winkel weigert kaart direct om te ruilen

Pagina: 1
Acties:

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:57
Een paar weken terug kocht ik een compleet nieuwe pc bij een niet nader te noemen zaak.
Levering ging keurig netjes en vlot, tevens was contact met de dame van verkoop prima.

Bij thuiskomst van het systeem blijkt dat er een fan op één van de twee videokaart tikt.
Ik heb hierover gemaild binnen 24 uur na ontvangst van het product.

E-mail met de RMA afdeling gaat erg traag en er zitten zo nu en dan 3 werkdagen tussen.
(inkoop reageerde, en nog steeds binnen een paar uur).

Nu wil ik graag dat de kaart omgeruild word, omdat deze kapot was bij aankomst.
Echter dit is niet mogelijk en het bedrijf geeft mij twee mogelijkheden:

Ik kan kiezen voor of mijn geld terug, of ik kan de kaart opsturen voor onderzoek waaruit zal moeten blijken of hij inderaad kapot is.

beide opties zijn voor mij niet wenselijk, ik hoef geen geld terug want ik wil gewoon zo'n zelfde videokaart (exact dezelfde ivm crossfire) en ik wil geen kaart opsturen voor onderzoek met alle gevolgen van dien.

Dat ik mezelf stoor aan het tikken van een fan in een relatief stille kamer, wil niet zeggen dat hun dit ook storend vinden, met het risico dat ik straks mijn zelfde kaart terug krijg plus nog een rekening voor onderzoeks kosten daarbij.

In hoe verre heb je als klant recht op een omruiling als een product kapot aankomt?

Ik begrijp het standpunt van de winkel niet zo goed, want dit vraagt erom om de kaart terug te sturen, mijn geld te pakken en de kaart ergens anders te kopen.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geld terug en direct een nieuwe kopen is toch exact het zelfde.. Zit wel eens waar een stap extra tussen, maar de uitkomst is gewoon dat je met een nieuwe kaart de deur uitloopt.

Ey!! Macarena \o/

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jackel7007 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 19:30:
Ik kan kiezen voor of mijn geld terug, of ik kan de kaart opsturen voor onderzoek waaruit zal moeten blijken of hij inderaad kapot is.

beide opties zijn voor mij niet wenselijk, ik hoef geen geld terug want ik wil gewoon zo'n zelfde videokaart (exact dezelfde ivm crossfire) en ik wil geen kaart opsturen voor onderzoek met alle gevolgen van dien.
Wat je dus eigenlijk zegt is dat de winkel moet doen wat jij zegt zonder dat ze mogen onderzoeken of er wel een probleem is? Jij wil een oplossing die voor hen niet aantrekkelijk is.
In hoe verre heb je als klant recht op een omruiling als een product kapot aankomt?
Niet. Je kunt koop op afstand gebruiken (ontbinding) of RMA (maar dan volgt onderzoek etc). Omruilen voor een nieuw exemplaar is coulance en kun je niet afdwingen, en dat kost de winkel gewoon geld.
Ik begrijp het standpunt van de winkel niet zo goed, want dit vraagt erom om de kaart terug te sturen, mijn geld te pakken en de kaart ergens anders te kopen.
En dat moet je dan gewoon doen. Wat jij eist is onredelijk en kun je niet afdwingen.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 17-11-2011 19:34 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jackbq
Ik eis niets, maar ik kan niet begrijpen waarom een winkel de klant in deze hoek duwt?
Je wilt toch als zaak liever dat je klant a. happy is met een oplossing en b. het product opnieuw bij jou haalt?
Op deze manier geeft men mij de keuze tussen geld terug (met voor hun het risico dat ik naar een ander ga omdat ik het "lastig" vind) of risico voor de klant met onderzoek(skosten).

Waarom moet die stap van geld terug ertussen, om vervolgens dezelfde kaart te bestellen?
Kost voor de klant extra moeite, en het kost voor de winkel extra moeite, dus in the end zal daar niemand beter van worden?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wees blij dat ze je de optie bieden om je geld terug te krijgen. Dat doen niet veel winkels hoor. Zeker niet direct bij een melden van een defect. Daar hoort de winkel eerst de gelegenheid te krijgen om het te (laten) maken.

Oftwel: Niet zo jammeren, en pak dat geld aan, om vervolgens een nieuwe te kopen.

In de meeste gevallen is het heel simpel: Winkel neemt product in voor reparatie, en ben je hem rustig 4 weken kwijt. Nu loop je de zelfde dag nog met een nieuwe kaart de deur uit.

