• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Ik heb net een nieuwe PC in elkaar gezet en alles leek goed. Windows installatie ging prima etc.. etc..

Uiteindelijk wilde ik even de performance rating van Windows laten invlullen en toen crashde de computer tijdens de CPU tests bijna aan het einde. Geschrokken heb ik snel coretemp gedownload en prime95. Natuurlijk heb ik ook alles uit de computer gehaald behalve 1 rammetje, de CPU, de GPU de DVD speler en de hardeschijf.

Bij gewoon gebruik (zoals nu dit typen) ging nogsteeds alles goed, maar na maximaal 5 minuten prime95 crasht de computer. Het gekke is dat coretemp geen enkele van de cores boven de 45C ziet komen. Toch vermoed ik de cooler niet goed heb aangesloten, als ik aan de heatpipes dicht bij de CPU voel dan zijn deze ijskoud, lang geen 40C. Ook lijkt alleen bij intensieve taken de pc vast te slaan en het lijkt ook op een thermische beveiliging omdat de PC echt meteen uit gaat en na 2 seconden reboot (het is geen BSOD en er staat ook niets in het eventlog).

Nu was ik aan het klooien met de software die bij het moederbord zit en toen drukte ik per ongeluk op de OC genie knop waardoor mijn PC ook nog eens overgeklokt werd naar 4.2GHZ (ipv 3.3Ghz) en toen kwam ik zelfs niet in Windows, gelukkig heb ik dat shit programma er weer afgekregen.

Anyway, wat kan ik nu het beste doen? De koeler drukt goed hard tegen de CPU aan. Het is wel een speciale koeler (zie onder) misschien kan ik het beter even met de stock koeler proberen? Wil eerst even checken of ik niet beter iets anders kan doen want die koeler was een bitch om aan te sluiten.

Het systeem:

Intel Core i5 2500K gekoeld door een coolermaster hyper 212+ (wat een bitch was om aan te sluiten).
MSI P67A-C43 B3 moederbord
HD6950 GPU
Corsair Value Ram DDR3-1333 4GB (2x)

~ Mijn prog blog!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:52
Lijkt toch het meeste op een niet goed geplaatste koeler, teveel of te weinig koelpasta.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• roy-t
Ik ga gewoon de boxed cooler even proberen :/

~ Mijn prog blog!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:23
Maar wanneer coretemp je cores niet boven de 45 graden ziet komen vermoed ik niet gelijk een temperatuur probleem. Probeer eens na een vastloper gelijk de temperatuur te checken in je bios. Draai voor de zekerheid ook eens een nachtje memtest86+ (www.memtest.org).

Persoonlijk zit ik eerder aan je voeding of geheugen te denken dan aan de temperatuur van je CPU, maar dit blijven vermoedens totdat je het daadwerkelijk meet.

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-02 13:21

djfrankel

It's a trap!

Paar dingen die je altijd wel even moet checken, staan de voltages in de bios goed, staan de timings van het geheugen goed, is de bios op zich wel goed of is het een instabiele versie, temps van de moederbord. Deze ook al even door genomen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter?

• roy-t
Ik heb in de bios de optimized defaults geladen, deze lijken goed, ook in coretemp zie ik netjes een i5 2500K op 3392 Mhz (99.66x 34). Heb net wat koelpasta verwijderd er zat inderdaad wel erg veel maar de temperaturen zijn tot zover het zelfde ben nu weer prime95 aan het draaien om te kijken of het heeft geholpen.

De troubleshooter heb ik geskimmed. Ik werk normaal als systeembeheerder en het is ook niet de eerste PC die ik voor mezelf in elkaar zet dus ik heb redelijk wat ervaring maar bij een nieuw systeem is het altijd maar raden wat er nu echt aan de hand is.

Wat betreft geheugen, ik heb het geheugen getest in de tool van de EFI bios, die is natuurlijk niet zo goed als memtest maar tot zover lijkt het dus ok, ik kan nog even het andere reepje ook testen dat heb ik nog niet gedaan.

Wat betreft andere bios instellingen ik zal eens even opzoeken hoe het precies zou moeten staan maar het lijkt dus goed.

