Toon posts:

Superstack3 doorvoersnelheid komt niet boven de 20mbit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een raar issue met een 3Com Superstack3 switch in een (middelgroot) netwerk.

Het lijkt wel alsof de switch begrenst is op 20mbit. Alle speedtests die ik doe 'na' de switch komen op 20 mbit, alles voor de switch op 110/120 mbit. Het ding is toch echt 100mbit.. maar dat haalt hij nu bij langer na niet...

Ik kan zo niet in de config van de switch omdat ik geen inlog en kabels heb daarvoor. Is het mogelijk dat er een softwarematige begrenzing op de poorten zit of is het ding aan het einde van zijn latijn. Eventueele reset mogelijk? Zo ja, hoe? Laatste wat we te binnen schoot is dat het mogelijk ligt aan een CAT4 kabel tussen de modem/router en de switch.

Al het internet verkeer gaat over die switch. En ik zou graag mijn 120mbit van Ziggo benutten.

Any ideas?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 22:31 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:26
Ik vermoed dat er n duplex instelling verkeerd staat.
Doe eens netstat -e (onder windows) of ifconfig (onder *nix) op n pc die op de switch aangesloten is en zorg dat er 100 MB ofzo aan verkeer overheen is gegaan.
Zie je errors?
Geeft de pc aan dat de verbinding full-duplex is?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
100baseTX <full-duplex,flow-control>

Full duplex staat aan dus.. kom tot 2,8 MB/s (door flow control?).. Maar computer staat op auto-select. Als ik hem 'hard' op full-duplex zet krijg ik 1MB/s

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 22:57 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 17:06
De waardes die je geeft zien er duidelijk uit als duplexproblemen.
Wat voor Ziggo verbinding heb je (zakelijk, consument of met een juniper router ertussen)?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:33
Ik zou zeggen, probeer het morgen eens met een verse Cat5 kabel en bijvoorbeeld een laptop, zo kun je snel testen of het een duplex probleem is of iets anders. Daarnaast kun je natuurlijk aan de hand van het typenummer opzoeken wat de inlog voor de config van deze router is :).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me macbook een cat5 kabel direct aangesloten op de modem/router (cicso 'all-in-one' ding). Dan gewoon 120mbit. Daar ligt het probleem dus niet. Heb zowiezo nooit problemen met Ziggo op technisch gebied. Gewoon zorgen dat de coax niet vervuilt is zeg maar.

Maar gister dus mijn laptop met een cat5 op de switch aangesloten en 1000mb bin download aangezet. De boel geeft aan dat Full-Duplex werkt, maar ik geeft toe, de snelheden geven op duplexproblemen aan.

Ik kan toch alleen via consolekabel en hyperterminal (bijvoorbeeld) inloggen op een superstack3?

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 09:40:
Ik heb me macbook een cat5 kabel direct aangesloten op de modem/router (cicso 'all-in-one' ding). Dan gewoon 120mbit. Daar ligt het probleem dus niet. Heb zowiezo nooit problemen met Ziggo op technisch gebied. Gewoon zorgen dat de coax niet vervuilt is zeg maar.

Maar gister dus mijn laptop met een cat5 op de switch aangesloten en 1000mb bin download aangezet. De boel geeft aan dat Full-Duplex werkt, maar ik geeft toe, de snelheden geven op duplexproblemen aan.

Ik kan toch alleen via consolekabel en hyperterminal (bijvoorbeeld) inloggen op een superstack3?
Je kan ook telnet en/of HTTP-toegang aanzetten, maar als je daar de gegevns niet van weet (IP van de switch en login) dan wordt dat lastig. Dan is console kabel en resetten naar default settings inderdaad het makkelijkst.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
nouja,, teveel gehannis. Heb al een nieuwe geregeld. Maar dan 48 poorts. Heb ik lekker 40 over. Wie hem wil, mag hem gratis ophalen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het wordt nog raarder.. of juist niet. Hangt van jullie expertise af ;-)

Ik heb een nieuwe switch gehaald en aangesloten. Deze geeft ook doorvoersnelheden van 2.8mbit/s, maar meer ook niet... Als ik mijn laptop rechtstreeks aansluit op de switch, 2,8MB. Rechtstreeks op de modem, een keurige 10MB/s.

Zou de verbinding tussen Cicso modem/router en de (nieuwe of oude) 3Com switch niet in full duplex staan?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 17:06
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 21:36:
Zou de verbinding tussen Cicso modem/router en de (nieuwe of oude) 3Com switch niet in full duplex staan?
Dat zei ik al eerder, duplexprobleem (alleen had ik het niet over de link tussen je router en switch).
Kan je je switch en Ziggo router niet op 100FD zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 17-11-2011 21:44 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie zo geen optie daarvoor in de Ziggo router. Switch weet ik niet...maar zou goed moeten staan. Denk dat auto-detect niet goed gaat tussen de twee. Trouwens... downloadsnelheden lopen wel op naar 5,8MB/s. En dat is 100mbit in half-duplex idd. Moet toch maar even een terminal kabel halen denk ik..

