Studentenkorting + aftrek BTW

Pagina: 1
Acties:
  • 2.052 views

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 18:08
Beste mede tweakers,

Voor mijn studie moet ik een nieuwe laptop aanschaffen. Wellicht zal dit een macbook pro worden, nu zijn dat nogal dure apparaten. Nu was mijn vraag of het mogelijk is om deze met studentenkorting te kopen en dan later dit af te trekken van de belasting? Mijn ouders hebben namelijk een eigen bedrijf.

Ik heb al een beetje rond gegoogled, maar op het ene forum hoor ik dat het wel mogelijk is. Aangezien ik alleen bij apple hoef aan te tonen dat ik student ben. En het bonnetje later via het bedrijf kan declareren.
En op andere fora lees ik weer dat het niet mogelijk is, omdat er op de bon komt te staan dat de laptop voor studiedoeleinde gebruikt wordt (studentenkorting staat vermeld op de bon). En daarom hem niet af kan trekken van de belasting. In dit laatste geval zou aftrekken van de belasting gunstiger zijn, daar er 19% eraf gaat tegenover 12% studentenkorting.

Heeft iemand hier al ervaring mee, en kan mij hiermee helpen?

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-07 00:09
Het mag niet, maar het kan wel. Scheelt een hoop!

• Kypo
Mag niet alsin, je krijgt er gedoe mee met de belastingdienst? Of alsin mag niet van apple? Het laatste wat ik wil is gedoe met de belastingdienst...

Zou een macbook pro 15" op het oog hebben. Wordt van 1749 naar 1382 euro.

Anoniem: 22659

Wie gaat de laptop gebruiken?

• Kypo
Ik zelf. Ik moet toegeven ik heb hier totaal geen ervaring mee, vandaar mijn vraag :) Natuurlijk zullen mijn ouders ook wel is internetten of mailen met het apparaat, maar ik zal hem voornamelijk voor mijn studie gaan gebruiken.

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-07 22:25

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Dat mag niet van de belastingdienst en is dus gewoon fraude ;)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dan mag het sowieso niet, maar als hij van de belasting afgetrokken word is het niet alleen de 19%, maar dan gaat hij ook van het belastbaar inkomen af, dus de korting is dan sowieso veel hoger.

Maar ik zie het probleem niet zo. Het zal de belastingdienst worst wezen hoe je aan die korting bent gekomen vermoed ik. Maar dat is niet 100% zeker. Je kan altijd de belastingtelefoon bellen voor zulke zaken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-07 14:22
Sowieso moet de factuur dan op de naam staan van het bedrijf van je ouders plus moet je (indien controle) kunnen aantonen aan de belastingdienst dat de laptop voor je ouders is. Daarnaast trapt Apple er niet in om je studenten korting te geven terwijl je het op naam van een bedrijf zet, denk ik...

• Kypo
Ok, ik zal zo de belastingtelefoon is bellen. Grappige is dat ik ook officieel in dienst sta bij het bedrijf van mijn ouders (soms werk ik daar mee namelijk). Misschien maakt dat het wat makkelijker?

Ik wil absoluut geen gedoe met de belasting, dus als jullie het ten zeerste afraden zegt mij dat genoeg ;)

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 22:30
Je vraagt of je ouders iets mogen kopen voor hun bedrijf, en of jij het dan mag gebruiken.. Dat mag natuurlijk niet :) Als je zakelijk iets aanschaft moet je dat ook zakelijk gebruiken :) Heb je zelf een eigen bedrijf, dan wordt de vraag lastiger. Maar ik vermoed zelfs dan dat het niet mag, omdat je school niets met je zakelijke activiteiten te maken hebben.

Dat je creatief met korting kunt omgaan, dat doen meer mensen maar als je vraagt of het mag dan lijkt het antwoord me "nee dat mag niet".

• Kypo
Top, lijkt me een redelijk duidelijk antwoord! Dank allen!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07 12:46

skoozie

SCSI

Kan je het niet aangeven bij de belasting als zijnde studie materiaal (wat het ook daadwerkelijk is)
volgens mij waren daar ook regelingen voor. maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Kypo
Ik ga maar is googlen daarop! Wellicht dat er nog meer opties zijn die wel legaal zijn!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:49
Je kunt wel via bijvoorbeeld surfspot kopen, dan heb je 8-12% korting meen ik als student.
Scheelt weer wat inderdaad. Maar zal waarschijnlijk hetzelfde werken als via de Apple store zelf...

Via het bedrijf mag idd niet, als hij niet voor bedrijfsdoeleinden is.

[ Voor 18% gewijzigd door Masterlans op 17-11-2011 14:13 ]

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 18:34
Laptop aangeschaft voor studie valt onder studiekosten en mag als aftrekpost worden opgevoerd tijdens de belastingaangifte. Let op! Jij moet de laptop betalen, je studie betalen en vervolgens kan je deze post als studiekosten opvoeren.

Let hierbij wel op dat je rekening houdt met de drempel en afschrijvingsperiode van vier jaar. Lees dus alle regels goed en voorkom onnodig terugbetaling.

Je ouders een laptop laten kopen en zakelijk BTW aftrekken is niet volgens de regels van de belastingdienst.

• rcarter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-04 20:08
skoozie schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:09:
Kan je het niet aangeven bij de belasting als zijnde studie materiaal (wat het ook daadwerkelijk is)
volgens mij waren daar ook regelingen voor. maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet.
ja dat is als je de studie volgt voor je functie binnen het bedrijf.
maar volgens mij doet de ts niks inhoudelijks met het het bedrijf.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 09:44
mcsluis schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:12:
Je ouders een laptop laten kopen en zakelijk BTW aftrekken is niet volgens de regels van de belastingdienst.
Tenzij de laptop als zijnde prive word opgegeven in de aangifte. Maar dan is het effect van BTW terugvragen ook teniet gedaan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Anoniem: 22659

Als de laptop niet zakelijk gebruikt wordt dan mag deze inderdaad niet van de belasting worden afgetrokken als zijnde een zakelijke aankoop. Zoals al eerder omschreven kun je hem wellicht wel voor studiedoeleinden aftrekken (eigenlijk alleen haalbaar als je geen stufi ontvangt). Verder denk ik dat het verstandig is om deze vraag voor te leggen aan de belastingdienst.

Ik zet een preventief slotje op dit topic, aangezien het topic anders gaat overstromen met fraude opmerkingen terwijl de TS al aangeeft dit niet van plan te zijn :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.