• Innovi0
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Vandaag heb een beetje lopen rommelen met ons netwerk thuis, omdat de D-link Dir-655 maar matig Wifi op de eerste en tweede etage kon verzorgen vanuit de meterkast in een huis met veel gewapend beton in de vloeren.
Ik heb daarom al eerder een kabel getrokken naar zolder, omdat er anders niet te internetten viel (en daar zit nou juist de grootverbruiker (ik)). Boven heb ik dan nog een oude ADSL router (Sitecom WL-108) geplaatst als switch/accesspoint.
De Sitecom heeft geen WAN poort, alleen 4 gelijkwaardige UTP poorten en een RJ11 aansluiting voor ADSL

Situatie eerst:
Modem  --->  D-link (+Wifi)  --->  kabel naar 2e etage  --->  Sitecom (+Wifi)

Nu heb ik vandaag de D-Link router boven op de 2de etage geplaatst, omdat van beneden verbinden naar een router die boven staat aanzienlijk beter gaat dan van boven verbinden naar een router die beneden staat (in de meterkast). De computers op de 1e etage kunnen nu ook makkelijker verbinden met de snelle D-link over 802.11n, i.p.v. naar de Sitecom over 802.11b, die de hoeveelheid draadloos internet niet bij kon benen.

De situatie is nu:
Modem  --->  kabel naar 2e etage  --->   D-link (+Wifi)

Dit is op zich prima en alle pc's/laptops op de eerste en tweede etage hebben prima internet. Alleen op de begane grond valt het tegen. Ik wil de oude Sitecom weer als draadloos accespoint in de meterkast plaatsen, maar hoe doe ik dat zonder weer een UTP kabel naar beneden te leggen?

Ik heb geprobeerd een switch tussen het modem en de router te zetten en daar aan ook de Sitecom te hangen, maar dit werkte niet goed:
Ubee modem  --->  100mbit switch  --->   kabel naar 2e  --->  D-link (+Wifi)
                                  --->   Sitecom (+Wifi)

Alleen de D-link had DHCP aan en de Sitecom had een vast IP in de DHCP range van de D-link (zoals dit eerder ook al was), maar Sitecom werd niet in het netwerk van de D-link opgenomen. Eerst viel er wel te internetten over beide routers, maar dit lag er daarna weer uit.

Mijn vraag is dus: Kan ik de Sitecom beneden gebruiken als draadloos accespoint? Zo ja, hoe moet ik dit configureren?
Ik heb niet zoveel verstand van hoe netwerken werken, dus misschien is mijn vorige set-up wel goed, maar de configuratie verkeerd?
Iemand tips/suggesties?

Alvast bedankt!