Edit: nu al 30 minuten prime95 aan het draaien, gek genoeg is de temperatuur volgens prime nu zelfs hoger (46C max, nog steeds niet boeiend) maar hij is nog steeds niet gecrashed, eerste was 5 minuten redden al een wonder. Verder lijkt het also de bios denkt dat de CPU ongeveer 10C warmer is dan CoreTemp maar het is lastig te zeggen. So far so good dus maar ik laat de PC nog minstens 30 minuten draaien voordat ik het echt vertrouw.

Als dit het nu echt is, heeft iemand nog tips mbt de hoeveelheid koelpasta? (Op mijn werk gebruik ik alleen stock koelers dus dat is lekker makkelijk, maar te veel is blijkbaar erg schadelijk). En zijn er nog andere programmas die de temperatuur misschien wel beter uitlezen?

[ Voor 27% gewijzigd door roy-t op 17-11-2011 16:15 ]

~ Mijn prog blog!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
roy-t schreef op donderdag 17 november 2011 @ 15:55:
EditAls dit het nu echt is, heeft iemand nog tips mbt de hoeveelheid koelpasta?
Rijstkorrel koelpasta in het midden van de cpu en dan de koeler in één keer bevestigen. Tenzij er in de handleiding van je koelpasta/koeler iets anders staat, dan gewoon dat volgen :p
(Op mijn werk gebruik ik alleen stock koelers dus dat is lekker makkelijk, maar te veel is blijkbaar erg schadelijk).
Tenzij je echt héél veel pasta gebruikt gaat dit geen schade ten gevolgen hebben, het koelt wel minder goed dan dat je de juiste hoeveelheid gebruikt.
En zijn er nog andere programmas die de temperatuur misschien wel beter uitlezen?
Vraag je je dit af omdat je moederbord een andere temperatuur weergeeft? Want het zou kunnen zijn dat je moederbord de temperatuur van de CPU in plaats van de temperatuur van de cores. Realtemp/coretemp zijn tevens prima programma's om dit te doen.

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:12
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, alleen geen nieuwe PC heb laatst alleen de voeding en videokaart vervangen.
Ik heb echter wel deze temperaturen volgens Speedfan:
Systeem: 38
CPU: 61
AUX: 119 (staat hij altijd op)
HD0: 27
CPU: 59
MB: 37
GPU: 46
Core 0: 67
Core 1: 64

Alle temperaturen zijn in Celcius en in idle mode, net opgestart.
De CPU is een E4500 @2.2GHZ
Moederbord is een Asus P5
Videokaart is een Ati Radeon 6800 serie.

De pc valt sinds kort spontaan uit vlak na het opstarten, hij reboot zichzelf wel weer en dan draait hij verder goed en gaat gamen er ook nog redelijk mee (modern warfare 3, battlefield 3).

Ik neem aan dat deze temperaturen de spontane reboot wel kunnen verklaren?
En dat ik dus eigenlijk op zoek moet naar óf een nieuwe CPU koeler, of nieuwe CPU/Mobo en cooler?
Edit: Simpel filmpje kijken op internet levert de volgende temperaturen:
Systeem: 39
CPU: 72
Aux: 119
HD0:31
CPU: 69
MB:40
GPU:47
Core 0:79
Core 1:76

[ Voor 8% gewijzigd door Bartvw op 18-11-2011 16:03 . Reden: toevoegin temperaturen in actie ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Misschien had je teveel koelpasta gebruikt die ook elektrisch geleidend is. als deze ergens anders komt dan op je cpu, kun je kortsluiting krijgen. AS5 is een voorbeeld daarvan.
en misschien is een hele bios reset ook handig, doe ik wel altijd als ik alles geinstalleerd heb voor de eerste boot.

en misschien lgt het ook aan je voeding die even de stress niet aankon. heb je bij het inbouwen van de stock koeler de hele mobo weer uit de pc gehaald? misschien was er net een kleine foutje met het bevestigen van alles.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• roy-t
Nu een dag later bleek de PC ineens weer onstabiel, na nog eens diep nagedacht te hebben bleek dat ik 2 dingen veranderd had: cooler opnieuw geplaatst en ram er even uit gehaald. Na het testen en toen alles weer werkte heb ik toen vanochtend het ram er weer ingedaan en nog even getest, ging even goed. Later vandaag toch weer crashes maar ik denk dat ik het nu echt heb:

-Gisteren was dus met 1 rammetje (rammetje B) stress testen met alleen Prime95 op max heat test, 60+ minuten goed.