Je wordt dus al behoorlijk gematst (uit coulance waarschijnlijk), en je zeurt dus eigenlijk om een goede service....

Ey!! Macarena \o/

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jackel7007 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 19:46:
Ik eis niets, maar ik kan niet begrijpen waarom een winkel de klant in deze hoek duwt?
Je wordt helemaal niet in een hoek gedrongen, je wilt coulance afdwingen.
Op deze manier geeft men mij de keuze tussen geld terug (met voor hun het risico dat ik naar een ander ga omdat ik het "lastig" vind) of risico voor de klant met onderzoek(skosten).
Je moet niet alleen vanuit je eigen doel kijken. Een tweede videokaart sturen betekent dat ze nog steeds de eerste moeten testen (want anders onverkoopbaar), tweede exemplaar zijn ze dan al kwijt en al het risico ligt bij de winkel.
Waarom moet die stap van geld terug ertussen, om vervolgens dezelfde kaart te bestellen?
Kost voor de klant extra moeite, en het kost voor de winkel extra moeite, dus in the end zal daar niemand beter van worden?
Ze geven jou op deze manier een keuze, ze doen het heel netjes. En toch ben je ontevreden ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Jackbq
volgens mij word ik hier niet gematst want er is nog altijd de recht op retour sturen van een product, en dat is wat ze me hier bieden. (en dit ook wettelijk moeten overigens zie bv http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand

Hoe je het ook wilt noemen, laten we dan dan stellen dat ik niet begrijp dat een winkel in dit geval de klant niet (zoals gevraagd) direct van een nieuw product voorziet, maar dit enkel via een omweg wilt doen.
Dit heeft dus niets te maken met coulance, maar de winkel bouwt hier dus een punt in waar ik kost wat kost eerst mijn geld terug moet krijgen. Daarin begrijp ik dus niet waarom men dat zou doen, waarom geld retour ipv direct een nieuwe kaart waar om gevraagd is?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat geldt niet voor defecten. Maar voor een product wat niet voldoet aan de verwachting. Dan had je het hele systeem moeten terugbrengen, en niet 1 kaart.

Die koop-op-afstand is er niet om zaken om te ruilen voor hetzelfde product, maar gewoon geld terug.

Dat krijg je.. Vervolgens haal je toch een zelfde kaart.

Wat ben je moeilijk aan het doen??

Ey!! Macarena \o/

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jackel7007 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 19:57:
Hoe je het ook wilt noemen, laten we dan dan stellen dat ik niet begrijp dat een winkel in dit geval de klant niet (zoals gevraagd) direct van een nieuw product voorziet, maar dit enkel via een omweg wilt doen.
Je kijkt alleen vanuit je eigen perspectief. Misschien hebben ze de kaart niet meer, inkoopprijs verandert, etc etc. Ik zou zeggen: vraag het ze.
Dit heeft dus niets te maken met coulance, maar de winkel bouwt hier dus een punt in waar ik kost wat kost eerst mijn geld terug moet krijgen. Daarin begrijp ik dus niet waarom men dat zou doen, waarom geld retour ipv direct een nieuwe kaart waar om gevraagd is?
Nogmaals: wat jij vraagt valt onder coulance, en dat is een keuze van de winkel. Ze houden zich netjes aan de wet.

• Jackbq
Ik probeer iets te begrijpen waarin jou mening blijkbaar anders is dan mijn mening.
Overigens betreft het allemaal losse producten dus waarom zou ik dan mijn systeem terug moeten brengen?
En een videokaart die meer lawaai maakt dan hij hoort lijkt mij een geval van een product wat niet aan je verwachting voldoet.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Omdat je een 'complete pc' kocht en het dus als 1 product gezien zou kunnen worden? Ik snap je punt, maar als het blijkbaar zo niet werkt dan neem je toch gewoon je geld terug?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij een product dat niet aan de verwachting voldoet heb je recht op:

- bij koop op afstand: ontbinding van de koop binnen de bedenktijd = je geld terug
- anders binnen de garantietermijn: reparatie of vervanging naar keuze van de leverancier of je geld terug (als jij de keuze van het bedrijf niet acceptabel vindt of het bedrijf geen vervanging of reparatie kan aanbieden)

Je krijgt dus precies waar je recht op hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-11-2011 20:12 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Jackbq
Het was geen complete pc.. op kast scherm en HD na.
Echter hierover is ook helemaal niet gesproken door de winkel.
Ik zal inderdaad mijn geld terugvragen en even aanzien hoe soepel dat verloopt, vervolgens zal ik wel bepalen of ik bij hun of ergens anders dezelfde kaart haal.

