• hankee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik loop al een paar weken met deze vraag rond maar de antwoorden die ik krijg lopen nogal uiteen. Hopelijk kan ik hier een eenduidig antwoord krijgen!

Ik heb een best pittige laptop en volgens de documentatie heeft ie nodig: 19v 6.3A 120W

De huidige adapter die ik heb is ook een flink bakbeest en werkt naar behoren.

Nu ga ik op vakantie en aangezien ik het zonde vind van het gewicht en de ruimte in mijn bagage zou ik graag en kleinere adapter mee willen nemen. Er zijn genoeg kleine adapters te vinden maar meestal gaan deze tot 90W.

Dit is dus het punt waar de meningen uiteen lopen. De ene zegt: geen probleem, hij laadt alleen langzamer op. De ander zegt: zou misschien kunnen werken maar als je pech hebt brandt je voeding/ moederbord door. En de laatste zegt: werkt sowieso niet, je laptop gaat zeker stuk.

Nu vraag ik me af hoe het nou werkelijk zit.

Verder kwam ik een adapter tegen van Cooler Master waar op de verpakking "up to 150 W" staat. Op de achter kant staat: Output Power: Total 95W / Peak 150W, 18 ~ 20Vdc / 19Vdc 4.74A
4.75 ~ 5.25Vdc / 5Vdc 1A

Volgens de man in de winkel zou dit geen enkel probleem op leveren, "er staat toch tot 150 W"...

Weet iemand hoe het echt zit? Welke waarden zijn nou belangrijk? Het wattage? Voltage? Amperage?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
De voeding zal beveiligd zijn tegen overbelasting, je laptop krijgt dan geen stroom meer (effect van stekker er uit trekken), lijkt me niet de bedoeling.
Sowieso zou ik niet bezuinigen op de ruimte van een adapter als je een bakbeest van een laptop meeneemt. Koop dan een netbook, 1 kg is perfect om te reizen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Piek is 150watt, en dat zal die dus niet continu gaan leveren. Je zal daar de accu dus niet mee kunnen opladen gok ik zo.

Maar neem anders die adapter mee in de handbagage, en haal gewoon een reis-stekker, zodat je de huidige overal kan gebruiken. Lijkt me een slimmere en goedkopere oplossing.

Ey!! Macarena \o/

• hankee
  • Laatst online: 29-12-2025
Probleem is dat ik een vrij kleine rugzak bij me heb :) Die baksteen maanden mee sjouwen wordt dan echt geen feest. En ik heb de laptop o.a. voor deze vakantie aangeschaft zodat ik onderweg video kan editen. Netbook is geen optie.

• LaurentS
  • Laatst online: 14-08-2025
Ik heb hetzelfde `probleem'. De adapter van mijn Asus N53SV is ook huge. Ik heb geluk dat de adapter van mijn vorige laptop er ook op past. Hij kan er prima mee opladen, het is enkel wanneer je ermee gaan gamen dat hij niet meer wilt opladen en dat je dan zogezegd op batterij werkt.
Ik gebruik het voor noodgevallen, maar ik zou het toch niet gebruiken als hoofdadapter :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• dask
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05-2025
Coolermaster was van plan de USNA120 uit te leveren rond deze tijd. Ik heb een aantal weken geleden nagevraagd aan de support van CM US wanneer en waar in Europa deze te koop zou zijn?
Blijkbaar is er iets mis met de opladers en zullen deze voorlopig niet meer worden verkocht. Coolermaster beseft wel dat de markt voor 120+Watt adapters groot genoeg is, en zal zeker binnen enkele maanden een nieuwe reeks uitbrengen.

Voorlopig is alleen nog maar de USNA95 beschikbaar, en die zal zeker werken op normaal gebruik (filmpjes/internet...) en zelfs opladen.
Indien je zware 3D-applicaties/spelletjes (dus de dGPU gebruikt) gaat spelen, zijn er enkele mogelijkheden:
- ofwel zal de batterij trager opladen op volle performance van de laptop, maar trager dan met je huidige adapter, de adapter werkt dus.

- ofwel zal de batterij trager ontladen op volle performance van de laptop, de adapter komt net iets te kort en uiteindelijk zal de batterij leeglopen, maar langzamer.

- zonder batterij aangesloten aan adapter zou het dan voor een periode goed kunnen lopen, maar na enige tijd zou de laptop zomaar kunnen uitvallen

...

EDIT: die 150W is maar het piekvermogen, en zal dan ook maar enkel seconden volgehouden worden, maar wie weet is 95-100 Watt voldoende om de laptop in de running te houden op volle performance. Die 20Watt extra is bedoeld voor het opladen ervan.

[ Voor 8% gewijzigd door dask op 18-11-2011 22:10 ]

• ipazza
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10-2024
Wattage gaat over maximale wat hij kan hebben. Een pc voeding kan toch ook hoger zijn dan nodig ?

Als je ampere lager is dan de originele dan betekend het volgens mij dat je hem niet kan opladen tijdens gebruik bijvoorbeeld. Omdat hij dan sneller drained dan oplaad.

Correct me if im wrong though

I don't hate you, I nothing you

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:07
90 watt voldoet prima. Mijn broer heeft een 17 inch notebook.waarvan de 120 watt voeding kapot was.. en ik had nog wel iets liggen.

na het aansluiten deed het scherm wel raar.

ging ik even later kijken.. de voeding was 60 watt. en de accu van de notebook is leeg.

zonder accu ( of met een volle ) is deze 60 watt voeding prima in staat om de notebook te voeden.

het opladen van de accu gaat echter alleen als de laptop uit is anders doet de notebook raar.

het opblazen van een voeding wanneer er teveel vermogen wordt is mogelijk. maar je mag er wel vanuit gaan dat het af te nemen vermogen 20% hoger is als op de stikker.

het moederbord opblazen lijkt me niet kunnen. om iets op te blazen is er een hogere spanning nodig dan waar iets op gemaakt is. Een voeding die het niet kan bijbenen zal niet snel een hogere spanning afgeven dan de bedoeling is.

@Meneer boven mij: Vermogen drukt met uit in watt. Vernoemd naar ene meneer Watt.

[ Voor 4% gewijzigd door Jackxl op 19-11-2011 07:06 ]

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:07
En om helemaal zeker te zijn van je zaak.. en iets wat toch wel prettig is voor warmte productie en voor de notebook zelf is om powersaving aan te zetten.
Pagina: 1