[Samsung HD502HJ] Nog iets te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Ik heb vanavond nog weer een stukje casemodden gedaan en toen ik het wel weer voor gezien had aangezien m'n Dremel schijfjes op zijn m'n HDD's, GPU en RAM weer teruggeplaatst.

Ik boot de PC, maar de RAID ROM verteld me dat er een error is in de array en dat een schijf mist.
Hij stond in RAID-0 stripe met 2 identieke disks.

Dus, ik heb meteen alle SATA kabels vervangen met nieuwe, de HDD's buiten de case gehaald, een nieuwe SATA power kabel gepakt op een andere voedingslijn om m'n HDD zelf uit te sluiten.

Reboot, maar nee hoor, nog steeds 1 missende disk.

Reboot in IDE mode met beide disks aangesloten, Device manager ziet maar 1 disk.

De ''defecte'' disk verder nopg intensief getest in IDE mode met verschillende SATA poorten, verschillende powerkabels, SATA snelheden enz. Geen teken van leven.

De HDD spint wel gewoon op, klinkt niet vreemd oid, heeft ook geen enkele vorm van slechte prestaties, crashes of data corruption laten zien. Vorige week nog een HD Tune scan gedaan, Health was prima van beide disks en de read sequential zat tegen de 280MB/s aan met een accesstime van 13.4ms.

Kan ik deze HDD nog redden? Is hij uberhaubt stuk? Data boeit me niet, heb niks belangrijks op die PC staan. PC wordt puur en alleen gebruikt voor games en muziek producen. Games staan wel op DVD en muziek heb ik een backup van.

Gaat mij er meer om, ik wil de disk niet weggooien / verkopen als defect als er nog wat te redden valt aangezien die dingen zo duur zijn. Heb inmiddels als een SSD besteld en die tweede disk wordt gewoon opslag.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Post je SMART info en we praten verder. :)

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Hoe moet ik m'n SMART info plaatsen als de disk in de BIOS niet herkend wordt?
Het hele probleem is juist dat de disk niet meer herkend wordt / werkt. Dan kan ik toch moeilijk SMART info tonen, en de tweede disk werkt momenteel ook niet omdat die deel was van een RAID-0 set dus dan zou ik eerst Windows opnieuw moeten installeren, maar dat doe ik niet omdat morgen m'n SSD er al is (OCZ Agility 3 60GB)

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Door de schijf in en computer te plaatsen waar al een besturingssysteem op staat; je post toch ook op dit forum vanaf een werkende computer? Gewoon even aansluiten dus.

Desnoods brand je even een Ubuntu Linux livecd en boot je daarvan. In de disk utility kun je ook SMART terugvinden, of anders via smartmontools package.

Zonder SMART geen troubleshooting.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
Dat hele smart gedoe raakt kant noch wal als de schijf compleet dood is.
Lijkt een gevalletje falende electronica. Hij is misschien nog wel te redden door de print van de schijf te vervangen door een van een donorschijf waar de platters van kapot zijn gegaan.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Ik post nu vanaf een Pentium III 1.26Ghz met een ASUS CUBX bord. Geen SATA :) Is m'n oldskool overclocksysteem maar die draait ten minste nog goed op 1.45Ghz.

M'n laptop zou ik wel willen proberen ware het niet dat die verrekte 8600M-GS voor de tweede keer op de nominatie voor de oven staat.

Maar, ik verwachte eigenlijk geen elektronisch probleem aangezien de schijf nog wel reageerd op de boot, hij spinned normaal op en zoekt ook. Enige wat ik kan bedenken is dat er in de datastroom iets mis is.

Pagina: 1