Bedankt voor jullie meningen in elk geval :>

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat moet binnen 30 dagen zijn meen ik, het kan dus rustig 4 weken duren. Dan weet je het alvast ;)
http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand
Geld terug

Laat u binnen de zeven werkdagen weten dat u het product terugstuurt? Dan moet het bedrijf uiterlijk binnen dertig dagen uw geld terugbetalen.

Ey!! Macarena \o/

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
RaZ schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:11:
Dat moet binnen 30 dagen zijn meen ik, het kan dus rustig 4 weken duren. Dan weet je het alvast ;)
http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand

[...]
En ook: http://www.consuwijzer.nl...tevredenheid_over_aankoop

Eerste zin: Ruilen: geen recht maar gunst.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:01
Jackel7007 ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Een winkel moet zich aan de wet houden, sommige winkels bieden iets extra's nog ervoor. Geen enkele winkel is dat verplicht, de ene winkel wisselt inderdaad heel snel een videokaart om voor een nieuwe (maar ik ken nog geen enkele winkel die een product omwisselt zonder het zelf te testen). De andere test het vluchtig en laat het eventueel repareren door de fabrikant. Beide is binnen de wet, jij koopt een product wat defect blijkt te zijn dan dien je volgens de wet de winkel in de gelegenheid te stellen het defect te herstellen. Natuurlijk kun je zeggen dat het om een nieuw product gaat en kun je vragen als de winkel het defect ook constateerd om dan direct een nieuwe kaart te sturen zodat jij niet lang zonder kaart zit, dit zullen ze vast wel doen. Maar jij verwacht als ik het goed lees dat ze een nieuwe kaart opsturen zonder dat ze de oude al hebben ontvangen en getest, dat zal geen enkele winkel accepteren (die zijn al lang failliet).

Er zijn heel wat feiten en die zijn in deze topic dus aangekaart, dat jij dat als mening beschouwd daar kunnen wij weinig aan doen. Wat in de wet staat is niet iemand zijn mening maar is gewoon een feit en een winkel dient zich daar aan te houden (jij overigens ook).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat staat natuurlijk helemaal los van de koop-op-afstand ;)

Ey!! Macarena \o/

• Jackbq
dan toch nog maar even reageren....

Even op een rijtje met een duidelijkere vraagstelling.
1.ik heb 2 identieke videokaart gekocht waarvan er 1 niet voldoet aan de verwachtingen die ik van het product had
2. hierover is direct contact met de winkel opgenomen na constatering hiervan (binnen 24 uur na ontvangst)
3. de winkel geeft zelf aan dat er volgens de wet! 2 opties zijn:
a) Gebruikmakend van wet koop op afstand (product voldoet niet aan verwachtingen) - aankoopbedrag zal teruggestort worden wanneer product is geretourneerd.
b) Gebruikmakend van garantieprocedure (RMA) - product wordt, om het defect vast te stellen, getest op defecten en dient bij een defect binnen redelijke termijn gerepareerd of vervangen te worden.

Als klant geef ik aan dat ik gebruik wil maken van de optie om mijn geld terug te krijgen, maar ipv daadwerkelijk mijn geld terug wil ik graag een zelfde, wel goed werkend product wat dan dus wel aan mijn verwachting voldoet.

Ik begrijp heel goed, dat dit een keuze is die ik zelf aanvraag, en ik hier dus geen recht op heb.
Wat ik niet begrijp is dat je als winkel niet op dit verzoek in springt, met als gevolg het risico dat de klant zijn spullen ergens anders haalt.

Het bedrijf weet immers dat ik geen gebruik wil maken van optie b), dan zouden ze in mijn ogen toch blij moeten zijn dat ik mijn geld toch weer bij hun wil besteden?

Ik bedoel als hun met dat stukje coulance het risico dat ik ergens anders ga af kunnen kopen, waarom doen ze dat dan niet?