Nu heb Ik vandaag de volgende stress test opstelling: Furmark v1.9.1 op burn-in test en Prime95 op max heat test.

-Stress testen met 2 rammetjes in dual-channel modus: crash na max 10 minuten
-Stress testen met 1 rammetje (rammetje A): 60+ minuten perfect gedraait
-Stress testen met weer 2 rammetjes (A+B) maar nu vDimm op 1.55v (leek een beetje laag te staan, zou 1.5v moeten zijn). 2 memtest passes (100 minuten zonder errors, maar eenmaal weer stress testen was crash binnen 10 minuten,
-Stress testen met weer alleen rammetje A: 60 minuten perfect
-Stress testen met alleen rammetje B: nu 60+ minuten perfect

-Stress testen met rammetje A in bank 2 en rammetje B in bank 3 (tot nu toe alleen getest in bank 1 en 3 (individueel en dual channel), crash binnen 5 minuten. Dit zou dus niet Dual Channel mode zijn.
-Stress testen met rammetje A in bank 2 en rammetje B in bank 4, ook crash binnen 5 minuten, dit zou weer wel dual channel zijn.
-Stress testen met rammetje A in bank 2 (alleen), nu alweer even bezig en nog geen crashes.

Ook heb ik vandaag getest met een andere voeding (650W OCZ voeding uit mijn oude PC) dat hielp dus niet.

Maar volgens mij komt het er nu op neer dat rammetje A en rammetje B individueel lekker werken maar somehow in dual channel niet goed. Het zijn twee exact dezelfde rammetjes volgens zowel typenummer als detectie in de BIOS. Gek dat Memtest 86+ geen errors geeft na 100 minuten terwijl het dus wel echt voor crashes lijkt te zorgen in Windows. Ik wil nog even testen wat er gebeurt als ik het ram niet in dual-channel modus zet maar dat is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling.

Heeft iemand nog meer tips/configuraties om zeker te weten of het geheugen het is? Ik heb helaas geen ander DD3 geheugen beschikbaar.

Edit:

Het zijn 2 rammetjes van het type "Corsair Value-Select CMV4GX3M1A1333C9" dus 4GB DDR3-1333 stikjes met een cas latency van 9 en ze horen te draaien op 1.5V.

Het B-Rammetje ziet er zo uit in CPU-Z
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0lGXTPe3Lxi7jHTDeXNjRZU3/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/94gm34lPNDeLkXoJQP9kQQ7G/full.png

Klopt het dat de snelheid op 665Mhz en niet op 1333Mhz staat? Ok Max Bandwith staat een stuk lager dan wat me de bedoeling lijkt :/. woops klopt wel: http://2.bp.blogspot.com/...WsI/s320/Memory+Speed.jpg

Edit 2: tests toegevoegd, somehow lijkt het geheugen echt niet met dit mobo te willen werken, nog tips? Anders ga ik morgen terug naar de winkel en ruil ik ze om.

Final edit: hopelijk Gister avond games gespeeld op 1 reepje zonder problemen en van alles geinstalleerd, ben vandaag terug gegaan naar Norrod met beide geheugen reepjes, kreeg zonder gemor 2 andere reepjes mee (2x Adata DDR-1333 met ook CAS-9) voor dezelfde prijs. Nu al weer een half uur aan het stress-testen en nog geen enkel probleem gehad, zal zeker nog een half uur proberen om het helemaal zeker te weten maar ik vermoed dat het probleem nu echt opgelost is.

Tricky altijd hoe als je niet super systematisch bent je allerlei conclusies kunt trekken die lijken te helpen maar het toch niet zijn, maar hopelijk kan ik zodadelijk echt gaan genieten van deze nieuwe pc, nu nog een game vinden die de volledige mogelijkheden van deze pc gebruikt, MW2 is toch niet echt zwaar meer :P

[ Voor 42% gewijzigd door roy-t op 19-11-2011 11:25 ]

~ Mijn prog blog!

Pagina: 1