kapotte SSD wissen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SSD die niet meer functioneert. De schijf werd gebruikt als primaire harde schijf maar na enige tijd startte de computer niet meer op. De SSD bleek niet meer te functioneren. Als ik de schijjf benader, wat nog veel moeite kost omdat de PC regelmatig daardoor vastloopt, zie ik twee partities op de schijf. Een E en G gedeelte.
Het E gedeelte heet system reserved (of zoiets), is slechts 100MB groot en laat zich niet wissen/formateren. het G-gedeelte is het oorspronkelijk gebruikte deel, met alle informatie erop van voor dat hij kapot ging. Dit is echter vrijwel alleen via de bios te zien, in windows kan ik het G-gedeelte niet benaderen, het is (soms) wel zichbaar. Ook kan ik het G-gedeelte niet formateren, al heeft windows wel eens die suggestie gedaan.
Nu wil ik de SSD aanbieden voor reparatie, maar ik zou graag de informatie die daar opstaat eerst wissen. De schijf bevat namelijk al mijn persoonlijke informatie omdat er (eigenlijk per toeval) mijn belastingaangifte op staat. En je hoort af en toe verhalen over hoe die informatie dan weer in verkeerde handen terecht komt.
Heeft iemand enig idee of er een programma of iets dergelijk is om dit te bewerkstelligen? Op zich zal het wel niet heel veel kwaad kunnen om de schijf zo aan te bieden, maar voor de zekerheid zou ik het wel prettig vinden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gebruik een bootcd (met bijvoorbeeld killdisk) om vervolgens je SSD te formatteren?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Als een ssd stuk is kan je hem ook niet wissen, anders was ie niet stuk.
Je kan het wel proberen maar ik geef je weinig kans.
Je kan 2 keuzes maken: inleveren met de kans dat zij hem kunnen uitlezen of houden, vernietigen en verlies nemen.
(een OCZ drive toevallig?)

[ Voor 5% gewijzigd door Hell-Slave op 18-11-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
Weet je zeker dat hij stuk is? En dat niet bijvoorbeeld alleen de partitietabel kapot is?
Ik zou het inderdaad even via een BootCD of Linux Distro proberen. Die hebben namelijk wat beter Partitie tools aan boord.

Ik zou bijvoorbeeld proberen met FDISK de hele partitietabel weg te gooien en opnieuw aan te maken.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik gebruik op mijn werk altijd DBAN.

Even opstarten en je kunt zelf aangeven hoevaak je schijf overschreven moet worden.
Met een SSD (werkende) duurt dat nog geen half uur (standaard 3 keer gewist)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Secure erase:

http://cmrr.ucsd.edu/people/Hughes/SecureErase.shtml

Deze bootable CD is meer dan genoeg voor een SSD te wipen. Ook is dit een aan te raden handeling als er problemen zijn met een SSD. Veel fabrikanten raden ook aan om een Secure erase te doen als er problemen zijn.

Het is opzicht hetzelfde als alle "antieke" HDD gebaseerde programma's die zijn aangekaart door andere mensen, alles wordt naar 0 gezet.
Maar met een secure erase stuur je een commado naar de schijf, dat hij zichzelf moet opruimen, de SSD dan leegt al zijn geheugen cellen en leegt al zijn tabellen etc etc...

Dit wordt dus uitgevoerd door de controller in de SSD en dus beter dan 1 of andere "ransige" overschrijven van data methode dat bedoeld is voor HDD's. Zoals DBAN, Killdisk, etc etc...

Maar als de SSD bijna niet meer te benaderen is, dan hoef je ook niet zo bang te zijn dat mensen er data er vanaf halen en hoogstwaarschijnlijk krijg je ook problemen met hem überhaupt gewiped te krijgen dan.
Sc0rPi0N schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:45:
Ik gebruik op mijn werk altijd DBAN.

Even opstarten en je kunt zelf aangeven hoevaak je schijf overschreven moet worden.
Met een SSD (werkende) duurt dat nog geen half uur (standaard 3 keer gewist)
Ik hoop toch dat je een grapje maakt en dit NIET toepast bij een SSD.