(kaart is inmiddels 4 euro duurder geworden, zou dat het probleem zijn, dat de winst zo minimaal is?)
Gaat om een videokaart van net geen 200 euro

Nogmaals, de beslissing is al gemaakt, maar dit is puur een stukje discussie om inzicht vanuit een ander standpunt te krijgen. O+

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 19:56
Tjonge jonge hee, dit is wel een typisch gevalletje moeilijk doen om het moeilijk doen. :F

TS is gewoon echt aan het zeuren om niks, krijgt 2 goede opties aangeboden en kan gewoon door geld terug te krijgen een nieuwe kaart aanschaffen probleem opgelost!

En jij hoeft niet te denken uit het oogpunt van die winkel, dat is gewoon simpelweg niet jou probleem als jij ergens anders gaat kopen.

Waar gaat het toch heen met de maatschappij tegenwoordig,
iedereen klaagt en klaagt altijd maar en het is nooit goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Mixpower op 17-11-2011 21:07 ]

It's All In The "Mix"

• Jackbq
Mixpower schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:05:
Tjonge jonge hee, dit is wel een typisch gevalletje moeilijk doen om het moeilijk doen. :F

TS is gewoon echt aan het zeuren om niks, krijgt 2 goede opties aangeboden en kan gewoon door geld terug te krijgen een nieuwe kaart aanschaffen probleem opgelost!

En jij hoeft niet te denken uit het oogpunt van die winkel, dat is gewoon simpelweg niet jou probleem als jij ergens anders gaat kopen.

Waar gaat het toch heen met de maatschappij tegenwoordig,
iedereen klaagt en klaagt altijd maar en het is nooit goed.
Hey, leuk dat je ook even je reply geeft! bedankt voor je zinvolle bijdrage in de vorm van een conclusie dat ik zeur om niks. Het was me overigens nog niet opgevallen dat ik aan het zeuren was, want ik was van mening dat een gezonde discussie hier best plaats kon vinden.

Eerst zo'n reactie geven, en jezelf dan afvragen waar het heen gaat met de maatschappij.... :+

Misschien kan je ook nog even je ongeremde mening geven over de hoofdvraag:
Ik bedoel als hun met dat stukje coulance het risico dat ik ergens anders ga af kunnen kopen, waarom doen ze dat dan niet?

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 19:50

ikbenwouter

! w t R

jackel7007 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:17:
Misschien kan je ook nog even je ongeremde mening geven over de hoofdvraag:
Wat valt hierover nog te discussieren dan? We kunnen slechts gissen naar de reden. Enige die het weet is de winkel dus vraag het hun als je het graag wilt weten.

........................................................................................................................................................

• Jackbq
Dat jij en ik het niet weten, wil niet zeggen dat er geen tweakers zijn met een antwoord?
Uiteraard is de vraag bij de winkel al gesteld, tot op heden nog geen antwoord.

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 19:56
You're welcome.

Joh je maakt zelf de keuze of je ergens wel of niet meer gaat kopen,
zei geven jou 2 goede opties en als jij dan vervolgens ergens anders gaat kopen (wat raar is met zulke opties) dan is dat pech voor hun.

Wat heeft het nou voor zin om te gaan gissen waarom de winkel iets wel of niet doet,
je hoeft niet voor een winkel te denken jij maakt van hun probleem jou probleem (als je ergens anders zou gaan kopen) en dat is nergens voor nodig.

De laatste tijd komen er wel meer van dit soort "daar had ik zelf het antwoord op kunnen bedenken" topics,
en jou hele punt is niet discussiewaardig omdat er niks te discussiëren valt het is puur gissen.

De winkel heeft in deze gewoon juist gehandeld en jou 2 goed opties geboden,
dat jij vervolgens daar helemaal moeilijk over gaat doen kan ik echt niet snappen maar goed zo een ieder zijn ding!

Maar succes ermee in elk geval,
ik hoop voor je dat het snel is opgelost en je weer verder kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mixpower op 17-11-2011 21:32 ]

It's All In The "Mix"

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 21:38
Toevallig werk ik zelf ook in een computerzaak, en het direct omruilen van een defect product is inderdaad een extra service naar de klant toe omdat RMA-gevallen wel eens wat tijd in beslag kunnen nemen.

Je kunt niet verwachten dat jouw product zonder pardon terug wordt genomen en dat je meteen een nieuwe krijgt. Wat nu als het defect door jou veroorzaakt werd en jij even een nieuw product opeist terwijl je daar geen recht op hebt? Als iedere winkel dat zou doen, zou het aantal faillissementen enorm stijgen.

