Ik kom er niet meer wijs uit, dus hoop ik dat jullie willen (en kunnen) helpen....
Allereerst de fysieke situatie:

Zoals je ziet, weinig ruimte voor speakers (de Panasonic 50" plasma vult het gat vrijwel volledig, en staat uiteraard wel schuin gericht naar het bankstel, net als de speakers) en geen echt ideale situatie voor optimaal geluid. Maar daar kan ik niet veel aan veranderen.
Momenteel gaat het geluid via een oude Philips MX999, maar de bijbehorende speakertjes zijn inmiddels zo gaar dat we hem eigenlijk alleen nog voor radio gebruiken, samen met 2 oude, gigantische Jamo SL140 speakers (niet in de tekening). De speakers zijn (veel) te groot, en de receiver is ook wel aan vervanging toe.
Bijkomend probleem: Ik woon in "the middle of nowhere" in Frankrijk, dus veel mogelijkheden om bij een speciaalzaak te gaan luisteren, heb ik niet. Audiofielen zijn hier ook al niet zo dik gezaaid, dus misschien moet ik zelfs online gaan bestellen zonder te luisteren. Hopelijk kan ik ergens een dagje tussendoor persen voor een dagje naar Lyon ofzo om te luisteren, maar dan wil ik wel goed voorbereid zijn.
Dus hebben we hulp nodig in onze zoektocht naar een receiver met de volgende mogelijkheden:
Ik lees al een tijdje hier (en elders) mee, maar we kunnen wel wat hulp gebruiken van betrouwbare ervaringsdeskundigen. Dus klop ik hier aan
Alvast bedankt voor het lezen, ik ben benieuwd naar de reacties...!
Allereerst de fysieke situatie:

Zoals je ziet, weinig ruimte voor speakers (de Panasonic 50" plasma vult het gat vrijwel volledig, en staat uiteraard wel schuin gericht naar het bankstel, net als de speakers) en geen echt ideale situatie voor optimaal geluid. Maar daar kan ik niet veel aan veranderen.
Momenteel gaat het geluid via een oude Philips MX999, maar de bijbehorende speakertjes zijn inmiddels zo gaar dat we hem eigenlijk alleen nog voor radio gebruiken, samen met 2 oude, gigantische Jamo SL140 speakers (niet in de tekening). De speakers zijn (veel) te groot, en de receiver is ook wel aan vervanging toe.
Bijkomend probleem: Ik woon in "the middle of nowhere" in Frankrijk, dus veel mogelijkheden om bij een speciaalzaak te gaan luisteren, heb ik niet. Audiofielen zijn hier ook al niet zo dik gezaaid, dus misschien moet ik zelfs online gaan bestellen zonder te luisteren. Hopelijk kan ik ergens een dagje tussendoor persen voor een dagje naar Lyon ofzo om te luisteren, maar dan wil ik wel goed voorbereid zijn.
Dus hebben we hulp nodig in onze zoektocht naar een receiver met de volgende mogelijkheden:
- Max 14cm hoog (of minder als goede luchtstroom aan de bovenkant nodig is: hij komt in een open kastje onder de TV), breedte en diepte loopt wel los
- 4x HDMI in (1.4?) en 1x out met ARC
- Multi zone 5.1 (of meer) + 2.0 voor het terras
- Radio met uiteraard RDS, liefst ook Internet radio
- Up to date qua codecs etc.
- Auto-calibratie (met microfoon) vanwege de moeilijke opstelling
- We zijn erg gevoelig voor lipsync problemen... Maar bestaat dat eigenlijk nog wel met al die digitale verbindingen tegenwoordig?
- Qua merken: De gebruikelijke zoals Yamaha, Denon, Onkyo, H/K, Marantz etc
- 5.1, maar moet ook goed klinken bij (2.x) stereo bronnen.
- Center speaker maximaal 24x11 cm (liefst nog iets platter): die komt in hetzelfde meubel als de receiver, op het plankje erboven (bovenop de HTPC)
- Front speakers zo klein mogelijk, of plat & breed zodat ze onder de TV kunnen (5cm ruimte)
- We houden van een helder en vol geluid (wie niet...). De Jamo's klinken (stereo) zo gek nog niet, en de Philipsjes op 5.1 zijn niet geweldig maar ook geen ramp, zolang je het volume laag houdt. Diepe bas / subwoofers wordt ons al snel te "zwaar". Zo hebben we al een paar keer Logitech 2.1 setjes voor de PC gehad, maar die vinden we telkens weer veel te zwaar klinken.
Ik lees al een tijdje hier (en elders) mee, maar we kunnen wel wat hulp gebruiken van betrouwbare ervaringsdeskundigen. Dus klop ik hier aan
Alvast bedankt voor het lezen, ik ben benieuwd naar de reacties...!