Bootable USB stick clonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik heb een FreeNAS installatie op een USB stick van 1GB staan. Die draait perfect en ik wil liever niet overnieuw beginnen. Echter heb ik meer ruimte nodig op m'n main file system. Daarom wil ik de gehele USB stick clonen naar een grotere. Hoe is dat te clonen? Ik kan het op twee manieren doen. Tweede USB stick in m'n NAS prikken en via het NAS zelf clonen. Of beide sticks in m'n Mac prikken en daarop clonen. Ik kan geen goede software vinden voor op Mac en wat er uit mijn zoekresultaten komt voor de eerste manier lijkt niet relevant. Ik zou namelijk denken dat er een command is dat dit kan doen.

Het is natuurlijk belangrijk dat de bootable eigenschappen behouden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Met behulp van 'dd'-commando en evt. een bootable linux-cd?
Zie bijv.:
http://www.linuxquestions...ootable-usb-stick-686964/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
dd kopieert dus ook de boot sector?

Werkt dat ook als het OS vanaf de USB stick nog draait? Want dan is het gewoon sticky in de NAS er bij prikken en via SSH dat commando uitvoeren en klaar. Dan oude stick er uit en nieuwe op oude plaats en opnieuw starten. Klinkt goed, maar moet wel kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ja, dd "kopieert" ook de bootsector.

dd werkt gewoon op blockniveau, en zolang jij bij block 0 begint, zal ook de bootsector megenomen worden.

In theorie moet dit ook werken terwijl het systeem draait. Zolang de filesystems maar in een quesced state zijn. Dus; er niet naar geschreven wordt. Liefst ook niet gemount, maar eigenlijk gaat het er alleen om dat er niet naar geschreven wordt.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Ok dus van te voren unmounten moet voldoende zijn, dan kopieren en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Bijna, je hebt dan namelijk een exacte kopie van de eerste usb stick. De grootte is dus gelijk!
Als je de extra grootte van de nieuwe stick wilt gebruiken, zul je het bestandsysteem nog moeten resizen. Onder linux gebruik ik daar zelf altijd GParted voor.

[ Voor 3% gewijzigd door zeikstraal op 21-11-2011 14:18 ]

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Hm. Dat is natuurlijk een goeie.
Zijn er geen mogelijkheden dat ik dat binnen OSx doe? Ik heb namelijk geen CD speler in m'n laptop of m'n NAS. Dus een live CD booten gaat niet werken. In mijn ogen kan dat toch gewoon onder OSx omdat ik 'm niet als bootable opstart en dus er niets gelezen of geschreven wordt. Dan zou ik de onverdeelde ruimte gewoon kunnen toevoegen aan de hoofdpartitie (welke is dat trouwens bij een FreeNAS installatie, uit m'n hoofd waren er namelijk meerdere, ofja, bij welke is dat het handigste?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jouw OSX heeft geen dd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Dat weet ik niet. Zou goed kunnen hoor.

Echter wil ik de USB stick clonen op de NAS zelf zodat die kan blijven draaien tot ik reboot om van de andere stick te starten. Met dd kan ik het volume toch niet uitbreiden of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 15:28
Je kunt mi prima met dd de stick op de nas clonen en dan met je mac de partitie(s) resizen. Welk programma je daar op een mac het beste voor kunt gebruiken weet ik niet. Maar het kan haast niet anders dan dat daar een geschikt programma voor is.

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Kun je niet gewoon de partitie resizen met DiskUtility?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Hm. Ik probeer fdisk -l op m'n FreeNAS installatie, maar hij geeft aan dat die optie niet bestaat.
Pagina: 1