Deze winkel geeft jou geheel terecht 2 keuzes (waarvan ze er 1 helemaal niet hoeven te doen):
  1. Jou je geld teruggeven en de winkel handelt het verder af
  2. De RMA-procedure starten
In de regel 'moet' jij je product onder RMA opsturen en afwachten of het daadwerkelijk een defect is wat niet door jou komt en krijg je een nieuw product. Je geld direct terugkrijgen is toch echt coulance wat je kunt krijgen, niet wat je hoort te krijgen.

Geloof me, ik zie ook genoeg klanten die dit willen. In de regel doen we dit op mijn werk ook gewoon, maar je moest eens weten hoeveel tijd (en geld) een winkel kwijt is aan het afhandelen van RMA's.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jackel7007 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 20:29:
1.ik heb 2 identieke videokaart gekocht waarvan er 1 niet voldoet aan de verwachtingen die ik van het product had
Hier ben je al verkeerd. Dat kan namelijk niet. De verwachting van een product is van het product zelf en dan zouden beide kaarten aan die verwachting moeten voldoen of niet. Het kan zijn dat een kaart volgens jouw verwachting teveel lawaai maakt, maar dan zouden beide kaarten teveel lawaai maken. Waar jij nu mee zit is een kaart die wel? aan je verwachting voldoet maar waar een defect in zit.

Dit is hetzelfde als je een hdd koopt waar maar de helft van de clusters werken. Dan zeg je toch ook niet dat de hdd niet aan je verwachting voldoet. Niemand verwacht dat een product maar voor de helft werkt. Die moet 100% werken, en daarna kan je over verwachting spreken. Bv een vertex 3 die maar 100MBps haalt in sequentiële snelheden haalt bij niet comprimeerbare data. Dat is geen defect, maar zo is die nu eenmaal gemaakt.

Die fan van die kaart is niet gemaakt om te tikken, dus is die defect.

Een defect apparaat moet RMA (of DOA), niet terug via koop_op_afstand.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

adyta schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:34:
Toevallig werk ik zelf ook in een computerzaak, en het direct omruilen van een defect product is inderdaad een extra service naar de klant toe omdat RMA-gevallen wel eens wat tijd in beslag kunnen nemen.

Je kunt niet verwachten dat jouw product zonder pardon terug wordt genomen en dat je meteen een nieuwe krijgt. Wat nu als het defect door jou veroorzaakt werd en jij even een nieuw product opeist terwijl je daar geen recht op hebt? Als iedere winkel dat zou doen, zou het aantal faillissementen enorm stijgen.

Deze winkel geeft jou geheel terecht 2 keuzes (waarvan ze er 1 helemaal niet hoeven te doen):
  1. Jou je geld teruggeven en de winkel handelt het verder af
  2. De RMA-procedure starten
In de regel 'moet' jij je product onder RMA opsturen en afwachten of het daadwerkelijk een defect is wat niet door jou komt en krijg je een nieuw product. Je geld direct terugkrijgen is toch echt coulance wat je kunt krijgen, niet wat je hoort te krijgen.

Geloof me, ik zie ook genoeg klanten die dit willen. In de regel doen we dit op mijn werk ook gewoon, maar je moest eens weten hoeveel tijd (en geld) een winkel kwijt is aan het afhandelen van RMA's.
Ik geef je helemaal gelijk als hij de kaart al een tijdje in gebruik had en dit probleem later pas aan het licht kwam. Maar dit is niet het geval; probleem is bij eerste ingebruikname van het systeem al aanwezig en het product is dus 'defect' verkocht.

In dit geval moet het de videokaart wel terug, maar moet het als een DOA worden behandeld ipv een normale RMA. De kaart blijven gebruiken totdat een nieuwe is geleverd bij de leverancier en dan gelijk oversteken lijkt mij een hele normale regeling in dit geval.
Een RMA gaat vaak lang duren en dit mag niet volgens de wet (correct me if I'm wrong) aangezien de reparatie tijd in redelijke verhouding moet staan met de tijd dat het product in gebruik is genomen door de consument.
Stel dat een RMA 2-3 weken duurt (vrij normaal) dan staat dit niet in verhouding met 1 dag gebruik.

Dat de winkel niet direct een nieuwe wil geven voor een tikkende fan kan ik begrijpen, maar technisch gezien is dit wel iets wat het product niet hoort te doen en kan als zijnde defect worden aangemerkt.