Scratch that... Ik heb niet even ingelogd op de switch met manager account default. Alles staat op FD/FC..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 22:00 ]

• FatalError
normaalgesproken moet je je poorten op autonegotiation zetten.. zeker naar het modem, want die doet ook autonegotiation.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Port: 6
Media Type: 10 BASE-T/100 BASE-TX
Link State: Enabled
Port Speed: 100Mbps FD FC

Auto-negotiation: on
Speed/Duplex: on
FD Flow Control: auto
HD Flow Control: on

Wat zou dan nog een bottleneck kunnen zijn van de 5,8MB/s?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 22:18 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Test een met iperf tussen verschillende computers op de switch wat de snelheid is?

En dat je zegt met switch betekend toch niet dat er toevallig ook een router tussen zit die geen 100mbit door zn wan gestuurd krijgt?

CISSP! Drop your encryption keys!

Verwijderd

Topicstarter
Nee.. test setup als volgt:

Modem/router > 3300sm laptop = 90/110mbit op speedtest.net

Modem/router > 3300sm switch > wired laptop = 20mbit speedtest.net

Modem/router > 3300sm switch > 3com office connect > lynksys > wired pc = 5.8MB/s (na ±500 MB..)

Modem/router > 3300sm switch > 3com office connect > netgear > enz, enz = 20mbit

iperf is idd ook wel een idee. Maar dan wel voor morgen. Thanks, morgen gaat de analyse verder.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 22:36 ]

• laurens0619
  • Nu online
Ik zou zeggen, wissel die cat 5 kabel nog even met een andere :)

Verwijderd

Topicstarter
Kabels net getest. Ligt niet aan de kabels. Rechtstreeks op de modem 10MB/s. Via switch 2 (oplopend naar 4.4 MB/s)..

Die 4.4MB/s is ook de max tussen de switch en de router/modem lijkt wel. Als ik meerdere PC laat downloaden snoept de een bandbreedte van de ander af. En dat is dus juist niet de bedoeling.

vaag vaag vaag

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe informatie ten behoeve van analyse. Heb nog een 3com office-connect switch aangesloten op de modem/router. Wederom, alles wat na die switch komt moet het ook doen met 5MB/s (1000mb bin) en 20mbit speedtest.net.

Analyse tot nu toe:
  • Ligt niet aan de kabels.
  • Clients rechtstreeks op de modem krijgen volle snelheid.
  • 3com Switches (3300, 3300sm en office connect) rechtstreeks op de modem geven halve snelheid door.
  • Alles staat ten alle tijde in full-duplex aan de switch en client kant. Modem zelf kan informatie niet weergeven.
  • Flow controll aan.
  • Multicast uit.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er meer mensen met Cisco modem/routers in combinatie met 3com switches? Lijkt wel of die twee niet zo goed met elkaar door een deur kunnen.. of 1 port in dit geval ;)

• laurens0619
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:34:

iperf is idd ook wel een idee. Maar dan wel voor morgen. Thanks, morgen gaat de analyse verder.
Heb je dit al gedaan? Snelheid testen via het internet is leuk, maar je moet eerst alle losse componenten testen. Dat heb je met het modem gedaan, nu de switch nog :)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:25

VisionMaster

Security!

Is die switch niet per ongeluk al je netwerk pakketjes extra aan het fragmenteren? Het lijkt me suf, maar wellicht is je MTU te hoog, of kapt de switch die af naar beneden.

Puur een gok trouwens...

I've visited the Mothership @ Cupertino

• tuinboontje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-08-2015
cisco en 3com werken zowieso niet lekker samen. Heb je meerdere subnets? of vlans.

[ Voor 27% gewijzigd door tuinboontje op 20-11-2011 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen vlan of subnetten. Welke invloed kan dat hebben op de snelheid dan?

Bedankt voor de andere tips. Zal het bekijken. Resultaten morgen avond hier.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 18:41 ]

• FatalError
tuinboontje schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:30:
cisco en 3com werken zowieso niet lekker samen.
Volgens mij is dat n hele oude gedachte, en ook onwaar.
Bovendien is dat Cisco modem gewoon n Scientific Atlanta. Dat is dan nu wel van Cisco, maar daar zit echt geen oude Cisco code in die compatibiliteits problemen zou kunnen geven.

[ Voor 28% gewijzigd door FatalError op 20-11-2011 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me ook. Daarvoor bestaan standaarden.. Maar het probleem blijft wel consistent. Volgende switches geprobeerd:
  1. 3com Superstack3 3300SM 24P (100Mbit FD FC)
  2. 3com Superstack3 3300 16P (100Mbit FD FC)
  3. 3com OfficeConnect (100Mbit FD)
Schiet met net te binnen: Misschien iets met auto-neg. (of iets anders op die layer) tussen 1Gbit en 100Mbit porten?

