Sapphire HD6970 fan is niet bepaald de stilste..

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 377025

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag mijn 6970 opgehaald en geïnstalleerd. Alles verliep zonder problemen. Ook gelijk even case stof vrij gemaakt etc.

Nu viel me alleen op dat de fan echt veel geluid maakt, vergeleken met mijn 'oude' Club3D 5850 en hij wordt ook best warm vergeleken met de 5850.

Nu las ik (nadat ik erachter kwam.. doh) dat het ook niet de stilste kaart is en ook niet de koelste, maar ik vroeg me af.. Is er een manier om de kaart minder luid te maken?.. Ik denk dat ik ook nog een 220mm fan koop voor m'n side panel, voor wat extra koelte.

Ik heb 300 euro aan deze kaart besteed en dan verwacht je toch wel dat hij stil is. De warmte kan ik prima begrijpen.

Misschien een beetje raar om een topic over te maken, maar ik vroeg 't me gewoon af.

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

kun je gewoon in catalist control center fanspeed aanpassen... had je dat al geprobeerd ?

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
gumbal696 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 00:19:
kun je gewoon in catalist control center fanspeed aanpassen... had je dat al geprobeerd ?
slecht plan. als hij nu op automatic al zo snel wil draaien, zal hij oververhitten als je 'm trager laat draaien.
de 200mm fan op je sidepanel gaat wel helpen natuurlijk. Als je die lucht de kaart ín laat blazen zal de kaartfan minder hard hoeven te draaien voor dezelfde luchtverplaatsing dus hetzelfde koelvermogen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Mijn Club3D Radeon 6950 heb ik op 20% fanspeed gezet (wat 'ie dus altijd draait, niet alleen idle) en zelfs met Battlefield 3 komt 'ie niet boven de 70°C. Dus je kan die fanspeed best wat omlaag gooien. Gewoon in het begin even de temperatuur in de gaten houden om te kijken of het te doen is.

The devil is in the details.

Topicstarter
Ja ik weet dat je in CCC dat soort shit kan aanpassen. Maar wat Haribo al zegt. Ik had 'm eerst standaard op 31% gezet, maar toen werd 'ie toch wel rond de 70 graden met Skyrim. Nu heb ik 'm op auto staan en gaat 'ie toch zelf naar de 40%'ish en word de kaart alsnog rond de 60-70 graden.

Ik ga morgen denk ik maar even naar Mycom in de stad voor zo'n 220mm fan en dan zet ik de 6970 op 31% ofzo, dan is 'ie prima stil. De 5850 was bij 39% al amper te horen though.. ah well, de kaart presteerd in ieder geval top.

Idle gaat de kaart wel automatisch naar de 24% en hangt 'ie rond de 40 graden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
70°C is prima voor een videokaart, zolang 'ie onder de 90-100°C blijft zou ik er niet naar omkijken.

The devil is in the details.

Topicstarter
Dat is dan ook weer zo. Het valt me gewoon heel erg op, omdat die 5850 toch wel veel koeler bleef. Nu trekt die kaart natuurlijk ook minder voltage etc, vanwege de kwaliteit, maarja.

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:18
Deze kaart ruilen voor een 6970 met betere koeler/fan erop? Bijvoorbeeld die van Asus..

Ik vrees namelijk dat een fan, ookal is hij 220mm, niet genoeg zal zijn. Hopelijk net wel, maar anders zou ik de kaart ruilen als het kan.

Specs

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je kan MSI afterburner downloaden een een custom fan profile maken.
Gewoon die fan laag zolang de kaart koel blijft en dan omhoog als die belast is. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Topicstarter
Freaky Maus schreef op donderdag 17 november 2011 @ 00:54:
Deze kaart ruilen voor een 6970 met betere koeler/fan erop? Bijvoorbeeld die van Asus..

Ik vrees namelijk dat een fan, ookal is hij 220mm, niet genoeg zal zijn. Hopelijk net wel, maar anders zou ik de kaart ruilen als het kan.
Tsja ik weet 't niet hoor. Zal morgen wat research doen.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Als de kaart verder wel bevalt en je kunt nog wat extra geld uitgeven, zet er dan een andere koeler op.

Heb ik zelf ook gedaan bij mijn twee Sapphire HD6950's.

Ik heb de Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus aangeschaft en het is nu stukken beter.
Koelt beter en de fans op de koeler zijn ook veel minder hoorbaar.

Misschien een idee.

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Anoniem: 401660

Ik heb ook een 6970 van Sapphire, het geluid vind ik erg meevallen.
Zeker vergeleken met de gtx 295 die ik hiervoor gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op idle draait 'ie gewoon lekker stil, maar als ik Skyrim speel dan gaat 'ie toch wel naar de 45% fan speed en dan hoor je 'm wel duidelijk.

Misschien is het inderdaad een idee om er een andere koeler op te zetten. Thx voor de tip jasiccama.

Ik haal alsnog zo'n 200mm fan.
Pagina: 1