Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[iPhone/Obj-C] Op afstand activeren van location tracking

Pagina: 1
Acties:

• nrg
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 25-09 09:23
Hallo allemaal,

Ik zit in de organisatie van een groot jaarlijks roeievenement, en tijdens een brainstormsessie in de kroeg is het lumineuze idee ontstaan om een eigen app te bouwen. Aangezien ik 0 ervaring had met objective-C of überhaupt met C, was dat een vrij ambitieus plan. Toch, inmiddels begin ik de taal redelijk te beheersen en heb ik reeds het één en ander draaien.

Een belangrijk onderdeel dat we in de app willen integreren is location tracking van de deelnemende boten. We zijn al een aantal jaar bezig met eigen (geleende) smartphones met een zelfgeschreven GPS tracking app. Het probleem daarmee is a) dat we beperkt zijn in het aantal boten dat we tracken, en b), belangrijker, dat we tot nu toe steeds de tracking handmatig moesten activeren bij het overhandigen van de telefoon. Dat laatste is vooral een probleem omdat er vaak makkelijk een uur tijd zit tussen het overhandigen van de tracker en het starten van de boot (boot in water leggen, instappen, paar kilometer naar de start roeien, lang wachten, starten): daardoor hebben we al regelmatig gehad dat de batterij van zo'n tracker leeg is op het moment dat de boot begint aan de wedstrijd.

Wat we nu hadden bedacht, is om de smartphones van de deelnemers zelf te gebruiken. Niet alleen kunnen we daardoor veel meer boten tracken, het scheelt ook gezeur met terugzoeken van telefoons (we zijn er inmiddels al een aantal kwijt). Om ook het probleem van lege batterijen op te vangen hebben we de volgende flow bedacht:
1. Deelnemer download app
2. Eén van de personen in de boot (waarschijnlijk de stuurvrouw/-man) logt in op de app met een eigen account van de ploeg
3. Wij (organisatie) weten wanneer een boot start en geven dus vlak voor de start een puls naar een specifieke telefoon dat de tracking aan moet
4. De telefoon stuurt om de x seconden z'n locatie+snelheid naar onze server
5. Wij verwerken die gegevens tot een mooie kaart met live markers van de boten
6. Die kaart zetten we op de website en op de schermen bij de finish

Punt 1, 2, 4, 5 en 6 lukken me wel, maar is het ook mogelijk om op afstand de tracking te activeren?

Alvast bedankt!

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:41

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

nrg schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:29:
maar is het ook mogelijk om op afstand de tracking te activeren?
Ja en nee. Natuurlijk kun je niet vanaf afstand van een willekeurige phone de GPS aan mikken ofzo, maar zolang je APP daar zorg voor draagt is er toch weinig "remote" aan?
Los van of het push of pull is: uiteindelijk kan de app ervoor zorg dragen dat de GPS aan gaat en de data met interval X verstuurd wordt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:08
In iOS 5 heb je find my friends waarin je groepen kan toevoegen waarmee je exact op afstand kunt kijken waar je vrienden zijn. Voor "altijd" of gezette tijden.

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• nrg
RobIII schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:39:
[...]

Ja en nee. Natuurlijk kun je niet vanaf afstand van een willekeurige phone de GPS aan mikken ofzo, maar zolang je APP daar zorg voor draagt is er toch weinig "remote" aan?
Wat er volgens mij 'remote' aan is: ik wil vanaf afstand (de server) een puls sturen naar een telefoon (en specifieker: naar m'n app die mogelijk in de achtergrond draait) dat 'ie z'n tracking moet activeren. Dus totdat die puls wordt ontvangen, moet er niet getrackt worden (ivm batterij).
Los van of het push of pull is: uiteindelijk kan de app ervoor zorg dragen dat de GPS aan gaat en de data met interval X verstuurd wordt.
Jep, en ik denk dat dat deel me ook wel prima lukt. Het gaat er dus om dat de app wacht met activeren van de GPS en het verzenden van data tótdat de app van mij een signaal krijgt dat ie daarmee moet beginnen.
ZpAz schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:41:
In iOS 5 heb je find my friends waarin je groepen kan toevoegen waarmee je exact op afstand kunt kijken waar je vrienden zijn. Voor "altijd" of gezette tijden.
Aangezien ik ook gebruik maak van storyboards (wat een verbetering t.o.v. losse NIBs trouwens) heeft m'n app sowieso iOS 5 nodig, dus dat soort functionaliteit zou ik wel kunnen gebruiken.

• YopY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:02
De enige manier waarop dat kan - naar mijn weten - is door middel van push notificaties, en ook dan nog moet de gebruiker dit opmerken en door een druk op de knop de bijbehorende app openen en tracking activeren. Een app kan ook zelf de tracking activeren bij het ontvangen van zo'n notificatie, maar alleen als de app op dat moment actief is.

Voor iOS zal het moeilijk worden ben ik bang - Apple is nogal restrictief wat betreft zaken 'op afstand' doen, ivm energiegebruik - tracking op afstand aanzetten is daar één van.

Android is daar minder restrictief in - je kunt daar bijvoorbeeld gewoon applicaties in de achtergrond laten draaien - maar of je ook daarbij op afstand de GPS aan kunt zetten weet ik niet zeker.

De 'find my friends' zal wel niet beschikbaar zijn voor ontwikkelaars en/of alleen in een specifieke app... Maar dat weet ik niet zeker.

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:08
YopY schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:02:
De enige manier waarop dat kan - naar mijn weten - is door middel van push notificaties, en ook dan nog moet de gebruiker dit opmerken en door een druk op de knop de bijbehorende app openen en tracking activeren. Een app kan ook zelf de tracking activeren bij het ontvangen van zo'n notificatie, maar alleen als de app op dat moment actief is.

Voor iOS zal het moeilijk worden ben ik bang - Apple is nogal restrictief wat betreft zaken 'op afstand' doen, ivm energiegebruik - tracking op afstand aanzetten is daar één van.

Android is daar minder restrictief in - je kunt daar bijvoorbeeld gewoon applicaties in de achtergrond laten draaien - maar of je ook daarbij op afstand de GPS aan kunt zetten weet ik niet zeker.

De 'find my friends' zal wel niet beschikbaar zijn voor ontwikkelaars en/of alleen in een specifieke app... Maar dat weet ik niet zeker.
Misschien dat je van application urls find my friends kan activeren oid.

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• nrg
YopY schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:02:
Push notificaties gaan we sowieso voor een ander doel al integreren, als ik de tracking daarmee kan activeren zou dat ook prima zijn. Is een app eigenlijk nog actief als de telefoon gelockt wordt, of wordt ie dan naar de achtergrond gedrukt?

Ik kreeg ook nog de tip om Game Center te gebruiken. Het schijnt dat je daarmee contestants in een game kunt zetten die je dan centraal kunt starten. Bij een start zou de tracking dan geactiveerd kunnen worden. Hoe dat verder werkt weet ik nog niet, ik heb ook nog geen ervaring met Game Center.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True