Foutieve scaling HDMI op HD-TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:40

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Probleem:
Onlangs heb ik mijn 19" monitor in mogen wisselen voor een 40" Samsung HD-TV, namelijk de: UE40D5003.
De resolutie moet dus gewoon op 1920x1080 kunnen (1080P), maar helaas, als ik dit doe vallen alle randen weg, de rand die wegvalt is ongeveer net zo groot als de start balk.

Specificaties:
- Nvidia Geforce 9600 GT
- aangesloten via HDMI.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
- Nieuwste drivers gedownload en geinstalleerd.
- NVIDIA control panel doorgespit (geen overscan/underscan oid kunnen vinden).
- Google gebruikt.

Heeft iemand nog een idee wat hiervoor de oplossing zou kunnen zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Toppertje op 17-11-2011 21:47 ]

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:14

ötzi

eclecticus

Wat bedoel je precies dat er randen wegvallen ?
Dat het beeld wat je kaart uitstuurt groter is dan je tv scherm neem ik aan ?
Kijk even in Nvidia control panel bij het kopje "desktop size and position" of "scaling on GPU" soelaas biedt...

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
ötzi schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:16:
Wat bedoel je precies dat er randen wegvallen ?
Dat het beeld wat je kaart uitstuurt groter is dan je tv scherm neem ik aan ?
Kijk even in Nvidia control panel bij het kopje "desktop size and position" of "scaling on GPU" soelaas biedt...
Klopt inderdaad.

Als ik de "Perform scaling on GPU" zet dan komen er 2 zwarte balken links en rechts.

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:14

ötzi

eclecticus

Probeer ook even de verschillende opties; none , full screen , aspect ratio .
Heb je het TV out topic al doorgenomen?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Sectie "Schermaanpassing" in de handleiding al gelezen? Pag. 30 e.v. lijkt mogelijk relevant.

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:44:
Sectie "Schermaanpassing" in de handleiding al gelezen? Pag. 30 e.v. lijkt mogelijk relevant.
Had ik gelezen inderdaad, en inderdaad zeer relevant. Enige nadeel hiervan is, dat alles dan weer op het scherm past, maar het ziet er totaal niet HD uit...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Ik zou hierbij niet teveel met de tv rommelen, het signaal als native/normaal/origineel oid instellen, dan geeft de tv altijd de resolutie weer zoals deze wordt ingestuurd zonder een poging te doen het beeld zelf aan te passen op het formaat. Je zou op de monitor/tv nog wel naar de pixelmapping instellingen kunnen kijken, aan of uit etc Het is overigens een veel voorkomende vraag met hdmi van pc naar tv, als je de zoekfunctie gebruikt van het forum kom je gegarandeerd een hoop topics tegen.

Je kan dit imao het beste eenzijdig oplossen, het liefst dus aan de kant van de videokaart omdat veranderingen aan de tv ook invloed kunnen hebben op overig kijkplezier. Check de instellingen van je videokaart voor overscan, check EDID etc. Ik ben niet bekend met de suite van Nvidia, kan je daarom niet de exacte termen noemen. Maar je moet het daar zoeken.

Ik kreeg dit bij mij overigens pas goed voor elkaar met kleurenprofiel e.d. door in Catalyst een custom monitor formaat aan te geven. Ook al heeft mijn monitor dezelfde resolutie als mijn tv, het zag er toch niet goed uit. Toen handmatig 1920x1080p @60hz ingesteld en toen pakte de tv wel de resolutie op de juiste manier.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 12:00

amas

Law of Nature: Chaos

Ik had toen ik mijn PC op m'n Samsung LE37A552 (oudje :P ) aansloot hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door HDMI aansluiting 2 (!) te pakken. Alleen deze ingang schijnt te werken met de PC 8)7
Mocht hij het nog niet goed doen probeer de naam (ja de naam!) van het kanaal te veranderen in 'PC'.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:17

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ga naar je tv menu, afbeeldingsopties en stel in op alleen scannen.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
TheAmassama schreef op donderdag 17 november 2011 @ 23:39:
Ik had toen ik mijn PC op m'n Samsung LE37A552 (oudje :P ) aansloot hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door HDMI aansluiting 2 (!) te pakken. Alleen deze ingang schijnt te werken met de PC 8)7
Mocht hij het nog niet goed doen probeer de naam (ja de naam!) van het kanaal te veranderen in 'PC'.
Beide geprobeerd en helpt helaas niks.