Zou mooi zijn als ik net een tv gekocht hebt en die zou een tikkend geluid maken. Ik ga terug naar de winkel en ze zeggen dan dat ze de tv moeten opsturen voor reparatie. Dit terwijl ze met hetzelfde gemak een nieuwe uit het magazijn trekken of binnen 2 dagen een nieuwe kunnen laten leveren. Zelfde verhaal, maar daar gaat toch ook niemand mee akkoord?

www.ping-win.nl

• Jackbq
Ik blijf erbij dat het geen coulance is van het bedrijf dat ik de kaart terug mag geven en mijn geld terugkrijg....
Dit is gewoon bedenktijd (wet koop op afstand), welke je hebt bij online aankopen (zaken als reizen etc uitgezonderd).

De kaart gaat hoe dan ook terug, maar ik heb helemaal geen trek in een onderzoek.
Is het echt zo verwonderlijk dat ik het niet fijn vind, dat mijn splinternieuwe product wat kapot aankomt dan terug moet voor onderzoek?

Precies wat Rye schrijft, je stapt naar buiten met je TV, blijkt kapot, je gaat terug.
Ah kapot, ja dat gebeurt wel vaker, we gaan hem voor u opsturen!
Met als gevolg dat je 3 a 4 weken zonder je splinternieuwe tv zit?
Ik vind het niet meer dan normaal dat zo'n probleem alla minute door de winkel zal worden omgeruild en om eerlijk te zijn weet ik ook niet beter, heb dit al meerdere malen meegemaakt.

Een paar keer is ook aangehaald dat ik de kaart niet op zou willen sturen, alvorens ik de nieuwe heb.
Dit is niet waar, dat zou ook wel erg veel (vertrouwen) gevraagd zijn van de webshop.

De winkel bied mij enkel niet de optie om de kaart direct om te ruilen voor een andere.
(zoals dat inderdaad vaak bij doa's wel gebeurt) En ik snap dat dus gewoon niet, en tuurlijk dat kan je bestempelen als moeilijk doen of lastig zijn, maar ik vindt deze extra stap voor de klant een punt van moeilijk doen en lastig zijn. (plus het risico lopen dat de klant een andere winkel neemt puur uit principe kwestie)
Het kost de winkel volgens mij geen cent meer, ze lopen er minder risico door, en de klant is tevreden.....
Nu kunnen jullie je wel afvragen wat mijn probleem is in deze, maar wat is eigenlijk het probleem van de winkel? Ze weten immers dat ze die kaart hoe dan ook terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Wat is het probleem met dat onderzoek eigenlijk? Als het probleem reproduceerbaar en herkenbaar is, heb je in een dag antwoord en wellicht een oplossing.
Daarna pas kan en mág je wat mij betreft gaan klagen als er moeilijk gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jackel7007 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:00:
Ik blijf erbij dat het geen coulance is van het bedrijf dat ik de kaart terug mag geven en mijn geld terugkrijg....
Klopt, geld terug is geen coulance. Maar wat jij wil is dat wel, en dat is het grote verschil. En een kaart die een geluid maakt als DOA betitelen is overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Heeft die winkel nu wel of niet dezelfde videokaart (op voorraad)? Simpel toch, jij krijgt je geld bij de kassa. 1 minuut later koop je van dat geld een nieuwe videokaart?

Of denk ik nu veels te moeilijk en is dit teveel werk voor topicstarter?

Wat is eigenlijk het antwoord dat de topicstarter wil horen? Misschien dat iemand dat even neer kan zitten in dit topic zodat het uitgeprint kan worden en de topicstarter dat als rechtsgeldig middel kan laten tonen aan de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 16:08
Anoniem: 26235 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 02:27:
Heeft die winkel nu wel of niet dezelfde videokaart (op voorraad)? Simpel toch, jij krijgt je geld bij de kassa. 1 minuut later koop je van dat geld een nieuwe videokaart?

Of denk ik nu veels te moeilijk en is dit teveel werk voor topicstarter?

Wat is eigenlijk het antwoord dat de topicstarter wil horen? Misschien dat iemand dat even neer kan zitten in dit topic zodat het uitgeprint kan worden en de topicstarter dat als rechtsgeldig middel kan laten tonen aan de winkel...
Dat gaatie ook doen als ik hem heb begrepen, maar hij wilt dus dat hij gelijk een nieuwe krijgt zonder geld terug te krijgen, dus heel verwarrend wat ts eigenlijk bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Ik denk dat het meest verwarrende is dat de ts met het standaardsysteem wil gaan klooien, en dat zal denk ik ook zijn waarom de winkel dit niet wil doen.

