Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi hoi,

ik weet niet of ik dit in de goede topic plaats anders graag naar de goede plaatsen.

ik heb een asrock moederbord k10n78.
ook heb ik hier een ssd.

nu staat hier w7 64 bit op.
ik had hiervoor een normale hdd voor de besturing.

nu start hij al veel sneller op alleen duurt het lang voor dat hij door de bios heen is om verder op te starten.
gezocht of het mogelijk is om sneller door zijn bios start te gaan. niet kunnen vinden.
nu heeft asrock instant boot functie.

nu is mijn vraag daarvoor als ik dit gebruik tast het dan mijn ssd aan of niet.
zo ja is er dan nog een andere oplossing om sneller door zijn bios opstart te gaan of niet.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 11:15

Fordox

00101010

bios sneller van start laten gaan, kun je doen door middel van je processor te overklokken en andere delen. maar hier merk je zeer weinig van. wat je ook kunt proberen is om heel veel onnutige features in je bios uit te zetten.

dat instant boot had ik ook maar nooit veel vertrouwen in gehad. leek me teveel op slaapstand, maar onthoud hij je sessie niet meer.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:40
Je kunt soms ook wat checks en dergelijke uitzetten in de BIOS om de POST sneller te laten verlopen. Misschien dat je dat eens kunt uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@fordox,

dat idee heb ik dus ook en ik heb begrepen dat een slaapstand niet echt goed is voor een hdd.
overklokken nog nooit gedaan en of ik hier nou veel winst mee haal vraag ik me ook wel af ja

@alex3305,
aan wat voor checks moet ik denken dan??

• banus19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08 13:40
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:12:
@alex3305,
Ik heb in mijn bios (MSI NF750 G55 AM3 socket) een functie die 'quickboot' heet, dan gaat die veel sneller door de bios heen.

[ Voor 25% gewijzigd door banus19 op 17-11-2011 08:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 23:12:
@alex3305,
Apparaten die je niet gebruikt uitzetten, dat kan bijvoorbeeld een pata controller zijn als je alleen sata hebt aangesloten. Firewire, seriële poort, parallel poort etc.
Dit levert enige tijdwinst op maar vaak niet schokkend.
Heb je een bios update uitgevoerd?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Er zijn checks die een bios uitvoert tijdens de boot, die je uit kan zetten.
bvb een virusscan, keyboard/muis check.
Verder valt er weinig te versnellen, behalve als je een soort hibernate functie gaat gebruiken.

TheS4ndm4n#1919

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
banus19 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 08:05:
Ik heb in mijn bios (MSI NF750 G55 AM3 socket) een functie die 'quickboot' heet, dan gaat die veel sneller door de bios heen.
Maar die staat meestal standaard al aan :)
Het beste wat je verder nog kan doen is zoveel mogelijk niet gebruikte apparaten uitschakelen, en dan vooral een eventuele aparte RAID controller chip op het moederbord. Je schijven hangen doorgaans toch best aan de controller van de chipset.

Verwijderd

Bij mij gaat hij er heel snel door (GA-X58A-UD3R), maar dan blijft hij 20-30sec hangen bij 'verifying dmi pool data' :p

Je kan bvb uitzetten dat hij het geheugen niet meer moet controleren enzo, maar zolang het niet echt uren duurt zou ik er niet aan beginnen.

Verwijderd

je bios updaten als je de laatste nog niet hebt,de kans is aanwezig dat er ook een wijziging bij zit voor het ACHI bios,tenminste dat was wel het geval met mijn x58 ud5 van gigabyte.ij zorgde dit voor een sterke verbetering van de opstarttijd

Deze starte ook traag op,maar door het bios.

Misschien ingrijpend,maar ik zou zeker hier eens naar kijken.

Verder zekers ook de nieuwste drivers meepakken voor je chipset en als het om een intel ssd en chipset gaat zekers ook 'rapid storage technology"instaleren,kun je zo van de intel site af halen,beide.

verder ook prefectch uizetten in windows,dat is namelijk slecht voor je ssd maar geeft ook een performance boost

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2011 09:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 08:56:
Bij mij gaat hij er heel snel door (GA-X58A-UD3R), maar dan blijft hij 20-30sec hangen bij 'verifying dmi pool data' :p

Je kan bvb uitzetten dat hij het geheugen niet meer moet controleren enzo, maar zolang het niet echt uren duurt zou ik er niet aan beginnen.
nieuwe bios instaleren,ik had dit ook ik heb een GA-X58-UD5,ik had hetzelfde probleem,nieuwe bios heeft dit echt 100% opgelost

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de bios geupdate naar versie 2.0 stond versie 1.6 op. hierna de bios mode op ahci gezet door standaard mode te gebruiken in de bios.

ik heb 4 seconden tijdwinst geboekt. langst blijft die nog steeds in zijn bios opstart maar is wel sneller geworden.
denk zelf niet dat ik er nog veel aan kan veranderen om dit nog sneller te maken.
tips zijn natuurlijk altijd welkom

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:40
Heb je niet toevallig externe schijven eraan hangen? Op mijn computer (ASRock OEM ding) is de boot dan ook echt ongelofelijk lang :X.

Verwijderd

Topicstarter
nee op dit moment is de enigste schijf die eraan hangt de ssd. er hangen ook 2 dvd spelers aan maar dat zou niet echt uit moeten maken denk ik
Pagina: 1