Gelukkig is het beeld nu binnen de lijnen, maar helaas erg onduidelijk en korrelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:08

DarkSide

theres no place like ::1

Dit heeft te maken met de overscan functie. De TV moet zo ingesteld zijn dat hij het 1:1 pixelmapping aan stuurt. Mij bij panasonig betekend dat ik hem dan niet op 16:9 kan zetten bv. En moet ik de optie Juist (meen ik) Uit zetten. Dan kan hij op het auto adjust settings wel overweg met 1:1 pixelmapping.

Dan kan ik op de PC de under/overscan bijstellen zodat het beeld beeldvullend wordt.
Dan pas is het mooi en niet korrelig / onleesbaar.

En idd het kan ook zijn dat je TV een PC ingang verwacht door daarmee de setup van je HDMI kanaal even aan te passen naar input PC.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
DarkSide schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:34:
Dit heeft te maken met de overscan functie. De TV moet zo ingesteld zijn dat hij het 1:1 pixelmapping aan stuurt. Mij bij panasonig betekend dat ik hem dan niet op 16:9 kan zetten bv. En moet ik de optie Juist (meen ik) Uit zetten. Dan kan hij op het auto adjust settings wel overweg met 1:1 pixelmapping.

Dan kan ik op de PC de under/overscan bijstellen zodat het beeld beeldvullend wordt.
Dan pas is het mooi en niet korrelig / onleesbaar.

En idd het kan ook zijn dat je TV een PC ingang verwacht door daarmee de setup van je HDMI kanaal even aan te passen naar input PC.
Bij mij staat de TV gewoon op Volledig scherm (1:1 denk ik dus ;)). Beide ingangen heb ik geprobeerd en dit maakt helaas geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-06 01:47
Volgens mij is het iets met progressive scan. Had dit wel eens met touchtafels met een Philips scherm,

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
ToasterxD schreef op maandag 21 november 2011 @ 16:48:
Volgens mij is het iets met progressive scan. Had dit wel eens met touchtafels met een Philips scherm,
Hier kan ik helaas niks over vinden. Ik weet ook niet of ik dat aan de kant van de video kaart of van de TV moet zoeken.

Ik ben nu weer terug op 1600x1200 helaas lijkt dan alles uitgerekt in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-04 01:22
Controleer even of je je PC in een specifieke HDMI poort moet steken in je TV. Dat was namelijk bij mij namelijk ook het probleem.

Bij mijn Samsung TV is de eerste HDMI poort bedoeld om een PC op aan te sluiten. Ik weet niet precies wat er anders is aan die HDMI aansluiting tenopzichte van de andere maar ik weet wel dat het op die aansluiting gelijk goed werkte en ik op die andere HDMI aansluitingen ook heb liggen kloten om het goed te krijgen wat uiteindelijk niet eens echt gelukt is.
Ik kreeg het formaat wel goed maar het zag er toch niet echt geweldig uit terwijl het op HDMI1 gewoon echt goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Het is gelukt.

De HDMI kabel moest in de 1e poort en moest ook nog de naam(!) PC hebben. Dit had ik de vorige keer echter ook gedaan, maar toen heb ik beide poorten gewoon PC genoemd, blijkbaar vind ie dat dus ook niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wonderlijk dat het allemaal zo moeilijk gemaakt moet worden. Wat daar nou de zin van verondersteld wordt te zijn... :?
Pagina: 1