De winkel heeft immers een standaardprocedure, beroep op wet kopen op afstand, gaat door het systeem rollen, ticket wordt aangemaakt dat geld terug over gemaakt moet worden van dit product. Klant koopt tegelijkertijd via de winkel product, wordt dus bij de klant zelf verrekend. Geen idee of dit zo gaat of niet bij deze winkel. Lijkt er namelijk op dat klant het bij een fysieke winkel gehaald heeft, dan is wet kopen op afstand sowieso niet van toepassing toch? Wat klant nu vraagt is eigenlijk dat de winkel zich niet aan wet kopen op afstand houd, geen idee hoe dit precies in zijn werk gaat, maar het zou me niks verbazen als de winkel dit simpelweg niet mag doen. Het lijkt er dan op papier wel op dat ze dan een tegoed geven ipv geld terug. Als ts zich er uberhaupt op kan beroepen dan (fysieke winkel verhaal).

Vanuit de ogen van de winkelier zie ik dus wel meerdere mogelijkheden waarom deze het niet op ts zijn manier wil doen. Het eerste is, je gaat rotzooien met de standaardprocedures (met de kans dat daardoor iets misloopt), het tweede is dat de winkelier geen gedonder wil hebben over de wet koop op afstand.

Puur speculatie natuurlijk, maar wel mogelijk valide argumenten.

[ Voor 10% gewijzigd door crizyz op 18-11-2011 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-06 16:25
Willen de mensen die zeggen dat de winkel dit probleem als een DOA moet behandelen rekening houden met het feit dat DOA geen wettelijke term is. Het maakt wat de wet betreft niet uit of je het product 10 seconden, 10, minuten, 10 dagen of 10 maanden geleden hebt gekocht.

Verder moet je een defect product laten reperaren, je moet namelijk de winkel de kans geven een degelijk product te laten leveren (binnen de wettelijke termijn van 30 dagen). Eigenlijk mag je dus een defect apparaat niet terugsturen onder de wet koop op afstand. In dit geval voldoet het product namelijk wel aan de eisen, dit blijkt namelijk uit de tweede videokaart die TS heeft, maar is er een defect.

Het feit dat de TS nog wel de mogelijkheid krijgt aangeboden om het product terug te sturen is dus al coulance van de winkel. Dont push your luck..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-06 17:10

psy

Wat een poeha om niks je had in de tussentijd al bij 10 andere webwinkels een zelfde videokaart kunnen bestellen met je harde euro's in de hand. Ik snap niet waarom mensen soms zo moeilijk doen.

Heb het ook gehad met een harde schijf, was gevalletje DOA, ik terug maar ze hadden geen nieuwe en ik wilde dezelfde, of ik misschien het geld terugwilde? Ja natuurlijk, prima service daar kom ik weer terug, maar die schijf haal ik dan wel ergens anders.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:20

Nikeo

Jawelles

Is die kaart bij die winkel goedkoper ofzo zodat je per se die kaart bij hun vandaan wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Jwlb schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 10:56:
Verder moet je een defect product laten reperaren, je moet namelijk de winkel de kans geven een degelijk product te laten leveren (binnen de wettelijke termijn van 30 dagen). Eigenlijk mag je dus een defect apparaat niet terugsturen onder de wet koop op afstand. In dit geval voldoet het product namelijk wel aan de eisen, dit blijkt namelijk uit de tweede videokaart die TS heeft, maar is er een defect.
Onzin. Onder de wet koop op afstand hoef je helemaal geen reden te geven om het product terug te sturen. Deugdelijk, niet deugdelijk, teveel lawaai, stickertje scheef op de PCB of je hebt je gewoon bedacht, maakt allemaal niets uit. Je moet dan uiteraard wel expliciet een beroep doen op de regeling en NIET op garantie/RMA.
Het feit dat de TS nog wel de mogelijkheid krijgt aangeboden om het product terug te sturen is dus al coulance van de winkel. Dont push your luck..
Dit klopt inderdaad: ontbinding van de koopovereenkomst is een middel dat eigenlijk pas aan de orde komt als de verkoper niet kan repareren of vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Onzin? Gezien de achterliggende gedachte van de wet niet.
Je mag een product bekijken, beoordelen en proberen. Dat is ook exact wat de TS met het 2e gelijke exemplaar heeft kunnen doen. Vreemd dat 1 van de 2 dezelfde producten dan niet zou bevallen en de ander wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Paulus0013 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 17:40:
Onzin? Gezien de achterliggende gedachte van de wet niet.
Je mag een product bekijken, beoordelen en proberen. Dat is ook exact wat de TS met het 2e gelijke exemplaar heeft kunnen doen. Vreemd dat 1 van de 2 dezelfde producten dan niet zou bevallen en de ander wel.
In de TS staat: "een fan op één van de twee videokaart tikt". Als de TS de PC in de winkel had kunnen bekijken en beluisteren, was hij waarschijnlijk niet tot koop overgegaan. Dat is - ook binnen de intentie van de wet - een prima reden om de koop te ontbinden.