Alles na de switches behalen 20 tot 40 mbit, terwijl dat toch 80 tot 100 zou moeten zijn (zoals een rechtstreekse aansluiting op de modem.. Moet directe overdracht van PC naar PC nog doen. Kijken of het dan wel met volle snelheden gaat. Zo ja: is er iets met de verbinding tussen router en switch. Zo nee, is er (alleen) iets met de switch.

Stats op de desbetreffende poort (van 1ste switch) die naar Cisco router gaat:

Port: 4
Port Speed: 100Mbps FD Auto

Received Stats ||| Transmit Stats
-------------- --------------
Unicast Packets: 3079 ||| Unicast Packets: 2342
Non Unicast Packets: 1786 ||| Non Unicast Packets: 57
Octets: 686382 ||| Octets: 290705
Fragments: 0 ||| Collisions: 0

Errors
------
Undersize: 0
Oversize: 0
CRC Error: 0
Jabbers: 0

Packet Size Analysis
--------------------
64 Octets: 4227
65 to 127 Octets: 1317
128 to 255 Octets: 605
256 to 511 Octets: 932
512 to 1023 Octets: 143
1024 to 1518 Octets: 40

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2011 22:43 ]

• laurens0619
  • Nu online
Doe eens niet zo koppig :P en ga nu eens met iperf aan de slag om je segmenten los te testen ipv een test via het internet.

Dus:
- snelheid tussen 2 clients wanneer beide aangesloten op de 3com switch
- snelheid tussen tussen 2 clients beide wanneer aangesloten op de router switch (als deze erin zit)
- snelheid tussen 2 clients wanneer 1 client aangesloten is op 3com switch, en 1 client aangesloten is op router switch (als deze erin zit)

Pas als je dit allemaal getest hebt kan je de oorzaak zoeken. Je probleem bestaat nu uit meerdere componenten. Het probleem kan in een component zitten, of in de koppeling ertussen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt gelijk. Maak momenteel werkdagen van 12 uur (in ICT business).. Rete druk en dan thuis ook nog lekker hobbyen.. Was die ipref alweer vergeten. ;) Ga in het weekend is even bezig..

Verwijderd

Topicstarter
Nou, tis alweer een tijd geleden, maar ik had weer eens energie over.

Ik heb de doorvoersnelheden van client naar client (allebij rechtstreeks om de switch of via switch door router) vastgesteld op 100mbit. Soms een drop naar 70/80. Maar op zich prima LAN snelheden dus.

De WAN snelheden die van de Cisco EPC3925 naar de switch gaan komen dus niet boven de 30mbit. Als ik een laptop direct aansluit op de Cisco EPC3925 krijgt ik keurig netjes 120mbit van Ziggo.

Wat is het probleem nu? Cisco EPC3925 + 3Com 3300 auto negotiation (AN) f#cked up denk ik zelf. WANT...

Als ik de poort waarop de Cisco is aangesloten op AN op 100mbit Full Duplex zet krijg ik innees maar 8mbit doorvoersnelheid. Als ik de poort op half duplex zet krijg ik de allom bekende 20/30 mbit!

Dus... Trunking haalt ook niks uit.

Wat denken jullie?

• FatalError
Je moet helemeaal niet de poort vast instellen op een bepaalde snelheid. Dat zou je dan namelijk ook op de Cisco modem moeten doen, maar dat kan niet. Dit soort spullen moet je altijd op autonegotiation laten staan.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 10:09
Misschien gaat er toch wel iets mis met de autonegotiation. Het ligt er een beetje aan wat voor poorten het zijn:

Gbit: default naar full duplex
100Mbit: default naar half duplex

Als die twee het dus niet eens kunnen worden met autonegotiate dan zou het kunnen zijn dat de ene naar full suplex terugvalt en de ander naar half. Is er geen mogelijkheid om die poort op de cisco te configureren?

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

Topicstarter
Over dat Auto-neg.. Dat hard instellen was alleen voor test purposes.

"Is er geen mogelijkheid om die poort op de cisco te configureren?"

Uiteraard niet...

Anyho... vandaag GB-switch ertussen aansluiten. Kijken of het dan wel goed gaat.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2012 16:13 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 23:49

ralpje

Deugpopje

FatalError schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 15:35:
Je moet helemeaal niet de poort vast instellen op een bepaalde snelheid. Dat zou je dan namelijk ook op de Cisco modem moeten doen, maar dat kan niet. Dit soort spullen moet je altijd op autonegotiation laten staan.
offtopic:
Dit is een beetje afhankelijk van provider en medium; KPN levert veel zakelijke verbinding (EoDSL, fiber, etc.) standaard met een poortje geconfigureerd op 100mbit/full.
Is in dit geval echter niet van toepassing ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ralpje op 12-03-2012 16:10 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Problem solved! Gigabit switch tussen de router en de 100mbit switch gezet.

Cisco modem/router/wifi-ding kan niet overweg met oude 100mbit switches.

**Belt Ziggo helpdesk om het door te geven**

Bedankt voor het meedenken allen.
Pagina: 1