaha YPR2200...?

• EgMaf
Update-je: Het worden waarschijnlijk Focal SibXL & Co speakers, en de TV gaat opgehangen worden.
Daarmee is er meer ruimte onder de TV voor de centerspeaker, want die kan nu op het TV kastje komen in plaats van in een van de vakjes erin.En daardoor is er nu ook ruimte voor een "full-height" receiver.
Dus kan ik nu weer opnieuw beginnen met de zoektocht naar een goede receiver :)

Verwijderd

Die Yamaha soundbar oplossing die je noemde zou is toch ook niet verkeerd hoor. Wij zijn heel recent toch voor een Soundbar oplossing gegaan en dat naast een stereo opstelling. En dat bevalt uitstekend en geeft ook nog eens veel leefruimte.

• EgMaf
Nou, 2 dagen rondrijden en zoeken heeft me een beetje verder geholpen.

Ik heb de Sib & Cub2 gehoord bij een MediaMarkt-achtige zaak, en die viel erg tegen: Veel te schel en metalig. Volgens de verkoper was dat omdat de versterken en speakers niet "gecalibreerd" waren, maar ik weet niet of ik kan geloven dat dat zoveel verschil maakt.
Bij dezelfde zaak ook een Carbasse EOLE2 gehoord (alleen als 2.1 set en met de speakers aangesloten op de sub, dus geen versterker). Klonk al een stuk beter, maar naar mijn smaak te dof/wollig.
Bij een andere zaak een 2.1 Focal Dõme gehoord. Wow, dat was (voor sattelietjes) en erg mooi geluid! Maar ook flink aan de prijs (€ 1699 voor de 5.1 set).

Helaas dus nergens de Sib XL kunnen vinden, dus ik begin de hoop te verliezen dat ik die zal kunen horen. Ook online zijn er erg weinig ervaringen over te vinden (eigenaren zijn tevreden, maar nauwelijks feedback over sterke & zwakken punten).

Dus.... Iemand toevallig ervaring met de Focal Sib XL speakers, liefst in vergelijking met de Dome of de gewone Sib's?

(Ik ga de vraag ook in het Focal topic stellen...)
Pagina: 1