Ik ben benieuwd of je op deze manier onderzoek kan doen wat ook daadwerkelijk representatief is. Het betreft onderstaand onderzoek uitgevoerd door het Trimbos instituut:
http://www.rijksoverheid....teit-in-de-bevolking.html
De volgende quotes (alles uit dit rapport) geven deels het kader van het onderzoek aan:
Het valt mij in het rapport dat pagina 3 en 7 elkaar tegenspreken, mag je afronden in dit soort rapporten? 0.2 % van de bevolking verschil is toch een aanzienlijk aantal personen?! +/- 30000!
p3:
Dan kijkend naar het totale aantal personen wat onderzocht is: 6646 personen. Dat is +/- 0,039 % (gerekend met 16.600.000 personen in NL) van de bevolking wat onderzocht is.
Of zie ik bepaalde onderzoekmethoden niet die dit soort harde conclusies wel verantwoord maken en zo'n relatief kleine onderzoek van de totale bevolking wel wetenschappelijk onderbouwen?
http://www.rijksoverheid....teit-in-de-bevolking.html
De volgende quotes (alles uit dit rapport) geven deels het kader van het onderzoek aan:
Voorliggend rapport is geschreven in het kader van NEMESIS-2, de Netherlands Mental Health Survey and Incidence Study-2, waarvan de eerste meting is uitgevoerd in 2007-2009. Dit is een representatief onderzoek bij volwassenen in de algemene bevolking naar psychische problematiek, waarin ook vragen over suïcide gedachten, suïcide plannen en suïcide pogingen zijn meegenomen.
Eerste vraag:Aan deze eerste meting deden 6646 personen mee, wat neerkwam op een respons van 65,1%. De respondenten kwamen volgens cijfers van het CBS, Centraal Bureau voor de Statistiek, redelijk goed overeen met de hele Nederlandse bevolking wat betreft geslacht, leeftijd, woonsituatie (al of niet met partner wonen), opleidingsniveau en urbanisatiegraad van de woonplaats.
Het valt mij in het rapport dat pagina 3 en 7 elkaar tegenspreken, mag je afronden in dit soort rapporten? 0.2 % van de bevolking verschil is toch een aanzienlijk aantal personen?! +/- 30000!
p3:
p7:Dat er een antwoord gevonden moet worden blijkt duidelijk uit dit rapport: 8% van de Nederlanders heeft ooit aan suïcide gedacht als een serieuze mogelijkheid bij proble- matische levenssituaties, en 2% heeft ooit een suïcidepoging ondernomen.
Tweede vraag:Uit deze studie blijkt dat 8,3% van de Nederlanders ooit in het leven suïcide gedachten heeft gehad, 3,0% ooit een suïcide plan heeft gemaakt, en 2,2% ooit een suïcide poging heeft gedaan.
Dan kijkend naar het totale aantal personen wat onderzocht is: 6646 personen. Dat is +/- 0,039 % (gerekend met 16.600.000 personen in NL) van de bevolking wat onderzocht is.
Het lijkt me erg vertekende resultaten geven als je een onderzoek gaat doen met een erg klein percentage van de totale bevolking waarin je 8 hits hebt. Iedere persoon betekend dan 12.5% waardoor iemand die liegt, valse verklaring af geeft of wat dan ook meteen het resultaat enorm beinvloed?In de afgelopen 12 maanden
38,1% van de volwassenen die in het afgelopen jaar suïcide gedachten hebben gehad, heeft in diezelfde periode ook een suïcide plan gemaakt. Deze groep bestaat uit slechts 26 personen. Mede daarom is er in tabel 3.4 geen uitsplitsing binnen deze groep gemaakt naar demografische kenmerken.
10,5% (95% BI: 4,8% – 21,3%) van de volwassenen die in het afgelopen jaar suïcide gedachten hebben gehad, heeft in diezelfde periode ook een suïcide poging gedaan: 2,4% deed deze poging zonder vooraf bedacht plan en 8,0% ondernam een geplande poging (zie tabel 3.4). In totaal bestaat deze groep uit slechts 8 personen.
Of zie ik bepaalde onderzoekmethoden niet die dit soort harde conclusies wel verantwoord maken en zo'n relatief kleine onderzoek van de totale bevolking wel wetenschappelijk onderbouwen?