Maar goed, dit is lichtelijk off-topic, aangezien de TS een beroep heeft gedaan op garantie, niet op koop op afstand.

[ Voor 14% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 18-11-2011 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 17:13:
[...]

Onzin. Onder de wet koop op afstand hoef je helemaal geen reden te geven om het product terug te sturen. Deugdelijk, niet deugdelijk, teveel lawaai, stickertje scheef op de PCB of je hebt je gewoon bedacht, maakt allemaal niets uit. Je moet dan uiteraard wel expliciet een beroep doen op de regeling en NIET op garantie/RMA.
Maar onder de wet koop_op_afstand kan je ook nooit eenzelfde product terug krijgen. Je geeft namelijk aan dat het product niet met jouw verwachting overeenkomt. De koopovereenkomst wordt ontbonden en je krijgt je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Is het zo lastig onderscheid te zien in product x als algemene productlijn en expliciet kaart y als onderdeel daarvan?
Het product x op zich lijkt te bevallen, alleen dit expliciete exemplaar y heeft een mankement nml de tikkende fan. Als dat gebrek wordt opgeheven is het probleem opgelost en zal ts nog steeds voor productlijn x kiezen, maar wellicht dan als vervanging kaart z.
Je beoordeelt productlijn x en niet expliciet kaart y, anders zou je 100 dezelfde typen kaarten kunnen en mogen uitproberen. Dat lijkt me nogal onzinnig, deze zouden immers gelijk moeten zijn omdat ze van dezelfde productielijn zijn.
Kortom als je 2 dezelfde items hebt die je voor hetzelfde doel gebruikt, dan kan nooit 1 daarvan niet aan de verwachting voldoen. Of ze voldoen beiden, of beiden niet. Een defect aan een product is een andere kwestie dan wel of niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Stel dat je twee kaarten bestelt en crossfire bevalt niet, dan kan je er prima één terugsturen, dus dat gaat niet op. Maar sowieso: ik ben benieuwd wat er dan wel precies in de wet staat over dat de productlijn je niet mag bevallen en je anders geen beroep mag doen op een bedenkingstermijn. Sterker nog: overal waar er over deze wet geschreven wordt (consuwijzer, dit forum) staat toch dat het zonder opgave van reden mag.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Dat mag ook, maar dan mag je niet verwachten dat de winkel je dezelfde kaart als vervanging gaat opsturen!

Een defect wordt gemaakt of vervangen, niet tevreden wordt geld terug gegeven.

Verder lijkt het me kunnen dat indien ze de kaart gaan testen, en deze een defect vertoont, dat de wet koop op afstand komt te vervallen. Hoe dat wettelijk zit weet ik niet. Maar hoe kan jij weten dat een kaart je niet bevalt, als deze stuk is. Je kan natuurlijk beweren dat jij hem werkend terug gezonden hebt, maar voor wie is dan het risico?

[ Voor 48% gewijzigd door kluyze op 19-11-2011 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Ik denk dat de winkel het product heel graag wil testen.

In beide opties zal het product door de winkel beoordeeld worden en dat is waarschijnlijk waar de winkel de fout in gaat net als de TS.

De winkel kan best een zelfde product opsturen, maar ze willen de kaart wel graag testen. Kijken of de eindgebruiker niks geks met de kaart heeft gedaan.Omgedraaid wil waarschijnlijk de TS de winkel binnen lopen en de kaart direct zonder enige vorm van controle direct omruilen en ik vind niet dat je kan verwachten van een winkel dit direct te doen.

Geef de winkel de kans het product te testen en als deze inderdaad een tikkend geluid geeft dan zal de winkel vast bereid zijn om een vervangend product op te sturen. Neem eens contact op met de winkel om zo'n afspraak te maken, wedden dat dat werkt?
Pagina: 1