[ Voor 42% gewijzigd door Swordlord op 18-11-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
killdisk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hell-Slave schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:38:
Als een ssd stuk is kan je hem ook niet wissen, anders was ie niet stuk.
Je kan het wel proberen maar ik geef je weinig kans.
Je kan 2 keuzes maken: inleveren met de kans dat zij hem kunnen uitlezen of houden, vernietigen en verlies nemen.
(een OCZ drive toevallig?)
Helaas het winnende antwoord. Killdisk loopt net als alle andere mogelijkheden vast zodra het de SSD moet lezen. De beperking is dat ik helaas alleen via windows kan werken. Misschien dat een andere besturingsysteem nog uitkomst had kunnen bieden. Het is overigens een OCZ vertex 3,5.

Het is niet eens dat ik de reparateurs niet vertrouw, maar zoveel data over jezelf uit handen geven is gewoon niet prettig en er zijn slechte verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom enkel Windows? Als je de Ubuntu cd download, kan je er van opstarten zonder installatie. Ubuntu spreekt redelijk voor zich, je kan het bijna niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Geen Killdisk of DBAN gebruiken op een SSD, secure erase tools via bv. Parted Magic of de OCZ secure erase tool zelf.

Soms werkt je SSD ook weer na zo'n 'reset' van de geheugen cellen. Als je daarna zorgt dat je de nieuwste firmware installeert en een clean install doet, heb je zelfs kans dat alles gewoon blijft werken. Scheelt je weer een RMA-tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Probeer eerst eens secure erase. (let op, je moet dat in IDE legacy mode doen)
Als dat niet werkt of een foutmeldig geeft.
Probeer dan een firmware update (of eerst een downgrade en dan een upgrade) in combinatie met secure erase. (opnieuw in IDE legacy mode)
Ik heb zo een SSD terug tot leven gekregen. Hij heeft nu alleen een groot aantal flashcells die het niet meer doen. (in totaal een paar GB aan ruimte)

[ Voor 16% gewijzigd door Kain_niaK op 19-11-2011 00:45 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:30
Kain_niaK schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 00:43:
Probeer eerst eens secure erase. (let op, je moet dat in IDE legacy mode doen)
Als dat niet werkt of een foutmeldig geeft.
Probeer dan een firmware update (of eerst een downgrade en dan een upgrade) in combinatie met secure erase. (opnieuw in IDE legacy mode)
Ik heb zo een SSD terug tot leven gekregen. Hij heeft nu alleen een groot aantal flashcells die het niet meer doen. (in totaal een paar GB aan ruimte)
Die GB's kan je waarschijnlijk ook gewoon terughalen, heb ooit van een 3,5 GB intel schijf ook weer de 64 GB schijf gemaakt die hij was, werkt na bijna een jaar nog steeds feilloos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 23:34:
[...]

Helaas het winnende antwoord. Killdisk loopt net als alle andere mogelijkheden vast zodra het de SSD moet lezen. De beperking is dat ik helaas alleen via windows kan werken. Misschien dat een andere besturingsysteem nog uitkomst had kunnen bieden. Het is overigens een OCZ vertex 3,5.

Het is niet eens dat ik de reparateurs niet vertrouw, maar zoveel data over jezelf uit handen geven is gewoon niet prettig en er zijn slechte verhalen over.
Op het OCZ forum heb ik ooit gelezen van een admin dat de inhoud van het flash geheugen is encrypted met AES128 en dat de key gegenereerd wordt door de controller.
Als je controller nu stuk (dat is een sandforce eigenschap) is kan het geheugen zeer moeilijk uitgelezen worden.
Er is een site die dit kan maar is zeer duur, ik denk niet dat jou gegevens hun dat waard zijn.
(www.drivesaversdatarecovery.com. The price for a data recovery from 120 GB SSD disc is $1900-$2700)
Pagina: 1